Problem med 044 pumpar
Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren
Problem med 044 pumpar
Kör idag dubbla 044 pumpar och e85. 1000 cc spridare! Stålomspunnen teflon slang 8 mm inv . Både matning och retur.
Har en chatchtank med 2 utgångar i botten till pumparna. Returen från motor in i toppen av catchen, matning från förpumpen in i toppen på catchen .och sen retur från catcen till vanliga tanken. Efter pumparna är det ett y kors som går ut med en slang fram till motorn!
Problemet är att jag hör missljud från pumparna och dessa syns även i form av ryckningar på bränsletrycks mätaren! Har provat med 2 st helt nya pumpar och lika med dom . Någon som har nån ide ?
/ Shorty
Har en chatchtank med 2 utgångar i botten till pumparna. Returen från motor in i toppen av catchen, matning från förpumpen in i toppen på catchen .och sen retur från catcen till vanliga tanken. Efter pumparna är det ett y kors som går ut med en slang fram till motorn!
Problemet är att jag hör missljud från pumparna och dessa syns även i form av ryckningar på bränsletrycks mätaren! Har provat med 2 st helt nya pumpar och lika med dom . Någon som har nån ide ?
/ Shorty
Re: Problem med 044 pumpar
Vad har du för pump i tanken ? Kom felet plötsligt eller smygande ?
Markus Jonsson
burken_jonsson@hotmail.com
Motorsport för alla. http://www.5100.se" onclick="window.open(this.href);return false;
burken_jonsson@hotmail.com
Motorsport för alla. http://www.5100.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Spänningsfall? Har du fet matning å jord?
Kommer de ofta?
Kommer de ofta?
335d -07
Optima PHEV -18
Fredrik Lindblad
Optima PHEV -18
Fredrik Lindblad
Kommer med ett par sec mellanrum. Har ett 70 amp relä med 6mm2 matning å där ifrån 4 mm2 till varje pump å även 4mm jord till varje pump! Så här i efterhand så har nog felet varigt sedan jag byggde ihop allt i våras!
Förpump är en volvo 850 orginal catchen är på 3 liter.
Förpump är en volvo 850 orginal catchen är på 3 liter.
Funderar på om jag har problem med kavitation ?
Returen och fyllningen till catchtanken sker ju i toppen av tanken utan några skvalppskydd eller rör som leder ner bränslet under ytan. Nån som har synpunkt ?
/Stefan
Returen och fyllningen till catchtanken sker ju i toppen av tanken utan några skvalppskydd eller rör som leder ner bränslet under ytan. Nån som har synpunkt ?
/Stefan
Jag kör samma setup som dig och mina låter lite knasigt ibland precis som dom drar luft.
Enligt Cerveza så låter 044 lite så då och då med jämna mellanrum.
Mvh
Enligt Cerveza så låter 044 lite så då och då med jämna mellanrum.
Mvh
Fartverket.se Sveriges snabbaste myndighet. In och regga dig idag!
Performance Center Syd
RPMotor
Performance Center Syd
RPMotor
Låta lite kan jag ju ta att dom gör.
Men inte att det gör utslag på bränsletrycksmätaren. Inte heller att det rycker i slangarna.
Men inte att det gör utslag på bränsletrycksmätaren. Inte heller att det rycker i slangarna.
- Nisse Järnet
Kolla så inte filtret är igensatt, de verkar kunna kavitera lite då.
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
Gör pumparna så även när catchtanken är full?
Om inte så räcker inte pumpen i tanken till..
Om de gör det, byt filtrar o testa om problemet kvarstår..
Btw, va kör du för btr?
Om inte så räcker inte pumpen i tanken till..
Om de gör det, byt filtrar o testa om problemet kvarstår..
Btw, va kör du för btr?
Skärmvalsning....
Utrustning uthyres / valsning utföres.
Utrustning uthyres / valsning utföres.
Testat utan filter för att utesluta det. Har en nuke btr.
Problemet finns även med full catch.
Problemet finns även med full catch.
Hur stor är catchtanken ?
Är systemet helt tätt?
Har du en bränsletrycksregulator från original tanken till catch tanken ?
Vet att Marco Garver hade problem med någon bmw som ej hade det och som gjorde att catchtanken var trycksatt och sedan gjorde att btren vid railen gjorde att bränsletrycket sjunkte!
Du har ej skrivit att du har en bränsletrycks regulator från original pumpen, skulle säga att du har problemet där.
Mvh
Är systemet helt tätt?
Har du en bränsletrycksregulator från original tanken till catch tanken ?
Vet att Marco Garver hade problem med någon bmw som ej hade det och som gjorde att catchtanken var trycksatt och sedan gjorde att btren vid railen gjorde att bränsletrycket sjunkte!
