Ingen ström i säkringsbox (Kupefläkt) E30

Här diskuteras chassie och övriga bilen, ej motor.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
325a

Ingen ström i säkringsbox (Kupefläkt) E30

Post by 325a »

Har felsökt kupe fläkten på min E30 å kom fram till att den inte finns någon ström vid säkringen,tvångsmatar jag ström vid säkringen så funkar fläkten,även samma fenomen med dimljusen.
Särade på säkringsboxen å såg att det är ett kretskort som strömmen matas ifrån.

Är det ett vanligt fel?
patte

Re: Ingen ström i säkringsbox (Kupefläkt) E30

Post by patte »

på min funkade inte elspeglar, kanske va fläkten som ballade ur + något mer.
Hittade inte felet. Men jag gjorde en ny jord på någon grön kabel där under. sen funkade det bra :)
Kör Bmw 518 -82a

Bilar jag ägt:
Bmw E46 328 Kompressor -99
Bmw E30 2.75l turbo touring -89 (470whp).
325a

Post by 325a »

Ska försöka slita isär boxen mer så man kan se strömbanorna å löda dit en ny(extra) kabel,sen får man se om det funkar.
Isåkare

Post by Isåkare »

Finns en grön/svart (inte 100% säker på färgen) kabel som kommer inifrån instrumentpanelen, som går till flertalet reläer.

Den kabeln ska jorda reläerna när allt är ok, utom när startnyckeln är i startläge, detta är för att koppla bort alla strömförbrukare vid startögonblicket, tex fläkt, elhissar, elbakruta, taklucka mm.

Men som vanligt på E30 så vissar kretskortet i instumentet med tiden, och då brukar det komma ut ca +5 volt isf jord på den kabeln.

Lösningen är att klippa kabeln i säkringsdosan och jorda den ändan som går till rleäerna, och isolera den som går in i kupen.
Kör 325 E36 -92
530iaT -01
På Is eller asfalt.
Rikard Gjersvold
0705113073
325a

Post by 325a »

Isåkare wrote:Finns en grön/svart (inte 100% säker på färgen) kabel som kommer inifrån instrumentpanelen, som går till flertalet reläer.

Den kabeln ska jorda reläerna när allt är ok, utom när startnyckeln är i startläge, detta är för att koppla bort alla strömförbrukare vid startögonblicket, tex fläkt, elhissar, elbakruta, taklucka mm.

Men som vanligt på E30 så vissar kretskortet i instumentet med tiden, och då brukar det komma ut ca +5 volt isf jord på den kabeln.

Lösningen är att klippa kabeln i säkringsdosan och jorda den ändan som går till rleäerna, och isolera den som går in i kupen.

Tack ska prova :mrgreen:
fartkontroll

Post by fartkontroll »

Isåkare wrote:Finns en grön/svart (inte 100% säker på färgen) kabel som kommer inifrån instrumentpanelen, som går till flertalet reläer.

helt rätt :) hade sammafel på min för ett tag sen , bara klippa o jorda andra delen ,
325a

Post by 325a »

Så nu funkar fläkten och Dimljusen. :mrgreen:

Var det svart/gröna lilla kabeln som behövde jordas.

Tack :D
Jouni88

Post by Jouni88 »

Hej lyfter tråden lite pga samma problem. Men detta kan ju inte funka? Då jag kopplar den så så slår det ju + i kabeln så att sladden blir glödhet medan man drar på start, skulle man såga med startmotorn en stund så skulle ju sladden brinna.. håller på söker felet men hittar inget.. var skallden svart gröna sladden sitta fast inne i coupen? Den sitter i en orange kontakt med 4 andra sladdar som hänger i luften under ratten, har tydligen inte varit ikopplad heller men endå har fläkten funkat.. tacksam för svar
Johnny Norrgård
e30 m50b32 turbo 854hp 1105nm
Johanswe

Post by Johanswe »

Gör man samma sak på e34 också?
1111
Jouni88

Post by Jouni88 »

mitt problem var relativt lättfixat, solenoiden på startmotorn sönder.. ett tips åt er andra med detta fel..
Johnny Norrgård
e30 m50b32 turbo 854hp 1105nm
tomflo

Post by tomflo »

Funkar finfint! skall tillägga att kabeln är liten som sjutton (smal) ! Tack för infon!
Post Reply