r.ivars - SMOKEMACHINES

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
Rikard B
Posts: 1764
Joined: 30 Sep 2007, 11:25
Location: uppsala

Re: r.ivars - M5 HEAVYWEIGHT 1020WHP - GRISEN

Post by Rikard B »

Har samma skit med min orig m5a,fast jag har nått lurt med värmepaketet tror jag, väldigt lustig temp inne i bilen mot hur reglaget står
Rikard Brodén
072-242 85 00
bmw 525 mpaket 03 såld
328 touring låg :) såld
e30 83 323a busbil såld
e21 låg :)såld
e34 m5
e28 m535 turbo
e30 M3
E9 -71
User avatar
Sandén
Posts: 1177
Joined: 13 Feb 2008, 22:09

Re: r.ivars - M5 HEAVYWEIGHT 1020WHP - GRISEN

Post by Sandén »

Frid wrote:Vet att min Escort cosworth var sån att jag fyllde på kylasystemet till en nivå som jag tyckte var lagom och den tryckte allt ut cirka 3-4 dl och låg stabilt på den nivån hela säsongen sen och tryckte inte en droppe till! Tyckte det var jävligt konstigt men den fungerade ju klockrent i temp .. Hoppas det inte är något allvarligt fel på din beemer!

Mvh



Exakt så va min gamle m50 också! Körde griffin kyl men fyllde man fullt så tryckte det ur men efter det så försvann det inget mer! Tempen låg alltid perfekt! Körde med separat kärl som på Evo och supra bl.a. Till kylaren så den suger i sig vid behov och trycker ut om trycket blev för högt!

Rätt eller fel men funkade 3 säsonger minst med 750whp :)
http://www.garaget.org/sanden" onclick="window.open(this.href);return false;
Audi Sportquattro -86
VGD Performance
User avatar
Bullen!
Posts: 1614
Joined: 12 Mar 2012, 13:50
Location: Tollarp

Re: r.ivars - M5 HEAVYWEIGHT 1020WHP - GRISEN

Post by Bullen! »

frågor (och nåt litet påstående) till er som fyllt "tills det verkar lagom" och den sedan tryckt ut en mindre mängd och därefter fungerat fint:


Frågor:

Har ni åkt strikt originalkylare och expansionkärl?

Har dessa varit på originalplacering?

Har ni gjort nåt annat ofog med dessa eller dess slangar?


Påstående:

Jag har sett folk med fina skräddarsydda exp-kärl som sitter så snyggt å fint de kan. Likaså har de köpt en större kylare eller monterat den lite annorlunda för att exempelvis en oljekyl ska få plats.


Viktigt att tänka på är (egentligen självklart men många slår sig för pannan när de kommer på sitt misstag) att vatten alltid eftersträvar att va i linje. Bmw har iofs ett spejsat expansionskärl där de åker original m50 (mfl) som är under kylarnivån men det är ingen vanlig behållare det.

Kika så att inte kylaren råkar va för högt i förhållande till expansionskärlet, eller tvärt om. Är den det så är den uppstickande delen på kylaren utan vatten trots att man luftat klart (beroende på utformning av kylsystemet). Men vid bra flöde på vattnet så kan det komma bubblor i återledningen till exp-kärlet. Eller så kan man uppleva som flera nämnt. Att exp-kärlet verkar fullt men bilen uppför sig som så att den trycker ut det som är för mycket tills allt är i linje.



Kanske...
User avatar
Frid
Posts: 58
Joined: 18 Jan 2010, 22:54
Location: öland

Re: r.ivars - M5 HEAVYWEIGHT 1020WHP - GRISEN

Post by Frid »

Min kylare satt på orginalplats . Expansionkärlet har oxå varit placerat på orginalplats. jag förstår vad du menar...Hoppas du får ordning på monstret :D
Audi bygget.http://www.garaget.org/?car=299364" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
r.ivars
Posts: 3549
Joined: 03 Oct 2007, 23:09
Location: Västerås
Contact:

Re: r.ivars - M5 HEAVYWEIGHT 1020WHP - GRISEN

Post by r.ivars »

vart ute och hårdkört ett par gånger nu och det kan inte vara nåt annat än blåst "topplockspackning" eller spricka i blocket..
trycker ur sig, men det cpiga är att det aldrig drar i temp eller något.. :/

Har provat lite tjuvknep men inget hjälper så jag lär ta isär grejerna och få toppen avplanad sen dra allt jox igen.

jag hade av toppen sist 2011 och då bytte jag inte ens packning eller planade toppen hehe :) då bytte jag bara stakar och lager efter att jag kört slut på olja på mantorp..

