Packboxbyte getrag 260?

Här diskuteras chassie och övriga bilen, ej motor.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
JonasH88

Packboxbyte getrag 260?

Post by JonasH88 »

Är det någon som bytt packbox på utgående axeln(mot hardyn) på en getraglåda någon gång?
Såg att min läcker lite olja från packboxen, och lurar på ifall den går att byta utan att riva hela lådan?
Hur går man tillväga?
"Skam den som ger sig"

http://www.garaget.org/?car=231360" onclick="window.open(this.href);return false;

BMW E30
S50B30 PT 6766
845whp/923nm
PegiPax

Re: Packboxbyte getrag 260?

Post by PegiPax »

Enkelt riv bort kardan sen tar du o muttrar lös hardyn, sen när du ser muttern som håller fast medbringaren så ska det finnas en plåtring där inne som är 6kantig o håller fast muttern pilla bort den med en skruvmejlsel o hammare eller dyl. Sedan lägger du i 1ans växel så lådan är ''låst o drar lös muttern. nu kan du ta bort medbringaren o slita dän packboxen o knacka dit en ny, montera tillbaka allt i samma ordning som du tog lös det. Klart se nöjd o gla ut o forstsätt härja!
Robin Eriksson
Tel: 0408521754
JonasH88

Post by JonasH88 »

Perfekt! Tack så mycket.
Var osäker på ifall det satt en mutter i medbringarn eller ej. Ska ta och beställa ny packbox på direkten :)
"Skam den som ger sig"

http://www.garaget.org/?car=231360" onclick="window.open(this.href);return false;

BMW E30
S50B30 PT 6766
845whp/923nm
ricco

Post by ricco »

hur gick det? håller på med samma operation nu, men min mutter sitter som ett jävla as !?
m30turbo
rockker

Post by rockker »

ricco wrote:hur gick det? håller på med samma operation nu, men min mutter sitter som ett jävla as !?

Jag har kört med muttermaskin tills de släppt.
E34 M20B28 turbo - 700hk 900nm
http://www.garaget.org/?car=164153" onclick="window.open(this.href);return false;

Skitiga kalsonger får man bara efter 2 bar

"Så roligt har jag inte haft sen vi draggade efter svärmor i fel sjö."

070-4180940
ricco

Post by ricco »

rockker wrote:
ricco wrote:hur gick det? håller på med samma operation nu, men min mutter sitter som ett jävla as !?

Jag har kört med muttermaskin tills de släppt.

jo stod å nötte lite med en eldriven men hände ingenting =S ska kanske testa tryckluft... men den verkar ju helt klart sitta :twisted:
m30turbo
JonasH88

Post by JonasH88 »

Jag har haft ett långt dragskaft, och låst medbringarn med ett don genom ett av bulthålen i den in mot lådan (har bytt packboxar med lådan på plats utan bekymmer på detta vis)

Funkat kanon på både ZF och Getrag :)
"Skam den som ger sig"

BMW E30
S50B30 PT 6766
845whp/923nm
Jlmmy

Post by Jlmmy »

Lånar tråden lite, bytte den packboxen på min men fortfarande så läcker det..
Verkar som att det läcker mer ifrån axeln i mitten av packboxen än runt om.

Kan jag ha monterat packboxen för långt ut? För om jag inte minns rätt så kunde man knacka in packboxen hela vägen in, det var liksom aldrig något stopp för den? Så var lite osäker så satte den så det blev jämt med kanten av lådan om ni förstår :)

Läcker liksom när bilen inte ens är igång, blir en pöl på golvet..

Mvh
Spiidfriik

Post by Spiidfriik »

Jlmmy wrote:Lånar tråden lite, bytte den packboxen på min men fortfarande så läcker det..
Verkar som att det läcker mer ifrån axeln i mitten av packboxen än runt om.

Kan jag ha monterat packboxen för långt ut? För om jag inte minns rätt så kunde man knacka in packboxen hela vägen in, det var liksom aldrig något stopp för den? Så var lite osäker så satte den så det blev jämt med kanten av lådan om ni förstår :)

Läcker liksom när bilen inte ens är igång, blir en pöl på golvet..

Mvh
Låter som att packboxen blivit skadad vid monteringen. Är viktigt att driva längst ut (radiellt) på packboxen så man inte skadar läppen som ska täta mot axeln. Att man använder en hylsa eller rör som är nästan lika stor som packboxen att driva in den med.

Muttern till medbringaren kan sitta som ett cp.
Nissan Skyline GT-R R33 -95
Toyota Celica GT-Four ST205 JDM -94
Eagle Talon TSi AWD G1B
Aprilia RSV Mille R -02
+ några till.
Post Reply