Det var faktiskt Hulta som tipsade, jag hade ju tänkt köra på 328ans kolvar, men då sa han att det blir bättre med 330 kolvarna, eftersom jag skall köra på 95 oktan. om jag inte minns fel så blev kompressionen mellan runt 7,5:1? hulta har själv kört med liknande motor som mig på 330 kolvar och det funkade utmärkt med ca 600whpBmw*Alex wrote:vrf har du valt M54 330 kolvar? vad blire för komp ? aldrig sett nån som kört med dem i en 2.8l
mvh
Erixons M50b28 turbo - Startad + FILM s.5
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
Re: Erixons 328:a [18årsbilen]
Rörmåkarn från mumindalen #pellepruttfabriken
Re: Erixons M50b28 turbo
nix har inte kört med 330 kolvar själv eftersom jag åkte 2.5l,men de lär bli bra i en halv sneak 2.8 på bf soppa
mvh
mvh
Team Boost Performance
+358405680216
+358405680216
Re: Erixons M50b28 turbo
Ojdå, här sitter jag och ljuger! då förstod jag lite fel när vi snackade.. jo jag hoppas det, för de är redan köptaHULTA wrote:nix har inte kört med 330 kolvar själv eftersom jag åkte 2.5l,men de lär bli bra i en halv sneak 2.8 på bf soppa
mvh
Rörmåkarn från mumindalen #pellepruttfabriken
Re: Erixons M50b28 turbo
M54B30-kolvar fungerar utmärkt. Vet inte exakt vad kompet blir, men de är väl där nånstans kring 7-8..
Bilar: BMW M3 E46 -02, 2002Tii -75, 1600-2 -68 och VW Buss -74
Re: Erixons M50b28 turbo
9/12-11
Tjenare, tänkte lägga upp lite bilder på vad som hänt senaste veckan.
Har varit efter lite grejer till swe, blandannat ett par 330 kolvar från en m54b30, en Holset hx 52 med 16 hus och ett m50 block.
Så skall väl föra blocket på honing så snart som möjligt, och så skall jag ta blocket och toppen till skolan och plana av dem, så det blir på jämnt
stoor, synd att det är inbyggd wg... letar nytt hus, men om jag inte hittar så svetsar jag nog igen det och kör tills jag hittat ett annat, men det är ju inte aktuellt förens om ett bra tag
Köpte ett komplett block med vev kolvar stakar, tråg, överslag + m50 svänghjul, koppling och startmotor för 600kr av en tuffing i nyköping
Börjar få en liten samling så småningom! nåja sålde m52 kolvarna till en kille uppe i Vasa, för en timme sen.
Nu är nästa inköp, packningar, lager, topppackning och ett gäng smidda stakar. sen kan man börja smälla ihop botten på na'
Tjenare, tänkte lägga upp lite bilder på vad som hänt senaste veckan.
Har varit efter lite grejer till swe, blandannat ett par 330 kolvar från en m54b30, en Holset hx 52 med 16 hus och ett m50 block.
Så skall väl föra blocket på honing så snart som möjligt, och så skall jag ta blocket och toppen till skolan och plana av dem, så det blir på jämnt
stoor, synd att det är inbyggd wg... letar nytt hus, men om jag inte hittar så svetsar jag nog igen det och kör tills jag hittat ett annat, men det är ju inte aktuellt förens om ett bra tag
Köpte ett komplett block med vev kolvar stakar, tråg, överslag + m50 svänghjul, koppling och startmotor för 600kr av en tuffing i nyköping
Börjar få en liten samling så småningom! nåja sålde m52 kolvarna till en kille uppe i Vasa, för en timme sen.
Nu är nästa inköp, packningar, lager, topppackning och ett gäng smidda stakar. sen kan man börja smälla ihop botten på na'
Rörmåkarn från mumindalen #pellepruttfabriken
Re: Erixons M50b28 turbo
29/1-12
gokväll. har varit lite lat med uppdateringen på sistone. men nu så har jag fixat lite bilder iallafall. har gjort lite småsaker senaste månaden. Planade toppen i skolan för några veckor sedan, byggde eget fräshuvud osv. och resultatet blev bra är första toppen jag planat själv. förde in blocket på deckning och honing så det har jag fått tillbaks och så slängde jag lite färg på det. här har ni bilder
efter en del schimsande och mätning så fick jag ned toppen på den här toleransen. Redo för planing!
