Jao kanske de, men kanske e lite väl mörka för min smak
Är det nån som har koll på om en S50B30 kommer bli för tungt för denna typ av kaross? Jag har sett att flertalet 02or kör runt med S14B23.. men viktskillnaden mellan dessa 2 motorer är ca 55kg (googlade fram S50 till 185kg och S14 130kg). Det låter ju onekligen jäääkligt mycket, eller?
Projektet om att lacka om bilen börjar iaf närma sig sitt slut. Har tyvärr inte kunnat starta upp maskin än, för tändspolen verkar ha gått sönder. Så jag får nog vänta till nästa år med att provköra som det ser ut. Men är det nån av er som har en fungerande tändspole till en gammal M10-motor så ere bara hojta. Däremot ska det byggas coilovers i vinter, så helt avstannat lär det aldrig bli. Men nu i december ska jag fan i mig ta det lugnt och SLAPPA!
Bilar: BMW M3 E46 -02, 2002Tii -75, 1600-2 -68 och VW Buss -74
Fördelen med s14 är att den passar i stort sett rakt av. Nackdelen är effekten men framförallt priset!
S50 är däremot billigare, ca 10 papp billigare, och lättare att få tag på. Och effekten går inte heller klaga på, ett stort plus där! Men skiten är ju stor, och det kommer säkerligen behövas kapas och svetsas för att det ska fungera och passa.
Det är så själva tänket går. Så man har ju lite att fundera på i vinter
Bilar: BMW M3 E46 -02, 2002Tii -75, 1600-2 -68 och VW Buss -74
Köpte på mig en fränare ratt. Har letat efter en lämplig träratt, men hittade ingen för under 1000-lappen. Så det blev en i läder istället Tror nog det ska funka med mitt tema. Storleken är 14" ala 35cm
Bilar: BMW M3 E46 -02, 2002Tii -75, 1600-2 -68 och VW Buss -74
Jaså, det visste jag inte. Kollade upp vikten lite snabbt, och det verkar som en M60 väger ca 200kg. Ganska skaplig pjäs de
Förövrigt starta jag upp bilen ikväll! Fixade fram en ny tändspole så small den igång på direkten. Som det ser ut ska jag få åka 02a en stund i vinter, för min bruksbil har gått sönder.. Men inte hänga läpp. Köra 02a varje dag måste ju va en dröm
Bilar: BMW M3 E46 -02, 2002Tii -75, 1600-2 -68 och VW Buss -74
Fick tag i vinterdäck till ganska förmånligt pris. Så nu är man ute på vägarna och finåker Säger bara.. FAN vad kul det är Sjukt lätt bil att svänga runt med. Man känner att det inte är nån vikt i dessa bilar. Jag vet inte exakt vad den väger, men det kan inte vara mycket över ton'et.
Har ingen riktig systemkamera att ta bilder med, så det känns lite skamligt. Ska tjata på en polare!
Bilar: BMW M3 E46 -02, 2002Tii -75, 1600-2 -68 och VW Buss -74
jorgen wrote:Har för mej att min förra 02a vägde 940kg enligt intruktionsboken
Inte mer? haha ja det var inte mycket!
Annars har det inte hänt mycket. Fick läckage längst ner på kylarn där slangen är påträdd. Men det gick att löda den sprickan. Sen bytte jag alla tänddelar såsom tändstift, tändkablar, fördelarlock och rotor i förebyggande syfte. Har även fixat motor- och kupévärmare nu när det är ner mot -20 igen
Angående bränsleförbrukningen så drar den skapligt över litern vettefan vad det beror på, eller så är dessa små gamla 1,6L-motorerna så törstiga! Nästa på listan är att koppla in det fjärrstyrda c-låset som jag inte fått tummen ur att fixa än. En polare kom förbi med små gummipluppar som man kan sätta mellan dörr och kaross. Kanske smider ihop det under nästa helg
I övrigt väntar jag på att bli rik så jag kan beställa fälgar och lite annat krimskrams..
Bilar: BMW M3 E46 -02, 2002Tii -75, 1600-2 -68 och VW Buss -74