r.ivars - SMOKEMACHINES

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren

User avatar
r.ivars
Posts: 3550
Joined: 03 Oct 2007, 23:09
Location: Västerås
Contact:

Re: r.ivars - E30 HEAVYWEIGHT - TiERP

Post by r.ivars »

planen var så tills väderrapporten sket sig ordentligt!

Men jag behöver nya svägnhjulsbultar, ett par bultar till så hade svänghjulet lossnat iår också, sjukt märkligt det där ?!

Drar av svänghjulet och försöker få in storbrickan som är typ 3mm eller andra småbrickor som kan funka.

Frågan är om de finns nå mer vettigt köra efter den här regnhelgen? Ska man börja med vinterns projekt direkt kanske?! 8)
246km/h @ 8.79
203km/h @ 5.61
60 fot 1.32
@ 780whp
User avatar
johankihl
Admin
Posts: 3360
Joined: 20 Nov 2005, 12:36
Location: Stockholm Tel: +46709409095

Re: r.ivars - E30 HEAVYWEIGHT - TiERP

Post by johankihl »

r.ivars wrote:planen var så tills väderrapporten sket sig ordentligt!

Men jag behöver nya svägnhjulsbultar, ett par bultar till så hade svänghjulet lossnat iår också, sjukt märkligt det där ?!

Drar av svänghjulet och försöker få in storbrickan som är typ 3mm eller andra småbrickor som kan funka.

Frågan är om de finns nå mer vettigt köra efter den här regnhelgen? Ska man börja med vinterns projekt direkt kanske?! 8)
Kjula 15-16/9? Kjula imorgon? Jag åker dit imorgon och hoppas på bra väder!
M3E30 - S50B30 PTE 7675 1055whp@330kPa

10.04 227km/h@1,1bar
Falaffel
Posts: 9
Joined: 29 Aug 2010, 20:39
Location: Enköping

Re: r.ivars - E30 HEAVYWEIGHT - TiERP

Post by Falaffel »

Tänkte frånga lite om gamla problem du haft :)

Din hjulbultar vek sig ju förr. Såg att du köpte morosos 1/2 bultar.
Gjorde du nåt annat för att få de o hålla lr var de bara bultens kvalitet som var bättre?

För de var väl 1/2 innan också?

Anledningen till att jag frågar detta är att jag böjde mina ARP 1/2 igår, alu fälgar som har 100% anligg förutom vid bulthålen då, inga spacers m.m.

De som är lite annorlunda är att de inte finns nån centering för fälgen från drivaxeln.
Den centrerar bara skivan.

60fot på 1.5, så är ju inge super start heller.
User avatar
r.ivars
Posts: 3550
Joined: 03 Oct 2007, 23:09
Location: Västerås
Contact:

Re: r.ivars - E30 HEAVYWEIGHT - GÄVLE 8/9

Post by r.ivars »

i helgen tänkte jag fräsa upp till gävle på lördagen för lite

Image

några härifrån som kommer?
246km/h @ 8.79
203km/h @ 5.61
60 fot 1.32
@ 780whp
User avatar
Andy_b
Posts: 3855
Joined: 17 Nov 2008, 22:33
Location: Sandviken

Re: r.ivars - E30 HEAVYWEIGHT - GÄVLE 8/9

Post by Andy_b »

jag dyker nog upp
pm om det är nått
KNACKAN
Posts: 372
Joined: 07 Aug 2008, 23:29
Location: Sandviken

r.ivars - E30 HEAVYWEIGHT - GÄVLE 8/9

Post by KNACKAN »

Kikar nog in en sväng jag med
User avatar
Andy_b
Posts: 3855
Joined: 17 Nov 2008, 22:33
Location: Sandviken

Re: r.ivars - E30 HEAVYWEIGHT - GÄVLE 8/9

Post by Andy_b »

KNACKAN wrote:Kikar nog in en sväng jag med
med bil hoppas jag
pm om det är nått
User avatar
danneeee
Posts: 407
Joined: 05 Feb 2007, 11:38
Location: Sandviken

r.ivars - E30 HEAVYWEIGHT - GÄVLE 8/9

Post by danneeee »

Kommer förbi en sväng ja också tänkte ja :)
http://www.garaget.org/?car=109637" onclick="window.open(this.href);return false;

9.69@247,8km/h
User avatar
r.ivars
Posts: 3550
Joined: 03 Oct 2007, 23:09
Location: Västerås
Contact:

Re: r.ivars - E30 HEAVYWEIGHT - GÄVLE 8/9

Post by r.ivars »

den har blivit rätt elak på gata såhär på sensäsongen :)

http://www.youtube.com/watch?v=dxcsLFTpCMk" onclick="window.open(this.href);return false;

vet inte om det var kopplingen som svällde i sista eller om det bara var min gamla trötta syncring å 3an som cp:ade..
Hur som helst vart syftet med racing mycket bra, utväxlingen är GRYM nu!