Hehehe :) sjukt att det hållt endå..

Funderar på ifall man i samma vända ska renovera turbon som börjar bli lite för glapp (vilket den vart ett tag) eller om man rent av ska byta ut den till något mindre... Men åandrasidan karaktären är så jädrans härlig i grisen :)
246km/h @ 8.79
203km/h @ 5.61
60 fot 1.32
@ 780whp
pizza
Posts: 2083
Joined: 23 Dec 2005, 19:47
Location: Västerås

Re: r.ivars - M5 HEAVYWEIGHT 1020WHP - GRISEN

Post by pizza »

Har du tryckt när du luftat? Alltså trycksatt systemet..
Har du inte på jobbet så sväng förbi så kan vi kolla om vi har rätt adapter.
335d -07
Optima PHEV -18
Fredrik Lindblad
fun beemer
Posts: 295
Joined: 20 Nov 2005, 22:52

Re: r.ivars - M5 HEAVYWEIGHT 1020WHP - GRISEN

Post by fun beemer »

du kan mäta om de är avgaser i vattnet
User avatar
r.ivars
Posts: 3549
Joined: 03 Oct 2007, 23:09
Location: Västerås
Contact:

Re: r.ivars - M5 HEAVYWEIGHT 1020WHP - GRISEN

Post by r.ivars »

funkar det verkligen bra med e85 att mäta?
246km/h @ 8.79
203km/h @ 5.61
60 fot 1.32
@ 780whp
fun beemer
Posts: 295
Joined: 20 Nov 2005, 22:52

Re: r.ivars - M5 HEAVYWEIGHT 1020WHP - GRISEN

Post by fun beemer »

finns saker för att mäta de , kolla på nån bilvärkstad dom brukar de
E34 RRT
Posts: 748
Joined: 03 Apr 2007, 13:55
Location: finland (borgå)

Re: r.ivars - M5 HEAVYWEIGHT 1020WHP - GRISEN

Post by E34 RRT »

fun beemer wrote:finns saker för att mäta de , kolla på nån bilvärkstad dom brukar de


går i vissa fall att mäta med avgasmätaren, tar upp kylarkorken och lägger slangen nere i "hålet" :) då kommer den reagera om där finns avgaser i systemet.
nissan micra 1000cc turbo 122whp 174wnm 1,2bar
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=42959" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
r.ivars
Posts: 3549
Joined: 03 Oct 2007, 23:09
Location: Västerås
Contact:

Re: r.ivars - M5 HEAVYWEIGHT 1020WHP - GRISEN

Post by r.ivars »

fear is exciting to me

Image

grisen i sin sleeper kostym :) ska dock lägga dit dekalerna innan säsong, man måste ju representera de som hjälper till lite :)

Image

drog en sista värmare med motorn som trycker ur sig ibland, men den tröck inte ur sig något, men jag vet att den hade gjort det på ett par motorvägspull.

3bar med soppa till 2bar var inte så kul för cylindertrycket om än det var på lakrits. (en wastegateslang smälte sönder)
Men sablar vilket partaj det var i hytten innan den gick på laddspärr :)

Image

röck ur halva löken, teorin är ju altså att toppen reste lite när jag av misstag laddade 1 bar mer än vad jag hade soppa till (otroliga cylindertryck vid spikningar) och sedan så går det liksom inte att efterdra..

Image

det är ju fair, kunde ju bränt hela motorn så man får försöka vara lite glad i misären... :)

skulle ha upp grisfan på lyften i min ensamhet, tog till crossen och missade 2 gånger för att sedan dra grisen hela vägen ur garaget.. I stridens hetta drog jag upp ett ben och pallnitade upp grisen med crossen för att inte dra ut i vägen.. gicksådär... Med 2 plättar som pungkulor och en lite tillsnyggad bakkofångare kunde jag fortsätta projektet med att få grisen upp på lyften..

Image

Image

hittade ljudet från kamkedjeriet, som visserligen varit tyst ett tag..

ser ni kratern där ena kedjeskenan ska sitta? För den aktive trådläsaren så har ju detta hänt ett antal gånger förut.. Eventuellt räddar min nya spänna nästa uppsättning kedjeskenor..

