m50b25 vanos kammar ??

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren

Post Reply
Niklasfared
Posts: 43
Joined: 20 Sep 2012, 15:55
Location: Jönköping

m50b25 vanos kammar ??

Post by Niklasfared »

jag har sökt och letat som en tok men utan resultat

kan jag byta bara kammarna på min vanos motor till vanliga icke vanos kammar???? och på så vis slippa vanos prylen ??? motorn ska överladdas
Daniel86
Posts: 1072
Joined: 23 Apr 2006, 15:46
Location: Hedemora

Re: m50b25 vanos kammar ??

Post by Daniel86 »

Om du tar med kambryggor och lyftare från iv så går det fint.
Daniel Carlsson

Bmw 750iA -07, Bmw 323iM m50b28 turbo
Niklasfared
Posts: 43
Joined: 20 Sep 2012, 15:55
Location: Jönköping

Re: m50b25 vanos kammar ??

Post by Niklasfared »

Daniel86 wrote:Om du tar med kambryggor och lyftare från iv så går det fint.
tack för snabbt svar!
vet du vad som skiljer på bryggor och lyftare ??
Jens92
Posts: 593
Joined: 07 Sep 2010, 21:36
Location: Lindesberg

Re: m50b25 vanos kammar ??

Post by Jens92 »

mej veterligen så skiljer inget på dem förutom diameter på lyftare. I min m50b25 har jag en topp från en m52b25 och använder kambryggorna från den men insugskamaxeln från ickevanos toppen.
Jag tror du bara kan lägga i kammarna och se glad ut. :)
User avatar
ButterflyRacing
Posts: 1885
Joined: 14 Mar 2009, 19:15
Location: Karlstad/Forshaga

Re: m50b25 vanos kammar ??

Post by ButterflyRacing »

Problemet kan bli att ventilfjädrarna bottnar. Det är dåligt spel på BMW redan från början:
Håkan Carlsson
070-57 323 57
Niklasfared
Posts: 43
Joined: 20 Sep 2012, 15:55
Location: Jönköping

Re: m50b25 vanos kammar ??

Post by Niklasfared »

Är de ingen mer som har bra info?
User avatar
RoDe
Posts: 3817
Joined: 29 Sep 2006, 18:18
Location: Sthlm

Re: m50b25 vanos kammar ??

Post by RoDe »

Niklasfared wrote:Är de ingen mer som har bra info?
Precis som tidigare skrivet: ta med kambryggor så blir det rätt.
The Lower Class
User avatar
nicnir90
Posts: 312
Joined: 16 Sep 2010, 17:57
Location: Malmö

Re: m50b25 vanos kammar ??

Post by nicnir90 »

Du beöver dreven till kammarna och översta bröstkåpan också :wink:

Här kan du se skillnaden på drev sättningen, kommer inte helt ihåg men kan vara så att de går att behålla avgasdrevet för att på så sätt på kunna justera hur kammarna ska stå mot varandra.
Image
Image

Här ser du kåpan, Nr: 1
Image
Image
Niclas Nirvin
0703-782061
Malmö, Skåne

BMW E28 528i -85
Niklasfared
Posts: 43
Joined: 20 Sep 2012, 15:55
Location: Jönköping

Re: m50b25 vanos kammar ??

Post by Niklasfared »

Tack för info
User avatar
Mister V12
Posts: 7
Joined: 27 Aug 2010, 12:59
Contact:

Re: m50b25 vanos kammar ??

Post by Mister V12 »

Hva er forskellen på bryggorna på vanos vs ikke vanos ?
INGEN tingen er perfekt orginalt!

1249HK-1588NM
User avatar
FCUK
Posts: 357
Joined: 27 Apr 2009, 19:43
Location: Örebro

m50b25 vanos kammar ??

Post by FCUK »

Jag kör precis så du tänker. Iv konverterade utan att öppna mer än ventilkåpan i stort sätt. La bara i iv kammar och bryggor. Och böt självklart ut vanosenheten mot iv kåpan

Mvh
Niklasfared
Posts: 43
Joined: 20 Sep 2012, 15:55
Location: Jönköping

Re: m50b25 vanos kammar ??

Post by Niklasfared »

Kanon bra det är så som jag gjort men ej startat upp helvetes maskinen än ! Är precis klar med maxxecu installationen
User avatar
load3d_
Posts: 179
Joined: 08 Dec 2012, 16:13

Re: m50b25 vanos kammar ??

Post by load3d_ »

jag har ''konverterat'' min vanos topp så jag har iv fjädrar å vanos bryggorna kvar tight men det funkar! då är det väll bara att fixa dubbla iv kammar å drev vilken kam ska svarvas av och hur mycket? mvh
Jonatan

0768474698
Post Reply