BMW 1602 -74 M42B20 - BMW 2002 Tii -75 - VW Bay -74
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
BMW 1602 -74 M42B20 - BMW 2002 Tii -75 - VW Bay -74
Tjena!
Nu på sista tiden har man gått runt lite rastlös. Jag har väl inte direkt letat efter nya projekt (det kan vara skönt med en mek-paus ibland), men kände nu i slutet av sommaren att det var dags för något nytt! Redan ifjol, eller för 2 år sedan, gick jag runt och funderade på att renovera upp en gammal BMW (finns inga andra bilar i mitt huvud ) Helst en bil från 70-talet. Men om det skulle bli en liten eller stor kaross hade jag inte funderat så mycket på. Och eftersom min E30 turbo är färdigbyggd så kändes det som de var dags att handla!
Spanade runt på blocket i några veckor och började googla fram några feta 02or. Hamnade på något amerikanskt bilforum för 02or, och där fanns några riktigt fina exempel på hur en stukad 02a kan se ut. Insåg direkt att det var tyskstukat jag skulle bygga
Efter några telefonsamtal hittade jag en bil som verkade vettig, 1602 -74. Enligt säljaren var det ett repobjekt med mindre rostangrepp och div småbulor. Säljaren lät vettig över telefon, så jag hyrde en biltrailer och for upp till Umeå. Väl på plats blev jag positivt överraskad. Bilen var mycket finare än vad jag trodde, så jag slog till direkt. Sen var det roligt att bilen gått i samma familj sedan 1975-2012 och blivit brukad av 3 generationer. Den äldsta gubben levde tyvärr inte längre.. men han hade titt som tätt behandlat bilen med rostskyddsmedel i sparklådor, skärmar, bagage, motorutrymme.. ja överallt!
Så här såg det ut innan avfärd hem mot Östersund
Nu på sista tiden har man gått runt lite rastlös. Jag har väl inte direkt letat efter nya projekt (det kan vara skönt med en mek-paus ibland), men kände nu i slutet av sommaren att det var dags för något nytt! Redan ifjol, eller för 2 år sedan, gick jag runt och funderade på att renovera upp en gammal BMW (finns inga andra bilar i mitt huvud ) Helst en bil från 70-talet. Men om det skulle bli en liten eller stor kaross hade jag inte funderat så mycket på. Och eftersom min E30 turbo är färdigbyggd så kändes det som de var dags att handla!
Spanade runt på blocket i några veckor och började googla fram några feta 02or. Hamnade på något amerikanskt bilforum för 02or, och där fanns några riktigt fina exempel på hur en stukad 02a kan se ut. Insåg direkt att det var tyskstukat jag skulle bygga
Efter några telefonsamtal hittade jag en bil som verkade vettig, 1602 -74. Enligt säljaren var det ett repobjekt med mindre rostangrepp och div småbulor. Säljaren lät vettig över telefon, så jag hyrde en biltrailer och for upp till Umeå. Väl på plats blev jag positivt överraskad. Bilen var mycket finare än vad jag trodde, så jag slog till direkt. Sen var det roligt att bilen gått i samma familj sedan 1975-2012 och blivit brukad av 3 generationer. Den äldsta gubben levde tyvärr inte längre.. men han hade titt som tätt behandlat bilen med rostskyddsmedel i sparklådor, skärmar, bagage, motorutrymme.. ja överallt!
Så här såg det ut innan avfärd hem mot Östersund
Last edited by Casy on 16 Apr 2016, 20:23, edited 11 times in total.
Bilar: BMW M3 E46 -02, 2002Tii -75, 1600-2 -68 och VW Buss -74
Re: BMW 1602 operation stukad
Väl hemma började jag syna bilen ännu mer noggrant, och det mesta såg rätt bra ut! Mycket tack vare rostskyddsbehandlingarna som gjorts tidigare. Jag bokade en tid hos bilprovningen och åtgärdade dom felen som jag visste fanns: tuta, spolning vindruta och regplåtsbelysning. Väl inne.. gick huuur bra som helst. Blankt papper och inga "bra att veta" heller Senaste bes var 2008. Och på parkeringen träffade jag en mycket trevlig herre som själv hade en 02a. Vi stod nog och pratade i 20-25 minuter kul med likasinnade!
Som synes är den lite knölig i plåten under bakre lysena. Och en bild på lite delar jag fick gratis. Tänk att det finns så generöst folk!
Som synes är den lite knölig i plåten under bakre lysena. Och en bild på lite delar jag fick gratis. Tänk att det finns så generöst folk!
Bilar: BMW M3 E46 -02, 2002Tii -75, 1600-2 -68 och VW Buss -74
Re: BMW 1602 operation stukad
I första hand kommer utsidan av bilen få sig en tillsyn, med hjälp av en hel-lack, BBS RS-fälgar och coilovers. Därefter vet jag inte riktigt... det hade vart riktigt skoj att sugtrimma M10-motorn som sitter i. Eller att man byter motor till något mer lätt-trimmat? Men det får isåfall bli i ett senare skede.
Har börjat lite smått med att knacka plåt, slipa och klarlacka lite lampglas. Kommer rulla in bilen i varmgarage om 1 vecka. Då ska motorn ur och bilen förberedas för lack (slipa slipa slipa). Och precis som min förra projekttråd ska jag försöka baka in så mycket bilder som möjligt!
Har börjat lite smått med att knacka plåt, slipa och klarlacka lite lampglas. Kommer rulla in bilen i varmgarage om 1 vecka. Då ska motorn ur och bilen förberedas för lack (slipa slipa slipa). Och precis som min förra projekttråd ska jag försöka baka in så mycket bilder som möjligt!
