Dkklang's E30 Turbo. Ny mappad, 613whp.

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
dkklang
Posts: 72
Joined: 14 Aug 2011, 19:27
Location: Mora, Dalarna

Dkklang's E30 Turbo. Ny mappad, 613whp.

Post by dkklang »

Jag köpte förra sommaren en E30 som var nästintill färdig. Jag har sen dess hängt här rätt så mycket men inte känt att det har vart nödvändigt med en egen projekttråd.
Men nu ska det hända lite saker i garaget i vinter och jag känner att det kan vara roligt att dela med sig av vad som händer, kanske få lite konstruktiv kritik och nått kan kanske till och med va till nytta för nån annan!

Info och bilder på bilen finns på: http://www.garaget.org/?car=311952

Har varit rätt så nöjd med bilen, men är sugen på lite mer effekt och framför allt få den mer körduglig.

Så planen i vinter är:
Vipec V44
Elektronisk laddtrycksstyrning
6st LS spolar
Bosch 1200cc spridare
Ny bredbandslamba
HD-vippor
Snygga till toppen (lätt portning)
Bygga nytt plenum

Och slutligen låta ärtan mappa och förhoppningsvis landa på rätt sida av 600whp! :wink:

Har hunnit riva ur det gammla prospark sprutet och köpt ett vipec och en AEM bredbandslamba.

Image

Image

Image

Har även börjat knåpa lite på det nya plenumet. Kommer att använda original flänsen mot toppen och sedan svetsa på fullradietrattar och plenum kammaren.

Kapat bort krabban från flänsen och planat av den.

Image

Ritade upp ungefär hur det ska se ut i CAD. Ska svarva 130mm långa alu fullradietrattar som blir 40mm som konar upp till 50 mm invändigt, avslutas i fullraide 4,5, tratten blir 70mm där radien är som störst. Godset i trattarna blir 4mm, själva plenumet blir i 5mm alu, kommer att använda 90mm rör och rörböjar.

Image

Image

Vad tror ni, behöver jag ha förstärkningspinnar om det ska hålla för ca 2bar?
Last edited by dkklang on 06 Jun 2013, 15:55, edited 1 time in total.
User avatar
moxi
Posts: 1013
Joined: 08 Feb 2009, 10:49
Location: Häggvik

Re: Dkklang's E30 Turbo. Vinterns uppdateringar

Post by moxi »

Sitter det pinnar i originalinsuget??

Finns ju folk här på forumet som kört över 2bar med plastinsuget..sen finns det folk som skjutit sönder sina plenium med bara 1bar. Skulle jag bygga ett insug så skulle svaret vara självklart..varför inte liksom??, arbetet tar ca 40min extra att kapa ett par stänger o sen svetsa dit..pice of cake liksom! :D

Lycka till!
......................................................
Team Havajji Racing

Projekt e30 m62b44turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=255588" onclick="window.open(this.href);return false;

Busbil 2013: BMW e30 m62b44 turbo svinarhink
Busbil 2011: BMW e36 325turbo 1,7 bar 600whp+
User avatar
dkklang
Posts: 72
Joined: 14 Aug 2011, 19:27
Location: Mora, Dalarna

Re: Dkklang's E30 Turbo. Vinterns uppdateringar

Post by dkklang »

moxi wrote:Sitter det pinnar i originalinsuget??

Finns ju folk här på forumet som kört över 2bar med plastinsuget..sen finns det folk som skjutit sönder sina plenium med bara 1bar. Skulle jag bygga ett insug så skulle svaret vara självklart..varför inte liksom??, arbetet tar ca 40min extra att kapa ett par stänger o sen svetsa dit..pice of cake liksom! :D

Lycka till!


Jo de har du rätt i, men var inte det extra jobbet jag tänkte på utan om pinnarna stör luftströmmarna så kan de ju va bra att skippa dom om dom inte skulle behövas.
Men å andra sidan behöver man nog inte va så noga med det.. Resten är ju inte direkt ritat för perfekt föde så.. :)
User avatar
dkklang
Posts: 72
Joined: 14 Aug 2011, 19:27
Location: Mora, Dalarna

Re: Dkklang's E30 Turbo. Vinterns uppdateringar

Post by dkklang »

Har nu kommit en bit med plenum bygget.

Fräst till "gaveln" med hål för trattarna, delat på en 90gardersböj och ett rör, 90mm i diameter.

