Evinrudes BMW "M5" Touring Turbo M67!

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Ripper
Posts: 1196
Joined: 25 Nov 2005, 21:50

Re: Evinrudes BMW M5 Turbo 732whp@1,4bar

Post by Ripper »

Grattis till go effekt....
/ Christian Sundqvist Växjö
http://www.nukeperformance.com/
User avatar
Robin Olivi
Posts: 93
Joined: 25 Dec 2012, 15:43
Location: Västerås

Re: Evinrudes BMW M5 Turbo 732whp@1,4bar

Post by Robin Olivi »

Gött mos med det laddtrycket. :-)
AKA Oliven
http://www.conrit.se Fräsning och svarvning. Gilla oss på Facebook http://www.facebook.com/Conrit" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Re: Evinrudes BMW M5 Turbo 732whp@1,4bar

Post by Bmwandreas »

Kommer aldrig hålla med en 3-skivig koppling:(
Chippa bilen? Fixar de flesta för 3995kr. Maila aa@pure-pf.com med bilmodell,årsmodell och regnr.
User avatar
Pimplaren
Posts: 4456
Joined: 20 Nov 2005, 14:59
Location: Stockholm

Re: Evinrudes BMW M5 Turbo 732whp@1,4bar

Post by Pimplaren »

Sen är ju 260 världens runkigaste låda :) alla pajar på 3an!

Hoppas du får till någon finlåda :mrgreen:
MVH Oliver Turbo Turtle

Gott mos eller hur var det
BMW m5 f10
https://www.garaget.org/?car=425750" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Evinrude
Posts: 756
Joined: 08 Aug 2010, 22:00
Location: Sundsvall

Re: Evinrudes BMW M5 Turbo 732whp@1,4bar

Post by Evinrude »

Jo, det blir att fixa finlåda senare
Har ju byggt fel också med 2,93 i diffen, inte helt optimalt med en 260, men riktigt fint med 6-växlat :)
Rev även den gamla lådan igår, inte ens ett spår av en kugg kvar på treans drev, kisslåda 8)
Jonas Sanderyd

BMW 525ix Turken 351WHP@1,1bar
BMW M5 732WHP@1,4bar
073-8363672
User avatar
Evinrude
Posts: 756
Joined: 08 Aug 2010, 22:00
Location: Sundsvall

Re: Evinrudes BMW M5 Turbo 732whp@1,4bar

Post by Evinrude »

Veckan har gått som väntat, motgång på motgång :)
Efter att ha snurrat min andra kardan så blev jag less och bad Ajdén styra upp en ny. Den nya är gjord i 3,25mm gods mot orginalets 1,5 så det ska nog hålla
Dock gjorde vi bara en custom främre del vilket slutade som väntat...

Image

Två stödlager har även gått i processen så det börjar bli lite tomt på den där bra-att-ha-hyllan... :roll:

Men en ny bakre hade jag iaf så efter ett lite snabbt byte så var allt frid och fröjd igen och jag kunde åka till jobbet :)
Image

Danne efterlyste även bromspapper så här kommer det, tycker kurvan är rätt jämn och fin ändå med tanke på turbo och maskin
Image
Jonas Sanderyd

BMW 525ix Turken 351WHP@1,1bar
BMW M5 732WHP@1,4bar
073-8363672
User avatar
Bmw*Alex
Posts: 3312
Joined: 27 Dec 2008, 12:48
Location: sundsvall

Re: Evinrudes BMW M5 Turbo 732whp@1,4bar

Post by Bmw*Alex »

sluta å kärringgasa nu :D
323i -85 sedan

0761485272
liind90@hotmail.com

http://www.sundsvallsgatbilar.se/forum/ ... mode=login" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
markus
Posts: 4830
Joined: 20 Nov 2005, 17:01
Location: Motala
Contact:

Re: Evinrudes BMW M5 Turbo 732whp@1,4bar

Post by markus »

Kommer laddet så sent eller är det styrt sådär linjärt.
Markus Jonsson

burken_jonsson@hotmail.com

Motorsport för alla. http://www.5100.se" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Evinrude
Posts: 756
Joined: 08 Aug 2010, 22:00
Location: Sundsvall

Re: Evinrudes BMW M5 Turbo 732whp@1,4bar

Post by Evinrude »

Bmw*Alex wrote:sluta å kärringgasa nu :D

Det skulle jag aldrig våga göra! :D
markus wrote:Kommer laddet så sent eller är det styrt sådär linjärt.

Det kommer så sent, det är ändå ett rätt stor turbo som ska knuffas igång och kammarna står som orginal pga att jag saknar ställbara drev
Dessutom behöver jag plocka bort turbon för att lyfta ventilkåpan, blev lite knas med jiggen när vi gjorde grenröret :P
Jonas Sanderyd

BMW 525ix Turken 351WHP@1,1bar
BMW M5 732WHP@1,4bar
073-8363672
Dasty
Posts: 58
Joined: 01 Aug 2007, 08:50
Location: Timrå

Re: Evinrudes BMW M5 Turbo 732whp@1,4bar

Post by Dasty »

Fan vad du skrotar kardaner Karl! Min håller ju än men din bil är ju lite tyngre och har mycket mer aggressiv koppling så de kan ju vara det som gör de kanske... Kul att du la upp bromspappret, alltid kul att jämnföra!

