Hej!
Funkar det att köra 1mm oversize ventiler på S54 med JE kolvar och bibehållen Vanos utan att modifiera kolvarna?
Tacksam för lite inputs..
//Fredrik
S54 oversize ventiler
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
- M535fredrik
- Posts: 286
- Joined: 13 Aug 2012, 18:01
- Location: Vadstena
S54 oversize ventiler
Projekt: M3GT S54 Turbo.
Re: S54 oversize ventiler
Troligtvis ja, men jag skulle valt CP kolvarna ändå då de har större och djupare ventilurtag.
M3:an 2008:
10.18@233.6
Touringen 2009:
10.73@217.5
M-tech 1 E30 2010:
11.56@199.12
E21 racebil 2011 "In the 7s"
7.88@285
Det kan man kalla trendbrott!
-------------------------------------------------------
070-7318090
10.18@233.6
Touringen 2009:
10.73@217.5
M-tech 1 E30 2010:
11.56@199.12
E21 racebil 2011 "In the 7s"
7.88@285
Det kan man kalla trendbrott!
-------------------------------------------------------
070-7318090
- M535fredrik
- Posts: 286
- Joined: 13 Aug 2012, 18:01
- Location: Vadstena
Re: S54 oversize ventiler
OK, tack!
Då jag letat runt på nätet efter info om bästa setup för S54:an så har jag blivit tveksam om det är så bra att borra till 87,5mm om man ska mosa på lite ladd..
Jag blir orolig att cylinderväggarna blir för tunna men samtidigt vill jag ju att loppen blir helt runda och raka..
På min motor är cylinderloppen i mycket gott skick så en rejäl honing alt borrning till 87.2mm med stressplatta kanske är det bästa alternativet om man inte ska sätta foder? vad tycker ni?
Går jag på den linjen faller ju kolvvalet per automatik på CP..
//Fredrik
Då jag letat runt på nätet efter info om bästa setup för S54:an så har jag blivit tveksam om det är så bra att borra till 87,5mm om man ska mosa på lite ladd..
Jag blir orolig att cylinderväggarna blir för tunna men samtidigt vill jag ju att loppen blir helt runda och raka..
På min motor är cylinderloppen i mycket gott skick så en rejäl honing alt borrning till 87.2mm med stressplatta kanske är det bästa alternativet om man inte ska sätta foder? vad tycker ni?
Går jag på den linjen faller ju kolvvalet per automatik på CP..
//Fredrik
Projekt: M3GT S54 Turbo.
- M535fredrik
- Posts: 286
- Joined: 13 Aug 2012, 18:01
- Location: Vadstena
Re: S54 oversize ventiler
ok.. du bara honade loppen och monterade 87mm kolvar?
Vad har du för spel mellan kolv/cylinder?
Vad har du för spel mellan kolv/cylinder?
Projekt: M3GT S54 Turbo.
Re: S54 oversize ventiler
gjorde ingen ting. såg strøkent ut så jeg monterte bara kolvarna:-) kjører cp i min.
JAAS-performance
- M535fredrik
- Posts: 286
- Joined: 13 Aug 2012, 18:01
- Location: Vadstena
Re: S54 oversize ventiler
OK, uppenbarligen funkar ju din spis riktigt riktigt najs )
Projekt: M3GT S54 Turbo.
Re: S54 oversize ventiler
Det går att få CP 87,25mm.
M3:an 2008:
10.18@233.6
Touringen 2009:
10.73@217.5
M-tech 1 E30 2010:
11.56@199.12
E21 racebil 2011 "In the 7s"
7.88@285
Det kan man kalla trendbrott!
-------------------------------------------------------
070-7318090
10.18@233.6
Touringen 2009:
10.73@217.5
M-tech 1 E30 2010:
11.56@199.12
E21 racebil 2011 "In the 7s"
7.88@285
Det kan man kalla trendbrott!
-------------------------------------------------------
070-7318090