Rolls-Royce Griffon V12, 37L

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
Richard_76
Posts: 314
Joined: 19 Nov 2007, 20:12
Location: Nyköping

Rolls-Royce Griffon V12, 37L

Post by Richard_76 »

Hej,
Efter att ha byggt en riktig körbar E30 + S50 under ett antal år med fungerande dubbelvanos har jag nu gått över till lite mer rejäla saker :D
kika gärna in på:
http://www.griffon-engine.se" onclick="window.open(this.href);return false; för att se och lyssna på ett stycke motorhistoria.
Dessa motorer ersatte den mindre och kanske mer kända RR Merlin (27L) i dom senare och vassaste varianterna av Spitfire under/efter WWII, 1955 fylldes luften av blåslampor och kolvmotorns tid i stridsflygplan var över...

Lite fränt att dom redan 1938 körde med Speed/density insp.system, lambdaregleringen mot insugstemp sker genom att ett eterfyllt kapilärrör från tempgivaren trycker på ett membran i insp.pumpen som justerar bränslemängden...

Mvh:Richard Adolfsson
-09:
60feet: 1.60s
1/8mile: 173 km/h @ 6.80s

-10:
60feet: 1.90s
1/4mile: 221km/h @ 11.22s.....

-11 +700Nm @ 3700rpm i S50.....OCH 750whp @ 1.5bar
-11 0-182km/h @ 6.8s
-11 0-238km/h @ 10.2s

-13 V12, 37L, 2490Hk /6800Nm @ 2750rpm
Christofer
Posts: 28
Joined: 31 May 2011, 22:54

Re: Rolls-Royce Griffon V12, 37L

Post by Christofer »

Fränt!
User avatar
Pilliam
Posts: 363
Joined: 21 Sep 2009, 16:55
Location: Jokkmokk

Re: Rolls-Royce Griffon V12, 37L

Post by Pilliam »

Svinfränt! Ska du göra något speciellt med den?
318is -90 turbo
User avatar
M535fredrik
Posts: 286
Joined: 13 Aug 2012, 18:01
Location: Vadstena

Re: Rolls-Royce Griffon V12, 37L

Post by M535fredrik »

Detta är coolt på riktigt. :)
Projekt: M3GT S54 Turbo.
Jens92
Posts: 593
Joined: 07 Sep 2010, 21:36
Location: Lindesberg

Re: Rolls-Royce Griffon V12, 37L

Post by Jens92 »

Snälla, säg att du ska montera den i en E30 :D
User avatar
Evinrude
Posts: 756
Joined: 08 Aug 2010, 22:00
Location: Sundsvall

Re: Rolls-Royce Griffon V12, 37L

Post by Evinrude »

Jens92 wrote:Snälla, säg att du ska montera den i en E30 :D
Isf en touring så stolen kan sitta i skuffen, det är ett as till motor ;)
Är riktigt svag för den gamla merlinmotorn och dessa är ju ännu värre! Tyckte "The Beast" var nog så brutal när den byggdes och då var det ju "bara" med en merlin från en tank! :D
Jonas Sanderyd

BMW 525ix Turken 351WHP@1,1bar
BMW M5 732WHP@1,4bar
073-8363672
Richard_76
Posts: 314
Joined: 19 Nov 2007, 20:12
Location: Nyköping

Re: Rolls-Royce Griffon V12, 37L

Post by Richard_76 »

Tackar :wink:
Som det är nu tänker jag uppträda med den vid div. evenemang och flygdagar, hoppas även kunna göra en och annan motokörning/föreläsning hos företag/sällskap/klubbar som vill ha en annorlunda gruppaktivitet.

Ljudet är brutalt och helt olikt dom mindre 27L motorerna, detta genom främst 3 saker:
+10L i volym
mycket brutalare kamaxlar i denna (294gr duration / 74gr lobseparation....)
Griffon roterar moturs med annan tändföljd för att få en bättre avstämmning av insuget, fränt!

motorn är 2.5m lång och propaxlarna (min motor hade koaxialprop) ni ni ser fram är 4.5" i diam....men då den är växlad 0.44:1 mot veven så finns där 15000Nm!!!! om order ges, nästan som en välmående S50....

När jag blir pensionär om 20-30år ska den få en träbåt att sitta i.

Surfa gärna rätt på "Miss Canada IV" som nu har fått systermotorn till min, endast #6 ifrån min.
1950 körde dom 173Mph (277km/h) på vattnet, hua!
Dom testade båten i helgen för första gången sedan -52, den går 24kn på tomgång då propellern är en aning "grovgängad" för att klara höga farter, det mina vänner är manligt!

Mvh:Richard
Last edited by Richard_76 on 19 May 2013, 19:58, edited 1 time in total.
-09:
60feet: 1.60s
1/8mile: 173 km/h @ 6.80s

-10:
60feet: 1.90s
1/4mile: 221km/h @ 11.22s.....

