5bult konvertering e30

Här diskuteras chassie och övriga bilen, ej motor.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
Schlex.320
Posts: 96
Joined: 07 Apr 2011, 21:22
Location: Lidköping

5bult konvertering e30

Post by Schlex.320 »

Hej alla glada.
jag har läst igenom flera trådar och resept på hur man får bmw's 5bult på E30.
den märkligaste va på autopower där man skulle kapa av yttre öglan på bärarmarna fram och byta sida på dom och svetsa ihop dom. med vänstersidas ögla på höger bärarm och tvärt om för att få rätt caster. om de lilla hjälper borde väl en exentrisk bussning göra det också.

men de jag funderat på kan man inte bara byta yttre kulleden på E30 bärarm till en kulled från E36 om man vill ha E36 spindel och fjäderben på E30?

eller är jag helt ute och cyklar, tänkte bygga om till 5bult på en e30 själv har inte hämtat bilen än bara.

bak får de bli nav från M3 eller compact.
Alexander
Lidköping/Järpås
0709205593
spetsen
Posts: 366
Joined: 27 Mar 2011, 11:57
Location: ORSA

Re: 5bult konvertering e30

Post by spetsen »

Lättast är väl att köra bonje hylsa fram så du kan montera e46 hjulnav med e46 330 skivor och e36 m3 bromsar på e30 fjäderbenet:) då slipper du krångla och bygga om för montering av e36 fjäderbenet :)
Andreas Bäcker
073 831 54 74
Dalarna
Orsa
User avatar
Schlex.320
Posts: 96
Joined: 07 Apr 2011, 21:22
Location: Lidköping

Re: 5bult konvertering e30

Post by Schlex.320 »

tack för tipset =) men jag har spindlar, styrväxel med pump, och oanvända styrstag till E36, bromsar har jag också och k-sport coilovers behöver bara bärarmar fram så har jag allt :) tillgång till att svarva excentriska bussningar på jobbet också för att få castern rätt, även massa rör på jobbet för att bygga rörrams armar fram om jag vill det. så vill hellst ha e36 grejer fram då för då kostar det mig inget ;)
Alexander
Lidköping/Järpås
0709205593
User avatar
RoDe
Posts: 3817
Joined: 29 Sep 2006, 18:18
Location: Sthlm

Re: 5bult konvertering e30

Post by RoDe »

Kommer inte hjälpa castern så mycket med excentriska bussningar.

Du kommer behöva bärarmar från m3e36 3,2.
The Lower Class
User avatar
Schlex.320
Posts: 96
Joined: 07 Apr 2011, 21:22
Location: Lidköping

Re: 5bult konvertering e30

Post by Schlex.320 »

okei hmm blir nog te att bygga egna bärarmar med uniballs.
hjälper det med topplagringar som är ställbara i camber och caster?
Alexander
Lidköping/Järpås
0709205593
User avatar
RoDe
Posts: 3817
Joined: 29 Sep 2006, 18:18
Location: Sthlm

Re: 5bult konvertering e30

Post by RoDe »

Schlex.320 wrote:okei hmm blir nog te att bygga egna bärarmar med uniballs.
hjälper det med topplagringar som är ställbara i camber och caster?
Har såna toplagringar, trodde det skulle räcka, men icke.

Vart inte bra utan m3 3.2 bärarmar.

Hade ändå mindre problem med bumpsteer. Sålde av allt och kör nu istället e30 ben, hylsa, e36 nav.
The Lower Class
User avatar
Schlex.320
Posts: 96
Joined: 07 Apr 2011, 21:22
Location: Lidköping

Re: 5bult konvertering e30

Post by Schlex.320 »

okei kanske går göra en hylsa på jobbet i svarven för att slippa det där med caster då.
Alexander
Lidköping/Järpås
0709205593
User avatar
Schlex.320
Posts: 96
Joined: 07 Apr 2011, 21:22
Location: Lidköping

Re: 5bult konvertering e30

Post by Schlex.320 »

en fråga till vart fan ska den såkallade bonjehylsan sitta? är den till spindelleden som ska sitta i navet lr? fattar inget av det dära, spacer mellan nav och skiva hit och dit 330skivor och m3 ok, bumpsteer va e de ens? jag ska bygga min bil för att åka brett med, om castern nu blir så jobbig med E36 armar borde man inte kunna förlänga hållaren till bussningen plus ha excentrisk och öka caster med topplagringar då tar väl däcket snart i fronten hehe
Alexander
Lidköping/Järpås
0709205593
User avatar
johankihl
Admin
Posts: 3360
Joined: 20 Nov 2005, 12:36
Location: Stockholm Tel: +46709409095

