1000hk Audi RS2 SEDAN (07K motor)

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Wiell
Posts: 340
Joined: 07 May 2010, 20:33
Location: Hok utanför jkpg

Sv: 9sek Audi B4 SEDAN, 5-cyl

Post by Wiell »

så ser min ut iaf. ;-)
men antar att du har en avant eller sedan. dom har den långa diffen.
jag kör coupé

from galaxy s3
http://www.facebook.com/WiellsS2" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
helvetesmaskinen
Posts: 101
Joined: 29 Nov 2011, 18:50

Re: 9sek Audi B4 SEDAN, 5-cyl

Post by helvetesmaskinen »

Coupé har en kort diff medans alla 80 sedaner, S2 sedan/avant samt RS2 har dem långa diffen. Lite bilder på diffen som kom från en RS2:

Image
Image

Söker subframes, främst fram men bak är också intressant
Last edited by helvetesmaskinen on 23 Mar 2015, 23:53, edited 1 time in total.
1000HK RS2 sedan 07K Motorsport
Lange
Posts: 3
Joined: 17 Aug 2012, 15:00
Location: Uppsala

Re: 9sek Audi B4 SEDAN, 5-cyl

Post by Lange »

helvetesmaskinen wrote:Coupé har en kort diff medans alla 80 sedaner, S2 sedan/avant samt RS2 har dem långa diffen. Lite bilder på RS2 diffen som kom:

Trevligt, fördelen med den diffen är att du kan ta bort den främre bakaxelhuset *01H525085A* för att spara vikt och köra utan som det är på A6Q, A8Q till skillnad från gamla 100/200Q eller A6/S6/V8 diffarna.

För jag menar den fyller ju ingen större funktion än att skydda kardanen, och att den är försedd med ett växellådsstöd säger väl åtminstone att det är några onödiga kilon. :)
http://www.audi-quattro-highlights.com/ ... lights.exe" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
helvetesmaskinen
Posts: 101
Joined: 29 Nov 2011, 18:50

Re: 9sek Audi B4 SEDAN, 5-cyl

Post by helvetesmaskinen »

Lange wrote:
helvetesmaskinen wrote:Coupé har en kort diff medans alla 80 sedaner, S2 sedan/avant samt RS2 har dem långa diffen. Lite bilder på RS2 diffen som kom:

Trevligt, fördelen med den diffen är att du kan ta bort den främre bakaxelhuset *01H525085A* för att spara vikt och köra utan som det är på A6Q, A8Q till skillnad från gamla 100/200Q eller A6/S6/V8 diffarna.

För jag menar den fyller ju ingen större funktion än att skydda kardanen, och att den är försedd med ett växellådsstöd säger väl åtminstone att det är några onödiga kilon. :)


Inte prata illa om myrsloks-diffen :mrgreen:
1000HK RS2 sedan 07K Motorsport
AGsTony
Posts: 334
Joined: 06 Feb 2009, 23:18
Location: Norrköping
Contact:

Re: 9sek Audi B4 SEDAN, 5-cyl

Post by AGsTony »

helvetesmaskinen wrote:
Lange wrote:
helvetesmaskinen wrote:Coupé har en kort diff medans alla 80 sedaner, S2 sedan/avant samt RS2 har dem långa diffen. Lite bilder på RS2 diffen som kom:

Trevligt, fördelen med den diffen är att du kan ta bort den främre bakaxelhuset *01H525085A* för att spara vikt och köra utan som det är på A6Q, A8Q till skillnad från gamla 100/200Q eller A6/S6/V8 diffarna.

För jag menar den fyller ju ingen större funktion än att skydda kardanen, och att den är försedd med ett växellådsstöd säger väl åtminstone att det är några onödiga kilon. :)


Inte prata illa om myrsloks-diffen :mrgreen:



Den där diffen är rena dyngan.

Tror jag har dödat minst 8-10 st



Tony
http://www.agsinorrkoping.se" onclick="window.open(this.href);return false;


http://www.facebook.com/pages/AGs-i-Nor ... 0531972387" onclick="window.open(this.href);return false;



M5 Turbo 1099.3 whp
Audi RS2 936 whp
User avatar
helvetesmaskinen
Posts: 101
Joined: 29 Nov 2011, 18:50

Re: 9sek Audi B4 SEDAN, 5-cyl

Post by helvetesmaskinen »

Den där diffen är rena dyngan.

Tror jag har dödat minst 8-10 st

Tony


Vilken diff föreslår du då? Menar du att du kört med coupé diffen eller torsendiff bak, eller eftermarknads?
Last edited by helvetesmaskinen on 23 Mar 2015, 23:54, edited 1 time in total.
1000HK RS2 sedan 07K Motorsport
CarpeDiem
Posts: 214
Joined: 14 Aug 2012, 21:32

Re: 9sek Audi B4 SEDAN, 5-cyl

Post by CarpeDiem »

Keep up the good work :)
I live my life a quarter mile at a time
User avatar
P.Herrdahl
Posts: 2079
Joined: 30 Jul 2006, 00:39
Location: Hedemora i Dalarna

Re: 9sek Audi B4 SEDAN, 5-cyl

Post by P.Herrdahl »

helvetesmaskinen wrote:
Den där diffen är rena dyngan.

Tror jag har dödat minst 8-10 st

Tony


Vilken diff føreslår du då? Menar du att du kørt med coupé diffen eller torsendiff bak, eller eftermarknads?


Har för mig att Coupe:ns klumpar inte är så dåliga, är väl drivaxlar och knutar som är sämst med dom.
Diffarna på S4 samt S6 (CKF) vet jag många som kört riktigt karate med och det har hållt.
Image

Finns lite olika varianter på CKF variantens diff, Audi V8 hade en Torsen diff även i bakdiffen som justerade hjulspinn automatiskt, S4 C4 hade spärrbar diff via knapp och S6 C4 hade EDS, ett system som sammarbetar med ABS:en och bromsar det spinnande hjulet.
S4 2,2T/V8, S6 2,2T/V8, S6 Plus alternativt bygga för RS4.

