robbz BMW M3 e30, 876whp/948wNm (www.robbz.se)

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
bmw_fredde
Posts: 4015
Joined: 20 Nov 2005, 19:25
Location: Vadstena

Post by bmw_fredde »

Vart finns det å köpa?? har letat som faan! eller ni kanske gör 2 :wink:
User avatar
robbz
Posts: 1919
Joined: 20 Nov 2005, 15:04
Location: Gimo

Post by robbz »

fanns på bilsportmässan i stockholm för nån helg sen, vet inte vilka som gjorde dom, men dom gick på 14k !!!!

/mvh
-Hell was full, so i came back-
876hk / 948Nm på hjulen vid 2.2bar
spons: http://www.pure-pf.com" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.pbz.se/" onclick="window.open(this.href);return false; - CPE Österbybruk - http://www.adolfssons-motor.se/Indexplast.htm" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.acm-ab.se" onclick="window.open(this.href);return false;
sponsorer sökes!
0733-227033
User avatar
bmw_fredde
Posts: 4015
Joined: 20 Nov 2005, 19:25
Location: Vadstena

Post by bmw_fredde »

fy faan det va inte billigt! då missa ja det när ja va där :(
Nobbe

Post by Nobbe »

Kommer inte ihåg ja heller va firman hette, men den konstruktionen var annorlunda, mer lik min första som man bara jackar på direkt på axeln till spaken.

Dom sålde till flera olika bilmodeller.

Hade de inte vart att ja satt på fritiden och rita ihop den här till Robbz så hade ja kunnat göra till BMW:s original-lådor oxå. Men det skulle aldrig kunna löna sig och ja är kanske för snäll, men så jävla snäll e ja inte 8)

BTW: Nån som är lite säkrare på SW än mig som har lust å förklara hur simuleringarna går till? Ja blir fan galen snart. Har testat allt känns de som.
Last edited by Nobbe on 18 Dec 2006, 22:20, edited 1 time in total.
User avatar
bmw_fredde
Posts: 4015
Joined: 20 Nov 2005, 19:25
Location: Vadstena

Post by bmw_fredde »

ja kör ju t56 tror det är samma lock på den :wink: fattar fortfarande inte riktigt hur det här funkar...
Nobbe

Post by Nobbe »

bmw_fredde wrote:ja kör ju t56 tror det är samma lock på den :wink: fattar fortfarande inte riktigt hur det här funkar...


Bara det att du har en växel till. Visst fan går det att fixa, men då blir det back-to-basic igen å rita om allt. Lägga till ett till läge, en till skiva mm.

Jo, de kommer funka så att varje skiva styr en skift-axel var fram å tillbaka. Sen själva kuggen vi tillverkat redan kommer det ligga en fjäderbelastad pinne mot som låser axlepaketet på bestämda lägen där det är en nock eller dal i skiva för varje axel. Delen jag får hem i morgon är till för spaken, 7 kuggar på den typ en för varje växel + neutral. Spken kommer hoppa mellan kuggarna typ..

Jaja, ja e kass som faaan på förklara. men typ så nånting. (ja har läs-skriv svårigheter samt låg IQ så)

BTW: ska försöka ta tag i axeln i morn på jobbet å fräsa splines, måste bara slipa om en skivfräs först med rätt vinkel.
User avatar
bmw_fredde
Posts: 4015
Joined: 20 Nov 2005, 19:25
Location: Vadstena

Post by bmw_fredde »

okej tror ja fattar lite mer nu :D
User avatar
Zwofurti
Posts: 2635
Joined: 12 Apr 2006, 21:58
Location: Malmberget/Gällivare

Post by Zwofurti »

robbz wrote:
Zwofurti wrote:Fan.

Jag fattar inte riktigt hur det där ska funka :lol:


funktionen är ganska enkel om man kan den, (vilket jag knappt kan)
men färdiga kit finns att köpa, så det är klart det kommer fungera, :wink:
men det kommer bli en massa modifieringar under resans gång är jag övertygad om, som tur är så kommer jag ju bygga lock över lådan så man kan lätt modifiera utan att lägga ner lådan.

är tveksam att det kommer lira under -07, så man får väl åka H-mönstrat en säsong och lära sig hantera bilen istället :D

/mvh


har kikat lite på grejjerna och liknande och nu vet jag hur det funkar!
inte så koplicerat faktiskt, men en jäkla massa finlir att få det att funka kan jag tro.
User avatar
robbz
Posts: 1919
Joined: 20 Nov 2005, 15:04
Location: Gimo

Post by robbz »

nu så har nobbe varit flitig igen, nu är även växelkuggen gnistad, samt att han har slipat dom, här är även en bild som visar vad som är gjort!

EDIT: nobbe har mkt skitiga fickor, därav smutsen på dreven. :mrgreen:

/mvh

Image
Image
Image
[/img]
-Hell was full, so i came back-
876hk / 948Nm på hjulen vid 2.2bar
spons: http://www.pure-pf.com" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.pbz.se/" onclick="window.open(this.href);return false; - CPE Österbybruk - http://www.adolfssons-motor.se/Indexplast.htm" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.acm-ab.se" onclick="window.open(this.href);return false;
sponsorer sökes!
0733-227033
Nobbe

Post by Nobbe »

robbz wrote:EDIT: nobbe har mkt skitiga fickor, därav smutsen på dreven. :mrgreen:

/mvh


Smuttsiga brudar vare ja :roll:

Fan, du får nästan ta bort den undre bilden, man ser ju ett fingeravtryck på den rätt tydligt. Vill inte dela ut mitt avtryck över hela World Wide Web. :lol:

Nu har jag ritat om runnerserna, vinklat upp dom 5grader mot planet. Va en del bök men nu är dom helt klara för att köras.