Sv: 5bult konvertering e30

Post by johankihl »

E36 Ben på e30 blir inte bra. Hylsan som alla pratar om ska sitta på axeltappen på ett e30 fjäderben. Med den passar ett e36 nav på e30 fjäderbenet. Således får du castern där den ska vara på en e30. E36 fjäderbenen kan du sälja och köpa e30 varianten.
M3E30 - S50B30 PTE 7675 1055whp@330kPa

10.04 227km/h@1,1bar
User avatar
Schlex.320
Posts: 96
Joined: 07 Apr 2011, 21:22
Location: Lidköping

Re: 5bult konvertering e30

Post by Schlex.320 »

okei med andra ord en som det är till k-sport coilsen man fäster en "hylsa" på e36 navet sen skruvar man ner fjäderbenet i den. så ett e36 nav passar på e30 bärarm? på spindelleden alltså?
Alexander
Lidköping/Järpås
0709205593
User avatar
turbolarssa
Posts: 232
Joined: 30 Aug 2010, 15:58
Location: Lidköping

5bult konvertering e30

Post by turbolarssa »

Bonjehylsa sitter på tappen där hjullagret sitter så att E36nav passar... Du ska alltså ha kvar e30 fjäderben/spindel //Larsson
User avatar
Schlex.320
Posts: 96
Joined: 07 Apr 2011, 21:22
Location: Lidköping

Re: 5bult konvertering e30

Post by Schlex.320 »

ahaaa =) nu fattar jag =) hade fundering på de men va inte smart nog att fatta riktigt ;)

då vill de sig bara att kunna få loss naven då från e36 spindlarna. eller bygga egna bärarmar lr köra m3 3,2 armar med excentrisk bussning va jag fattat det som. hmm jaa de återstår att se.
Alexander
Lidköping/Järpås
0709205593
Simonx90
Posts: 14
Joined: 09 May 2013, 20:15
Location: Gotland

Re: 5bult konvertering e30

Post by Simonx90 »

Är det inte lättast att bara ta och köpa komplett hjullager med nav från en e30 m3? Passar inte de bullt on eller är det olika dimensioner på lager?

Mvh Simon
User avatar
Bmw*Alex
Posts: 3312
Joined: 27 Dec 2008, 12:48
Location: sundsvall

Sv: Re: 5bult konvertering e30

Post by Bmw*Alex »

Schlex.320 wrote:okei med andra ord en som det är till k-sport coilsen man fäster en "hylsa" på e36 navet sen skruvar man ner fjäderbenet i den. så ett e36 nav passar på e30 bärarm? på spindelleden alltså?

Spindel som spindel

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
323i -85 sedan

0761485272
liind90@hotmail.com

http://www.sundsvallsgatbilar.se/forum/ ... mode=login" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Schlex.320
Posts: 96
Joined: 07 Apr 2011, 21:22
Location: Lidköping

Re: 5bult konvertering e30

Post by Schlex.320 »

Simonx90 wrote:Är det inte lättast att bara ta och köpa komplett hjullager med nav från en e30 m3? Passar inte de bullt on eller är det olika dimensioner på lager?

Mvh Simon
klart de e lättast men det är också svindyrt :( jämförde priser på baknav från E30M3 och 323ti compakt och Z3.

M3 ca 1400:-/st
compakt/Z3 771:-/st

fram har jag inte kollat dock.

men eftersom jag har E36 spindlar med nav och bromsar styrväxel nya styrstag, så tänkte jag att de kanske passar blir billigast för min del om de gör det ;)
Alexander
Lidköping/Järpås
0709205593
User avatar
Schlex.320
Posts: 96
Joined: 07 Apr 2011, 21:22
Location: Lidköping

Re: Sv: Re: 5bult konvertering e30

Post by Schlex.320 »

Bmw*Alex wrote:
Schlex.320 wrote:okei med andra ord en som det är till k-sport coilsen man fäster en "hylsa" på e36 navet sen skruvar man ner fjäderbenet i den. så ett e36 nav passar på e30 bärarm? på spindelleden alltså?

Spindel som spindel

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

så det passar? då är ju en 5bult konvertering piss enkel ju i så fall
Alexander
Lidköping/Järpås
0709205593
Simonx90
Posts: 14
Joined: 09 May 2013, 20:15
Location: Gotland

Re: 5bult konvertering e30

Post by Simonx90 »

På Schmiedmann så kostar väll inte ett komplett lager med nav fram så mycket. 800 kr nytt kanske.

Mvh Simon
Post Reply