lamelldiff problem, vanligt?

Här diskuteras chassie och övriga bilen, ej motor.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
Moker
Posts: 901
Joined: 22 Nov 2005, 16:29
Location: Stockholm

lamelldiff problem, vanligt?

Post by Moker »

Hej!
Jag Har problem med min lamelldiff, bilen började enhjula så jag plockade isär Diffen och till min förvåning så fick jag se att bägge lamellerna gått sönder i "splines" delen?? Dessutom att ena lamellen bränts fast i ena stålplattan...

Är detta ett vanligt fel att lamellerna går sönder i splinesen? Hur åtgärdar man detta så det inte sker igen? Det är 2 lameller original och jag funderar på om man slänger in en eller två lameller till borde det inte hålla bättre? kraften på varje lamell lär bli Mindre då och det håller bättre?

Hur gör ni?

Mvh
User avatar
RoDe
Posts: 3817
Joined: 29 Sep 2006, 18:18
Location: Sthlm

Re: lamelldiff problem, vanligt?

Post by RoDe »

Moker wrote:Hej!
Jag Har problem med min lamelldiff, bilen började enhjula så jag plockade isär Diffen och till min förvåning så fick jag se att bägge lamellerna gått sönder i "splines" delen?? Dessutom att ena lamellen bränts fast i ena stålplattan...

Är detta ett vanligt fel att lamellerna går sönder i splinesen? Hur åtgärdar man detta så det inte sker igen? Det är 2 lameller original och jag funderar på om man slänger in en eller två lameller till borde det inte hålla bättre? kraften på varje lamell lär bli Mindre då och det håller bättre?

Hur gör ni?

Mvh
Det händer om man kör med fel olja eller om oljan i diffen blir för varm.

Förutom nya lameller, tänk på att plana av dem tjocka plattorna och håll koll på hur mycket det planas av så att du kompenserar det genom att beställa tjockare brickor (dem med öronen).

Mät hur tjocka brickorna med öronen är. Är dem slitna så byt dem också.

Ska du köra med dubbla lamellpaket så måste du plana av locket 1,5mm samt plocka bort 4mm brickan längst ner och så ska en av dem stora kupolbrickorna bort.

Tänk på att även beställa ytterligare 2 brickor med öron om du ska köra med dubbla lamellpaket.

Detta gäller e30 188 diffen.


Jag rasade min pga fel olja. Passade på att beställa dubbla lamellpaket tillsamman med 4 nya brickor så man får 40% bromsverkan.
The Lower Class
Moker
Posts: 901
Joined: 22 Nov 2005, 16:29
Location: Stockholm

Re: lamelldiff problem, vanligt?

Post by Moker »

Tjenare!
Kul med lite svar :)!
Rätt olja är de, de har ja koll på! Jo jag tänkte plana tryckringarna då de är massa skit där nu, sen köper ja självfallet nya lameller och nya stålbrickor!
Jag tänkte inte köra med dubbla lamellpaket, utan jag tänkte ta bort 4mm brickan längst ner och köra med 3 lameller, då ska jag inte behöva plana locket vad jag mätt mig till för samma förspänning som original! Känns som man vill ha kvar samma förspänning som original, blir nog bäst så.

Men jag tycker det är skumt att splinsen ska gå av sådär? Det lär ju vara tecken på att varje lamell får för mkt kraft att hantera? Därför känns det som man ska fördela kraften till flera lameller, en teori som jag tycker borde stämma ganska bra?

Hur tycker du din diff funkar med dubbla lamellpaket då? Känner du någon skillnad i greppegenskaper med dubbla lamellpaket?
User avatar
RoDe
Posts: 3817
Joined: 29 Sep 2006, 18:18
Location: Sthlm

Re: lamelldiff problem, vanligt?

Post by RoDe »

Frågan är om det går att göra så som du tänkt dig.

Rekomenderas inte utav Mobimech och känner ingen som gjort så som du tänkt dig.

