BMW 525 Touring (E34) Turboprojekt

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
Danneeandersson
Posts: 989
Joined: 03 Sep 2011, 14:52
Location: Finspång

Re: BMW 525 Touring (E34) Turboprojekt

Post by Danneeandersson »

CarpeDiem wrote:Trevligt, detta ska följas :)


Kul att du har hittat hit Carpe! :)
xelerator wrote:Ser ut som du kör pulsdelat, korrekt?

Kan du skriva vilka cyl du dragit till respektive bank??


Ja :) 1-3-5 till "ettans inlopp" och 2-4-6 till "tvåans inlopp"
When you want to succeed as bad as you want to breethe, then you'll be successful.
User avatar
Danneeandersson
Posts: 989
Joined: 03 Sep 2011, 14:52
Location: Finspång

Re: BMW 525 Touring (E34) Turboprojekt

Post by Danneeandersson »

För att uppdatera lite så väntar jag fortfarande på mina powerflexbussningar och 540 bromsok bak som jag köpt. Hoppas man får det imorgon så det blir lite skruva i helgen :)
When you want to succeed as bad as you want to breethe, then you'll be successful.
User avatar
xelerator
Posts: 2604
Joined: 20 Nov 2005, 15:36
Location: sthlm

Re: BMW 525 Touring (E34) Turboprojekt

Post by xelerator »

Danneeandersson wrote:
CarpeDiem wrote:Trevligt, detta ska följas :)


Kul att du har hittat hit Carpe! :)
xelerator wrote:Ser ut som du kör pulsdelat, korrekt?

Kan du skriva vilka cyl du dragit till respektive bank??


Ja :) 1-3-5 till "ettans inlopp" och 2-4-6 till "tvåans inlopp"


Då får du tyvärr bygga om lite.
Ska vara 1-2-3 resp 4-5-6 för korrekt pulsdelning :).

Ser bra ut annars, kämpa på..
Skärmvalsning....
Utrustning uthyres / valsning utföres.
User avatar
Danneeandersson
Posts: 989
Joined: 03 Sep 2011, 14:52
Location: Finspång

Re: BMW 525 Touring (E34) Turboprojekt

Post by Danneeandersson »

Varför då? :o kolv nr 1+6, 2+5, 3+4 rör sig väl likadant mot varandra? Annars, vad förlorar jag på att ha kvar det som det är?
When you want to succeed as bad as you want to breethe, then you'll be successful.
User avatar
Sankan
Posts: 160
Joined: 19 Jul 2009, 12:44
Location: Fagersta

Re: BMW 525 Touring (E34) Turboprojekt

Post by Sankan »

Pga tändföljden är 1-5-3-6-2-4. Man vill dra nytta utav motorns pulser, då vill man att pulsen från cyl 1 ska slå i ena entryn och nästa som blir 5 i andra entryn. Då blir det 1-3-2 till ena entryn och 5-6-4 till andra. Inte bästa förklaringen kanske men hoppas du förstår :)
BMW 525 Touring E34 | M50B28 vanos 1063whp 1300wnm
User avatar
xelerator
Posts: 2604
Joined: 20 Nov 2005, 15:36
Location: sthlm

Re: BMW 525 Touring (E34) Turboprojekt

Post by xelerator »

Ja de roterar i samma takt, dvs 1 o 6 ligger i öd samtidigt etc.

Men för att få korrekt pulsdelning måste du dra rören som jag nämnde.


Enkelt förklarat:

tändföljd
1-5-3-6-2-4

1-3-2
5-6-4

Makes sense :wink:??


mvh
Skärmvalsning....
Utrustning uthyres / valsning utföres.
User avatar
Danneeandersson
Posts: 989
Joined: 03 Sep 2011, 14:52
Location: Finspång

Re: BMW 525 Touring (E34) Turboprojekt

Post by Danneeandersson »

Ja okej, då var jag ute och cyklade då.. Förbannat.. Kommer den gå märkbart sämre om jag behåller det som det är? Eller hur mycket skillnad är det?
When you want to succeed as bad as you want to breethe, then you'll be successful.
User avatar
Ronnie AVR
Posts: 1348
Joined: 07 Sep 2007, 16:58
Location: STHLM

BMW 525 Touring (E34) Turboprojekt

Post by Ronnie AVR »

Skit i de. Kör ba kör :)
User avatar
Danneeandersson
Posts: 989
Joined: 03 Sep 2011, 14:52
Location: Finspång