edit det är fan kopplingen, eftersom den dog i burnen fick effekten gå igenomkopplingen för att bromsa allt, + 2st elaka starter på det :)
246km/h @ 8.79
203km/h @ 5.61
60 fot 1.32
@ 780whp
User avatar
Bäckis
Admin
Posts: 6534
Joined: 20 Nov 2005, 14:38
Location: Avesta
Contact:

Re: r.ivars - E30 HEAVYWEIGHT - GÄVLE 8/9

Post by Bäckis »

Och du som inte behövde lamellerna ? :)
M3:an 2008:

10.18@233.6

Touringen 2009:

10.73@217.5

M-tech 1 E30 2010:

11.56@199.12

E21 racebil 2011 "In the 7s"

7.88@285

Det kan man kalla trendbrott!

-------------------------------------------------------

070-7318090
User avatar
r.ivars
Posts: 3550
Joined: 03 Oct 2007, 23:09
Location: Västerås
Contact:

Re: r.ivars - E30 HEAVYWEIGHT - GÄVLE 8/9

Post by r.ivars »

Drog några repor vid garaget sen, tror inte man ska spöa dom med så mycket värme :)
246km/h @ 8.79
203km/h @ 5.61
60 fot 1.32
@ 780whp
User avatar
r.ivars
Posts: 3550
Joined: 03 Oct 2007, 23:09
Location: Västerås
Contact:

Re: r.ivars - E30 HEAVYWEIGHT - eights

Post by r.ivars »

Hej alla trådläsare, finns det nån kvar? :)

Tänkte dra till med en update såhär i slutet av säsongen!

Jag har lagt en fantastisk säsong bakom mig, tre orsaker har dock bidragit till att det inte blivit så mycket updates.

1. Sjukt dålig respons på mina updates (trots att det är flera tusen som kikar på updatesen).
2. Bilen har bara funkat och blivit spöad hela sommaren utan att ingrepp behövts göras.
3. Facebook är jävligt smidigt att få ut vad som händer. http://www.facebook.com/ivarsproduction" onclick="window.open(this.href);return false;

Två fel har det varit under säsongen.

1. Slavcylindern läckte (bromsvätskan efter att jag dumpat kopplingen 2 gånger i en burnout på bimmers of sweden i eskilstuna, så det gick inte att koppla ur efteråt).
2. Glacerade lamellerna på orsa i augusti.
3. Haft en vattenslang som varit för litet tilltagen så den hoppade av under burnplatteburnouter.
Sen har jag bytt olja en gång och tändstift en gång.

Här kommer en sammanfattning om det som nu ligger i sommarns historia :)

Här har vi kärran nyligen ihopskruvad och folierad (dock sitter det ingen koppling här, för svänghjulet var inte klart).

Precis innan hon lastas inför den stora Elmia mässan i jönköping.

Image

Ett par veckor senare kom svänghjulet och jag for upp til Bäckis, Ärtan och Jimmy avesta för mappning med en ny version av vipec v44, perfekt update visade det sig efter för oss som kör 1600cc spricare och störiga kammar, sjukt effektivt på att styra tomgången med tändning!

Höll på att skriva att 992whp noterades, men iår var det faktiskt 1020WHP !! Bara för att bräcka 1000 på hjulen markeringen. Vridet begränsade vi till 1000nm för att få lugnare repor iår och kanske få grejerna att hålla ihop.. Vilket lyckades! Men jag har saknat det helt ursinniga brutala "på klister sladdandet" ibland :) Men men, nu tycker ju folk att chassiet är ballt och fungerande när jag inte ska envisas med att hänga ut skiten på ställ och endå jaga 8or ;) Kanske ett annat år eller i ett annat chassie!

Image

Efter en lång vinter hade jag en hel del kvalitetstid i bilen på vårkanten, då jag avverkade en hel del mil på gata.. Bla en skön grej var en tripp till stockholm med västerås bilintresserade i karavan! Gick åt en hel del däck och jag tror västerås-stockholm fick ett par extra linjer hela vägen till stockholm att kunna åka efter ;)

Nu säger jag inte att det är en gatbil, för den har varken avgassystem, stereo eller skinnpalats, dock är det nog fullt möjligt att åka till malmö utan problem..

http://www.youtube.com/watch?v=q2O75TeVrqs" onclick="window.open(this.href);return false;
Image

Körde lite försiktig test and tune med bilen på kjula veckan innan den egentliga premiären som skulle äga rum på Emmaboda i bilsports regi.

super fega växlar dock (defekt själ sedan 2011 när växellådan inte fungerade)
http://www.youtube.com/watch?v=zmRf_KjoN5U" onclick="window.open(this.href);return false;
Image

Väl i emmaboda var det mycket sämre grepp i årets däck, ser inte så värst ut här dock.

http://www.youtube.com/watch?v=sONM0s-lYoI" onclick="window.open(this.href);return false;
Image
Image

Tänkte jag skulle åka och hälsa på i en annan grannstad, gick sådär....

