Val av btr....

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren

sunrise

Val av btr....

Post by sunrise »

Hur pass mycket skiljer på olika btr egentligen?, priserna varierar en hel del...
Vad använder ni till era byggen? och varför?
P.Herrdahl

Re: Val av btr....

Post by P.Herrdahl »

Material och kvalitet är väl det som skiljer som med så mycket annat.

Bränsletrycksregulator är en ganska väsentlig del av en potent motor så det bör inte snålas. Bygger man lite snik så visst går det att kanske välja nå billigare alternativ.

Paul Herrdahl, 0730649656, madein36@hotmail.com
TIG svetsare.
Audi S/RS
RoDe

Post by RoDe »

Är du inte beroende av att ställa soppatryck så funkar original bra. Finns dem som kör 500whp med original. Har du fler soppapumpar så ska du tänka på att ha en större retur så att original btr orkar hålla trycket nere.

En eftermarknads btr och rail är inget måste. Sånt kan man börja tänka på när man siktar på 600whp+
The Lower Class
cerveza

Post by cerveza »

RoDe wrote:Är du inte beroende av att ställa soppatryck så funkar original bra. Finns dem som kör 500whp med original. Har du fler soppapumpar så ska du tänka på att ha en större retur så att original btr orkar hålla trycket nere.

En eftermarknads btr och rail är inget måste. Sånt kan man börja tänka på när man siktar på 600whp+
Helt rätt. +1
sunrise

Post by sunrise »

Nu har man ju plöjt ner pengar med rail,slangar, dubbla deatchwerkes,catch.....så det är väl lika bra att satsa på en seriös btr.....
P.Herrdahl

Post by P.Herrdahl »

Det tycker jag du gör rätt i!

Som RoDe skrev så är det väl inget måste med att byta regulator beroende på vad man vill hämta ut i effektväg, det finns många "du måste inte" såsom använda Arp, byta stakar/kolvar, kammar, insug, soppafilter osvosv. beroende på mål.
Man får känna efter själv, vill man bygga "rätt" från början eller helt enkelt bygga kanske i underkant och sen punga ut igen för att köpa andra/värre delar.

Nu är ju en regulator inte dyr så skulle hur jag än vred och vände på det inte spara in dom slantarna om jag skulle byggt en maskin, köp en "riktig" påengång så slipper man krångla längre fram.

Mvh.

TIG svetsare.
Audi S/RS
RoDe

Post by RoDe »

Ingenting är ett måste, men bäst är att anpassa sina delar efter sitt effektmål.

Arp, packning, stakar mm är bra att ha redan vid lägre effekter medans originalrail och btr räcker långt.

Ska du köra med e85 så anpassa slangar mm för det.

Handlar inte om att bygga rätt och löpa all-in, utan att bygga smart. Lite onödigt att köpa på sig kammar tex. för 7000kr när man ska plocka ut 500whp då dubbla insugskammar duger funt.

Själv har jag anpassat motor mm men behållt originrail och btr då jag max ska plocka ut 500whp. Ska jag plocka ut mer sen så är det inte mycket jobb att byta i efterhand. Investerar dem 5000kr i ett ordentligt sprut istället.

Förstår mig inte på hysterin med att byta rail och btr vid låga effekter. Bara prylbögeri :wink:
The Lower Class
P.Herrdahl

Post by P.Herrdahl »

Det jag menar är att ska man ändå bygga semi seriöst och vill bygga en motor med bra delar, även om man "bara" ska plocka 500hästar så känns en ställbar fin regulator för 2000:- inte som bortkastade pengar då du lär behöva en förr eller senare då man antagligen ledsnar på sina 500häst och vill gå upp 200 hästar till. Rail behöver man ju igentligen aldrig byta, bara svetsa på AN kopplingar för att få det lite smidigt.

Prylbögeri och eloxerade delar i all ära. :)

Mvh.

