M50B28 Turbo frågor..

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
kingsize
Posts: 24
Joined: 15 Mar 2013, 11:36

M50B28 Turbo frågor..

Post by kingsize »

Tjena har lite frågor angående M50B28 som jag håller på att smälla ihop.

X Vad behövs göras med insugningskamen för att passa på avgasidan?
X Svetsad oljepump? Förklara gärna vad ni menar med detta förstår inte riktigt.
X Spjällhuset på m50 orginalinsug för litet? Enkla modifieringar eller bygga plenium?
X Hur långt räcker orginal fuelrail? i effekt utag.
X Vilka kolvar ska jag köra med för att få bra komp med 2,75 vevaxeln. Ska jag då köra med 2,5l kolvar? Eller 2,75 kolvarna?

Jävligt tacksam för svar boys :)
User avatar
markus
Posts: 4830
Joined: 20 Nov 2005, 17:01
Location: Motala
Contact:

Re: M50B28 Turbo frågor..

Post by markus »

Använd denna http://server.pure-pf.com/phpBB/search.php" onclick="window.open(this.href);return false;

Och läs runt lite på folks projekt osv så har du dina svar. PS finns inget som heter 2,75 vev och kolvar :wink:
Markus Jonsson

burken_jonsson@hotmail.com

Motorsport för alla. http://www.5100.se" onclick="window.open(this.href);return false;
kingsize
Posts: 24
Joined: 15 Mar 2013, 11:36

Re: M50B28 Turbo frågor..

Post by kingsize »

markus wrote:Använd denna http://server.pure-pf.com/phpBB/search.php" onclick="window.open(this.href);return false;

PS finns inget som heter 2,75 vev och kolvar :wink:
Och vad är det för vev som alla kallar 2,8? Jag har fått för mig att den är 2,75 ?

Den där sökfunktionen fungerade inte alls för mig har letat i 20min efter svar men då gav jag upp och skrev en ny tråd här om det jag exakt ville få reda på.
Jens92
Posts: 593
Joined: 07 Sep 2010, 21:36
Location: Lindesberg

Re: M50B28 Turbo frågor..

Post by Jens92 »

som jag fattat det:
2.75L = M51D25 vevaxeln
2.8L = M52B28 vevaxeln
TornadoRed
Posts: 327
Joined: 20 Aug 2012, 14:28
Location: Växjö

Re: M50B28 Turbo frågor..

Post by TornadoRed »

Oftast kan du läsa på en del i Projekt trådar oxå.
Vag - Carsoft 6.5 finns, hör av dig om du behöver felsökning
AutoCom diagnostik verktyg finns oxå
Lackerings jobb kan ordnas (Lackbox)
kingsize
Posts: 24
Joined: 15 Mar 2013, 11:36

Re: M50B28 Turbo frågor..

Post by kingsize »

Bring My post up
Bolero
Posts: 808
Joined: 10 Jan 2011, 21:49
Location: Skåne

Re: M50B28 Turbo frågor..

Post by Bolero »

kingsize wrote:Tjena har lite frågor angående M50B28 som jag håller på att smälla ihop.

X Vad behövs göras med insugningskamen för att passa på avgasidan?
X Svetsad oljepump? Förklara gärna vad ni menar med detta förstår inte riktigt.
X Spjällhuset på m50 orginalinsug för litet? Enkla modifieringar eller bygga plenium?
X Hur långt räcker orginal fuelrail? i effekt utag.
X Vilka kolvar ska jag köra med för att få bra komp med 2,75 vevaxeln. Ska jag då köra med 2,5l kolvar? Eller 2,75 kolvarna?

Jävligt tacksam för svar boys :)

Svarar denna gång men nästa gång får du allt söka lite bättre.

1.För att insugskammen ska passa på avgassidan så får du svarva av så kamkedjehjulen ligger i rätt linje.
2. Vad jag har förstått det så är enbart oljepumpen spänd dit med en mutter denna sätter man några loppor på så den inte skruvas av när man tar ut lite mer effekt än original.
3. För litet för vad? Jag hade 615hk i min med original insug, beror ju på effekt uttag men ska du inte över 700-800hk så ska det väl räcka med.
4. Med min effekt så låg den på gränsen, rekommenderar att bygga om så den får dubbla matningar och en retur på mitten, soppasystem ska man vara väldigt noggrann att investera ordentligt i.
5. Vet inget om dieselveven, men har du en 2,8l vev så kör du med ICKE-Vanos stakar från m50b25 och 2,8l kolvarna.

Lycka till!
Fartverket.se Sveriges snabbaste myndighet. In och regga dig idag!
Performance Center Syd
RPMotor
kingsize
Posts: 24
Joined: 15 Mar 2013, 11:36

Re: M50B28 Turbo frågor..

Post by kingsize »

Svarar denna gång men nästa gång får du allt söka lite bättre.

1.För att insugskammen ska passa på avgassidan så får du svarva av så kamkedjehjulen ligger i rätt linje.
2. Vad jag har förstått det så är enbart oljepumpen spänd dit med en mutter denna sätter man några loppor på så den inte skruvas av när man tar ut lite mer effekt än original.
3. För litet för vad? Jag hade 615hk i min med original insug, beror ju på effekt uttag men ska du inte över 700-800hk så ska det väl räcka med.
4. Med min effekt så låg den på gränsen, rekommenderar att bygga om så den får dubbla matningar och en retur på mitten, soppasystem ska man vara väldigt noggrann att investera ordentligt i.
5. Vet inget om dieselveven, men har du en 2,8l vev så kör du med ICKE-Vanos stakar från m50b25 och 2,8l kolvarna.

Lycka till![/quote]

Tack så mycket du underlättade precis det hela för mig :)
Post Reply