Tja..
Tänkte kolla om det någons som kan ge några detaljerade tips på vad jag ska inhandla.
Kör med E30 bakvagn nu och kommer att konvertera om till 5-bult med 5-seriens nav osv.
Det jag undrar är.
Passar E30 hjullager tillsammans med 5-seriens nav.
Är det olika storlekar på Nav vad det gäller 5-serie?
Vad ska jag köpa för att få det att lira till 5-bultat bak på E30 bakvagnen?
Behövs det modifikationer oavsett eller behövs det inga moddningar?
Tacksam för svar!
Freddan
Nav & Hjullager bak.
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
Re: Nav & Hjullager bak.
De nav som passar "bolt-on" på e30 bakvagnen är e36 compact (breddar dock 20mm/sida) och m3e30 nav.
5-serie nav mfl används då det byggs skottsäker bakvagn.
5-serie nav mfl används då det byggs skottsäker bakvagn.
The Lower Class
Re: Nav & Hjullager bak.
Ok, men 5-seriens nav passar alltså inte bolt on?
Vad är det för moddningar man måste göra för att få det att lira?
Jag kommer att köra m5 drivaxlar med knutar samt m535i diffklump
som jag har. Men vill veta om jag kan köra med 5-seriens nav samt inre
medbringare.
Vad är det för moddningar man måste göra för att få det att lira?
Jag kommer att köra m5 drivaxlar med knutar samt m535i diffklump
som jag har. Men vill veta om jag kan köra med 5-seriens nav samt inre
medbringare.
-
- Posts: 1250
- Joined: 20 Nov 2005, 18:27
- Location: Linköping
Re: Nav & Hjullager bak.
5 serie inre+yttre nav med e30 hjullager för de med skivbromsbak
Sen får du svarva en ring som du sätter på yttre navet så det hamnar en bit längre ut än normalt, måttet får du mäta fram sjäv, beror på om du vill ha handbroms kvar och vilka skivor/ok du tänker dig men runtikring 5-15mm.
Nedre stötdämparfästet måste flyttas lite och sen ska fjädersätestallriken friseras lite men det ser du ju när du sätter ihop grejerna.
Sen får du svarva en ring som du sätter på yttre navet så det hamnar en bit längre ut än normalt, måttet får du mäta fram sjäv, beror på om du vill ha handbroms kvar och vilka skivor/ok du tänker dig men runtikring 5-15mm.
Nedre stötdämparfästet måste flyttas lite och sen ska fjädersätestallriken friseras lite men det ser du ju när du sätter ihop grejerna.
/Per
a.k.a. Jevlar
a.k.a. Jevlar
Re: Nav & Hjullager bak.
E28 535 nav
Min hylsa på den yttre hubben gjordes 10mm
Sen svarvades den inre hubben 10mm
325 E30 Hjullager
325 E30 bärarmar
328 E46 bakskivor avsvarvade i gjutningen i 90graders vinkeln då dessa tog i orginal bromsskölden.
Orginal E30 handbromsdetaljer
M3 E36 ok med egengjorda adaptrar då hål delningen ser ut enligt nedan då ena(undre) hålet kunde användas igenom bägge:
o o
o
Min hylsa på den yttre hubben gjordes 10mm
Sen svarvades den inre hubben 10mm
325 E30 Hjullager
325 E30 bärarmar
328 E46 bakskivor avsvarvade i gjutningen i 90graders vinkeln då dessa tog i orginal bromsskölden.
Orginal E30 handbromsdetaljer
M3 E36 ok med egengjorda adaptrar då hål delningen ser ut enligt nedan då ena(undre) hålet kunde användas igenom bägge:
o o
o
Fredrik
070 4567 121
070 4567 121
Re: Nav & Hjullager bak.
Om man vill köra med skottsäker bakvagn. Passar då 5-seriens nav direkt på e30 325ans bakvagn tänkte på hjullager osv eller behöver man göra nått speciellt för att få det och funka??? Är det olika nav på 518 525 osv eller är det samma?
Re: Nav & Hjullager bak.
Du åker på att köpa nya E30 lager då det har en tendens att gå sönder när dessa ska ut! Dessa är dom till 325.Foda wrote:Om man vill köra med skottsäker bakvagn. Passar då 5-seriens nav direkt på e30 325ans bakvagn tänkte på hjullager osv eller behöver man göra nått speciellt för att få det och funka??? Är det olika nav på 518 525 osv eller är det samma?
som jag skrev tidigare får du ta naven från E28 (vet ej hur det är om E34 med stora motorer har samma?) Jag tog från E28 535
den yttre delen får du spacera ut ca 10-11mm medan du tar av lika mycket på den inre
Fredrik
070 4567 121
070 4567 121
Re: Nav & Hjullager bak.
Jag tog allting från e34 m5 3.6
Och det passa
förutom att mina lager var dom små e30 lagerna, så jag var tvungen att svarva ner m5 naven för att det skulle passa
men kör man med 325ans lager så är det samma som e34ans och det ska passa rakt på
jag tyckte det var rörigt som fan att läsa om vad man skulle göra, men när man läst det några gånger och tagit med sig infon ut i garaget så förstod man ganska snabbt att det var mycket enklare än vad det först lät som
Mvh
Och det passa
förutom att mina lager var dom små e30 lagerna, så jag var tvungen att svarva ner m5 naven för att det skulle passa
men kör man med 325ans lager så är det samma som e34ans och det ska passa rakt på
jag tyckte det var rörigt som fan att läsa om vad man skulle göra, men när man läst det några gånger och tagit med sig infon ut i garaget så förstod man ganska snabbt att det var mycket enklare än vad det först lät som
Mvh
Bmw e30 M5 Turbo
http://www.garaget.org/?car=213993" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.garaget.org/?car=213993" onclick="window.open(this.href);return false;