r.ivars - SMOKEMACHINES

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
r.ivars
Posts: 3549
Joined: 03 Oct 2007, 23:09
Location: Västerås
Contact:

Re: r.ivars - M5 HEAVYWEIGHT 1020WHP - GRISEN

Post by r.ivars »

Provat nu utan fläktar och allt jobbar grymt upp och ner i temperatur. Inge tryck men verkar endå försvinna vätska. Hmm
246km/h @ 8.79
203km/h @ 5.61
60 fot 1.32
@ 780whp
User avatar
_anders
Posts: 315
Joined: 27 Oct 2008, 21:09

Re: r.ivars - M5 HEAVYWEIGHT 1020WHP - GRISEN

Post by _anders »

Läcker inte inni bilen? Varmepaketet
<JAAS Performance>

E34 M5 2jz-gte 894whp/846wNm @1,8bar
Jørg1e30
Posts: 861
Joined: 10 Oct 2006, 20:25
Location: Norge

Re: r.ivars - M5 HEAVYWEIGHT 1020WHP - GRISEN

Post by Jørg1e30 »

Typisk e34 med m50 att det inte kommer vame på tomgang. Man måste varva lite da kommer det varme. Men att vatnet forsvinner er jo ett mysterium.
JAAS-performance
User avatar
ToTTeN
Posts: 1806
Joined: 07 Aug 2008, 21:09
Location: Töreboda

Re: r.ivars - M5 HEAVYWEIGHT 1020WHP - GRISEN

Post by ToTTeN »

Dumförklarar både dig å mig men du har inte satt fel slang på fel anslutning på värmepaketet? (nej vet ej om det gör någon skillnad)

Att vattnet försvinner. Tja. :?: :?: :?: :?: :?: :?: Mät co i kyl systemet som någon skrev förut.
Tobias Olofsson
0703101373
Dj_totten@hotmail.com
User avatar
flp
Posts: 919
Joined: 20 Nov 2005, 22:16
Location: Piteå

Re: r.ivars - M5 HEAVYWEIGHT 1020WHP - GRISEN

Post by flp »

ToTTeN wrote:Dumförklarar både dig å mig men du har inte satt fel slang på fel anslutning på värmepaketet? (nej vet ej om det gör någon skillnad)

Att vattnet försvinner. Tja. :?: :?: :?: :?: :?: :?: Mät co i kyl systemet som någon skrev förut.


på e30 gör det iallfall skillnad på värmen vilken slang som sitter vars mot värmepaketet. vet inte hur de är på e34.
som sagt ingen lösning på att vattnet försvinner pga det.

MVH MICke
Mikael Westerlund
070-5611667
bra.snyt@gmail.com

Fat people are harder to kidnap
BMW 318is E30 Ombyggt fordon M50 Turbo.
ET 10.44@217km/h
User avatar
r.ivars
Posts: 3549
Joined: 03 Oct 2007, 23:09
Location: Västerås
Contact:

Re: r.ivars - M5 HEAVYWEIGHT 1020WHP - GRISEN

Post by r.ivars »

iår har jag ju dragit in expkärlet på värmepaketsslangen som sitter närmast vattenpumpen, kanske det gör skillnad också i hur den slukar i sig vattnet innan luften är ur. men den suger ner vätskan i exp kärlet när jag varvar på så borde sitta rätt på någe vis iallafall.

Ska varmköra i garaget och lufta ordentligt en gång till för att se om den suger i sig ungefär samma mängd då, kanske 3-4 dl...

