TMR16vturbo - Hisingejunior

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
Storås
Posts: 937
Joined: 02 Nov 2007, 14:12
Location: Surahammar

Re: Storås 16V Turbo. Har börjat skruva igen

Post by Storås »

Nu är hela motorn riven. Allt ser bra ut, men jag ska fixa ett nytt block då jag anar att det gamla har nåt fel som gjort att oljetrycket varit dåligt.. Om jag får råd skaffar jag smidda kolvar nu också :)
Mathias Storås / 0705283401 / storaas@gmail.com
RUSSiANRACiNG
User avatar
Bäckis
Admin
Posts: 6534
Joined: 20 Nov 2005, 14:38
Location: Avesta
Contact:

Re: Storås 16V Turbo. Har börjat skruva igen

Post by Bäckis »

Äntligen!

Har modell på fin-fina kolvar hos CP nu så kan lösa det åt dig om det ska bytas kolvar och laddas järnet!
M3:an 2008:

10.18@233.6

Touringen 2009:

10.73@217.5

M-tech 1 E30 2010:

11.56@199.12

E21 racebil 2011 "In the 7s"

7.88@285

Det kan man kalla trendbrott!

-------------------------------------------------------

070-7318090
User avatar
Hansa
Posts: 3930
Joined: 07 Oct 2007, 22:33
Location: Borlänge

Re: Storås 16V Turbo. Har börjat skruva igen

Post by Hansa »

Tog det stopp igen? :D
Lincoln Continental -68
949whp M30 - SÅLD
073-828 0005
User avatar
Storås
Posts: 937
Joined: 02 Nov 2007, 14:12
Location: Surahammar

Re: Storås 16V Turbo. Har börjat skruva igen

Post by Storås »

:D

Härligt Bäckis! Funkar det med stakarna jag köpte från er som är standardlängd?

Nej Nicke det har väl inte tagit stopp. Men jag har ju inga nya doningar så det finns inte så mycket att muttra med än :)
Mathias Storås / 0705283401 / storaas@gmail.com
RUSSiANRACiNG
User avatar
TMR16vturbo
Posts: 6
Joined: 14 Aug 2012, 07:41
Location: Surahammar

Re: Storås - 16V Turbo

Post by TMR16vturbo »

Här slutar Storås tid med 940in 201208...och jag är nya ägarn :D
User avatar
Bäckis
Admin
Posts: 6534
Joined: 20 Nov 2005, 14:38
Location: Avesta
Contact:

Re: Storås - 16V Turbo

Post by Bäckis »

Muppås :)
M3:an 2008:

10.18@233.6

Touringen 2009:

10.73@217.5

M-tech 1 E30 2010:

11.56@199.12

E21 racebil 2011 "In the 7s"

7.88@285

Det kan man kalla trendbrott!

-------------------------------------------------------

070-7318090
User avatar
Storås
Posts: 937
Joined: 02 Nov 2007, 14:12
Location: Surahammar

Re: Storås - 16V Turbo

Post by Storås »

Bäckis wrote:Muppås :)



Haha! Jag vet en annan som sålde sin projektbil och som fortfarande har den kvar som visningsbild :wink:
Mathias Storås / 0705283401 / storaas@gmail.com
RUSSiANRACiNG
Nyman1337
Posts: 20
Joined: 12 Dec 2011, 23:14
Location: Fagersta

Re: TMR16vturbo - Hisingejunior

Post by Nyman1337 »

haha! Nu lär den iaf starta till sommaren ;)
Its not easy to regain someone's trust. It takes a long time, like building a house or pleasing a fat woman.

Växellåds marodör

e28 turbo 618Hk 839Nm @ 1.8Bar
User avatar
TMR16vturbo
Posts: 6
Joined: 14 Aug 2012, 07:41
Location: Surahammar

Re: TMR16vturbo - Hisingejunior

Post by TMR16vturbo »

jodu Nyman,den lär funka innan detta år är slut.
motorn är nymålad och ska plockas ihop nu,de enda är när Ryssen har tid å slipa in ringarna :)
User avatar
TMR16vturbo
Posts: 6
Joined: 14 Aug 2012, 07:41
Location: Surahammar

Re: TMR16vturbo - Hisingejunior

Post by TMR16vturbo »

Lite update..

bilen startades i december men inte utan problem.
den var svår startad och tog väl 5min innan den tände till och gick med vandrande tomgång,ja lät den gå varm å skulle gasa lite
men ville inte va med.. Hmmm! koppla in datorn i sprutet och kolla felkoder..Cam sync is missing. sjyst tänkte ja å knallade till Q8 å handla
en ny givare... nu då tänkte jag..men lika svår startad och samma gång i motorn,men nu gick det å gasa förutom att den nyser till i insuget och dör till vid ca:2000 varv...va fasiken!!
Ringde Storås å vi slog våra okloka huvuden ihop utan resultat, Storås svar var: det ligger en för förbannelse över denna bil..ja höll med och la ner inför julen.

