Hej. Har försökt söka typ varje kväll en vecka nu men blir inte riktigt klok på det här med bromsar..
Jag har en 323i som jag vill regga som ombyggt fordon och eftersom jag redan har skivor bak som standard måste jag ha något större eller annorlunda iaf.
Så jag söker då tips på nya bromsar runt om. Bak ska gå köra med ix men måste man byta hela bakvagnen då? Och det verkar som där satt både ventilerade och icke ventilerade på dom..
Och fram kanske har jag ju sett big break kit men jag vill gärna kunna köra 16" så funkar det då med s3 skivor och e34 ok? Är det 540 som gäller?
Jag vill inte ha extrema bromsar. Målet är att kunna regga bilen..
Tacksam för alla svar!
/Robin
Bromsar e30
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
Re: Bromsar e30
Vissa 16" funkar med brembo 4-kolvs från E38.
Problemet är inte omkretsen utan hur fälgen ser ut på insidan, men med spacers brukar det lösa sig.
Har själv 2 uppsättningar 16" på min bil som funkar.
Svarvar man ner skivan till 300mm så går det även med 15" fälgar, men då får man bygga om infästningen på fjäderbenet.
Problemet är inte omkretsen utan hur fälgen ser ut på insidan, men med spacers brukar det lösa sig.
Har själv 2 uppsättningar 16" på min bil som funkar.
Svarvar man ner skivan till 300mm så går det även med 15" fälgar, men då får man bygga om infästningen på fjäderbenet.
- Spiidfriik
iX 2d och 4d har solida skivor bak, iX Touring har ventilerat. Samma belägg som rwd 325. Skivor går att köpa nytt, men oken har utgått. Är likadana ok som de för solida skivor, fast bredare för att gå över ventilerad skiva.
Både skivor och ok ska passa rakt på E30 6cyl bärarmar men ger något ökad spårvidd.
Har inte testat detta själv (än) ska tilläggas!
Både skivor och ok ska passa rakt på E30 6cyl bärarmar men ger något ökad spårvidd.
Har inte testat detta själv (än) ska tilläggas!
Nissan Skyline GT-R R33 -95
Toyota Celica GT-Four ST205 JDM -94
Eagle Talon TSi AWD G1B
Aprilia RSV Mille R -02
+ några till.
Toyota Celica GT-Four ST205 JDM -94
Eagle Talon TSi AWD G1B
Aprilia RSV Mille R -02
+ några till.
- Nemesis_turbo
Tack för svar. Har listat ut att det ska vara relativt enkelt att montera e30 framok bak med e46 328 skivor. Jag tänkte testa det men hittar jag ventilerade skivor från ix köper jag gärna oken. Då det kräver ännu mindre modifikation.. Angående fram ska jag antagligen beställa Audi s3 skivor så får vi se vilka ok det blir..
/Robin
/Robin
-
Noen som vet hvilke felger i 16" som vil passe? Jeg har testet en del forskjellig nå uten hell, så hvis noen vet hvilket navn de felgene som vil passe har?
Evt om man må space for å få det til?
Evt om man må space for å få det til?
Max Skøyum
Drøbak, Norge
0047 90094612
Drøbak, Norge
0047 90094612