Rsjerry - Bmw E30 mtech1 m20 2,8 sugis

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Rsjerry

Post by Rsjerry »

airs wrote:Kämpa på där! Kommer nog bli skoj med ny motor till isen :D
Ja lite extra volym och mer komp kommer göra gott 8)

Men dom andra satsar som satan på sina isbilar så det blir svårt att hänga med ändå :?

Mvh
Jerry Albertsson
070-7463516
BMW 325 Banprojekt!
Sponsorer:
www.matsmarin.se
Momek 0524-12388 Motorarbeten
Rsjerry

Post by Rsjerry »

Jag var förbi och hämtade block och vev idag hos Momek! Riktigt riktigt fint blev det :)

Efter en snabbkik på min hemsida kom vi överens om att dom vill ha reklam för sin firma på min hemsida och bilen mot en liten rabatt på utfört arbete :)

Idag lämnade jag även av kolvarna som ska svarvas av i nederkant och svänghjulet som skall lättas hos dom!

www.matsmarin.se har även gått in som sponsor till projektet och hjälper till med smått och gott som kommer underlätta stort att hålla det hela i rullning!

Bilder på det hela kommer i veckan!!

Mvh
Jerry Albertsson
070-7463516
BMW 325 Banprojekt!
Sponsorer:
www.matsmarin.se
Rsjerry

Post by Rsjerry »

Slänger upp 3 snabba bilder på blocket som ligger i mitt FB album!

Image

Image

Image

Det är avplanat 0,5mm och honade cylinderlopp och rejält rengjort!

Nästa vecka hoppas jag att jag får tillbaka svänghjul och kolvar från svarvning och idag kom det packboxar till veven och oringar till 535 spridarna!

Mvh
Jerry Albertsson
070-7463516
BMW 325 Banprojekt!
Sponsorer:
www.matsmarin.se
Rsjerry

Post by Rsjerry »

:? :evil:

Lacken reste sig igen när vi lackade om bakspoilern! Den där provisoriska lagningen med biltema sprayfärg verkar vara för jävlig att få bort!

Reser den sig en gång till så slipar jag ner ända till plasten och lägger ny grund!

Idag var jag förbi auto7h och hämtade den sista packboxen till vevaxeln, nya o-ringar till spridarna och tätningsgummit till kamremskåpan!

Tätningsgummit har jag letat efter i 3månader och samma dag som jag beställde ett nytt hittade jag det gamla i motorrummet :x

Så nu har jag 2, det beggade är till salu för 200pix inkl frakt om någon vill ha. Kostar 520 hos auto7h.

Fan vad jag längtar efter att börja sätta ihop spisen nu!!

Mvh
Jerry Albertsson
070-7463516
BMW 325 Banprojekt!
Sponsorer:
www.matsmarin.se
Rsjerry

Post by Rsjerry »

I helgen har det pysslats några timmar i garaget.

535 spridarna har fått sig nya o-ringar för dom gamla var torrare än löven i trädgården! Trist att en spridare är lite rostig, det drar ner helhetsintrycket...
Image

Fuelrailen slipade jag ner och lackade mattsvart innan jag monterade den och spridarna på insuget!
Image

Ny packbox som skulle monteras men mitt i monteringen så brast ett vattenrör i carporten och när jag kom tillbaka till garaget med en adrenalinnivå som mer lämpar sig för cagefighting än skruva motor...

Så hade jag givetvis sönder packboxen så det får bli ett till samtal till auto7h i veckan :p
Image

Anliggningsytan på insuget hade färgstänk på sig så det har jag putsat till så nu ska det bli tätt och bra med ny packning!
Image

Image

Image

Termostathuset såg för sorligt ut så det blästrade jag innan det lackades svart! 65graders termostat är även monterad i huset nu!
Image

Image

Image

Monterat lite prylar på blocket.
Image

Avgasbandaget tog ju slut förra gången så idag hade jag köpt en rulle till och lindade resten! Jämför jag det första röret med det jag gjorde klart idag så ser det andra röret ut att vara mycket bättre lindat så nu vill jag linda om det första :p
Image

Image

Image

Nästa helg kommer bilen äntligen få flytta in i garaget igen och då ska det snyggas till i motorrum osv!

:wave:
Jerry Albertsson
070-7463516
BMW 325 Banprojekt!
Sponsorer:
www.matsmarin.se
Rsjerry

Post by Rsjerry »

Gjorde ett rejält pass i lördags med bra framsteg!

