Vilken Bosch dump? Vad tål den för laddtryck?
Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren
ja körde med en och 1.6bars ladd. den höll då tätt och så. jämnförde lite med laddtrycksmätaren kopplat på kompressordelen på turbon innan jag böt till 50mm ppf (gammla modellen) och då såg man att laddtrycket fladdrade mer med plastankan. (förmodligen för att den är hälften så stor) hade min kopplad "tvärtom" för att den skulle hålla tätt mer också.
men den höll då några hundra mil utan problem och är fortfarande hel.
MVH Micke
men den höll då några hundra mil utan problem och är fortfarande hel.
MVH Micke
Mikael Westerlund
070-5611667
bra.snyt@gmail.com
Fat people are harder to kidnap
BMW 318is E30 Ombyggt fordon M50 Turbo.
ET 10.44@217km/h
070-5611667
bra.snyt@gmail.com
Fat people are harder to kidnap
BMW 318is E30 Ombyggt fordon M50 Turbo.
ET 10.44@217km/h
Jaha, vad körde du för laddtryck då?
De kostar ju inte så mycket, så det kanske ändå är värt att köpa sig en uppsättning Bosch 110 dumpar. Om man har två så behöver de visserligen hålla mot samma tryck, men behöver bara dumpa ut hälften så mycket luft när man släpper gasen.

De kostar ju inte så mycket, så det kanske ändå är värt att köpa sig en uppsättning Bosch 110 dumpar. Om man har två så behöver de visserligen hålla mot samma tryck, men behöver bara dumpa ut hälften så mycket luft när man släpper gasen.

Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
606Hk / 809Nm på hjulen
Jag är lite osäker när den gick sönder...Nisse977 wrote:Jaha, vad körde du för laddtryck då?
![]()
Men var iaf uppe på över 2 bar ett tag iaf.
Hade en till liggande hemma jag med så nu är de tätt

Har hört flera som fått läckage från den övre delen på membranet, lika så jag..
Hehe ok, ja det är ju en del laddtryck 
Jag ska ju köra med Vortechkompressor, som maximalt kan ge 1,7 bar, och jag tror inte jag kommer hamna ens så högt, kanske 1,5 eller nått. Så man kanske klarar sig lite längre med en plastdump
Fördelen med dessa dumpar ska vara att de är väldigt snabba jämfört med eftermarknadsdumpar gjorda i aluminium. Alltså om man släpper gasen och sen ställer sig på den igen så stänger de väldigt fort och det måste vara en bra egenskap som man gärna vill ha

Jag ska ju köra med Vortechkompressor, som maximalt kan ge 1,7 bar, och jag tror inte jag kommer hamna ens så högt, kanske 1,5 eller nått. Så man kanske klarar sig lite längre med en plastdump

Fördelen med dessa dumpar ska vara att de är väldigt snabba jämfört med eftermarknadsdumpar gjorda i aluminium. Alltså om man släpper gasen och sen ställer sig på den igen så stänger de väldigt fort och det måste vara en bra egenskap som man gärna vill ha

Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
606Hk / 809Nm på hjulen
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
606Hk / 809Nm på hjulen
Re:
Jag kör på 710N aka 114 och provade en ny dump som heter 710p ska enligt det jag saxar från ett annat forum vara bättre.Nisse977 wrote:Eftersom 110 och 114 enligt testen var samma ventil med olika artnummer så spelar det ingen roll vilken man väljer. Frågan är vad 115 är för en ventil?
Men kostar en 114 på VAG bara 220kr så är man ju intresserad!! Eller menar du plus moms?
Here is a little update on my DV testing I've been doing.
710N
- Turbo spools up slower
- Constant sound of loosing pressure even under acceleration
- Boost would not hold up over 4500 rpm (bounce all over 4 psi up and down)
- Cool DV sound when releasing pressure
710P
- Turbo spools insanely quick
- Hold boost up to redline
- When run in reverse it sounds really nice (and after only a day got a lot louder)
- The needle on the boost gauge does not flutter at all anymore
- Cheaper than a 710N at my dealership
- Seems to be built tougher than the 710N (heavier duty)
Men i verkligheten så har den en mjukare fjäder och sämmre respons än 710N på min bil Octavia RS 1.5bar.
Kanske är 710P som är 115?
Re: Vilken Bosch dump? Vad tål den för laddtryck?
Har kört med mina 710N dumpar ett tag efter det där inlägget. Upplever inga som helst problem. Har kört laddtryck upp till och med 2,0 bar 

Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
606Hk / 809Nm på hjulen
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
606Hk / 809Nm på hjulen