Bmw 325 tds LB nr: "II" || Back and Worse ! 15/5
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
Bmw 325 tds LB nr: "II" || Back and Worse ! 15/5
Hallå !
Kanske dags att visa folket här på ppf vad man håller på med i garaget , Läser och tittar väldigt mycket här på forumet men är inte aktiv vad det gäller att skriva. Så det är nog inte så många som känner till mig.
Nu i juletider var jag iväg och hämtade mig en ny e36 325 tds touring. Byggde på en likadan kaross förra vintern som var mer bruksbil / vardagsbil med värre pump , turbo , coils o lite sånt .. Men nu tänkte jag ta klivet lite längre o försöka bygga lite mer seriöst för att åka på bana.
Info :
- Svart touring.
- Årsmodell -96 = nya motorn som tål att trimmas mer än den tidigare innan -95.
- 22900mil !
- Rostfri.
- Coilovers.
- Rödvita "kristall" bakljus.
- Oneblock angeleyes fram med svarta bakgrunden.
- M-front. Dock skadad så kommer att bytas ut mot en likadan.
- M-speglar.
- Dimljus "kristall".
- El-hissar och el-taklucka.
Framtidsplaner :
- Bränsle kommer bestå av Mercedes radpump som ska byggas av Dieselmeken och leverera 170+cc åtminstone. Lyckas jag inte få detta att lira ihop med bmwns dieselmotor som målet är så kommer jag istället att köra med om606 merca motorn ..
- Alu ic med kring utrustning.
- m20 sväng , m20 start , 618 , puck lamell. (Ev ändrat mig till m30 med 765 men får se vartefter)
- Tb70-01 turbo. Har även ett -03 avgashus utifall -01 blir för litet ihop med merca pumpen.
- Portat 524 grenrör var tanken ifall jag skulle bygga med 524td pump ala 125cc. Men nu när det kommer byggas med merca istället så kommer jag nog behöva skaffa mig ett lite mer gediget grenrör, Återkommer här vartefter.
- Bygga om insuget.
- Bygga om vevhusvent.
- Rensa all inredning inklusive mattor och onödig metall.
- Bur.
- Bortkapad reservhjulsbalja och batteribalja som kommer ersättas med rak plåt var på fuelcellen kommer att stå. (Om någon av er trimmar diesel så vore jag tacksam om någon har koll på utifall jag kommer behöva en separat pump som trycker fram till huvudpumpen , Eller kommer radpumpen orka suga själv).
- Ev bygga coils även bak istället för separat som det är i "coilover paket".
- 3" avgas som kommer mynna med ett 4,5" ut genom högerdörren.
- Plastrutor bakåt till iaf, får se lite där.
osv osv ..
Varför envisas jag med o bygga på bmw diesel motorn när man vet att mercedes är mycket lättare , billigare och säkert kort ? , Joo vem fan ska annars slå dom som säger att bmw diesel inte går att trimma på fingrarna ! , (ja ja ja , jag vet att jag kommer använda mig av merca radpump .. Men max trimmad 524td pump , been there done that .. ! )
Förra jag byggde hann att gå närmare 1000mil med 122cc soppa och ett varvstopp på 7000varv som var välbesökt ! still going bortsätt från turbo ras o sånt trams Så nu ska jag se hur långt man kan gå innan en stake tittar ut genom blocket eller liknande fenomen ..
Har smågrejjat lite sedan runt årsskiftet någon gång så jag sammanfattar lite.
Bilder :
Bilen
Tb70-03 med -01 huset till vänster.
Fronten bortplockad. Kylningsrören till servooljan kommer att fimpas och bara kopplas förbi för att spara plats åt ic-rör.
Rensat o redo att lossa pumpen ! Har dock lånat ut pump-avdragaren så får avvakta lite.
Balja finns till salu om någon är intresserad av onödig vikt !
slipade rent kanten , klippte jack för att kunna böja upp en kant som den kommande skivan kan svetsas i.
kommer använda mig av original kanten som redan sitter på rambenet.