Mvh
Danne
User avatar
Evinrude
Posts: 756
Joined: 08 Aug 2010, 22:00
Location: Sundsvall

Re: Evinrudes BMW M5 Turbo 732whp@1,4bar

Post by Evinrude »

Jo, har kommit fram till att det kopplingen som dödar kardanen, men ska fixa en värre till den bakre delen också :)
Nu har däremot det bakre fäster på diffen havererat, eller rättare sagt så har bultarna som sitter i diffkåpan hoppat ur
Någon fler som har haft det problemet och som har en lösning på det?
Jonas Sanderyd

BMW 525ix Turken 351WHP@1,1bar
BMW M5 732WHP@1,4bar
073-8363672
User avatar
Evinrude
Posts: 756
Joined: 08 Aug 2010, 22:00
Location: Sundsvall

Re: Evinrudes BMW M5 Turbo 732whp@1,4bar

Post by Evinrude »

Sist jag körde så lät det som satan om lådan, skramlade och lät rövare som att något var löst, visade sig att det var hel lådan som höll på att rymma
Image

Men den slipper man numera för nu har jag fått hem ett as till låda så nu jävlar ska det bli åka istället för att skruva hade jag tänkt!
Image
Jonas Sanderyd

BMW 525ix Turken 351WHP@1,1bar
BMW M5 732WHP@1,4bar
073-8363672
User avatar
erikjakan
Posts: 2510
Joined: 23 Apr 2006, 21:54
Location: Stockholm

Re: Evinrudes BMW M5 Turbo 732whp@1,4bar

Post by erikjakan »

Fint!

Häll i rätt olja nu!

Står på den gula alt gröna lappen på lådan!
M50B28 Vanos, 1.7bar, 572whp/680nm

11.10, 194km/h, 1.6 60fot - 420whp/470nm

10.71, 210km/h, 1.49 60fot - 572whp/680nm
User avatar
Evinrude
Posts: 756
Joined: 08 Aug 2010, 22:00
Location: Sundsvall

Re: Evinrudes BMW M5 Turbo 732whp@1,4bar

Post by Evinrude »

Lådan satt på plats redan igår men när jag skulle justera in kopplingen så gick hardyn att snurra på även med växel i :thumbdown:
Plockade bort slavcylindern och kollade att urtrampningslagret löpte fritt och det visade sig att det inte ens låg emot tryckplattan men hardyn snurrrade fortfarande. Rev ner lådan idag och så visade det sig att styrhylsan för urtrampningslagret låg emot solfjädern och frikopplade... :doh:
Fixade det och kastade upp lådan igen och kardan etc så nu står bilen på hjul igen! :thumbright:
Helt underbara växellägen i en sån här låda iaf, smack säger det bara! :D
Kopplingen var nästa överraskning, är lika lättrampad som på vilken bruksbil som helst! Fick rata det hydrauliska urtrampningslagret då det inte passade men fick med det mekaniska och slaven som hör till lådan, en stark rekommendation till alla som ska åka en sån här låda!

Så nu ska lite inredning på plats och en provtur så man vet att allt lirar, sen är man redo inför bankörningen imorrn! :thumbright:
Jonas Sanderyd

BMW 525ix Turken 351WHP@1,1bar
BMW M5 732WHP@1,4bar
073-8363672
User avatar
Nemesis_turbo
Posts: 3380
Joined: 18 Oct 2007, 20:50
Location: Hudiksvall med omnejd
Contact:

Re: Evinrudes BMW M5 Turbo 732whp@1,4bar

Post by Nemesis_turbo »

gött. jag hade tänkt åka upp men har inte fått ny packbox till min låda en den pissar ur si lite olja i framkant
Tomas B
b.tompa@gmail.com
073-7617836
Dasty
Posts: 58
Joined: 01 Aug 2007, 08:50
Location: Timrå

Re: Evinrudes BMW M5 Turbo 732whp@1,4bar

Post by Dasty »

Kul att de lirar igen! Vi ses i morgon på banan, ska bli trevligt å höra s38an ryta :)
Mvh
Danne
User avatar
Evinrude
Posts: 756
Joined: 08 Aug 2010, 22:00
Location: Sundsvall

Re: Evinrudes BMW M5 Turbo 732whp@1,4bar

Post by Evinrude »

Nehepp, nu har kopplingen sagt upp sig verkar det som
Körde och parkerade för vi skulle käka och allt lirade som det skulle, sen när man skulle åka så frikopplar den inte trots att urtrampningslagret rör på sig som det ska
Blir så less att man aldrig ens får åka en hel kväll utan att skiten rasar, BMW turbo säljes billigt...
Jonas Sanderyd

BMW 525ix Turken 351WHP@1,1bar
BMW M5 732WHP@1,4bar
073-8363672
Post Reply