Nytt år och nya möjligheter..börja med å fundera vad har ja gjort sen ja köpte bilen.

1. fixat låda och koppling
2. nyborrat och toppdäckat block med fina CP kolvar
3. bytit ut spjället (lite större) och ny TPS eftersom gamla var sönder

Hmmm punkt 3...nä det kan det ju inte vara ja har ju kört autotune kalibreringen...koppla in datorn å kollade försäkerhetens skull..
till min förvåning såg ja att Throttle position bara gick till 26,6% vid full gas......funderade igen,har Tps hamnat fel när ja gjorde nytt fäste och satt den i noll läge vid stängt spjäll..
i min logiska värld borde väl TPSen var lite vridet för att börja ge volten när spjället är stängt,om ja inte minns fel ska väl den ge minst 1v vid stängt spjäll och max 4,90 nånting vid fullgas.....Här står ja nu.

Kan tillägga att ja är helt ny med dessa sprut som Autronic,efter att bara hållt på med prospark tidigare.
säkert ett simpelt fel,och hoppas det finns nå vänliga själar som vet vad som är problem
User avatar
JonasH88
Posts: 746
Joined: 08 Oct 2009, 07:55
Location: Frövi

Re: TMR16vturbo - Hisingejunior

Post by JonasH88 »

TMR16vturbo wrote:Lite update..

Hmmm punkt 3...nä det kan det ju inte vara ja har ju kört autotune kalibreringen...koppla in datorn å kollade försäkerhetens skull..
till min förvåning såg ja att Throttle position bara gick till 26,6% vid full gas......funderade igen,har Tps hamnat fel när ja gjorde nytt fäste och satt den i noll läge vid stängt spjäll..
i min logiska värld borde väl TPSen var lite vridet för att börja ge volten när spjället är stängt,om ja inte minns fel ska väl den ge minst 1v vid stängt spjäll och max 4,90 nånting vid fullgas.....Här står ja nu.

Kan tillägga att ja är helt ny med dessa sprut som Autronic,efter att bara hållt på med prospark tidigare.
säkert ett simpelt fel,och hoppas det finns nå vänliga själar som vet vad som är problem



Har du provat göra en tps kalibrering i autroninc efter du bytt TPS sensor?
"Skam den som ger sig"

http://www.garaget.org/?car=231360" onclick="window.open(this.href);return false;

BMW E30
S50B30 PT 6766
845whp/923nm
User avatar
TMR16vturbo
Posts: 6
Joined: 14 Aug 2012, 07:41
Location: Surahammar

Re: TMR16vturbo - Hisingejunior

Post by TMR16vturbo »

nej ja har inte gått in å ändrat nått manuellt,är ju som sagt ganska ny på sprutet och hoppas det blir sista alternativet.
den nya är ju likadan (Bmw) som bilen fungerade med tidigare,så de borde det ju bara vara och köra auto-kalibrering.
skillnaden nu som förrut är om TPSen hamnat i fel läge med nytt fäste.

men men får väl gå in kanske och göra det manuellt ändå...
User avatar
JonasH88
Posts: 746
Joined: 08 Oct 2009, 07:55
Location: Frövi

Re: TMR16vturbo - Hisingejunior

Post by JonasH88 »

Har för mig jag gör kalibreringen i denna ordning på mitt SM4.

Slår på tändningen, rycker ur kontakten på tps:en i 20? sekunder. Sen tillbaka med kontakten på tps:en och då ska spjället vara stängt i 10sekunder, sen håller du full gas i 10 sekunder. Efter detta så ska det vara klart, och tändningen kan slås av:)

Har du datorn framme ser du då dirket ifall det vart bra :)
"Skam den som ger sig"

http://www.garaget.org/?car=231360" onclick="window.open(this.href);return false;

BMW E30
S50B30 PT 6766
845whp/923nm
Post Reply