e36 m50 turbo projekt, alpina vev i m50 ??
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
e36 m50 turbo projekt, alpina vev i m50 ??
Hej!
Dags för en projekttråd: Bilen är original en 318is 92a, som ja köpte våren 2011. Var meningen att endast laga en fräsch 318is som skulle användas som sommarbil. har spårat ur i nåt skede men har iaf hunnit kör med bilen i en par månader. :whistle:
en liten summering från 2011:
Bilen var i stort behov av en ny lack,
hade m3 e46 fälgar i garaget, så när bilen ändå skulle målas om passade jag på att göra plats för dom lossnade stora kakor med spackel
Sedan var det dags för målning, laga även lite rost
ombyggda sedan trösklar
Tillslut lagom till midsommar blev bilen färdig: Dock en hel del med apelsinskal. Men det blev 6 eller 7 lager klarlack så går o polera bort.
aldrig tyckt om gröna bilar men bmw laguna green är inte fel
La på en läpp o lite småplock o körde runt resten av sommaren
Besiktningstiden kom emot i sept så då kördes den in i garaget.. Hade nya koni coilovers, fjäderbensstag, nya powerflex bussningar o lite smått o gått som skulle plockas på.
NOG MED TILLBAKABLICKAR
Bestämde jag mej för att renovera bmwn ganska ordentligt, enligt ungefär detta upplägget:
Den ska va rostFRI,
Den ska gå bra på bana,
ha m50 motor o turbo. målet är ca 500whp med bra register.
den ska vara besiktad. (med baksäte)
Målet är att vara klar till sommaren 2014. (tidsoptimist som man är)
Lite ungefärlig spec:
m50b25
dubbla insugskammar
h-profil stakar
coopering packning
arp bultar
gjutet grenrör
hemlagat plenum
precision 6262 eller likvärdig
griffin kylare
intercooler
990cc spridare
automotive a1000 soppapump
automotive filter
automotive sopparegulator
maxxecu?? erfarenheter av detta mottages, annars autronic
fuelcell, catchtank?
zf låda
koni coiloverkit
turner motorsport krängningshämmare 30mm fram 24mm bak, ställbara
turner motorsport förstärkningskit till karossen, ex fjädertornsplattor, m3 förstärkningarna i bakvagnsinfästningen m.m.
turner motorsport bussningskit till bakvagnen
stag motsvarande x-brace m.m.
e46 330 skivor fram och e46 328 bak med redstuff belägg. (pga viktförhållande på e36 ska det inte vara 330 bromsar bak)
bromskylning fram
slipa hela underedet o måla med 2k grundfärg
sömsvetsa karossen
fullbur med förstärkningsstag till infästningen till bakvagnen
dock skall dörrsträvor o strävor bakom förarstolen vara skruvbart
Köpte en motor m50b25 med h profil stakar, arp överallt både i topp o botten, gjutet spa grenrör, motorfäste, ppf oljefilterlock, 990cc spridare o så en zf låda. Allt ska givetvis gås igenom förrän ja lägger i bilen
Lite blandade bilder jag tagit på sistone.
synd att göra detta sliparbete EFTER att man målat bilen. Men de e väl bara o va försiktig o skydda så gott de går
Slipa, slipa
Blev ett ganska långt inlägg med mycke bilder. :hihi: Men bilder talar bättre än 1000 ord
Dags för en projekttråd: Bilen är original en 318is 92a, som ja köpte våren 2011. Var meningen att endast laga en fräsch 318is som skulle användas som sommarbil. har spårat ur i nåt skede men har iaf hunnit kör med bilen i en par månader. :whistle:
en liten summering från 2011:
Bilen var i stort behov av en ny lack,
hade m3 e46 fälgar i garaget, så när bilen ändå skulle målas om passade jag på att göra plats för dom lossnade stora kakor med spackel
Sedan var det dags för målning, laga även lite rost
ombyggda sedan trösklar
Tillslut lagom till midsommar blev bilen färdig: Dock en hel del med apelsinskal. Men det blev 6 eller 7 lager klarlack så går o polera bort.
aldrig tyckt om gröna bilar men bmw laguna green är inte fel
La på en läpp o lite småplock o körde runt resten av sommaren
Besiktningstiden kom emot i sept så då kördes den in i garaget.. Hade nya koni coilovers, fjäderbensstag, nya powerflex bussningar o lite smått o gått som skulle plockas på.
