Välja vitvaror?

Diskutera det som inte passar in i de övriga forumen.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Chrille D

Välja vitvaror?

Post by Chrille D »

Ska alldeles snart dra igång med utbyggnation och renovering av huset, och däribland köket.
Börjar alltså bli dags att välja vitvaror.
Läser man på internet verkar alla märken vara fullständigt värdelösa med brända kretskort, lösa delar osv.

Nån här måste ju ha erfarenhet av relativt nya vitvaror och kan ge ris eller ros till diverse märken!?
Var länge inne på att köra Siemens rakt igenom.
Men Electrolux-koncernens 5-åriga garanti lockar lite även om dom får mycket skit på div. forum...

Är induktionshäll, inbyggnadsugn, diskmaskin och kyl/frys jag velar om.

Prisklass? Gärna inte mer än 50 000 kr för samtliga vitvaror inkl. fläktkåpa.

Överdjävligt tacksam för givande svar.

Mvh
Christian Danielsson

BMW E30 Coupé, S50B32 turbo Pallbocksräser.
dacke

Re: Välja vitvaror?

Post by dacke »

Jag har precis byggt om mitt kök och valde detta:

Bosch: micro, ugn, diskmaskin och häll(80cm)

Husqvarna: kyl/frys

Fjäråskupan: fläkt(80cm inbyggd)

Allt i rostfritt och gick loss på 49000:-
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
530ximtouring-06. M5-99. 850cia-90. 2002turbo-74. m2-75. 2000touring-72.
HenrikF

Post by HenrikF »

Köp vad du vill bara du håller dig borta från Samsung. Efter 5 år som installatör av skitet så vet jag vad jag talar om.
En gång hämtade jag en miele tvättmaskin i retur hos en kund. Den hade stått där i 27 år (skojar inte) och de bytte den mot en samsung. mindre än ett år senare var jag där igen och bytte ut maskinen mot något annat märke (minns inte vilket) då kunderna var så missnöjda med sin nyköpta samsung att butiken beslöt sig för att byta den, sen bad de mig slänga samsungen. true story.
/Henrik
Chrille D

Välja vitvaror?

Post by Chrille D »

HenrikF wrote:Köp vad du vill bara du håller dig borta från Samsung. Efter 5 år som installatör av skitet så vet jag vad jag talar om.
En gång hämtade jag en miele tvättmaskin i retur hos en kund. Den hade stått där i 27 år (skojar inte) och de bytte den mot en samsung. mindre än ett år senare var jag där igen och bytte ut maskinen mot något annat märke (minns inte vilket) då kunderna var så missnöjda med sin nyköpta samsung att butiken beslöt sig för att byta den, sen bad de mig slänga samsungen. true story.

Gäller detta även kyl/frys?
Har fått Samsungs kylar och frysar rekommenderade av två olika säljare på två olika företag med 30 mil mellan butikerna?
Har förstås läst en del negativt om dom också. Dålig kvalitet på plasthyllor i dörrarna, högljudda (trots lågt specad ljudnivå) osv.

Mvh
Christian Danielsson

Dajb

Post by Dajb »

Hittar du någonstans där du kan få ett bra pris på miele så är det tveklöst det bästa, kostar oftast en bra slant mer, men klart värt att investera i när man ändå ska lägga dom summorna

Mvh
Bmw e30 M5 Turbo
http://www.garaget.org/?car=213993" onclick="window.open(this.href);return false;
Thörn

Post by Thörn »

Jag köpte det mesta på mellandagsrean och sparade en fin slant :D
Vissa grejer är lite bättre saker tex tvättmaskinen är grym pallar 9kg och ändå kör på till 1400rpm tyst som fan.
Samsungkylen är än sålänge helt ok, denna lite dyrare serie har 10års garanti och enda jag tyckte är att den inte är knäpptyst, ingen större grej dock.

WM14S490DN Siemens IQ700 Tvättmaskin WM14S490DN 12-12-26 4 990,00 1 4 990,00
ESF6510LIW Electrolux Inspiration Diskmaskin ESF6510LIW 12-12-26 2 990,00 1 2 990,00
RL56GRESW1 Samsung Kyl Frys Kombiskåp RL56GRESW1/XEF (185 cm) 12-12-26 5 990,00 1 5 990,00
Nettopris 11 176,00
Moms 2 794,00
Frakt 349,00
Totalt 14 319,00

Sen blev det lite inbyggnadsgrejer från Ikea, dock inte det billigaste grejerna i varmluftsugn/häll.
Med häll och varmluftsugn gick det på ca 9000 till
men alltihop för bara ~25k är snuskigt bra.

Har dock inte köpt fläktkåpan än samt inbyggnadsmicro då de verkar var utskurna i ett stycke solitt guld om man tittar på priserna :D
Peugeot 407 sw 2005 2.0hdi panorama ED.
Chrille D

Sv: Välja vitvaror?

Post by Chrille D »

Okej. Var och kikade på lite vitvaror i onsdags och det lutar mer och mer åt Electrolux för hela slanten. Men det står ju så jävla mycket skit om deras grejor på div. forum så man blir lite fundersam... Står iofs mest skit om alla märken.