Började med att svetsa dit förstärkningar där buren skall bultas, farsan höll i svetsen denna gången! Jag måste lära mig svetsa själv!

Image

Sen var det dags att para ihop kolvar och vevstakar och montera nya kolvringar, riktigt mysmek med andra ord :)

Image

6 kompletta stakar/kolvar som väntar på att hitta hem!

Image

Image

Och där satt dom, kul att skruva när allt är rent och blänker :)

Image

Image

Jag var förbi bmw idag och beställde nya sträckbult till vevstakarna för det hade jag visst inte tänkt på att ta hem innan och diverse bultar/skruv och nytt pilotlager till vevaxeln!

Det blir en långkörare i garaget till helgen med då ska buren bultas dit för gott. Vevstakar skall momentdras och allt runtikring bottendelen skall monteras!

Hinner jag skall jag börja mäta upp nya ÖD märkningar!

Motorrummet lackerade vi i veckan och det blev stort FAIL. Nånting har hänt med härdaren så när vi la klarlacken så härdade det absolut ingenting... :(

Så det är bara att börja tvätta med förtunning och sen slipa om...

Drygt som fan!! Det gör jag inte till helgen, då vill jag skruva motor!!

Mvh
Jerry Albertsson
070-7463516
BMW 325 Banprojekt!
Sponsorer:
www.matsmarin.se
Rsjerry

Post by Rsjerry »

M20 :) :) :) :)

Image

Image

Image

Börjar ta sig nu...
Jerry Albertsson
070-7463516
BMW 325 Banprojekt!
Sponsorer:
www.matsmarin.se
Pimplaren

Post by Pimplaren »

Läckert! hoppas den går fint sen :)
MVH Oliver Turbo Turtle

Gott mos eller hur var det
BMW m5 f10
https://www.garaget.org/?car=425750" onclick="window.open(this.href);return false;
Rsjerry

Re: Rsjerry - Bmw E30 mtech1 m20 2,8 sugis

Post by Rsjerry »

Tänkte bara slänga in en liten snabb update! Är för jävla kass på att uppdatera denna tråden trots många timmar på forumet :?

Timelaps film på demontering och montering! Visste inte om att man skulle ta ur pluggarna till stamoljekanalen och göra rent så det var bara att ta isär den precis monterade maskinen för rengöringen :evil: Vågade inte chansa och det känns bra nu :)

Smällde ihop maskin och startade upp den mars 2011.

http://www.youtube.com/watch?v=ivzyVCFRyVs" onclick="window.open(this.href);return false;

Sen köpte jag hus och utökade familjen med en dotter! Sen blev den ståendes tills i höstas då hade jag tid att rensa ur i nya garaget och få hem bilen!

Nu har jag grejat timmar då och då när det hinns med och den är i princrip klar för iskörning i dagarna! Jag har kört ca 6mil med den sen uppstart och allt verkar funka!
En liten kass film på hur den låter nu! Känns som hyffsat bra snyt i maskin men trimma sugmotor är fan otacksamt :roll:
http://www.youtube.com/watch?v=v9zdjjZ8TFo" onclick="window.open(this.href);return false;

Återkommer efter helgen om jag har fått köra nånting :)
Jerry Albertsson
070-7463516
BMW 325 Banprojekt!
Sponsorer:
www.matsmarin.se
Speedas

Post by Speedas »

Riktit fint me m20 sugis :D
320d e46
330d e46 touring
Rsjerry

Post by Rsjerry »

Igår kväll monterades huven, kopplade in elfläktarna och bytte olja och filter!

Idag var det iskörning på schemat och bilen skulle få bekänna färg för första gången på 4år :)
Anlände till sjön vid 10 snåret och banan var plogad och klar!

Gav mig ut på ett pass och kände på bilen! Tempen ligger stadigt på 80grader och oljetryck 4,5-5bar!
Bilen känns bra men är redigt rattrostig och hittar inget flyt alls i körningen!
Kanar omkring mer och mer och i depån ser jag att mina däck har tagit slut helt :x Jag kan vika ner dubben med fingrarna :rolleyes:

Men jag fortsatte att sladda omkring och körde ca 9mil på sjön idag! Jag är riktigt nöjd med kraften i maskinen men det greppar ingenting alls innan 4ans växel så det "var svårt att riktigt känna hur den går!

Äntligen rullar den iaf :mrgreen:
Jerry Albertsson
070-7463516
BMW 325 Banprojekt!
Sponsorer:
www.matsmarin.se
Post Reply