Då jag precis som alla andra kockar redan förberett en del så va naturligtvis motorn ur & e34an skrotad i gårkväll onsdag när jag påbörjade skiftet.
Först rev jag ur avgassystem&kardan & lossa styrknut,fjäderben, bränsle & elsystem sen sänkte jag ner hela paketet på några eupallar.
Byte sedan bromsservot till ett från en Wv polo 2000 talare på 8,5 tum, detta igenom att kapa av tryckpinnen & gänga upp den & skruva på fästet för bromspedalen, vilket inte va helt lätt pågrund av att de va svårt att hålla still axeln/pinnen som skulle gängas upp., Jag kapade av en ca 2cm m8 skruv & stoppade i huvudcylindern som förlägning av tryckpinnen inne i vacumklockan, ( jag återkommer men info om känslan i pedalen efter detta då jag av osäker på denna moddifikation man ville göra den så lik den gammla som möjligt) Vidare så hamnade bromsoljebebållaren ganska snett vilket jag är missnöjd med men den kommer funka om jag har mycket olja i eller skaffar en annan behållare för kopplingen då den lutar mot motorn.
När jag va klar med bromsen så flyttade jag över m50in på e30ins balk,Monterade e36ans mororfästen som inte satt i samma hål som e34ans utan ett steg längre bak vilket gjorde att jag va tvungen att rensa dom gammla gängorna på grund av att de rostat i dom hålen & den översta / bakre bulten på avgassidan va mycket svår att få dit pågrund av att grenröret sattivägen. Sen monterade jag motorkuddar från volvo 140/240 som va mycket exentriska efter att jag sågat bort styrpinnanrna på dessa, anledningen till att jag valde dessa va att dom var mycket billiga. ca 100 kr st. efter detta sänkte jag ner bilen över motor/framvagn som fortfarande stod på 3st eupallar, DÅ gick lyften gick sönder/ låste sig vilket gav mig ett smärre helvete, 2pelarliften sänkte bilen oljämt & låste sig precis när de va 1 dm kvar till att frambalken kunde fästas i rambenen. men de orkar jag inte skriva om, Jag lyckades få fast frambalken, bärarmana & stötdämparna i bilen, monterade styrväxlel knuten "ett helvete" & satte på hjulen & lyckades få ner bilhelvetet från lyften, rullade över till nästa lyft & fortsatte med att montera e30ins växellådsbalk. e30ins kardan. kortade e34ans övre del av växellänkaget ca 3cm på mitten (alusvets)& monterade e34ans växelspak vad jag tror är åt fel håll för den nedre delen böjer sig frammåt & jag har för mig att dom sittter tvärtom & tog e30ins nedre stag & monterade med några aluminiumbrickor vid de främre fästet för de behövdes för axeln va bredare än huset/bussningen till växellådan. växelspaken kändes myckat bra efteråt. Sen monterade jag på kopplingens slavcylinder slang rakt på e34ans slavcylinder utan att förlänga slangen eller röret. Sedan va jag tvungen att justera in motorn med några planbrickor under motorkuddana för att få en bra position på motorn, ca 1cm på avgassidan & litemer på insugssidan, efter detta fick jag en ok men tight position på byxröret ner mot katalysatorn som innan låg an mot frambalken & torpedväggen, Sen behöver jag förlänga avgassystemet efter katten ca 15 cm på varje rör för att den ska passa mot original avgassystem på e30in, Notera att jag använder e34ans byxrör & katt. e34ans kylarslangar passar ok mot mitt e28 535 kyl på nedsidan men behövs förlängas vid den övre anslutningen men kylarslangen fungerar nog. Nu va kl försent 02:00 så jag packade ihop & åkte hem för att fortsätta imorgon fredag.
Mer info kommer,
Update 2012 12 09
Nu äntligen lever pulkan

I fredagskväll va de dags för avslut.
Jag svetsade i 15 cm förlägningar på avgassystemet & fixate till kylarslangen, fixade en kloss till gasvajern som jag monterade där höljet sitter fast i spjälhuset på ca 25mm för att gassplället skulle öppnas fullt (annars slackade vajern) monterade på dom kylarslangarna till min webasto & värmeelementet/ lite trångt bakom insug, Lyckades få till vacumslangen till bromsservot bra med en 90graders vinkel. Sen monterade jag in kabelhärvan & ja va tvungen att dela på kontakten till styrenheten för den gick ej genom torpedväggen i ett stycke. Kopplade ihöp alla mina 30/ubat matar kablar & monterade en ny till startmotorn. skarvade in kabelhärvan enligt http://www.begla.se/e30m50pin.php , dok saknade min motor oljenivåguvare så varningslampan lyser hela tiden. Jag fick problem med att lufta koplingen för att jag hade klämt slangen mellan bromsoljebehållaren & huvudkopplingscylindern när jag monterade bromsservot så jag fick montera en lång slang som behållare under instrumentpanelen. efter jag fyllt olja & glyckol så startade motorn på första försöket

Efter två långa kvällar är alltså motorskiftet klart. ca 17 timmar men endel strul inräknat..
Total kostnad
Donatorbil 3000kr - skrotning 500 =2500kr
Motorfästen+kuddar 700kr
Bromsservo "nytt" ca 1800kr
endel småplock som slangklammor,rörbitar,olja,glyckol,bromsvätska,svetsning m.m
Återkommer efter besiktning...