Image

Image

Ramen ihoppunktad, dags att plana öppningen.
Image

Image

Rakt och snyggt.
Image

Image

Gör i ordning en fläns till spjällhuset.
Image

Image

Image

Dags att börja med trattarna. Ritade upp dom i CAD och svarvar dom i en NC-svarv. Dom är 40mm invändigt som konar upp till 50mm och slutar i en fullradie.
Godstjocklek 4mm.

Kapar material
Image

Ämnen som är grovborrade från ett håll.
Image

Tempo 1
Image

Tempo 2
Image

Klart
Image

Nu ska det bara punktas ihop
Image

Punktas
Image

Image

Nu sitter allt ihop
Image

Image

Image

Nu ska jag bara skära ut botten och lock, fixa stödpinnar och fäste för fulerailen, sen ska det helsvetsas.

Vet att det blev mycket bilder, men kan säkert hjälpa någon annan som också ska bygga eget insug.

Mvh Dennis
User avatar
Robin Olivi
Posts: 93
Joined: 25 Dec 2012, 15:43
Location: Västerås

Re: Dkklang's E30 Turbo. Vinterns uppdateringar

Post by Robin Olivi »

Trevligt med lite cnc-arbeten. Även om man ser det hela dagarna på jobbet. :D

Blir nog bra det där men det är nog inte fel att sätta ett par pinnar i plenumet.
AKA Oliven
http://www.conrit.se Fräsning och svarvning. Gilla oss på Facebook http://www.facebook.com/Conrit" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
dkklang
Posts: 72
Joined: 14 Aug 2011, 19:27
Location: Mora, Dalarna

Re: Dkklang's E30 Turbo. Vinterns uppdateringar

Post by dkklang »

Robin Olivi wrote:Trevligt med lite cnc-arbeten. Även om man ser det hela dagarna på jobbet. :D

Blir nog bra det där men det är nog inte fel att sätta ett par pinnar i plenumet.


Ja visst, samma här. Men de blir lite roligare när man gör grejjer till bilen och sig själv, inte bara till industrin! :D
Det blir 3st 6mm pinnar, sen ska det nog hålla.

Enda jag är missnöjd med är att det är lite utrymme runt trattarna, ca 7mm. Vet inte om det gör nått, men man kanske skulle ha gjort mindre trattar igentligen eller byggt av 100mm rör..
Men det ska nog funka endå! :)
User avatar
dkklang
Posts: 72
Joined: 14 Aug 2011, 19:27
Location: Mora, Dalarna

Re: Dkklang's E30 Turbo. Snart klar!

Post by dkklang »

Nu va det länge sen man la upp nått här.
Bilen börjar blir klar och om en månad är det dags för bromsning hos ppf!
Lägger upp ett gäng bilder med bildtext :)

Plenumet punktat och klart för svetsning.

Image

Fick göra en liten specialare på insuget då det blev lite trång mot bromsservon.

Image

Provmontering.

Image

Blästrat turbon och grenrör.

Image

Målning.

Image

Portning.

Image

Original mot HD-vippa.

Image

Fräste till en liten smidig vacumstation.

Image

Tillverkade en alu plåt till tändspolarna och vacumstationen. Sen polering på det.

Image

Monterat.

Image

Dax att ta tag i elen.

Image

Image

Image

Nästan klart.

Image

Uppstart!

Image

Image

Tvätta av vinters damm.

Image

Image

Image

Image

Inflyttad i nya garaget.

Image

Image

Körde en provsväng, funkar kanon att puttra runt på startmappen, lätt startad och fin tomgång!

Image

Image

Nu ska jag bygga en ny 3,5" downpipe innan bromsning och se över så det inte är några läckage eller liknande.
Kan knappt vänta tills den är mappad och klar!
User avatar
TreLingon
Posts: 2388
Joined: 09 Aug 2008, 08:35
Location: Västerås
Contact:

Re: Dkklang's E30 Turbo. Vinterns uppdateringar

Post by TreLingon »

Snyggt byggt !
User avatar
Robin Olivi
Posts: 93
Joined: 25 Dec 2012, 15:43
Location: Västerås

Re: Dkklang's E30 Turbo. Vinterns uppdateringar

Post by Robin Olivi »

Fin puts, snyggt! :D
AKA Oliven
http://www.conrit.se Fräsning och svarvning. Gilla oss på Facebook http://www.facebook.com/Conrit" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
dkklang
Posts: 72
Joined: 14 Aug 2011, 19:27
Location: Mora, Dalarna

Re: Dkklang's E30 Turbo. Ny mappad, 613whp.