-11 +700Nm @ 3700rpm i S50.....OCH 750whp @ 1.5bar
-11 0-182km/h @ 6.8s
-11 0-238km/h @ 10.2s

-13 V12, 37L, 2490Hk /6800Nm @ 2750rpm
User avatar
Robin Olivi
Posts: 93
Joined: 25 Dec 2012, 15:43
Location: Västerås

Re: Rolls-Royce Griffon V12, 37L

Post by Robin Olivi »

Fan va fränt. 24 knop på tomgång, perfekt inne i hamn när man ska lägga till. :lol:
AKA Oliven
http://www.conrit.se Fräsning och svarvning. Gilla oss på Facebook http://www.facebook.com/Conrit" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Doktorn
Posts: 1459
Joined: 12 Dec 2005, 18:56
Location: Karlshamn

Re: Rolls-Royce Griffon V12, 37L

Post by Doktorn »

Fan vilket kul projekt!

Är djupt fascinerad av hur långt teknologin hade kommit redan på 30 talet när vi samtidigt gjöt tändkulemotorer för fullt!
Egentligen har det ju inte hänt ett skit sen dess i stora drag!

Här är ett gäng som får sina Griffon att vråla: http://www.greenspirit.info/tractoren.php" onclick="window.open(this.href);return false;
Henrik Braun

0708438759

E28 1026whp S38 turboräser
118D -06 tantfikusfrisörbrukis
Richard_76
Posts: 314
Joined: 19 Nov 2007, 20:12
Location: Nyköping

Re: Rolls-Royce Griffon V12, 37L

Post by Richard_76 »

Sant, men glöm inte att detta är dåtidens JAS motorer, när Rolls-Royce fick "obegränsat" med pengar från staten så var detta det värsta men kunde göra då..
Dom finns även i 2-stegs överladdade varianter med mellan och efterkylning av laddluften, främst för att kunna hålla effekten på hög höjd = höga laddtryck krävs för att hålla luftmassan uppe då lufttrycket är lågt.

Dessutom hade dom motorerna mycket snällare kamaxlar, man hade inte råd att offra luftmassa att renblåsa cylindrarna med (antispik), när man jobbat så hårt med att få upp luftmassan måste den fångas i cylindern.

Motorn har även saltkylda avgasventiler, 4ventiler/cyl, 2stift/cyl som dessutom har olika tändtidpunkt, aluminiumtoppar/block
billet vevaxel och billetstakar av gaffel/kniv typ för att göra motorn kortare och helt symetrisk, kolvkylning och likt F1 motorer trycker man in oljan i endarna på veven osv......
Men ska man kunna köra 23bar i BMEP i hundratals timmar går det inte med moppedelar....

Motorerna är åxå tillverkade utan CNC maskiner...


Mvh:Richard
-09:
60feet: 1.60s
1/8mile: 173 km/h @ 6.80s

-10:
60feet: 1.90s
1/4mile: 221km/h @ 11.22s.....

-11 +700Nm @ 3700rpm i S50.....OCH 750whp @ 1.5bar
-11 0-182km/h @ 6.8s
-11 0-238km/h @ 10.2s

-13 V12, 37L, 2490Hk /6800Nm @ 2750rpm
User avatar
bmw.nisse
Posts: 241
Joined: 19 Jun 2006, 16:29
Location: nyköping

Re: Rolls-Royce Griffon V12, 37L

Post by bmw.nisse »

fränt!!!
bmw.nisse

Nissan 200sx med m50vanos+turbo
(driftingbil)
Jørg1e30
Posts: 861
Joined: 10 Oct 2006, 20:25
Location: Norge

Re: Rolls-Royce Griffon V12, 37L

Post by Jørg1e30 »

bilder!!:-)
JAAS-performance
User avatar
M535fredrik
Posts: 286
Joined: 13 Aug 2012, 18:01
Location: Vadstena

Re: Rolls-Royce Griffon V12, 37L

Post by M535fredrik »

Ett litet filmklipp..

Merlin, griffon gör sig bäst i sitt rätta element med underbar dopplereffekt på ljudet..

Lyssna och njut! :)
http://youtu.be/reG3_cnXpkI" onclick="window.open(this.href);return false;
Projekt: M3GT S54 Turbo.
Richard_76
Posts: 314
Joined: 19 Nov 2007, 20:12
Location: Nyköping

Re: Rolls-Royce Griffon V12, 37L

Post by Richard_76 »

Jaa, dom låter som bäst när dom får jobba hårt i sina rätta element, detta är ett rent specialbygge då P51 Mustang inte fanns med Griffon då det begav sig.

Jag kan verkligen rekomendera att åka till Reno Air Race i mitten av sept. varje år då dom tävlar på 30m höjd runt en ovalbana, snittfart runt 800Km/h med propeller är bra jobbat!
Jag har varit där 2ggr och ljudet är obetalbart! speciellt första varvet då dom kommer skapligt samlade en 6-8 plan :D

Mvh:Richard
-09:
60feet: 1.60s
1/8mile: 173 km/h @ 6.80s

-10:
60feet: 1.90s
1/4mile: 221km/h @ 11.22s.....

-11 +700Nm @ 3700rpm i S50.....OCH 750whp @ 1.5bar
-11 0-182km/h @ 6.8s
-11 0-238km/h @ 10.2s

-13 V12, 37L, 2490Hk /6800Nm @ 2750rpm
Post Reply