Var försiktiga med vinkelslipen grabbar!

Diskutera det som inte passar in i de övriga forumen.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Dawe_A

Re: Var försiktiga med vinkelslipen grabbar!

Post by Dawe_A »

cerwinboy wrote:polaren dennis byström höll på att såga avgasrör på plats förra vintern. den stora muskulösa makitan lärde han sig att såga motriktnin kan kosta en hals när den huggertag och släpper igen efter en 360 o börjar klättra på arbets jackan, idag har han ett ärr mitt i mellan senan o halspulsenådern på vänster sida.

hehe byström med :D
People change, things go wrong, shit happens , life goes on!

E28 M535i -86 , svensksåld
E28 M535im -86 , svensksåld
E34 M5 3.8 -92 ,
cerwinboy

Post by cerwinboy »

Dawe_A wrote:
cerwinboy wrote:polaren dennis byström höll på att såga avgasrör på plats förra vintern. den stora muskulösa makitan lärde han sig att såga motriktnin kan kosta en hals när den huggertag och släpper igen efter en 360 o börjar klättra på arbets jackan, idag har han ett ärr mitt i mellan senan o halspulsenådern på vänster sida.

jo han var ganska spak när han fyllde trasorna med röd vättska. han hade lite panik om man säger så. han trodde ju att hans stund hade kommit.
Some kids piss their names in the snow Chuck Norris can piss his name in concrete.
Dawe_A

Post by Dawe_A »

cerwinboy wrote:
Dawe_A wrote:

jo han var ganska spak när han fyllde trasorna med röd vättska. han hade lite panik om man säger så. han trodde ju att hans stund hade kommit.

ush sånt är läskigt.. tror att toresten gjorde något liknande uppe hos byis när han skulle använda vinkelharryn under bilen. (kanske va så att han berättade att byis själv hade gjort det, minns ej) Använder själv vinkelharryn varje dag i jobbet nästan, med stor respekt.. med handskar, glasögon och hörselskydd.. har redan förlorat mycket hörsel på höger öra (av helt annan anledning) och vill inte leva i en burk när jag är 40+

Man bör använda alla roterande verktyg med respekt!
People change, things go wrong, shit happens , life goes on!

E28 M535i -86 , svensksåld
E28 M535im -86 , svensksåld
E34 M5 3.8 -92 ,
Franzén

Post by Franzén »

Dessa kör vi med.

Image
Grr!
0706-419608
_night rider_

Post by _night rider_ »

förut när man sänkte gamla volvosar så kapade man fjädern direkt på plats med rondellen :wink: totalt livsfarligt!
men de gick fort..
Pitabroed

Post by Pitabroed »

Såg inte skönt ut! Körde själv en 2,1 kW vinkelslip med 230mm kapskiva (stod åt "fel" håll när jag kapade) som högg och slog runt ett varv och landade mitt i armvecket. 7 stygn och 5cm ärr, det sved! Fort som satan gick det
Peter Königsson
Mobil: 073-845 96 31
Hool

Post by Hool »

I skolan kom det ut ett gäng från Facket och Arbetarskyddet...

De drog bland annat en historia om snubben som hade första jobbet efter skolan eller om han rent av var ett pryo..

Gubbarna på firman hade fulat på en flexskiva tänkt för borrfluga på en vinkelslip.. Man fick inte köra fullt utan bara dutta på den och använda för nån form av gradning eller något liknande.. Ingen berättade det för grabben.. *Wrrrrrreeeeeeeeeeeeee* *PANG* Blind :(

Kommer inte ihåg om det var ett öga eller båda ögonen som for men det blev en rejäl smäll och det bara spruta delar så han blev rätt justerad...

Sedan en go overhead presentation över exotiska ögonskador :cry:
- Growl! - http://www.specialsvarv.se" onclick="window.open(this.href);return false; -
- Jonathan Danell
- 0702755150
e30mattias

Post by e30mattias »

Hool wrote:I skolan kom det ut ett gäng från Facket och Arbetarskyddet...

De drog bland annat en historia om snubben som hade första jobbet efter skolan eller om han rent av var ett pryo..

Gubbarna på firman hade fulat på en flexskiva tänkt för borrfluga på en vinkelslip.. Man fick inte köra fullt utan bara dutta på den och använda för nån form av gradning eller något liknande.. Ingen berättade det för grabben.. *Wrrrrrreeeeeeeeeeeeee* *PANG* Blind :(

Kommer inte ihåg om det var ett öga eller båda ögonen som for men det blev en rejäl smäll och det bara spruta delar så han blev rätt justerad...