Image

Värmde upp grejerna och lastade sedan inför Gatebil Mantorp.

Image

Image

Image

Vädret var ganska ostadigt tills mitten på lördagen. Att åka sån här bil var INTE någon höjdare på regn / fläckvis regn.. Fyfan va farligt!

Image

Image

Inget ställe för en finbil!!!

Image

Maskinen och bilen levererar BRUTALT!

Det var en ära att köra den, med säkert 5 olika vänner som satt och garvade av förtjusning i kabinen :)
Roligast är bilen med 255 + i däckbredd, och absolut roligast med 285or, den blir den snudd på kontrollerbar på häng ;)

Här får man spola fram till 4:20,
http://www.youtube.com/watch?v=qyPdh10pBwU" onclick="window.open(this.href);return false;
Image

Så hårt som jag körde bilen på gatebil mantorp är vad jag har drömt om! I kombination med att kunna köra 8or dessutom! UTAN UNDERHÅLL!

Image

Härefter var jag iväg på 3 veckor semester utomlands, sen var det dags att rota fram OK däck till rudskogen!

Image

Packade vänner, däck och e85 för en helhelg! Dagdrömmandes på att riva i 6an på häng ur den långa gatebil böjen! SJUKT LADDAD!

Image

Uppe vid 6 för att köa..
Men i år var de hårda på decibel, vart inget köra på banan på hela helgen... SJUKT BESVIKEN. Stress, pengar & waste of time när man åkt dit för att köra.
Visst jag förstår att DB krav är ett krav, men varför är det samma regler som 2009? Då jag kört rudskogen 2010 med samma bil och samma ljud?!

Fick iallafall rita upp ett par däck i burnoutrutan. (om db kravet var lägre där? Hmm)
http://www.youtube.com/watch?v=H1ci3snrwJk" onclick="window.open(this.href);return false;
Image

Sedan vart det mindre utsträckta resor då jag blivit lite avtrubbad av böter...

Image

Min gamle vapendragare karel var ute en sväng med sin nya bil, så vi knäppte lite kort!

Image

Vi besökte samma helg en träff i västerås, där jag bjöd på lite RÖK, enligt rykten så sprang folk från hela shoppingcentrets parkering när e30in (ihop med en kompis 200sx) dundrade in i burnsektionen (var inte tänkt att jag skulle burna). Min e30 är dock inte gjord för att hålla på så länge, redan efter 10 sekunder ser man inte ett skit, däcken pulveriseras ganska fort också.

Image
Image

Sen var det väl endå dags för lite dragracing igen!

Image

Närmare bestämt i orsa, med PPF som host!

Jag körde i gatbilklassen, enda kravet var att fara in till orsa centrum, vilket jag mer än gärna gjorde :)
Här har vi en rätt mäkig uppställning, vi har mig, danne m3 e36, armin supra mkiv, micke m3 e46 på led med 1000+ allihopa.

Image

Fick inte riktigt ordning på körningen, har bränt en syncring under sommaren som visade sig vara väldigt relevant för tidkorten.. Dock laborerades det lite och efter en handfull 9.1 - 9.0 körningar med 1an 2an 3an 4an 5an (dvs 4 växlingar)
http://www.youtube.com/watch?v=9hj2uPBy" onclick="window.open(this.href);return false;

Sedan så startade jag på 2an, drog en 8.95 direkt, där den precis orkade bryta iväg i 60foten.

Efter det vart det lite lek & dubbelåkning bara för att målet var nått,

inte ofta man ser 2 personer åka dragracing ? :)
http://www.youtube.com/watch?v=9NWq-10uR-4" onclick="window.open(this.href);return false;

I klippet man kan se ovan åkte vi en relativt hög nia, (tack vare den dåliga starten) dessutom som man hör i klippet laddade vi bara grundladd.

Sen tog vi i igen! 8.79, dock med misständningar.. Stift byttes efter men då glasserade jag kopplingen i starten och kände att det var lika bra att fara hem och vara Nöjd ! :)

http://www.youtube.com/watch?v=QhW8dtZZJeI" onclick="window.open(this.href);return false;
Image

För att hitta på något inför framtiden och optimera reporna (altså inte bara hämta hem de 20 km/h som saknades i slutfart ) beställdes en 4.30 utväxling som NovaJörgen på sävarturbo sa åt mig redan efter provkörningen på kjula att göra. Med facit i hand efter säsongen träffade han helrätt där. Då toppar bilen ur på växel 5 och jag kan starta på växel 2, med brutal styrka genom hela repan!