TIG svetsare.
Audi S/RS
Nitro

Post by Nitro »

om man har an6 som retur?
hur bra flöde har man då?
hästkraftmässigt..
BMW 535i -86
rockker

Post by rockker »

Nitro wrote:om man har an6 som retur?
hästkraftmässigt..
Mer än tillräckligt.. Min gamla motor har bromsats till 577whp med original bränslerör som är 6mm invändigt, original 3 bars btr och fuelrail..
Så an6 räcker utan problem till minst lika mkt och mer därtill.
E34 M20B28 turbo - 700hk 900nm
http://www.garaget.org/?car=164153" onclick="window.open(this.href);return false;

Skitiga kalsonger får man bara efter 2 bar

"Så roligt har jag inte haft sen vi draggade efter svärmor i fel sjö."

070-4180940
Nitro

Post by Nitro »

rockker wrote:
Nitro wrote:om man har an6 som retur?
hästkraftmässigt..
Mer än tillräckligt.. Min gamla motor har bromsats till 577whp med original bränslerör som är 6mm invändigt, original 3 bars btr och fuelrail..
Så an6 räcker utan problem till minst lika mkt och mer därtill.

güt =)
BMW 535i -86
egut

Post by egut »

Har sett org rail böja sig och orsaka motorbrand på m50 vid högre tryck.
Fick lite tanke ställare då ens egen satt i buntband när man höll på med s38 turbo.
-Esp
-Piab
m535@772whp -såld-
E28 touring
Volvo 242 3,2 turbo
RoDe

Post by RoDe »

egut wrote:Har sett org rail böja sig och orsaka motorbrand på m50 vid högre tryck.
Fick lite tanke ställare då ens egen satt i buntband när man höll på med s38 turbo.
Vad pratar vi om för soppatryck då, 10bar eller? :roll: Vad skulle hända med en i alu?

Ska fan mycket till om en originalrail att böja sig om den är ordentligt fastskruvad.
The Lower Class
egut

Post by egut »

Vad bygger du det påståendet på? Har du testat bryta i en som är ordentligt fastskruvad?
Skulle vilja påstå att org är mkt mjuk och du böjer den lätt med gummiklubba. (Har testat)
Kommer inte ihåg exakta tryck men kanske 5bar, Kan säkert ha varit pik problem som låg bakom.
Har sett flertalet som inte haft problem alls så det är inget stort problem men säger bara att jag skulle aldrig snåla in där. Sen om jag skulle köpa en alu eller bara förstärka befintlig.
Pröva slå en ppf rail i bänken och en org, kan nästan lova att org böjer sig medans den andra max får ett märke.

Om man ska gå tillbaka till btr så skulle jag åka org så länge som möjligt,
Skulle jag byta så skulle jag skaffa nått med mycket slag och stort munstycke.

Men detta är juh bara mina erfarenheter och jag är absolut ingen expert.
Mvh/
-Esp
-Piab
m535@772whp -såld-
E28 touring
Volvo 242 3,2 turbo
Martinssonn

Post by Martinssonn »

Det finns bra och funktionella "märkes" btr både för original och eftermarknads för vettiga pengar som fungerar väldigt tillfredställande.

Notis. jag åkte 1000cc spridare i min m42a och original btr (3 bar org tryck) & rail & 1.5bar ladd utan minsta problem, provade snåla av så mkt som möjligt på tomgång för att få vettigt afr på både bensin och e85 utan problem ! :)
sunrise

Post by sunrise »

Frågan är hur bra pumparna mår av det motståndet som det blir med org. btr och ledningar....
Det kanske kan "fungera" ,men hur länge......
cerveza

Post by cerveza »

sunrise wrote:Frågan är hur bra pumparna mår av det motståndet som det blir med org. btr och ledningar....
Det kanske kan "fungera" ,men hur länge......

? Utveckla gärna.
Inventor of ANAL GAPING.

BMW 525 24v Turbo 588hk 722nm
Fiat Uno Turbo 452hk 550nm
Vippeknallare 2,7:a 550hk
Nissan 200 460hk

Mattias Jönsson 076-8415826 PSI Motor.
Post Reply