Sen ritade jag klart själva huset till sec-växlings-grunkan i går natt när gumman inte va någe pilsk. Nu har jag bara själva föraren till spaken mot skiv-paketet kvar + att kontrollmäta hålbilden på lådan så det blir rätt när det ska fräsas fram.

Axlarna som ska länka ihop skiv-paketet med växel förarna är till 99% klara, fick hem en leverans med lager till grejerna + fin-fina gafflar av robbz igår.

Måste faktiskt säga att det rullar på bra med grejerna nu :)
User avatar
robbz
Posts: 1919
Joined: 20 Nov 2005, 15:04
Location: Gimo

Post by robbz »

nu så, nu är axlarna tillverkade, nobbe ska bara slipa dom så dom får en fin yta, sen ska bussningarna svarvas.

/mvh
Image
-Hell was full, so i came back-
876hk / 948Nm på hjulen vid 2.2bar
spons: http://www.pure-pf.com" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.pbz.se/" onclick="window.open(this.href);return false; - CPE Österbybruk - http://www.adolfssons-motor.se/Indexplast.htm" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.acm-ab.se" onclick="window.open(this.href);return false;
sponsorer sökes!
0733-227033
User avatar
Overcharged
Posts: 1874
Joined: 08 Dec 2005, 12:12
Location: Skummeslöv, Halland
Contact:

Post by Overcharged »

faan va fint det blir! hoppas ni ror iland det här grabbar
//Rickard Wersch

Projekt:
535 E34 Turbo
M3 E36 3.0 Coupé
Nobbe

Post by Nobbe »

Overcharged wrote:faan va fint det blir! hoppas ni ror iland det här grabbar


Hoppas jag med :lol: Hatar att lägga ner tid på skit som inte funkar, och ger mig fan på at få skiten att funka om det krånglar. Och Robbz är likadan. Otroligt egentligen att vi inte börjat boxats än genom åren :shock:

Skrev förövrigt ut pappers-ritningar på Splinsade axeln samt bussningarna till axel på bilden nyss, så dom åker med i morgon till jobbet så kanske det blir lite körning på dom.

Dock så kommer bussningarna få vänta tills stora rundslipen är ledig så jag vet vilken dimension det blir på axlarna så det glider fint sen, har en känsla av att jag kommer behöva ta flera hundrdelar på dom då dom alltid kroknar efter härdning :( Å ja va för lat så jag tog material i slut-dimensionen. :oops:

Sen skulle impax plattan till själva skivorna (hjärtat i hela konstruktionen) komma från härdningen nu i veckan låter de som. Då blire gnista och planslipa av :twisted:

Kommer förövrigt få modda gafflarna oxå, förlänga själva gaffeln 3 millimeter samt slipa ner stiftet 3 mm. Men funderar på att låta jigg-slipa dom excentriskt ist 3 mm så slipper jag svettas med svetsen. :roll:

Gafflarna stämmer inte riktigt med modellen, då det var nån tomte som dök över med några st sånna precis före jul samt lite kulager till grejerna. Skönt de så slipper man några timmars jobb med att köa fram sånna när det fanns fin-fina färdiga som funkar me lite modd.
Nobbe

Post by Nobbe »

Äntligen vart det ställ i stor-slipen på jobbet! Så nu är axlarna till gafflarna slipade + så kasta robbz nån medbringare efter mig som jag slipa av lite i samma veva.

Åsså hörde jag med härdnings firman idag, huvud-axeln kommer åka in i ugnen på onsdag samt att fixtur å skit har fixats hos gnist firman, så slipper jag fråsa splinesen. Vart lovad Impax plattan till i morgon, så den åker upp i tråd-gnisten direkt då den landat.

Bilder poppar nog upp så fort robbz kommit hem från systemet.
User avatar
robbz
Posts: 1919
Joined: 20 Nov 2005, 15:04
Location: Gimo

Post by robbz »

systemet var det ja....

här är axlarna i ny tappning!!!

/mvh

Image
Image
-Hell was full, so i came back-
876hk / 948Nm på hjulen vid 2.2bar
spons: http://www.pure-pf.com" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.pbz.se/" onclick="window.open(this.href);return false; - CPE Österbybruk - http://www.adolfssons-motor.se/Indexplast.htm" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.acm-ab.se" onclick="window.open(this.href);return false;
sponsorer sökes!
0733-227033
User avatar
robbz
Posts: 1919
Joined: 20 Nov 2005, 15:04
Location: Gimo

Post by robbz »

nu är en av skivorna utgnistad oxå! den ska bara slipas och då är den färdig.
snart är alla delar klara för montering, hmr sen ska det helst fungera också :shock:

/mvh

Image

Image
-Hell was full, so i came back-
876hk / 948Nm på hjulen vid 2.2bar
spons: http://www.pure-pf.com" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.pbz.se/" onclick="window.open(this.href);return false; - CPE Österbybruk - http://www.adolfssons-motor.se/Indexplast.htm" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.acm-ab.se" onclick="window.open(this.href);return false;
sponsorer sökes!
0733-227033
Post Reply