Image

Tog även ner och såg över lite prylar, inför en eventuell comeback innan säsongen är över ;)

Image

Lite "streetrace" är även prövat, under lagliga former, kan säga att jag är mycket nöjd med nya utväxlingen och hur bilen presterar på GATA.
http://www.youtube.com/watch?v=dxcsLFTpCMk" onclick="window.open(this.href);return false;

Den senaste bilden jag har är ifrån helgens bimmers of sweden träff, där den stod i fastcars regi, jag själv var utomlands.

Image

För närvarande ligger bilen på blocket för ett vad man får otroligt pris.
Jag säljer den dock inte för att lägga ner, vill dock inte gå in på några större detaljer än.
Men det blir mitt gröna M3 E36 chassie som står och väntar.

http://www.blocket.se/vastmanland/Bmw_e ... w=1&last=1" onclick="window.open(this.href);return false;

Vill även tacka mina vänner som följt med på eventsen, speciellt John & Jarre som jag tror prickat in alla event!

Sen självklart sponsorerna, som gjort det möjligt att hålla på!!

PPF - NUKEPERFORMANCE - SVEABIL - BAKAXEL - ARC MOTORSPORT - MANTON - STREETPERFORMANCE - FASTCAR - FUCKYEAH - AMRING - AN BILVÅRD

Årets Mentor är som vanligt och alltid Andreas "Ärtan" Arthursson!

Vad säger ni, nån som har lite feedback för en gångs skull, eller alternativt vill köpa min bil ;)

Vi får se vad nästa år erbjuder, kanske är jag tillbaks med min gamle halfback och siktar vadå? 7or och 1200whp ? haha eller hur ;)

Som övrig personlig tanke tycker jag det här året har varit sjukt underhållande att se andras framfarter dragracingmässigt, helt sjukt vad många börjar åka fort med bimmers, vofflor, japps osv!!! Mighty respekt till alla som orkar skruva sina bilar mellan racen, för det måste ryka prylar och åka 9or med delade bakvagnar?? Kan väl lägga som liten bekännelse & hint inför nästa säsong att jag är inspirerad av er, men framförallt vad som händer på andra sidan pölen! :)
246km/h @ 8.79
203km/h @ 5.61
60 fot 1.32
@ 780whp
User avatar
plato
Posts: 452
Joined: 30 Sep 2006, 00:47
Location: Göteborg

Sv: r.ivars - E30 HEAVYWEIGHT - eights

Post by plato »

Underbart och se att den funkar till allt, får hoppas du får sålt den nu då så du kan åka snabbt utan jänkaxel! :)

Skickat från galaxy s3
User avatar
Sankan
Posts: 160
Joined: 19 Jul 2009, 12:44
Location: Fagersta

Re: r.ivars - E30 HEAVYWEIGHT - eights

Post by Sankan »

bra uppdatering, lite tråkigt bara att du ska/vill sälja den lilla råa bilen ;P
BMW 525 Touring E34 | M50B28 vanos 1063whp 1300wnm
CarpeDiem
Posts: 214
Joined: 14 Aug 2012, 21:32

Re: r.ivars - E30 HEAVYWEIGHT - eights

Post by CarpeDiem »

Grym update, Ivars :)
I live my life a quarter mile at a time
JohanH
Posts: 213
Joined: 28 Jun 2008, 10:34

Re: r.ivars - E30 HEAVYWEIGHT - eights

Post by JohanH »

CarpeDiem wrote:Grym update, Ivars :)
Exakt!!
Du leder den liga oxå 8)

Vad du än bestämmer dig för att bygga/köra nästa år så lär det bli fränt och många är vi som ser fram emot updates i världsklass även om vi inte alltid skriver så mycket.

mvh johan
User avatar
Joachim
Posts: 1050
Joined: 16 Dec 2006, 15:18
Location: Norge

Re: r.ivars - E30 HEAVYWEIGHT - eights

Post by Joachim »

Har inte kommenterat så mycket förut jag heller, men jag tycker alltid om å läsa dina updates. Om alla haft sån kämparvilja som du så hade det varit fullt på alla bilträff varenda gong! :)
Keep it up, ska bli kul å se vad som händer nästa år. :)
When the flag drops, the bullshit stops!!

E30 350i M-Tech2, V12 Biturbo
Tråd: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?t=49791" onclick="window.open(this.href);return false;
Post Reply