NOG MED TILLBAKABLICKAR
Bestämde jag mej för att renovera bmwn ganska ordentligt, enligt ungefär detta upplägget:
Den ska va rostFRI,
Den ska gå bra på bana,
ha m50 motor o turbo. målet är ca 500whp med bra register.
den ska vara besiktad. (med baksäte)
Målet är att vara klar till sommaren 2014. (tidsoptimist som man är)
Lite ungefärlig spec:
m50b25
dubbla insugskammar
h-profil stakar
coopering packning
arp bultar
gjutet grenrör
hemlagat plenum
precision 6262 eller likvärdig
griffin kylare
intercooler
990cc spridare
automotive a1000 soppapump
automotive filter
automotive sopparegulator
maxxecu?? erfarenheter av detta mottages, annars autronic
fuelcell, catchtank?
zf låda
koni coiloverkit
turner motorsport krängningshämmare 30mm fram 24mm bak, ställbara
turner motorsport förstärkningskit till karossen, ex fjädertornsplattor, m3 förstärkningarna i bakvagnsinfästningen m.m.
turner motorsport bussningskit till bakvagnen
stag motsvarande x-brace m.m.
e46 330 skivor fram och e46 328 bak med redstuff belägg. (pga viktförhållande på e36 ska det inte vara 330 bromsar bak)
bromskylning fram
slipa hela underedet o måla med 2k grundfärg
sömsvetsa karossen
fullbur med förstärkningsstag till infästningen till bakvagnen
dock skall dörrsträvor o strävor bakom förarstolen vara skruvbart
Köpte en motor m50b25 med h profil stakar, arp överallt både i topp o botten, gjutet spa grenrör, motorfäste, ppf oljefilterlock, 990cc spridare o så en zf låda. Allt ska givetvis gås igenom förrän ja lägger i bilen
Lite blandade bilder jag tagit på sistone.
synd att göra detta sliparbete EFTER att man målat bilen. Men de e väl bara o va försiktig o skydda så gott de går
Slipa, slipa
Blev ett ganska långt inlägg med mycke bilder. :hihi: Men bilder talar bättre än 1000 ord
Last edited by Tommy_W on 14 May 2013, 22:47, edited 7 times in total.
Re: e36 turboprojekt fokus även på väghållning, slipat under
fina saker
e30 "m3" m50b28 turbo! 486whp/590wnm
e30 touring
e30 Drifter pågång 2016!! (m20b27)
e30 touring
e30 Drifter pågång 2016!! (m20b27)
Re: e36 turboprojekt fokus även på väghållning, slipat under
Tackar Kom just från garaget men inge bilder. Kommer väl en par sen när ja börjar svetsa.
-
- Posts: 44
- Joined: 13 Apr 2011, 21:43
Re: e36 turboprojekt fokus även på väghållning, slipat under
riktigt fet sierra finns det nån projekt tråd om den ? eller info ?
Re: e36 turboprojekt fokus även på väghållning, slipat under
edit: vi låter tråden handla om projektbilen
Last edited by Tommy_W on 14 Jan 2013, 17:08, edited 1 time in total.
Re: e36 turboprojekt fokus på väghållning, Hjälp ang burbygg
Hej skulle vara tacksam för lite hjälp av ngn med mera erfarenhet än mej inom detta.
Sku sitta fint med grafitgrå bur i bilen isf ska den gärna va godkänd för ner till 10s dragracing samt competition timeattack.
FRÅGAN är får man bocka bakåtsträvorna så de går jäms med taket o ner i hatthyllan? eller måste de va raka? de flesta här vet väl hur e36 coupe ser ut o vad ja menar.
Får man böja krysset bak mellan baksträvorna?