Då vart det klart! mellan 10-15 hundringar tog jag ned
Nylackat, nyhonat och nydeckat, som nytt!
Ytan blev så bra som man kunde få den. hade vart enklare att köra blocket i blästern istället för att slipa och fixa ytan för hand före lack.. men man tager vad man haver!
Sitter i väntan på smidda h-profil...
gokväll. har varit lite lat med uppdateringen på sistone. men nu så har jag fixat lite bilder iallafall. har gjort lite småsaker senaste månaden. Planade toppen i skolan för några veckor sedan, byggde eget fräshuvud osv. och resultatet blev bra är första toppen jag planat själv. förde in blocket på deckning och honing så det har jag fått tillbaks och så slängde jag lite färg på det. här har ni bilder
efter en del schimsande och mätning så fick jag ned toppen på den här toleransen. Redo för planing!
Då vart det klart! mellan 10-15 hundringar tog jag ned
Nylackat, nyhonat och nydeckat, som nytt!
Ytan blev så bra som man kunde få den. hade vart enklare att köra blocket i blästern istället för att slipa och fixa ytan för hand före lack.. men man tager vad man haver!
Sitter i väntan på smidda h-profil...
Rörmåkarn från mumindalen #pellepruttfabriken
Re: Erixons M50b28 turbo
19/2-2012
tjenare, nu har man äntligen fått hem stakar. nu vankas det lager, packningar, packboxar och dylikt! har även lackerat lite grejsimojs.
vart helt okej må jag säga
tjenare, nu har man äntligen fått hem stakar. nu vankas det lager, packningar, packboxar och dylikt! har även lackerat lite grejsimojs.
vart helt okej må jag säga
Rörmåkarn från mumindalen #pellepruttfabriken
Re: Erixons M50b28 turbo
Hehe, här har man inte uppdaterat på ett tag. Är duktigt LAT! men hellre lat här än i garaget. Bättre bilder och text kommer snart men här har ni en liten bild på hur den ser ut i dagsläget
Rörmåkarn från mumindalen #pellepruttfabriken
Re: Erixons M50b28 turbo
Lagom så hade ju tänkt att den skulle vart klar till min 18 års dag, vilken var 22 september men nu är målet att starta innan vintern.
Rörmåkarn från mumindalen #pellepruttfabriken
- sata.lundgren
- Posts: 4
- Joined: 27 Sep 2012, 08:41
- Location: Piteå
Re: Erixons M50b28 turbo
Säger som tidigare! Haha från att se ett "strippat block" till ett nästintill komplett motorrum bara så där
Hur ser man att en bil kommer ifrån Polen?
- På lacken.
- På lacken.
Re: Erixons M50b28 turbo
Ni skall få historien där imellan också bara jag får tid och ork :D
Rörmåkarn från mumindalen #pellepruttfabriken
- sata.lundgren
- Posts: 4
- Joined: 27 Sep 2012, 08:41
- Location: Piteå
Re: Erixons M50b28 turbo
Låter bra det! Du har till och med startat upp den ?!?
Hur ser man att en bil kommer ifrån Polen?
- På lacken.
- På lacken.
Re: Erixons M50b28 turbo
Nix, har inte kopplat vipec ännu, är elen kvar och lite vaccum att koppla innan uppstart, men sen skall d2 coilovers och en annan bakvagn stoppas dit ocksåsata.lundgren wrote:Låter bra det! Du har till och med startat upp den ?!?
Rörmåkarn från mumindalen #pellepruttfabriken
Re: Erixons M50b28 turbo
Ja men nu är de tammefan dags att dra en liten update!
Det börjar äntligen närma sig uppstart så småningom,
Jag håller på att koppla in vipecet, har ungefär halva kvar att löda. sen så skall de göras en anslutlning för tomgångsmotorn, fixas vevhusvent, och ja. lite småpill, inget märkvärdigt.
drog idag de sista kopparrören från turbon till laddtrycksventilen och lödde kablarna från den så då vart de klart. men i det stora hela så är det snart dags för upstart. men finns ju lagom att göra efter det... typ köpa däck och fälga på, ställa in coilovers. få bilen att gå lagom okej, osv. men bara biljäveln startar så lär de flyta på
Här kommer de några bilder som tänkt lägg opp.