Image

luftade sommarhojjarna :)

Image

sen kommer

HAAAAAVEEEEEERIIIIIIIIIIIIIIIIET!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

knivars har slagit till igen, jag brukar ju knacka in en kniv ibland i saker och ting när inte en klubba funkar... Den här gången råkade jag kniva sönder hela jääääävla blocket åt helvete... Vem kunde tro att ett blockhelvete ska gå att kniva så enkelt? Ovanför ser man när jag knäckte lös ringarna 2010.. Men iår.. Nä..

Tänkte käka roppar och hyra filmen ondskan ikväll för att eventuellt dra till med tidernas gympass :)

Image

såatte, efter lite överläggning med ärtan ska vi köra cooperring och plana loss toppen.. Komp är bra tycker ärtan :)

Sen när allt det här med renoveriet av motorn är klart tänkte jag föreslå att jag packar grisen full med fetton (så hon greppar) och åker upp till ärtan för att stämma av grisen på krylbos autobahn nån solig kväll :)

Såatte, är det någon som känner att matchvikten är på det manligare kapitlet och kan infinna sig i avetsa trakterna nån gång

Image

mitt reservblock som jag ruvat på sen 2007 fick åka fram och träffa vinkelslip och stålborste :)

Image
246km/h @ 8.79
203km/h @ 5.61
60 fot 1.32
@ 780whp
User avatar
Robin Olivi
Posts: 93
Joined: 25 Dec 2012, 15:43
Location: Västerås

Re: r.ivars - M5 HEAVYWEIGHT 1020WHP - GRISEN

Post by Robin Olivi »

Jag ställer gärna upp med mina 76 pannor, måste väl räknas som manligt. :roll:

Brukar den bulten gå av till kedjespännaren?
AKA Oliven
http://www.conrit.se Fräsning och svarvning. Gilla oss på Facebook http://www.facebook.com/Conrit" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Pimplaren
Posts: 4456
Joined: 20 Nov 2005, 14:59
Location: Stockholm

Re: r.ivars - M5 HEAVYWEIGHT 1020WHP - GRISEN

Post by Pimplaren »

Grym update :) gillade dendär filmen du som langade på FB!!

Trist med blocket... kanske en anledning o kika över allt? :mrgreen:
MVH Oliver Turbo Turtle

Gott mos eller hur var det
BMW m5 f10
https://www.garaget.org/?car=425750" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Re: r.ivars - M5 HEAVYWEIGHT 1020WHP - GRISEN

Post by Bmwandreas »

Kanske dags för andra uppdateringar? Hur mycket pengar har du över?:)
Chippa bilen? Fixar de flesta för 3995kr. Maila aa@pure-pf.com med bilmodell,årsmodell och regnr.
User avatar
r.ivars
Posts: 3549
Joined: 03 Oct 2007, 23:09
Location: Västerås
Contact:

Re: r.ivars - M5 HEAVYWEIGHT 1020WHP - GRISEN

Post by r.ivars »

Bmwandreas wrote:Kanske dags för andra uppdateringar? Hur mycket pengar har du över?:)


nej nej nej dumsnut :)
246km/h @ 8.79
203km/h @ 5.61
60 fot 1.32
@ 780whp
User avatar
Pimplaren
Posts: 4456
Joined: 20 Nov 2005, 14:59
Location: Stockholm

Re: r.ivars - M5 HEAVYWEIGHT 1020WHP - GRISEN

Post by Pimplaren »

Hahahaha nu börjas de :mrgreen: 1500whp ivars!
MVH Oliver Turbo Turtle

Gott mos eller hur var det
BMW m5 f10
https://www.garaget.org/?car=425750" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
TreLingon
Posts: 2388
Joined: 09 Aug 2008, 08:35
Location: Västerås
Contact:

Re: r.ivars - M5 HEAVYWEIGHT 1020WHP - GRISEN

Post by TreLingon »

r.ivars wrote:
Bmwandreas wrote:Kanske dags för andra uppdateringar? Hur mycket pengar har du över?:)


nej nej nej dumsnut :)



Haha är det nu det spårar ut ännu mera ? :lol:
Fan att du orkar att riva och grejja hela tiden !
Riktig motivations höjare denna tråd alltså.

Hoppas att går bra ! Puss puss
Post Reply