Jag kör idag en 330D med automatlåda och fick denna felkod på växellådan för 1½ - 2 månader sedan.
Fullständig felkod: (053) 35 Gear monitoring 3 (P0733)
Lämnade bilen ute hos en kompis bilverkstad som testade med att byta olja + filter i lådan, vilket inte hjälpte.
Växlarna 1,2,4 och 5 går i direkt, men 3'e växeln tar runt 3-5 sekunder innan den läggs i.
När jag fick indikationen (kugghjul med ! i mitten) så gick bilen i felläge, tur var så hade jag inte långt hem så det blev till att köra sakta och parkera bilen.
Någon dag senare tog jag och testade bilen, startade och allt var i sin ordning. Kör "raggarrundan" i kommunen och det är inte förens jag kört stan runt som
den plötsligt går i felläge och kugghjulet ! visar sig.
Parkerar bilen hemma, står ca 1 timme och bestämmer mig för att köra ut de till kompisens verkstad.
Sätter mig, startar. Lampan slocknat och allt i sin ordning. Kör lugnt upp till motorvägen .. lagom gas och ställer farthållaren på 110km.
Har ca 3 mil enkel väg och allt går prima. Svänga av, stopp plikt .. precis köra ut, ser att det kommer en bil en bit bort på vänster sida.
Bestämmer mig för att stampa på gasen för verkstaden var precis i närheten, stampar och bilen pinnar iväg för fulla muggar .. allt i sin ordning ..
Kommer fram till verkstaden, snackar lite ... ut och testar en vända, hinner knappt gatan 1km så går bilen i felläge.
Någon som har någon som helst aning vad detta kan bero på? Har sökt en del på internet och detta verkar ju absolut inte vara ett sällsynt problem ...
Men något konkret verkar vara svårt att fastställa .. Har varit i kontakt med en firma neråt skåne där en felsökning kosta 2.000:-.
Är lådan rent åt skogen så fanns utbytes för 22.500:- vilket kanske inte är så jätte intressant just nu.
Läste något om att något av de första man skulle göra var att mäta TPS sensorn .. tipsade polaren om det vilket han skulle kolla upp ..
Men annars står bilen .. tur man inte sålde gamla brukisen men lite tråkigt att tuffa runt i lilla Lupon