E30 316 -89 M50B25 Turbo. Konbana och Till Salu!
Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren
Re: E30 316 -89 M50 budget turbo
Ser ut att bli skoj:-D
Ja det är ju ett budgetprojekt som många andra här även verkar syssla med ! Vet ju själv hur nyttigt det är att läsa igenom andra projekttrådar och hitta både lösningar och misstag ... 
Idag pressades oljeslang till turbon samt att plastpluggar svarvades i plast för att plugga insuget med. Fick även fräsa om dem bakretopplagringarna som kom med D2 kitet. Någon som varit med om detta?
Så nu luktar det allt uppstart

Idag pressades oljeslang till turbon samt att plastpluggar svarvades i plast för att plugga insuget med. Fick även fräsa om dem bakretopplagringarna som kom med D2 kitet. Någon som varit med om detta?
Så nu luktar det allt uppstart

Rasmus Hallberg 072-742 75 27
Hur går det här då?
Ja hur går det här då? väntar ju på uppdate ;D
Tjenare!
Ja det går nog bra har varit lite lat... Byter kök i min lgh och det tar som sagt lite tid och pengar...
Men jag har i alla fall svetsat downpipen monterat nya skivor och hjullager i framvagnen. Sedan har även ett par Willwood 4kolvs ok hittat dit .
Det som saknas nu är tryckrör . Var och skulle handla material idag men det var slut så får se vad för rör jag får tag i är ju dags att få ihop den nu så jag kan sälja den.

Mvh Rasmus
Ja det går nog bra har varit lite lat... Byter kök i min lgh och det tar som sagt lite tid och pengar...
Men jag har i alla fall svetsat downpipen monterat nya skivor och hjullager i framvagnen. Sedan har även ett par Willwood 4kolvs ok hittat dit .
Det som saknas nu är tryckrör . Var och skulle handla material idag men det var slut så får se vad för rör jag får tag i är ju dags att få ihop den nu så jag kan sälja den.

Mvh Rasmus
Idag kom en liten vband dit med..

Det dä med budget vad gäller soppa system verkar inte funka något vidare.. har köpt några meter slang på swedol som ska tåla e85 men en väns slangar var kassa efter ett dygn på bensin :S känns inte tryggt nån stans...
Finns det några gummislangar som tål sprit...
Eller är det bara att öppna på lädret och beställa stålomspunnet?
Mvh

Det dä med budget vad gäller soppa system verkar inte funka något vidare.. har köpt några meter slang på swedol som ska tåla e85 men en väns slangar var kassa efter ett dygn på bensin :S känns inte tryggt nån stans...
Finns det några gummislangar som tål sprit...
Eller är det bara att öppna på lädret och beställa stålomspunnet?

Mvh
Är stålomspunna gummislangar ändå. Gummit kommer du inte ifrån.
Om du inte vill öppna lädret rejält och köpa stålomspunna teflonslangar. Funkar kanon och tål E85 garanterat.
Ett annat alternativ är sopparör i rostfritt.
Om du inte vill öppna lädret rejält och köpa stålomspunna teflonslangar. Funkar kanon och tål E85 garanterat.
Ett annat alternativ är sopparör i rostfritt.
The Lower Class
Joo visst är det gummi men av en typ som iaf verkar klara e85... Det jag tänkte på om nån kanske visste nån icke stålomspunnen slang som tål e85.RoDe wrote:Är stålomspunna gummislangar ändå. Gummit kommer du inte ifrån.

Jo teflonslangen är fin men till en kostnad som helt går bort till denna bil..
Tjena!
Idag hoppade den i alla fall igång... men jag får nog ta och studera min config lite bättre... använder mig av sex tändsteg nu och dual output ska bara få till det där..är ingen fena på det direkt..
så med lite tur blir det lite körande iår iaf..
Idag hoppade den i alla fall igång... men jag får nog ta och studera min config lite bättre... använder mig av sex tändsteg nu och dual output ska bara få till det där..är ingen fena på det direkt..

så med lite tur blir det lite körande iår iaf..

Ja någon körning i höst blev det inte istället blev det köksrenovering men det är ju nästan klart nu..
Men ett par saker har iaf tillverkats till e30.. dock funderar jag på att eventuellt bytta ut mitt vems och köra med ett annat sprut.. vill köra allt sekventiellt. kan inte det med denna vems box då jag har stöd för fel kamsync.,
En liten bonus bild på köket som nästan är färdigt ...

Tryckrör efter turbon blev väldigt tajt så fick gira en böj istället.

90gradersböj till KN 9" filtret.

Litet fäste till laddtrycksstyrningen.

Men ett par saker har iaf tillverkats till e30.. dock funderar jag på att eventuellt bytta ut mitt vems och köra med ett annat sprut.. vill köra allt sekventiellt. kan inte det med denna vems box då jag har stöd för fel kamsync.,
En liten bonus bild på köket som nästan är färdigt ...

Tryckrör efter turbon blev väldigt tajt så fick gira en böj istället.

90gradersböj till KN 9" filtret.

Litet fäste till laddtrycksstyrningen.