Re: BMW 525 Touring (E34) Turboprojekt

Post by Danneeandersson »

Ja eftersom att detta är mitt första projekt, så handlar inte om att få ut så mycket effekt som möjligt, utan att lära mig grunderna.. Men hur mycket försämras prestandan egentligen? Handlar det om 5, 10, 20, 50, 100hk? Är det för mycket så får man kanske överväga att bygga om. Men jag har svårt att tro att det kan göra så mycket skillnad :roll:
When you want to succeed as bad as you want to breethe, then you'll be successful.
User avatar
Ronnie AVR
Posts: 1348
Joined: 07 Sep 2007, 16:58
Location: STHLM

BMW 525 Touring (E34) Turboprojekt

Post by Ronnie AVR »

Som jag fattar de så handlar de om att turbon ska komma igång tidigare.
User avatar
Danneeandersson
Posts: 989
Joined: 03 Sep 2011, 14:52
Location: Finspång

Re: BMW 525 Touring (E34) Turboprojekt

Post by Danneeandersson »

Okej.. Hoppas det går skapligt ändå, är INTE sugen på att börja kapa i grenröret jag blev så nöjd med... (även om det ser ut som skit :lol:)

Men jag har sett på diverse snik-konverteringar där dom kapar och svetsar om originalgrenrör och det verkar fungera.. Så detta kan väl inte vara helt åt hel....e?
When you want to succeed as bad as you want to breethe, then you'll be successful.
User avatar
xelerator
Posts: 2604
Joined: 20 Nov 2005, 15:36
Location: sthlm

Re: BMW 525 Touring (E34) Turboprojekt

Post by xelerator »

exakt, man förlorar lite responstid om man inte använder sig utav korrekt pulsdelning (det är en skillnad att köra pulsdelat/icke pulsdelat under exakt samma förutsättningar på maskiner där detta kan implementeras oavsett dynoresultat som folk kan slänga upp :lol: ).

Men nej det är inte natt och dag i skillnad.

Finns massor med folk som kört singelentry grenrör på twinentry turbos, så nog kan du köra som det ser ut nu om du inte orkar bygga om..
Skärmvalsning....
Utrustning uthyres / valsning utföres.
User avatar
Danneeandersson
Posts: 989
Joined: 03 Sep 2011, 14:52
Location: Finspång

Re: BMW 525 Touring (E34) Turboprojekt

Post by Danneeandersson »

Ja okej, får helt enkelt testa! När tror ni jag kommer få fullt ladd med min K29a med 14 avgashus? Ska köra med Vipec på sprit. Kanske är svårt och säga, men ni kanske har ett hum om det?

Mvh, och tack för kritiken grabbar. Gör bara så att jag lär mig :)
When you want to succeed as bad as you want to breethe, then you'll be successful.
CarpeDiem
Posts: 214
Joined: 14 Aug 2012, 21:32

Re: BMW 525 Touring (E34) Turboprojekt

Post by CarpeDiem »

Hur går det, grabben? :)
I live my life a quarter mile at a time
User avatar
Danneeandersson
Posts: 989
Joined: 03 Sep 2011, 14:52
Location: Finspång

Re: BMW 525 Touring (E34) Turboprojekt

Post by Danneeandersson »

Jo tack, det går bra!! Fick hem lite powerflexbussningar från england idag, så imorn blir det skruva av! 8)

Image
When you want to succeed as bad as you want to breethe, then you'll be successful.
CarpeDiem
Posts: 214
Joined: 14 Aug 2012, 21:32

Re: BMW 525 Touring (E34) Turboprojekt

Post by CarpeDiem »

Härligt att höra :) Kämpa på, grabben.
I live my life a quarter mile at a time
User avatar
Danneeandersson
Posts: 989
Joined: 03 Sep 2011, 14:52
Location: Finspång

Re: BMW 525 Touring (E34) Turboprojekt

Post by Danneeandersson »

Har grejat lite idag, Plockat isär fjäderbenen fram (dock inte hjulnaven), plockat isär framvagn, slagit ur gamla bussningar och lite småplock :P

Image

Image

Image
Muttern var fastrostad, så fick klyva den med vinkelslipen :)

Bonusbild på min brukis! Vinterklädd ;)

Image
When you want to succeed as bad as you want to breethe, then you'll be successful.
Post Reply