De va ju typ såhär de såg ut senast jag uppdatera..
Men sen har man ju inhandlat en hel del grejsimojs
Ivars föredetta vipec, väldigt passligt pris!
förresten så är de ju 3,5" hela vägen från turbon och bak.
inhandlade två styckna Sparco sprint V stolar, lösningen fick bli så här väldigt behändigt när man skall in i baksätet, då man kan skjuta upp/fram stolen bra mycket med org fästen!
Och så vart det ju trångt då med org lutning och en hx55a + 3,5"!
värmematta på!
Blästrade, slipade och lackade fälgarna, de blev vitt de! synd att fälgarna är smala som cykeldäck.
tryckte dit några brytare, är väl tänkt att ha 2 olika laddtryckskurvor på två av dem.
försökte ha så lite mätare som möjligt. har oljetryck och boost till vänster vid rutan. och sen en mtx-l bredbandslamda eller hur nu modellen hette. men den får bli nån annan stans där man slipper bli bländad av blinkeriet.
och såhär ser det väl typ ut nu då när man håller på å löder
Hitta några ruttna bilder på grenrör och avlopp och lite jox
Ja de va väl allt det i princip ska försöka hålla lite tätare mellan uppdateringarna från och med nu
Det börjar äntligen närma sig uppstart så småningom,
Jag håller på att koppla in vipecet, har ungefär halva kvar att löda. sen så skall de göras en anslutlning för tomgångsmotorn, fixas vevhusvent, och ja. lite småpill, inget märkvärdigt.
drog idag de sista kopparrören från turbon till laddtrycksventilen och lödde kablarna från den så då vart de klart. men i det stora hela så är det snart dags för upstart. men finns ju lagom att göra efter det... typ köpa däck och fälga på, ställa in coilovers. få bilen att gå lagom okej, osv. men bara biljäveln startar så lär de flyta på
Här kommer de några bilder som tänkt lägg opp.
De va ju typ såhär de såg ut senast jag uppdatera..
Men sen har man ju inhandlat en hel del grejsimojs
Ivars föredetta vipec, väldigt passligt pris!
förresten så är de ju 3,5" hela vägen från turbon och bak.
inhandlade två styckna Sparco sprint V stolar, lösningen fick bli så här väldigt behändigt när man skall in i baksätet, då man kan skjuta upp/fram stolen bra mycket med org fästen!
Och så vart det ju trångt då med org lutning och en hx55a + 3,5"!
värmematta på!
Blästrade, slipade och lackade fälgarna, de blev vitt de! synd att fälgarna är smala som cykeldäck.
tryckte dit några brytare, är väl tänkt att ha 2 olika laddtryckskurvor på två av dem.
försökte ha så lite mätare som möjligt. har oljetryck och boost till vänster vid rutan. och sen en mtx-l bredbandslamda eller hur nu modellen hette. men den får bli nån annan stans där man slipper bli bländad av blinkeriet.
och såhär ser det väl typ ut nu då när man håller på å löder
Hitta några ruttna bilder på grenrör och avlopp och lite jox
Ja de va väl allt det i princip ska försöka hålla lite tätare mellan uppdateringarna från och med nu
Rörmåkarn från mumindalen #pellepruttfabriken
Re: Erixons M50b28 turbo
Nu börjar det faktist dra ihop sig! bara enstaka kablar kvar att löda, sen skall allt sättas på plats, alla slangar skall dras åt, och uttag till tomgångsmotorn måst jag svets dit och täta anslutningen i insuget. sen är de bara att dra i lite oljor osv och hoppas på det bästa!
Tändspolarna klara dåe!
Kapade av lite av kåpan och ersatt det med en bockad kvistfri plåt!, har på känn att det kan bli hett däromkring!
Tändspolarna klara dåe!
Kapade av lite av kåpan och ersatt det med en bockad kvistfri plåt!, har på känn att det kan bli hett däromkring!
Rörmåkarn från mumindalen #pellepruttfabriken
-
- Posts: 651
- Joined: 13 Jan 2008, 00:42
- Location: Skövde
Re: Erixons M50b28 turbo
Ser snyggt ut, lycka till med uppstarten!
E61 535D m-sport touring
E91 320D touring
E38 740ia
E39 528i
E91 320D touring
E38 740ia
E39 528i