Har inte kört med min bil än. Om någon månad så...
The Lower Class
Moker
Posts: 901
Joined: 22 Nov 2005, 16:29
Location: Stockholm

Re: lamelldiff problem, vanligt?

Post by Moker »

Varför ska det inte gå? Ser inga problem med det? På vilket sätt rekomenderas det inte av honom, vad är hans grunder?

Jag får prova och se hur de blir :) okej !
User avatar
Casy
Posts: 1105
Joined: 28 Aug 2009, 10:16
Location: Östersund

Re: lamelldiff problem, vanligt?

Post by Casy »

Jag körde med 4 lamellskivor i min gamla E30, ala 40% spärr. Funkade klockrent, aldrig någon enhjuling efter det. inte ens med full bil.
Bilar: BMW M3 E46 -02, 2002Tii -75, 1600-2 -68 och VW Buss -74
User avatar
RoDe
Posts: 3817
Joined: 29 Sep 2006, 18:18
Location: Sthlm

Re: lamelldiff problem, vanligt?

Post by RoDe »

Moker wrote:Varför ska det inte gå? Ser inga problem med det? På vilket sätt rekomenderas det inte av honom, vad är hans grunder?

Jag får prova och se hur de blir :) okej !
Vad tjänar du på att ha två lameller på ena sidan och en lamell på andra?

Borde det inte ge ännu större upphov för att det ska enhjula då det blir mer motstånd på ena sidan än andra.
The Lower Class
Moker
Posts: 901
Joined: 22 Nov 2005, 16:29
Location: Stockholm

Re: lamelldiff problem, vanligt?

Post by Moker »

Du tänker fel där, blir ingen ojämn låsning per hjul.. Jag tjänar på att fördela kraften på fler lameller, mindre kraft på varje = hållbarare.. Sen lite mer låsning..
User avatar
RoDe
Posts: 3817
Joined: 29 Sep 2006, 18:18
Location: Sthlm

Re: lamelldiff problem, vanligt?

Post by RoDe »

Moker wrote:Du tänker fel där, blir ingen ojämn låsning per hjul.. Jag tjänar på att fördela kraften på fler lameller, mindre kraft på varje = hållbarare.. Sen lite mer låsning..
Om du tänker dig att lamelldiffen är delad i två likadana halvor.

Blir bara mindre kraft på ena sidan där du har två lameller och det kommer att greppa mer på den sidan = mer upphov till enhjulningar. Detta är vad jag tror, dock ingen expert.

Vet ingen som gjort som du tänker göra, men funkar det så...

Är ju en tusing till så har du din fjärde lamell och kan göra så som det är rekomenderat istället för att experimentera och du inte får det att funka. Kan bli en dyr historia.

Hör med Mobimech för säkerhets skull. Lycka till.
The Lower Class
Moker
Posts: 901
Joined: 22 Nov 2005, 16:29
Location: Stockholm

Re: lamelldiff problem, vanligt?

Post by Moker »

Jag vet vad du menar, men du glömmer att kraften går i längs med hela "drevpaketet" , lamellerna tillåter bara att visst "Slir" ska ske.. Men att du har 2 på ena sidan och 1 på andra har inget att göra med att den låser mer på ena hjulet. Tryckringarpaketet är de som bestämmer det, men nu får jag istället 3 lameller och dela kraften på vilket gör att varje lamell får mindre kraft att hantera, borde spara mer på "splines" delen på lamellen vilket jag är ute efter.

Jo men det kräver både maskinbearbetning av locket och sådant som jag inte har tillgång till och jag ska ha klar bilen till bimmers! Jag har 3 nya lameller och brickor, så jag tänkte köra på de. Dyrt och dyrt, kan inte gå så mkt värre än vad som gått med diffen redan. Dessutom så förstår jag inte hur Mobimech säger att dubbla lamellpaket ger 40%, borde ge mer än så tycker jag... Jag vill gärna inte ha den bromsverkan vid motorbroms på min bil, ramperna är original gjorda så det är lika mkt bromsverkan vid gaspådrag som motorbroms!

Vi får se hur de funkar!
Post Reply