Post by dkklang »

Början till nya 3,5" downpipen i rostfritt.

Image

Tiggad och klar.

Image

Lindade den i avgasbandage och monterade, vart riktigt bra! Gjorde även nytt fäste till laddtrycksventilen.

Image

Image

Klar för mappning!

Image

Lastad för avfärd mot Avesta.

Image

Image

I bromsrummet hos ppf.

Image

Hann inte bygga klart avgassystemet så det blev att stimma lite.. :lol:

Image

Bromsningen gick riktigt bra. Fick rätta till min wg som hade gängats upp och klämt membranet lite, byta stift och krångla lite med tändkablarna bara.
Ärtan är riktigt skicklig och det märks att han bromsat en och annan bil!

Image

Det slutade med turbon nästan bottnad på 2 bar och 613whp / 716 nm. Fick rampa laddtrycket då kopplingen inte orkade med vridet..
Riktigt nöjd och bilen går kanon fint, känns rätt hysterisk när det spinner på alla växlar :lol:

Image

Kort klipp från bromsningen, http://youtu.be/Chn6Fgk1tKA .

Nu blir det förhoppningsvis en mitten 10a och lite sladdande på gatebil i sommar! :D
Moseby Racing
Posts: 75
Joined: 05 Apr 2013, 19:11

Re: Dkklang's E30 Turbo. Ny mappad, 613whp.

Post by Moseby Racing »

snygt plenum du har bygd deg! :)
og gratis med fine tall :)
95 mod toyota supra


https://www.facebook.com/SkogenPerformance" onclick="window.open(this.href);return false;
flexbert
Posts: 397
Joined: 23 Sep 2008, 21:02
Location: Orsa

Re: Dkklang's E30 Turbo. Ny mappad, 613whp.

Post by flexbert »

Ser kanonfint ut!

Skulle ha varit ut och busat någon dag :twisted:
Är ju en del roliga bilar häromkring nu :)
Rickard Bäcker
TornadoRed
Posts: 327
Joined: 20 Aug 2012, 14:28
Location: Växjö

Re: Dkklang's E30 Turbo. Ny mappad, 613whp.

Post by TornadoRed »

Snyggt som fan. Lite avis blir man faktiskt :)
Vag - Carsoft 6.5 finns, hör av dig om du behöver felsökning
AutoCom diagnostik verktyg finns oxå
Lackerings jobb kan ordnas (Lackbox)
User avatar
Pimplaren
Posts: 4456
Joined: 20 Nov 2005, 14:59
Location: Stockholm

Re: Dkklang's E30 Turbo. Ny mappad, 613whp.

Post by Pimplaren »

Snyggt! Grattis till moset =)
MVH Oliver Turbo Turtle

Gott mos eller hur var det
BMW m5 f10
https://www.garaget.org/?car=425750" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
dkklang
Posts: 72
Joined: 14 Aug 2011, 19:27
Location: Mora, Dalarna

Re: Dkklang's E30 Turbo. Ny mappad, 613whp.

Post by dkklang »

Tack grabbar! Kul att ni gillar den :)
flexbert wrote:Ser kanonfint ut!

Skulle ha varit ut och busat någon dag :twisted:
Är ju en del roliga bilar häromkring nu :)
Ja de lär vi göra! Resgård är väl snart ihop med sin också, så kan vi ut å slira alla tre :D
flexbert
Posts: 397
Joined: 23 Sep 2008, 21:02
Location: Orsa

Re: Dkklang's E30 Turbo. Ny mappad, 613whp.

Post by flexbert »

Är du ute och åker nå? :)
Rickard Bäcker
User avatar
dkklang
Posts: 72
Joined: 14 Aug 2011, 19:27
Location: Mora, Dalarna

Re: Dkklang's E30 Turbo. Ny mappad, 613whp.

Post by dkklang »

flexbert wrote:Är du ute och åker nå? :)
Japp, varje dag då bruksbilen är trasig för tillfället.. :)
Du då, fått till det med dis4an?
Ska vi ut å snyta nån dag? :D
Post Reply