Satt o läste igenom reglerna inom racing,rally, rallycross på sbf. (Samma regler lär gälla i Finland oxå) ang bakåtsträvorna . Men där står inget om att bakåtsträvorna måste vara rak, endast att vinkel ska vara minst 30 grader. och att buren måste hållas inom fjädertornen på bilen?
http://web.sbf.se/regler/up/4/TR_Teknis ... r-2013.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Lite utdrag ur texten
s.23
Bakåtsträvorna ska vara anslutna till huvudbågen vid taklinjen och i närhet av bågens yttre böj, på
båda sidor av bilen, tillåtet med demonterbara anslutningar.
Dom ska vara anslutna till huvudbågen med en vinkel på minst 30 grader mot vertikallinjen,
riktade bakåt och följa invändig sidopanel så nära som möjligt.
s.24
Skyddsburen ska vara försedd med minst en av de diagonalsträvor som visas på skisserna
253-4, 253-5, 253-6. Riktning på diagonalen får vara spegelvänd.
När sträva enligt skiss 253-6 används, får inte avståndet mellan de två monteringspunkterna i
kaross/chassi vara större än 300 mm.
Strävorna ska vara raka och får vara demonterbara.
Den övre änden på diagonalen ska anslutas till huvudbågen på ett avstånd som inte överstiger 100
mm från bakåtstagens anslutning, eller på bakåtstaget och då får avståndet inte överstiga 100 mm
från bakåtstagets anslutning i huvudbåge.
(se skiss 253-52 avseende mätning)
Den nedre änden av diagonalen ska ansluta till huvudbågen eller bakåtstaget och då får avståndet
till monteringsplattan inte överstiga 100 mm (gäller inte stag enligt skiss 253-6).
Sku sitta fint med grafitgrå bur i bilen isf ska den gärna va godkänd för ner till 10s dragracing samt competition timeattack.
FRÅGAN är får man bocka bakåtsträvorna så de går jäms med taket o ner i hatthyllan? eller måste de va raka? de flesta här vet väl hur e36 coupe ser ut o vad ja menar.
Får man böja krysset bak mellan baksträvorna?
Satt o läste igenom reglerna inom racing,rally, rallycross på sbf. (Samma regler lär gälla i Finland oxå) ang bakåtsträvorna . Men där står inget om att bakåtsträvorna måste vara rak, endast att vinkel ska vara minst 30 grader. och att buren måste hållas inom fjädertornen på bilen?
http://web.sbf.se/regler/up/4/TR_Teknis ... r-2013.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Lite utdrag ur texten
s.23
Bakåtsträvorna ska vara anslutna till huvudbågen vid taklinjen och i närhet av bågens yttre böj, på
båda sidor av bilen, tillåtet med demonterbara anslutningar.
Dom ska vara anslutna till huvudbågen med en vinkel på minst 30 grader mot vertikallinjen,
riktade bakåt och följa invändig sidopanel så nära som möjligt.
s.24
Skyddsburen ska vara försedd med minst en av de diagonalsträvor som visas på skisserna
253-4, 253-5, 253-6. Riktning på diagonalen får vara spegelvänd.
När sträva enligt skiss 253-6 används, får inte avståndet mellan de två monteringspunkterna i
kaross/chassi vara större än 300 mm.
Strävorna ska vara raka och får vara demonterbara.
Den övre änden på diagonalen ska anslutas till huvudbågen på ett avstånd som inte överstiger 100
mm från bakåtstagens anslutning, eller på bakåtstaget och då får avståndet inte överstiga 100 mm
från bakåtstagets anslutning i huvudbåge.
(se skiss 253-52 avseende mätning)
Den nedre änden av diagonalen ska ansluta till huvudbågen eller bakåtstaget och då får avståndet
till monteringsplattan inte överstiga 100 mm (gäller inte stag enligt skiss 253-6).
Last edited by Tommy_W on 14 Jan 2013, 17:11, edited 1 time in total.
Re: e36 turboprojekt fokus även på väghållning, hjälp burbyg
Böjer du röret klarar det inte av samma påfrestningar som ett rakt.