Re: E30 316 -89 M50B25 turbo
Tjena..
Blev byte av motorstyrning.. Nu är ett link G4 storm påväg i tsm med VAG spolar. Eftersom att jag aldrig hann färdigt iår får jag se till att vara tidigt ute i vår.
Någon som har bra erfarenheter av ljuddämpare.. tänkte jag skulle trycka in en STOR apple racing dämpare! Eller har något ett bra förslag på ljuddämpare om man vill ha en tyst bil?
Blev byte av motorstyrning.. Nu är ett link G4 storm påväg i tsm med VAG spolar. Eftersom att jag aldrig hann färdigt iår får jag se till att vara tidigt ute i vår.
Någon som har bra erfarenheter av ljuddämpare.. tänkte jag skulle trycka in en STOR apple racing dämpare! Eller har något ett bra förslag på ljuddämpare om man vill ha en tyst bil?
Ser riktigt bra ut! Vad händer med ditt gamla vems då? Sälja?
Gamla och gamla det var ju nytt men det har jag sålt vidare . 
Vart precis påväg att göra en härva till det när jag fick en köpare .
Nu går det lite tungt bara ... Skotta av bilen varje gång man ska skruva är skit tråkigt .

Vart precis påväg att göra en härva till det när jag fick en köpare .
Nu går det lite tungt bara ... Skotta av bilen varje gång man ska skruva är skit tråkigt .

Ser ut til og bli en grom bil dette!
Du får bygge deg større garasje så du kan mekke E30 hele året
Du får bygge deg større garasje så du kan mekke E30 hele året

Tjena
Gjort färdigt tryckrören nu iaf.

Även inhandlat en JÄTTE tråkig svets
Så nu är det bara lära sig svetsa alu har ju övat lite på mina tryckrör med en annan ACDC tig men det ska nog gå när man lärt sig alla inställningar på denna med.

Gjort färdigt tryckrören nu iaf.

Även inhandlat en JÄTTE tråkig svets

Hallå!
Fick tag i ett s50 insug och plenum för en vettig peng... jag oxid därefter också (men iaf bara utvändigt)..
Så efter lite svetsande idag hittade det ner i e30in. Men tillslut blev det en monstersvetsfog som synes p.g.a. spänningar i insuget som gjorde att det ville spricka.. Men det får väl bli så här och vill det inte gilla laddtryck får väl ett nytt plenum byggas. Nytt soppa rail kommer tyvärr med behövas vilket jag hade hoppats kunde använda original..sen om man ska kosta på den lite schystare stålomspunnen slang än den fula gummislangen får jag nog ta och tänka lite på med.

När plenumet är färdigt får jag väl ta tag i allt och få lite färg på saker och ting så det inte ser ut som fan alltihop...
Ja det var väl allt för tillfället men hoppas ha bilen körfärdig inom kort nu.
Fick tag i ett s50 insug och plenum för en vettig peng... jag oxid därefter också (men iaf bara utvändigt)..

Så efter lite svetsande idag hittade det ner i e30in. Men tillslut blev det en monstersvetsfog som synes p.g.a. spänningar i insuget som gjorde att det ville spricka.. Men det får väl bli så här och vill det inte gilla laddtryck får väl ett nytt plenum byggas. Nytt soppa rail kommer tyvärr med behövas vilket jag hade hoppats kunde använda original..sen om man ska kosta på den lite schystare stålomspunnen slang än den fula gummislangen får jag nog ta och tänka lite på med.

När plenumet är färdigt får jag väl ta tag i allt och få lite färg på saker och ting så det inte ser ut som fan alltihop...
Ja det var väl allt för tillfället men hoppas ha bilen körfärdig inom kort nu.

Tjena!
Lite har hänt hade tänkt köra konbana till helgen men alla saker jag har beställt har inte dykt upp i tid...
Men lite nya saker som har monterats..
Stålomspunnen slang med an kopplingar till soppan i motorum . Stålomspunnen slang till vacumrail vevhusvent. Nuke rail har monterats.
Spacers för att få på mina 949fälgar har beställt 15x8" fram och 15x9" bak. Beställt nya komho v70 till framhjulen fick inte tag i v70 225or hos den lokala däckhandlaren så det får jag besälla från england.
Servon har plockats bort helt och ersatts av två stycken cylindrar med bromsvåg.
Nytt tryckrör fick byggas.

Lite adapterplatta fick göras då TPS givaren tog i vanosen.

Avgasystem har byggts . Blev den största Appledämparen jag hittade i 3" hoppas den blir tyst annars får jag trycka in en till någonstans.

Sen en bild på hur den ungefär ser ut nu..Kommer att köra med dessa fälgar iaf.

Lite har hänt hade tänkt köra konbana till helgen men alla saker jag har beställt har inte dykt upp i tid...
Men lite nya saker som har monterats..
Stålomspunnen slang med an kopplingar till soppan i motorum . Stålomspunnen slang till vacumrail vevhusvent. Nuke rail har monterats.
Spacers för att få på mina 949fälgar har beställt 15x8" fram och 15x9" bak. Beställt nya komho v70 till framhjulen fick inte tag i v70 225or hos den lokala däckhandlaren så det får jag besälla från england.
Servon har plockats bort helt och ersatts av två stycken cylindrar med bromsvåg.
Nytt tryckrör fick byggas.

Lite adapterplatta fick göras då TPS givaren tog i vanosen.

Avgasystem har byggts . Blev den största Appledämparen jag hittade i 3" hoppas den blir tyst annars får jag trycka in en till någonstans.

Sen en bild på hur den ungefär ser ut nu..Kommer att köra med dessa fälgar iaf.