Det som är så märkligt är att allt jobbar så perfekt i temperatur och cirkulation vad det verkar, aldrig varit med om att något är pajj utan att göra att det sticker något som helst i värme.
246km/h @ 8.79
203km/h @ 5.61
60 fot 1.32
@ 780whp
St3v3
Posts: 1094
Joined: 20 Nov 2005, 14:39

Re: r.ivars - M5 HEAVYWEIGHT 1020WHP - GRISEN

Post by St3v3 »

Den trycker inte ut genom locket då?
Om du inte efterfyller, fortsätter nivån att sjunka ännu mer?
V8
User avatar
r.ivars
Posts: 3549
Joined: 03 Oct 2007, 23:09
Location: Västerås
Contact:

Re: r.ivars - M5 HEAVYWEIGHT 1020WHP - GRISEN

Post by r.ivars »

St3v3 wrote:Den trycker inte ut genom locket då?
Om du inte efterfyller, fortsätter nivån att sjunka ännu mer?


hade slang från locket igår när jag varmkörde och luftade grovt i garaget, inget som tröck ur sig där då, kan ev vart så att jag äntligen fyllt hela kylsystemet? Ska prova mer ikväll :)
246km/h @ 8.79
203km/h @ 5.61
60 fot 1.32
@ 780whp
User avatar
Bmw*Alex
Posts: 3312
Joined: 27 Dec 2008, 12:48
Location: sundsvall

Re: r.ivars - M5 HEAVYWEIGHT 1020WHP - GRISEN

Post by Bmw*Alex »

sätt slangen ner i en petflaska så ser du om det är locket :)

mvh
323i -85 sedan

0761485272
liind90@hotmail.com

http://www.sundsvallsgatbilar.se/forum/ ... mode=login" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
r.ivars
Posts: 3549
Joined: 03 Oct 2007, 23:09
Location: Västerås
Contact:

Re: r.ivars - M5 HEAVYWEIGHT 1020WHP - GRISEN

Post by r.ivars »

gjort lite mer tester efter jobbet idag och det verkar inte bättre än att det är nån spricka i toppen eller att det blivit otätt vid nån pyramidring eller så.

satte på en tryckmätare idag och den ligger ganska precis på 1bar när man kör normalt när man brassar så stiger den sakta och när jag drar motorvägspulls så drar den över 1.7bar där locket öppnar..
Då släpper den ur sig typ en halvliter och allt stabiliserar sig, fyller på och kan göra samma procedurer igen.

Kan altså åka och dra på 3an lägga rökare osv i korta sekvenser tills den närmar sig 1.5bar i kylsystemstryck. Och då låta trycket sjunka till 1bar (vilket det gör jättefort) och sen på igen utan problem..

Det sjuka är att det aldrig kokar eller aldrig går varmt, är alltid runt 70 grader..

Undrar om det är nån idé att efterdra toppen eftersom det är så lite det handlar om?
Vill inte ringa ärtan och fråga då han verkar varit sjuk idag och säkert är däckad nu :)

Snabbt gjort att efterdra toppen och testa, men blir säkert att rycka av toppen och då kanske man likväl ska ta ur hela rovan och spionera in allt så allt är reko, en tuff säsong väntar ju :)
246km/h @ 8.79
203km/h @ 5.61
60 fot 1.32
@ 780whp
User avatar
Pnutte
Posts: 168
Joined: 07 Jun 2011, 17:23
Location: Ängelholm
Contact:

Sv: r.ivars - M5 HEAVYWEIGHT 1020WHP - GRISEN

Post by Pnutte »

Haft samma problem med med när min var original. Såg aldrig några läckor. . Hopoas det löses med nya systemet som åkt i!

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
BMW E34 M50 2.8L @ 550hp+ 800nm+ 1.7bar
Körd hos PSI Motor @ pangad uf matte cerveza jönsson blackbeard
St3v3
Posts: 1094
Joined: 20 Nov 2005, 14:39

Re: r.ivars - M5 HEAVYWEIGHT 1020WHP - GRISEN

Post by St3v3 »

När den har tryckt ur sig en halvliter, trycker den ur sig en halvliter till om du kör likadant igen?
Kan trycket bli för högt om man har för mycket vatten i systenet? Har ingen aning själv, funderar bara :)
V8
User avatar
_anders
Posts: 315
Joined: 27 Oct 2008, 21:09

Re: r.ivars - M5 HEAVYWEIGHT 1020WHP - GRISEN

Post by _anders »

Men när trycket överstiger 1,7 och den släpper ut överskytande vätska, stabiliserar den sig på et nivå, och bli där? Eller stiger den upp igen och sprutar ut mera?