Ett tillräckligt mycket böjt rör/felbygd bur så har du ju en dödsfälla istället för en skyddsbur som tanken är.
Men svaret på din fråga har jag dock ej, ville bara att du skulle ha det i åtanke.
Mvh
Ett tillräckligt mycket böjt rör/felbygd bur så har du ju en dödsfälla istället för en skyddsbur som tanken är.
Men svaret på din fråga har jag dock ej, ville bara att du skulle ha det i åtanke.
Mvh
Re: e36 turboprojekt fokus även på väghållning, hjälp burbyg
bor du inte i finland? e int reglementent ader jär? annors ere ju ti koll på timeattack vafö bur du måst ha för competition
e30 "m3" m50b28 turbo! 486whp/590wnm
e30 touring
e30 Drifter pågång 2016!! (m20b27)
e30 touring
e30 Drifter pågång 2016!! (m20b27)
Re: e36 turboprojekt fokus även på väghållning, hjälp burbyg
Strävorna ska vara raka och får vara demonterbara.
så står det ju i texten du själv skrivigt
så står det ju i texten du själv skrivigt
pm om det är nått
-
- Posts: 383
- Joined: 30 Apr 2011, 14:30
- Location: Vadstena
Re: e36 turboprojekt fokus även på väghållning, hjälp burbyg
Ser bra ut!
Vad har du tänkt att använda dig av för färg sen när du målar undertill?//Edholm
Vad har du tänkt att använda dig av för färg sen när du målar undertill?//Edholm
Re: e36 turboprojekt fokus även på väghållning, hjälp burbyg
Kan nu säga att bakåtsträvorna ska vara raka. Talade med en bekant idag som även besiktar tävlingsbilar så fick ja de på klart.
har tänkt på det. Borde Försvaga lite i händelse av krock bakifrån, Men samtidigt om du har böjen snett utåt från kupén borde den inte kunna komma inåt utan utåt ist.
de e nog ganska samma. gäller fia:s regler o de e ganska internationella om ja förstått de rätt.
Tackar!
Blir Tikkurila Temabond wg200 Det är en 2k aluminiumpigmenterad epoxiprimer för industribruk, Typ fartygsbottnar broar m.m.
Sedan Tikkurila Temacoat GPL som topcoat bruten i RAL 7024 dvs grafitgrå. Färgen är en 2k epoxi topcoat som används inom b.la skogsindustri på maskiner m.m. med extrem mekanisk o kemisk påfrestning.
ramberg wrote:Böjer du röret klarar det inte av samma påfrestningar som ett rakt.
Ett tillräckligt mycket böjt rör/felbygd bur så har du ju en dödsfälla istället för en skyddsbur som tanken är.
Men svaret på din fråga har jag dock ej, ville bara att du skulle ha det i åtanke.
Mvh
har tänkt på det. Borde Försvaga lite i händelse av krock bakifrån, Men samtidigt om du har böjen snett utåt från kupén borde den inte kunna komma inåt utan utåt ist.
bor du inte i finland? e int reglementent ader jär? annors ere ju ti koll på timeattack vafö bur du måst ha för competition
de e nog ganska samma. gäller fia:s regler o de e ganska internationella om ja förstått de rätt.
Ser bra ut! Vad har du tänkt att använda dig av för färg sen när du målar undertill?//Edholm
Tackar!
Blir Tikkurila Temabond wg200 Det är en 2k aluminiumpigmenterad epoxiprimer för industribruk, Typ fartygsbottnar broar m.m.
Sedan Tikkurila Temacoat GPL som topcoat bruten i RAL 7024 dvs grafitgrå. Färgen är en 2k epoxi topcoat som används inom b.la skogsindustri på maskiner m.m. med extrem mekanisk o kemisk påfrestning.
Last edited by Tommy_W on 14 Jan 2013, 17:13, edited 1 time in total.