Du har ej skrivit att du har en bränsletrycks regulator från original pumpen, skulle säga att du har problemet där.
Mvh
Performance Center Syd
RPMotor
Performance Center Syd
RPMotor
Nej jag har ingen btr på för pumpen! Aldrig sett någon som har heller.
att det skulle läcka in luft men inte bränsle ut är heller inte så troligt ?
att det skulle läcka in luft men inte bränsle ut är heller inte så troligt ?
Har ingen orginal tank !
Har en stor alu tank där catchen är inbyggd i ena hörnet av tanken 3 liter är storleken på catchen. från stora tanken har jag en dränkt förpump som via amatur och slang fyller den lilla catchen. Även returen från motorn går in i catchen. Sen i toppen av väggarna mellan catch och stora tanken har jag 2 st överrinningshål som fungerar som retur mellan catch och tank
Har en stor alu tank där catchen är inbyggd i ena hörnet av tanken 3 liter är storleken på catchen. från stora tanken har jag en dränkt förpump som via amatur och slang fyller den lilla catchen. Även returen från motorn går in i catchen. Sen i toppen av väggarna mellan catch och stora tanken har jag 2 st överrinningshål som fungerar som retur mellan catch och tank
https://picasaweb.google.com/1171536952 ... 0265560322" onclick="window.open(this.href);return false;
Har skissat lite lätt i paint hoppas du förstår vad jag menar.
Om du ej har en BTR in i catchtanken så kommer din soppa bara cirkulera och inte gå fram till motorn.
Montera en btr enligt skissen (från din alu tank till catchtanken) så kommer det funka.
Vet som sagt att Marco hade problem med en E36 och en Audi som hade byggt en likadant system som mig men utan att ha en bränsletrycksregulator mellan pumpen i originaltanken (i ditt fall alu tanken) och catchtanken. Vilket gjorde att bränsletrycket sjönk varje gång han började lägga på lite last i bänken.
Mitt system har funkat fint till 615hk dock hade jag original fuel rail med enbart ett tilllopp så min 6e kolv har gått lite dålig och ringlandet gav upp. =)
Mvh
Har skissat lite lätt i paint hoppas du förstår vad jag menar.
Om du ej har en BTR in i catchtanken så kommer din soppa bara cirkulera och inte gå fram till motorn.
Montera en btr enligt skissen (från din alu tank till catchtanken) så kommer det funka.
Vet som sagt att Marco hade problem med en E36 och en Audi som hade byggt en likadant system som mig men utan att ha en bränsletrycksregulator mellan pumpen i originaltanken (i ditt fall alu tanken) och catchtanken. Vilket gjorde att bränsletrycket sjönk varje gång han började lägga på lite last i bänken.
Mitt system har funkat fint till 615hk dock hade jag original fuel rail med enbart ett tilllopp så min 6e kolv har gått lite dålig och ringlandet gav upp. =)
Mvh
Performance Center Syd
RPMotor
Performance Center Syd
RPMotor
Håller inte med dig faktiskt !
Hur ska bränslet bara kunna rotera utan att komma fram till motorn ? jag har ju 3 liter som alltid står i catchen. 044 pumparna tar ju sitt bränsle i botten
044 pumparna tar ju sin del och skickar fram det till railen och sen tillbaxs i returen in i catchen.
bygger man som du säger så kommer man även påverka systemtrycket över railen. Pga att du får övertryck i catchen som håller i mot bränslet i returen från railen.
Vill man skapa ett litet litet övertryck i catchen så får du det pga returen från catchen till vanliga tanken.
Hur ska bränslet bara kunna rotera utan att komma fram till motorn ? jag har ju 3 liter som alltid står i catchen. 044 pumparna tar ju sitt bränsle i botten
044 pumparna tar ju sin del och skickar fram det till railen och sen tillbaxs i returen in i catchen.
bygger man som du säger så kommer man även påverka systemtrycket över railen. Pga att du får övertryck i catchen som håller i mot bränslet i returen från railen.
Vill man skapa ett litet litet övertryck i catchen så får du det pga returen från catchen till vanliga tanken.
jag har inte problem med trycket utan att pumparna pulsar trycket upp å ner även med bilen avstängd.
Mät vad du har för bränsletryck in i din catch tank.Shorty wrote:jag har inte problem med trycket utan att pumparna pulsar trycket upp å ner även med bilen avstängd.
Inte så enkelt att du har för dålig ström ? Jag kan ha missat men har du provat dra andra kablar direkt från batteriet och matat en pump på ett relä och den andra på ett annat?
Mvh
Performance Center Syd
RPMotor
Performance Center Syd
RPMotor