Lite delar , Har även köpt sådan liten manick som gör att man inte kan låsa bakhjulet helt o hållet genom att både dra i handbromsen + bromsa med foten .. Inte för att jag vet hur den fungerar , Men hinner nog ta reda på det innan det blir dags att montera.
Ganska rent , värmepaketet ska också ut. Hur det blir med röret som stången sitter i vet jag inre riktigt än. Får höra med han som ska bygga buren vad han tycker är vettigast. Aldrig haft någon bil med bur tidigare.
Kapade ur lite, Men har nu i efter hand kommit fram till att de ska kapas ännu mer i förebyggande syfte utifall man uppgraderar till större turbo eller motor.
Sådär kommer den att sitta ifall att jag kör med 524 grenröret , osäker än så länge .. Men kommer iaf kapas ur mer.
//Elias
Kanske dags att visa folket här på ppf vad man håller på med i garaget , Läser och tittar väldigt mycket här på forumet men är inte aktiv vad det gäller att skriva. Så det är nog inte så många som känner till mig.
Nu i juletider var jag iväg och hämtade mig en ny e36 325 tds touring. Byggde på en likadan kaross förra vintern som var mer bruksbil / vardagsbil med värre pump , turbo , coils o lite sånt .. Men nu tänkte jag ta klivet lite längre o försöka bygga lite mer seriöst för att åka på bana.
Info :
- Svart touring.
- Årsmodell -96 = nya motorn som tål att trimmas mer än den tidigare innan -95.
- 22900mil !
- Rostfri.
- Coilovers.
- Rödvita "kristall" bakljus.
- Oneblock angeleyes fram med svarta bakgrunden.
- M-front. Dock skadad så kommer att bytas ut mot en likadan.
- M-speglar.
- Dimljus "kristall".
- El-hissar och el-taklucka.
Framtidsplaner :
- Bränsle kommer bestå av Mercedes radpump som ska byggas av Dieselmeken och leverera 170+cc åtminstone. Lyckas jag inte få detta att lira ihop med bmwns dieselmotor som målet är så kommer jag istället att köra med om606 merca motorn ..
- Alu ic med kring utrustning.
- m20 sväng , m20 start , 618 , puck lamell. (Ev ändrat mig till m30 med 765 men får se vartefter)
- Tb70-01 turbo. Har även ett -03 avgashus utifall -01 blir för litet ihop med merca pumpen.
- Portat 524 grenrör var tanken ifall jag skulle bygga med 524td pump ala 125cc. Men nu när det kommer byggas med merca istället så kommer jag nog behöva skaffa mig ett lite mer gediget grenrör, Återkommer här vartefter.
- Bygga om insuget.
- Bygga om vevhusvent.
- Rensa all inredning inklusive mattor och onödig metall.
- Bur.
- Bortkapad reservhjulsbalja och batteribalja som kommer ersättas med rak plåt var på fuelcellen kommer att stå. (Om någon av er trimmar diesel så vore jag tacksam om någon har koll på utifall jag kommer behöva en separat pump som trycker fram till huvudpumpen , Eller kommer radpumpen orka suga själv).
- Ev bygga coils även bak istället för separat som det är i "coilover paket".
- 3" avgas som kommer mynna med ett 4,5" ut genom högerdörren.
- Plastrutor bakåt till iaf, får se lite där.
osv osv ..
Varför envisas jag med o bygga på bmw diesel motorn när man vet att mercedes är mycket lättare , billigare och säkert kort ? , Joo vem fan ska annars slå dom som säger att bmw diesel inte går att trimma på fingrarna ! , (ja ja ja , jag vet att jag kommer använda mig av merca radpump .. Men max trimmad 524td pump , been there done that .. ! )
Förra jag byggde hann att gå närmare 1000mil med 122cc soppa och ett varvstopp på 7000varv som var välbesökt ! still going bortsätt från turbo ras o sånt trams Så nu ska jag se hur långt man kan gå innan en stake tittar ut genom blocket eller liknande fenomen ..
Har smågrejjat lite sedan runt årsskiftet någon gång så jag sammanfattar lite.
Bilder :
Bilen
Tb70-03 med -01 huset till vänster.