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
Christian Danielsson

HenrikF

Post by HenrikF »

Chrille D wrote:
HenrikF wrote:Köp vad du vill bara du håller dig borta från Samsung. Efter 5 år som installatör av skitet så vet jag vad jag talar om.

Gäller detta även kyl/frys?
Har fått Samsungs kylar och frysar rekommenderade av två olika säljare på två olika företag med 30 mil mellan butikerna?
Har förstås läst en del negativt om dom också. Dålig kvalitet på plasthyllor i dörrarna, högljudda (trots lågt specad ljudnivå) osv.

Mvh

Säljare har generellt sett bra marginaler på samsunggrejerna. klart han säger att de rekommenderar samsung då. De är ju bra (fast för säljaren)

I början hade de enorma problem med skåp som var tjockare på mitten av sidorna. normal bredd är 595mm. samsungs var 6005-6010mm. Gissa hur kul det är att baxa in dem i 600breda hål. Bara sättet skåpen är uppbyggda på, man har blandat torx med spår och philipsskruv, och ska man hänga om ett skåp har man att göra ett bra tag (electrolux= 15min). och när man väl hängt om skåpet visar det sig att där handtaget suttit (som man nu flyttat) är där märke efter handtaget i skåpsdörren för att koreanerna är hjärndöda och inte kan tänka när de konstruerar handtagen.
under de 5 år jag jobbade så hämtade jag aldrig en mieleprodukt som var yngre än 15 år för att den var defekt, utan oftast för att de helt enkelt inte passade in efter en renovering. just sayin
/Henrik
Thörn

Post by Thörn »

Det jag hört i efternhand om kylar är att elektrolux är överdjävliga.
det som oftast pajar är att vi svenskar har i massa tunga mjölkpaket och annat skrot i dörren vliket med tiden gör att gånggärnen/chassit i skåpet blir lite dåligt inpassat -->dörren läcker vilket inte ger ett så bra A++++ värde längre :) samt att kompressorn får gå mycket och slits ut.
Elektrolux har förstärkta dörrar och kraftigare chassi.
Peugeot 407 sw 2005 2.0hdi panorama ED.
plato

Post by plato »

Vi körde husqvarnas svarta i hela köket nu, tror de hamna på 55 för allt med ismaskin osv. riktigt snygga och känns riktigt bra :)
Chrille D

Sv: Välja vitvaror?

Post by Chrille D »

Var och lämnade lite artikelnummer på önskade vitvaror till en lokal firma idag för att få en offert.
Just nu lutar det väldigt mycket åt Husqvarna. Gillar designen och deras prylar känns gedigna.
Ska bli kul att se vad deras pyrolysugn går lös på. Finns inga priser utlagda på internet. :)

Christian Danielsson

Christoffer Högås

Post by Christoffer Högås »

Våra vitvaror är 1 år nu. Vi kör Asko kyl och frys och diskmaskin extra stor! Tre korgar.
Sen är det Samsung ung micro häll, samt Husqvarna gasspis två plattor. Allt svart, förutom micro och ugn rostftitt.
Nöjd med allt
Nisse977

Post by Nisse977 »

Bygger nytt hus, blir Siemens på allt utom kylskåpet. Tänkte köpa mig ett Samsung Frenchdoor skåp som är 900mm brett och har därmed ett brett utrymme istället för två på 600mm. Blir så klart totalt mindre volym än att ha två 600mm skåp, men jag tycker det är snyggt med ett 900mm så det får bli så.

Image

Fast helst hade jag velat ha den svarta versionen som finns på engelska marknaden:
Image

Håller på att tjata på Samsung att de ska ta hem den till Sverige :)
Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
Chrille D

Välja vitvaror?

Post by Chrille D »

Siemens verkar fan ha avtal med alla hus- och köksleverantörer.
Hade bestämt mig för att köpa bara Siemens jag med men det föll på dom med längst garanti och bra service inom räckhåll. :)
Christian Danielsson

motec

Post by motec »

Kör gaggenau rakt igenom! :)
Chrille D

Sv: Re: Välja vitvaror?

Post by Chrille D »

motec wrote:Kör gaggenau rakt igenom! :)

Hade inte vart fel. Meeeeen prislappen faller inte min plånbok i smaken. :)
Blir vitvaror från Husqvarnas toppskikt på allt utom fläkten som blir en Franke. Fick ett snuskigt bra pris av en lokal firma.

Mvh

Christian Danielsson

Bronto

Post by Bronto »

Kör Siemens rakt igen och än så länge väldigt nöjd..

Denna hällen [url]http://www.siemens-home.se/produkter/matlagning/hällar/EH775ME21E.html?source=browse[/url]

Ugn http://www.siemens-home.se/produkter/matlagning/ugnar/HB33G2550S.html?source=browse

Micro [url]http://www.siemens-home.se/produkter/matlagning/mikrovågsugnar/HF25G5R2.html?source=browse[/url]

Sedan även deras kyl&frys samt inbyggnadsdiskmaskin.

Får inte till länkarna från luren ...
Rasmus Hallberg 072-742 75 27
Post Reply