Bilar: BMW M3 E46 -02, 2002Tii -75, 1600-2 -68 och VW Buss -74
Re: BMW 1602 operation stukad
fett med 02or! gillar dock de runda bakljusen mer, men man kan ju inte få allt
lycka till med byggandet!
lycka till med byggandet!
Re: BMW 1602 operation stukad
Jo dom runda är riktigt snygga! Är det mycket jobb att bygga om till runda lysen tro?
Bilar: BMW M3 E46 -02, 2002Tii -75, 1600-2 -68 och VW Buss -74
Re: BMW 1602 operation stukad
Gammal frän bmw + ny fin lack + BBS RS + coilovers = porrvarning
Niklas Holm
073-6776503
Mitsubishi Evo3 450whp Gatbil
073-6776503
Mitsubishi Evo3 450whp Gatbil
Re: BMW 1602 operation stukad
Såg ju ut att va i rätt fint skick!
Ska se om ja hittar nå nummer till killen där ja känner, tror han har en fin bakplåt för runda lysen liggandes
Ska se om ja hittar nå nummer till killen där ja känner, tror han har en fin bakplåt för runda lysen liggandes
Re: BMW 1602 operation stukad
Kul projekt! Kommer följas.
Lägg i en Honda s2000 motor
Lägg i en Honda s2000 motor
En öl förkortar livet med 2 minuter
En cigarett förkortar livet med 4 minuter
En arbetsdag förkortar livet med 8 timmar...
En cigarett förkortar livet med 4 minuter
En arbetsdag förkortar livet med 8 timmar...
Re: BMW 1602 operation stukad
Henrik wrote:Kul projekt! Kommer följas.
Lägg i en Honda s2000 motor
kan du läsa tankar? suttit med dom tankarna länge
det kan väll inte vara allt för jobbigt att bygga om till runda baklysen. bara kapa bort gammalt och svettsa dit nytt
- bingsingen
- Posts: 215
- Joined: 12 Jan 2011, 01:14
- Location: Buskerud (Norge)
Re: BMW 1602 operation stukad
Inte noget riskoker-motor i en BMW da
S14 er då et bettre valg, evt en BMW raksexa hvis det er porr bilen skal bli
S14 er då et bettre valg, evt en BMW raksexa hvis det er porr bilen skal bli
Heller aids enn e30!
Re: BMW 1602 operation stukad
Tack för numret Robin, ska ringa upp han senare ikväll! Eller imorn
Ja en s14 hade vart perfekt! Är väl runt 200hk i dom original? S2000-motor, vad är det effekt i en sån? Men helst vill man ju ha en BMW-spis. Annars finns ju m42b18 16v på 150hk va?
Ja en s14 hade vart perfekt! Är väl runt 200hk i dom original? S2000-motor, vad är det effekt i en sån? Men helst vill man ju ha en BMW-spis. Annars finns ju m42b18 16v på 150hk va?
Bilar: BMW M3 E46 -02, 2002Tii -75, 1600-2 -68 och VW Buss -74
Re: BMW 1602 operation stukad
volvo b230ft .. billigt går att regga med och lätt trimmat
"låter" dock inte coolt med volvo motor =)
"låter" dock inte coolt med volvo motor =)
Re: BMW 1602 operation stukad
Haha njaa jag vette fan.. volvo-spis i ett bmw-chassi spelar som i otakt
Har för övrigt haft en bra fredag! Bakre plåten med runda lysen är fixat, likaså har jag lysen på G. Och det kostar mig inga stora summor heller Sjuuukt najs!! Och imorgon ska bilskrället in i varmgaraget.. känns bra
Har för övrigt haft en bra fredag! Bakre plåten med runda lysen är fixat, likaså har jag lysen på G. Och det kostar mig inga stora summor heller Sjuuukt najs!! Och imorgon ska bilskrället in i varmgaraget.. känns bra
Bilar: BMW M3 E46 -02, 2002Tii -75, 1600-2 -68 och VW Buss -74
Re: BMW 1602 operation stukad
Ett alternativ om du ändå har tänkt dej ingen herre jösses effekt är en 2.2l m10 med vass kam o separata spjäll o öppna trattar alt en uppskrämd m42 med s50 spjäll mm
Re: BMW 1602 operation stukad
jorgen wrote:Ett alternativ om du ändå har tänkt dej ingen herre jösses effekt är en 2.2l m10 med vass kam o separata spjäll o öppna trattar alt en uppskrämd m42 med s50 spjäll mm
Ja precis, är väl ungefär så tänket går!
Bilar: BMW M3 E46 -02, 2002Tii -75, 1600-2 -68 och VW Buss -74
Re: BMW 1602 operation stukad
Tvättade rent framlyktorna och funderade på hur jag skulle göra med den yttre "ringen" som sitter fram på lyktglaset. Original är väl dessa svarta? Den svarta lacken har börjat släppa, så jag tog lös ringarna och slipade bort färgen så gott det gick. Lär slipa dom helt rena senare..
MEN.. ska jag lacka dom svart, eller ska jag prova lacka dom i någon "krom-liknande" färg? Kan det se bra ut? Tanken är att köra med gul toningsfilm på glaset..
MEN.. ska jag lacka dom svart, eller ska jag prova lacka dom i någon "krom-liknande" färg? Kan det se bra ut? Tanken är att köra med gul toningsfilm på glaset..
Bilar: BMW M3 E46 -02, 2002Tii -75, 1600-2 -68 och VW Buss -74
Re: BMW 1602 operation stukad
Med tanke på att grillen är svart så hade jag nog lackat ringarna svarta också