Re: e36 turboprojekt fokus även på väghållning, hjälp burbyg
Andy_b wrote:Strävorna ska vara raka och får vara demonterbara.
så står det ju i texten du själv skrivigt
ville tolka texten på det viset att eftersom man endast behöver ha strävor antingen bakom stolarna eller mellan baksträvorna så kunde man välja att använda kryss bakom stolen o då få göra vad man vill med tex krysset mellan bakåtsträvorna
Men det är nu klart iaf att det är så, alla strävor ska vara raka. Tack för svar
Last edited by Tommy_W on 14 Jan 2013, 17:18, edited 1 time in total.
Re: e36 turboprojekt fokus även på väghållning,
Har slipat mer eller mindre färdigt, det finns skrymslen kvar, men tar dem sedan när ja har lagat rosthålen jag kapat bort och sömsvetsat färdigt o ändå ska dra över svetsarna med stålborsten
Så har ja rett upp elsystemet lite, tog bort någons inkopplade larmdosa, modell "made in estonia" såg ut som dom varit apfulla när dom kopplat in de med. Har oxå dragit lite kabelskydd runt kabelstammen som går bakåt i bilen, tagit bort högtalar kablar m.m.
Har även kollat lite var det troligen kan komma att ta i om man lägger bredare däck, märkt, o bankat lite plåt
fälgarna som suttit på bilen är förövrigt Bmw e46 m3 Doppelspeiche M67 18x8 ET 47 fram o 18x9 ET 26 bak.
Så har ja rett upp elsystemet lite, tog bort någons inkopplade larmdosa, modell "made in estonia" såg ut som dom varit apfulla när dom kopplat in de med. Har oxå dragit lite kabelskydd runt kabelstammen som går bakåt i bilen, tagit bort högtalar kablar m.m.
Har även kollat lite var det troligen kan komma att ta i om man lägger bredare däck, märkt, o bankat lite plåt
fälgarna som suttit på bilen är förövrigt Bmw e46 m3 Doppelspeiche M67 18x8 ET 47 fram o 18x9 ET 26 bak.
Re: e36 turboprojekt fokus även på väghållning,
Fick hem lite färg idag
Temabond ST200 är en 2k aluminiumpigmenterad epoxi grundfärg, bildar en helt tät plastfilm som innehåller aluminium för starkare mekanisk hållbarhet
används för stålkonstuktioner såsom rörledningar, broar, transportörer m.m.
Temacoat GPL är en högmolekylär aminaddukthärdad epoxitäckfärg (blank ock bruten i RAL 7024 dvs "graphite grey")
används på skogsmaskiner, transportörer och annat som utsätts för kraftig mekanisk o kemisk påfrestning
och så förståss lite härdare o thinner o en målarmask då det är rätt giftiga grejjer..
Temabond ST200 är en 2k aluminiumpigmenterad epoxi grundfärg, bildar en helt tät plastfilm som innehåller aluminium för starkare mekanisk hållbarhet
används för stålkonstuktioner såsom rörledningar, broar, transportörer m.m.
Temacoat GPL är en högmolekylär aminaddukthärdad epoxitäckfärg (blank ock bruten i RAL 7024 dvs "graphite grey")
används på skogsmaskiner, transportörer och annat som utsätts för kraftig mekanisk o kemisk påfrestning
och så förståss lite härdare o thinner o en målarmask då det är rätt giftiga grejjer..
Re: e36 m50 turbo projekt, totalrenovering
herre jävlar vilket jobb du vill inte ta mitt underede när du endå håller på:D?
Tony Sarja
0735611651
http://www.garaget.org/Sarja88" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.garaget.org/tonysarja" onclick="window.open(this.href);return false;
Bmw E30 318 Dragracing
Bmw E36 320 Testa REG
0735611651
http://www.garaget.org/Sarja88" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.garaget.org/tonysarja" onclick="window.open(this.href);return false;
Bmw E30 318 Dragracing
Bmw E36 320 Testa REG
Re: e36 m50 turbo projekt, totalrenovering
Sarja88 wrote:herre jävlar vilket jobb du vill inte ta mitt underede när du endå håller på:D?
Nej tack
va annars sista gången ja gjorde det liggandes under bilen, blir det nån fler gång blir det med vagga