Fronten bortplockad. Kylningsrören till servooljan kommer att fimpas och bara kopplas förbi för att spara plats åt ic-rör.
Rensat o redo att lossa pumpen ! Har dock lånat ut pump-avdragaren så får avvakta lite.
Balja finns till salu om någon är intresserad av onödig vikt !
slipade rent kanten , klippte jack för att kunna böja upp en kant som den kommande skivan kan svetsas i.
kommer använda mig av original kanten som redan sitter på rambenet.
Lite delar , Har även köpt sådan liten manick som gör att man inte kan låsa bakhjulet helt o hållet genom att både dra i handbromsen + bromsa med foten .. Inte för att jag vet hur den fungerar , Men hinner nog ta reda på det innan det blir dags att montera.
Ganska rent , värmepaketet ska också ut. Hur det blir med röret som stången sitter i vet jag inre riktigt än. Får höra med han som ska bygga buren vad han tycker är vettigast. Aldrig haft någon bil med bur tidigare.
Kapade ur lite, Men har nu i efter hand kommit fram till att de ska kapas ännu mer i förebyggande syfte utifall man uppgraderar till större turbo eller motor.
Sådär kommer den att sitta ifall att jag kör med 524 grenröret , osäker än så länge .. Men kommer iaf kapas ur mer.
//Elias
Last edited by Elias on 15 May 2012, 21:10, edited 1 time in total.
* Bmw 525 turbo , 479whp / 593wnm.
* 073-5172469
* 073-5172469
Re: Bmw 325 tds LB nr: "II" || Back and Worse ! 4/4
Update 4/4 -12
I måndags skrotade jag ner min reservdelsbil o körde den till skroten. Det jag behöll var framvagn , bakvagn , M-paketet , tråget och lite små skit.
I tisdags lyftes motor / låda ur bilen , golvet i bagaget svetsades färdigt och grundades , tvättade bort 22000mils sot o skit från motorn och lika så motorrummet !
I dag , plocka ja av lådan o kopplingen. Kommer förmodligen bli svarvat m30 med m51 startkrans, med Sachs 765 plattan + puck lamell.
Höger fjäderbenstorn fram kapades iordning och svetsades. Bakvagnsinfästningarna förstärktes uppifrån.
Morgondagen kommer spenderas med o svetsa stag mellan fjäderbenen bak och ner till bakvagnsinfästningen , Var över hos Bmw_Fredde idag o snodde lite ideer
Bilder :
Reservdelsbilen som skrotades ner.
En i reserv.
- Tisdag
Måttade till o svetsade nya golvet i bak.
Grundat.
Här kommer jag att svetsa någon form av öglor i framtiden så man kan spänna fast batteriet.
SE SÅ UNDERBART , nästan så man längtar efter diff ras
Tvätt !
Och denna bilden var den sista jag tog i Tisdags !
- Onsdag och start på ny kula.
Kapade lite mer i fjäderbenet och eldade sedan ihop det.
Slipat o grundat.
Lite halvkass bild då det var svårt att ta kort ner i ett hål .. Men det ska iaf föreställa förstärkt bakvagnsinfästning , har svetsat alla skarvar till "balken".
Höger sida svetsad o grundad.
Det var allt för idag , återkommer ev imorgon om jag inte är allt för trött när jag kommer in från garaget !
//Elias
I måndags skrotade jag ner min reservdelsbil o körde den till skroten. Det jag behöll var framvagn , bakvagn , M-paketet , tråget och lite små skit.
I tisdags lyftes motor / låda ur bilen , golvet i bagaget svetsades färdigt och grundades , tvättade bort 22000mils sot o skit från motorn och lika så motorrummet !
I dag , plocka ja av lådan o kopplingen. Kommer förmodligen bli svarvat m30 med m51 startkrans, med Sachs 765 plattan + puck lamell.
Höger fjäderbenstorn fram kapades iordning och svetsades. Bakvagnsinfästningarna förstärktes uppifrån.
Morgondagen kommer spenderas med o svetsa stag mellan fjäderbenen bak och ner till bakvagnsinfästningen , Var över hos Bmw_Fredde idag o snodde lite ideer
Bilder :
Reservdelsbilen som skrotades ner.
