Kolla in detta klippet.. helskotta vilken smäll det blev .. ska detta verkligen kunna hända? sitter det inte några säkerhets saker när man håller på med gas?
Kanske var läckande lustgas/bränsle solenoidventiler.
Verkar som han fyllde insuget med både lustgas och bränsle, då smäller det som f_n när man startar och antänder allt i insuget.
Har varit med om liknade på Tullinge när Lars-Inge skulle starta "skåpet" Chevelle HGWn med massor med bränsle o gas i avgassytemet.
Blåste sönder båda Appleljuddämparna, dom var runda innan var typ ovala o bakstötfångaren sprack
Jag själv låg under min Camaro och mekade med fyrlinken varav jag slog i skallen när smällen kom
Jimmy Klaavuniemi
Klaavu Engineering http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Henke P wrote:Kolla in detta klippet.. helskotta vilken smäll det blev .. ska detta verkligen kunna hända? sitter det inte några säkerhets saker när man håller på med gas?
Speciellt många säkerhets / övervakningsfunktioner är det inte i en racebil, klantar man sig inte så händer det inget. MEN som sagt så kan solenoider hänga sig, slangar kan brista, kablar kan skadas osv osv. Och då är olyckan framme! Tur att ingen stod med näsan i scoopet
Här är en från Gardemoen i norge, mycket bättre stuns i denna smällen. Chauffören klarade sig fint och har nu en nybyggd bil med kompressormotor istället
Men själva lustgasen är väl inte explosiv, sen sittet de ju sprängbläck på tuben om de skulle brinna så tuben inte säger kaboom.
E30 m20 Turbo - 676hk 761nm på driven @ Grundladd....
E30 m20 Turbo - 771hk 806nm på driven @ 2,0 bar /krockad, R.I.P.
E30 s50 turbo awd - den som lever får se....