Edit: hejsann, 2 likadana spm :) fyller man det helt fullt på kall motor vill det jo trycket öka da det inte har nånstans at ekspandera..
<JAAS Performance>

E34 M5 2jz-gte 894whp/846wNm @1,8bar
User avatar
r.ivars
Posts: 3549
Joined: 03 Oct 2007, 23:09
Location: Västerås
Contact:

Re: r.ivars - M5 HEAVYWEIGHT 1020WHP - GRISEN

Post by r.ivars »

har inte provat faktiskt, har stannat och kollat så ofta så direkt när den tryckt ur har jag hällt tillbaks och kört i fullt och sedan provat igen (varm motor) ungefär som jag hade på e30in, men de e klart, systemet är ju säkert dubbelt så stort i m5an så kanske expkärlet är lite litet till m funfen...

Men jag har iofs kört upp den till 100grader på tomgång och sedan låtit den svalna utan att det tryckt ur sig..

Bra tanke iallafall! Kan va värt att se om den stabiliserar sig så länge jag har koll på tempen :)

checklista imorn.

1. efterdra toppjävulen
2. köra skiten varm på tomgång, försöka lufta och få ungefärligt rätt nivå..
3. lägga lakrits som en djävul + lite motorväg.
4. kontrollera ev urtryckning.. köra mer och kontrollera ev mer urtryckning isf.

Därefter är det antingen bara att fortsätta ha skitkul, eller meka ner den rackarn.
246km/h @ 8.79
203km/h @ 5.61
60 fot 1.32
@ 780whp
User avatar
Carlsson
Posts: 1512
Joined: 25 Jul 2007, 14:06
Location: Lilla Edet

Re: r.ivars - M5 HEAVYWEIGHT 1020WHP - GRISEN

Post by Carlsson »

kollade på några bilder och undrar om det är den lilla plåt burken med kylarlock som är expansionskärlet i såfall kasta skiten alla jag vet som har haft hemmabyggda expansionskärl har haft problem!
sen bör slangen som går ifrån kylet till till expanionskärlet alltid stiga lite så det inte blir någon luftficka någonstans
och sist men inte minst är cirkulations pumpen till värmepaketet inkopplad?

mvh
Daniel Carlsson 070 46 174 24

Tur att jag inte kör lika illa som jag stavar :P
335IM

M535

BMW 242
User avatar
Pimplaren
Posts: 4456
Joined: 20 Nov 2005, 14:59
Location: Stockholm

Re: r.ivars - M5 HEAVYWEIGHT 1020WHP - GRISEN

Post by Pimplaren »

Trist när de klabbar... hade inte du rätt så hårt portad topp? :|

Farsan hällde i nå gegg i en fiat som han o jag hade, den hade helslut packning/spricka i toppen.. den blev heltät o går än i dag :mrgreen: känns nog lite vågat på rejsmotor dock!
MVH Oliver Turbo Turtle

Gott mos eller hur var det
BMW m5 f10
https://www.garaget.org/?car=425750" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Frid
Posts: 58
Joined: 18 Jan 2010, 22:54
Location: öland

Re: r.ivars - M5 HEAVYWEIGHT 1020WHP - GRISEN

Post by Frid »

Vet att min Escort cosworth var sån att jag fyllde på kylasystemet till en nivå som jag tyckte var lagom och den tryckte allt ut cirka 3-4 dl och låg stabilt på den nivån hela säsongen sen och tryckte inte en droppe till! Tyckte det var jävligt konstigt men den fungerade ju klockrent i temp .. Hoppas det inte är något allvarligt fel på din beemer!

Mvh
Audi bygget.http://www.garaget.org/?car=299364" onclick="window.open(this.href);return false;
Post Reply