En i reserv.
- Tisdag
Måttade till o svetsade nya golvet i bak.
Grundat.
Här kommer jag att svetsa någon form av öglor i framtiden så man kan spänna fast batteriet.
SE SÅ UNDERBART , nästan så man längtar efter diff ras
Tvätt !
Och denna bilden var den sista jag tog i Tisdags !
- Onsdag och start på ny kula.
Kapade lite mer i fjäderbenet och eldade sedan ihop det.
Slipat o grundat.
Lite halvkass bild då det var svårt att ta kort ner i ett hål .. Men det ska iaf föreställa förstärkt bakvagnsinfästning , har svetsat alla skarvar till "balken".
Höger sida svetsad o grundad.
Det var allt för idag , återkommer ev imorgon om jag inte är allt för trött när jag kommer in från garaget !
//Elias
* Bmw 525 turbo , 479whp / 593wnm.
* 073-5172469
* 073-5172469
Re: Bmw 325 tds LB nr: "II" || Back and Worse ! 4/4
Kul!
Funderat på varför ingen skrämt skiten ur en bmw diesel, vi får väl se nu hur pass de ger.
om606 vet jag redan att ger redigt med effekt med standard saker och tål en hel del.
Lycka till!
Funderat på varför ingen skrämt skiten ur en bmw diesel, vi får väl se nu hur pass de ger.
om606 vet jag redan att ger redigt med effekt med standard saker och tål en hel del.
Lycka till!
-
- Posts: 383
- Joined: 30 Apr 2011, 14:30
- Location: Vadstena
Re: Bmw 325 tds LB nr: "II" || Back and Worse ! 4/4
full fart!
Nu vill vi se mer
Nu vill vi se mer
Re: Bmw 325 tds LB nr: "II" || Back and Worse ! 4/4
blir fränt detta!
bmw e34 m5
bmw e28 m535 m50 turbo
bmw e91 325xi
peter sund-lundblad
073-8389177
bmw e28 m535 m50 turbo
bmw e91 325xi
peter sund-lundblad
073-8389177
Re: Bmw 325 tds LB nr: "II" || Back and Worse ! 4/4
Kul att lite diesel uppskattas även på ett forum som mesta dels inriktar sig på sprit o bensin !
Update 23/4
Vart lugnt i garaget den senaste tiden , pga lathet och annat ivägen
Började riva lite i motorn idag , så nu är de dags att införskaffa sig en merca pump o börja modda / måtta för att få den att lira ihop med tds drevet och blocket. Det ända jag är osäker på egentligen är hur jag nollar botten och pumpen tillsammans utan svänghjulet på plats .. och även hur mercapumpen ska stå för att vara "nollad" .. Tacksam för svar och ideer !
Har även hunnit kapa bort de fästena som baksätet sitter fast i uppe vid fjäderbenstornen bak.
Bild :
Återkommer vartefter !
Update 23/4
Vart lugnt i garaget den senaste tiden , pga lathet och annat ivägen
Började riva lite i motorn idag , så nu är de dags att införskaffa sig en merca pump o börja modda / måtta för att få den att lira ihop med tds drevet och blocket. Det ända jag är osäker på egentligen är hur jag nollar botten och pumpen tillsammans utan svänghjulet på plats .. och även hur mercapumpen ska stå för att vara "nollad" .. Tacksam för svar och ideer !
Har även hunnit kapa bort de fästena som baksätet sitter fast i uppe vid fjäderbenstornen bak.
Bild :
Återkommer vartefter !
* Bmw 525 turbo , 479whp / 593wnm.
* 073-5172469
* 073-5172469
Re: Bmw 325 tds LB nr: "II" || Back and Worse ! 4/4
Update 15/5 -12
Idag har det svetsats fjäderbensstag / förstärkning till bakvagnen. Trots att svetsarna inte är i någon toppklass eller så , så är jag nöjd med resultatet
Bilder :
Svetsplatta , 3mm gods.
Måttat , kapat , måttat , kapat osv , inget roligt att ta kort på. Så knäppte en bild när det var färdigsvetsat istället.