Sedan en go overhead presentation över exotiska ögonskador :cry:

:( fy f***n va tråkit alltså...

ja utrustningen e sjukt viktigt.. speciellt skyddsglasögon! Finns sjuukt skickliga läkare idag men finns inte en enda läkare som inte räcker upp händerna när det kommer inn en med förlorad syyn... :(

sånadär berättelser får mig att tänka efter hur enormt tur jag hade endå, skulle kunna sitta här med ena ögat ur funktion nu.. Jag kollade ju åt sidan när jag kapade, så inte knistorna skulle komma mot ögonen, därför tog allt på sidan av huvudet.. Tänk ifall jag skulle sett rakt mot vinkelslipen... ögat sett ut som örat såg ut.. :( utan skyddsglasögon, fyfasiken.. hur dum får man va..

MVH. Mattias
Med vänliga hälsningar, Mattias Björkskog.

Bilmekaniker till vardag.

Bygger M20 Turbo.

Nisvo Motorsport

When you feel like quitting, remember why you started.
If you feel like you're under control, you're just not driving fast enough.
Blöjan

Post by Blöjan »

Fy fan..

Fattar inte varför man ska plocka bort skydd för! De slutar fan alltid åt helvete! :roll:
Image
-073-7266 822-

325 e36, 558nm 415whp@ 1,2bar Såld
VinkelTurbo

Post by VinkelTurbo »

Idioten är INTE användaren uta tillverkaren av verktyg som inte borde få säljas

En vinkelslip är farlig eftersom den inte stannar när man släpper den , självklart ska den stanna när man släpper greppet , jag har själv råkat ut för en olycka
där någon satt på strömbrytaren , höll den med en hand , satte i kontakten , den for in i mina träningsbyxor i skrevet och fortsatte tugga tills den råkade skjära av elkabeln

Riktiga djävla jubelidioter som säljer produkter som har så mycket styrka och rotationshastighet utan att tillverka den med död mans grepp , den ska stanna när man släpper den.

Jag anser att man skulle kunna stämma tillverkarna , hittade 6000 allvarliga skador med vinkelslip bara i australien , dete är mycket vanligare än vad folk vet om...
VivalaDee

Post by VivalaDee »

Nja att skylla på tillverkaren är lite som att Mc Donalds kaffe behöver varningsskylt som säger att kaffet kan vara varmt. Vinkelslipen kanske behöver en skylt som säger "vet du inte hur jag fungerar och vad jag är kapabel till saknar du utbildning för att använda mig".
Vissa skivor och klingor står det ju rör ej roterande klinga men det kan va svårt att hinna med och läsa när den snurrar 20,000 rpm :wink:
Nemesis_turbo

Post by Nemesis_turbo »

VinkelTurbo wrote:Idioten är INTE användaren uta tillverkaren av verktyg som inte borde få säljas

En vinkelslip är farlig eftersom den inte stannar när man släpper den , självklart ska den stanna när man släpper greppet , jag har själv råkat ut för en olycka
där någon satt på strömbrytaren , höll den med en hand , satte i kontakten , den for in i mina träningsbyxor i skrevet och fortsatte tugga tills den råkade skjära av elkabeln

Riktiga djävla jubelidioter som säljer produkter som har så mycket styrka och rotationshastighet utan att tillverka den med död mans grepp , den ska stanna när man släpper den.

Jag anser att man skulle kunna stämma tillverkarna , hittade 6000 allvarliga skador med vinkelslip bara i australien , dete är mycket vanligare än vad folk vet om...

jag har då dösmansgrepp på dem vinkelharrysar vi har i garaget stora som små
Tomas B
b.tompa@gmail.com
073-7617836
Johanswe

Post by Johanswe »

VinkelTurbo wrote:Idioten är INTE användaren uta tillverkaren av verktyg som inte borde få säljas

Hur mår du på dagarna?
1111
stenarn

Post by stenarn »

Ser jag en vinkelslip på jobbet som saknar sprängskydd så kastar jag bort den !
Har sett många skador som uppkommit för att sprängskyddet är borta.
Vet vissa av polare som kör utan sprängskydd och man påpekat hur dumt de är, får man alltid svaret att jag kommer åt lättare.
Är det utrymmesbrist som är problemet byt verktyg !
Bygger 535 turbo

Erik Norrman 0730465979 Piteå
Post Reply