Och där är även golvet färdigsvetsat !
//Elias
Idag har det svetsats fjäderbensstag / förstärkning till bakvagnen. Trots att svetsarna inte är i någon toppklass eller så , så är jag nöjd med resultatet
Bilder :
Svetsplatta , 3mm gods.
Måttat , kapat , måttat , kapat osv , inget roligt att ta kort på. Så knäppte en bild när det var färdigsvetsat istället.
Och där är även golvet färdigsvetsat !
//Elias
* Bmw 525 turbo , 479whp / 593wnm.
* 073-5172469
* 073-5172469
- bmw_fredde
- Posts: 4015
- Joined: 20 Nov 2005, 19:25
- Location: Vadstena
Re: Bmw 325 tds LB nr: "II" || Back and Worse ! 15/5
Gløm inte dom fjære bakvagnsfæstena bara ser kanon ut annars
Fredrik Edholm 0736181290
FredrikEdholm@hotmail.com
FredrikEdholm@hotmail.com
Re: Bmw 325 tds LB nr: "II" || Back and Worse ! 15/5
Riktigt kul projekt Ovanligt med diesel trim på bmw
Lycka till med projektet
Lycka till med projektet
Leo Andersson
0761261580
e30 m20b27 turbo!
Mercedes E63 Amg
e30 325 cab
0761261580
e30 m20b27 turbo!
Mercedes E63 Amg
e30 325 cab
- bingsingen
- Posts: 215
- Joined: 12 Jan 2011, 01:14
- Location: Buskerud (Norge)
Re: Bmw 325 tds LB nr: "II" || Back and Worse ! 15/5
Så forjävligt ballt! Det blir interessant om du kan setta i hop mb-pumpen fra om603? eller 606?.... på en m51.
Följer med!
Följer med!
Heller aids enn e30!
-
- Posts: 122
- Joined: 07 Mar 2007, 15:59
- Location: Gällivare
Sv: Bmw 325 tds LB nr: "II" || Back and Worse ! 15/5
Händer de nå med bygget elias?
Intresserad av att se hur de går med mercapumpen då ja själv kör diesel å går i tankarna att trimma!
Mvh Niklas
Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
Intresserad av att se hur de går med mercapumpen då ja själv kör diesel å går i tankarna att trimma!
Mvh Niklas
Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
- AndreasE28
- Posts: 67
- Joined: 16 Feb 2008, 15:24
- Location: Karlstad
Re: Bmw 325 tds LB nr: "II" || Back and Worse ! 15/5
Såhär skrev Göran "Dieselmeken" nyligen till mig ang MB pump på M51:
"MB Pumpen kan du glömma, det finns ingen tändförställning på en radpump så den kommer knacka som fan om du överhuvudtaget får dit den.
/ Göran"
Tror Elias köpte sig en Merca istället?
Mvh
"MB Pumpen kan du glömma, det finns ingen tändförställning på en radpump så den kommer knacka som fan om du överhuvudtaget får dit den.
/ Göran"
Tror Elias köpte sig en Merca istället?
Mvh
Mvh Andreas
M535i Turbo -87 430whp
M5 Touring -92 Bruksbilen
524td -87 Dieselhoran
M535i Turbo -87 430whp
M5 Touring -92 Bruksbilen
524td -87 Dieselhoran
Re: Bmw 325 tds LB nr: "II" || Back and Worse ! 15/5
Hoppas du kör me bmw motorn finns ju redan så mycket av mercedes nafta motorer som e trimmade.
Gör om Bmw pumpen helt så du får den att flöda mera?
Gör om Bmw pumpen helt så du får den att flöda mera?
- sata.lundgren
- Posts: 4
- Joined: 27 Sep 2012, 08:41
- Location: Piteå
Re: Bmw 325 tds LB nr: "II" || Back and Worse ! 15/5
Kör nu med m51 motorn! Vet att du har erfarenhet sen tidigare "trådar" på Sävar! Följt alla nämligen Som många andra säger: Merca trimmare finns det gått om..
Hur ser man att en bil kommer ifrån Polen?
- På lacken.
- På lacken.