Paul Herrdahl, 0730649656, madein36@hotmail.com
TIG svetsare.
Audi S/RS
User avatar
helvetesmaskinen
Posts: 101
Joined: 29 Nov 2011, 18:50

Re: 9sek Audi B4 SEDAN, 5-cyl

Post by helvetesmaskinen »

P.Herrdahl wrote:
helvetesmaskinen wrote:
Den där diffen är rena dyngan.

Tror jag har dödat minst 8-10 st

Tony


Vilken diff føreslår du då? Menar du att du kørt med coupé diffen eller torsendiff bak, eller eftermarknads?


Har för mig att Coupe:ns klumpar inte är så dåliga, är väl drivaxlar och knutar som är sämst med dom.
Diffarna på S4 samt S6 (CKF) vet jag många som kört riktigt karate med och det har hållt.
[img*]http://bild3.qimage.de/audi-00-s4-foto-bild-36341583.jpg[/img]

Finns lite olika varianter på CKF variantens diff, Audi V8 hade en Torsen diff även i bakdiffen som justerade hjulspinn automatiskt, S4 C4 hade spärrbar diff via knapp och S6 C4 hade EDS, ett system som sammarbetar med ABS:en och bromsar det spinnande hjulet.
S4 2,2T/V8, S6 2,2T/V8, S6 Plus alternativt bygga för RS4.


Coupén tror jag har samma hus, bara att den är saknar förlängningen. Audi kan ju inte satt en klenare diff på RS2 med 315hk och massa vridmoment tänker jag.

S4 2.2t diff vet jag lite om. Torsen är jag bekant med läst att den inte ska vara på för strippenåka då dom exploderat. Fungerar dock skitbra som diff mellan fram och bakaxel.

RS4'an använder en öppen diff :x

Väntar fortfarande på svar från AG Tony... många som kört med orginaldiff om man bara kör rätt axlar, men undrar vad för diff han menar man ska köra på? Sellholms?
Last edited by helvetesmaskinen on 01 Sep 2012, 14:32, edited 1 time in total.
1000HK RS2 sedan 07K Motorsport
User avatar
Soppa
Posts: 732
Joined: 30 Dec 2009, 15:39
Location: Lindesberg

Re: 9sek Audi B4 SEDAN, 5-cyl

Post by Soppa »

Ja körde med en orginal s2 cupe diff och de funkade fint till 722whp iaf.
AGsTony
Posts: 334
Joined: 06 Feb 2009, 23:18
Location: Norrköping
Contact:

Re: 9sek Audi B4 SEDAN, 5-cyl

Post by AGsTony »

Jag vet inte vilken diff du ska köra med men jag skulle inte köra RS2/s2 avant diffen, den håller inte i startena.

Kör en s2 coupe diff eller någon s4 diff o ha dom kraftiga drivknutarna.

Lycka till.


Tony
http://www.agsinorrkoping.se" onclick="window.open(this.href);return false;


http://www.facebook.com/pages/AGs-i-Nor ... 0531972387" onclick="window.open(this.href);return false;



M5 Turbo 1099.3 whp
Audi RS2 936 whp
User avatar
helvetesmaskinen
Posts: 101
Joined: 29 Nov 2011, 18:50

Re: 9sek Audi B4 SEDAN, 5-cyl

Post by helvetesmaskinen »

AGsTony wrote:Jag vet inte vilken diff du ska köra med men jag skulle inte köra RS2/s2 avant diffen, den håller inte i startena.

Kör en s2 coupe diff eller någon s4 diff o ha dom kraftiga drivknutarna.

Lycka till.

Tony


Tack för svar. Har du monterat någon av dom på en avant/sedan? Tänkte om det går att få på med orginal fästen och en längre kardan. Coupé kardanen kanske passar...
Last edited by helvetesmaskinen on 23 Mar 2015, 23:55, edited 1 time in total.
1000HK RS2 sedan 07K Motorsport
CarpeDiem
Posts: 214
Joined: 14 Aug 2012, 21:32

Re: 9sek Audi B4 SEDAN, 5-cyl

Post by CarpeDiem »

Hur går det? :)
I live my life a quarter mile at a time
User avatar
helvetesmaskinen
Posts: 101
Joined: 29 Nov 2011, 18:50

Re: 9sek Audi B4 SEDAN, 5-cyl

Post by helvetesmaskinen »

Nu är en ABY 6vxl framvagnsbalk på väg till mig och även en ny quattro bakbalk.

Bussningar i nylatron inväntas och alubussningar till bryggorna.

Ser ut som att det blir KW v.3 coilovers så man kan variera gata/stripp/bana på ett bra sätt.
Last edited by helvetesmaskinen on 23 Mar 2015, 23:56, edited 2 times in total.
1000HK RS2 sedan 07K Motorsport
CarpeDiem
Posts: 214
Joined: 14 Aug 2012, 21:32

Re: 9sek Audi B4 SEDAN, 5-cyl

Post by CarpeDiem »

Härligt, mannen :D :)
I live my life a quarter mile at a time
Fredriksson84
Posts: 308
Joined: 01 Nov 2009, 18:05
Location: Falun

Re: 9sek Audi B4 SEDAN, 5-cyl

Post by Fredriksson84 »

Vart har du köpt nylatron bussningarna?
User avatar
helvetesmaskinen
Posts: 101
Joined: 29 Nov 2011, 18:50

Re: 9sek Audi B4 SEDAN, 5-cyl [CP-S]

Post by helvetesmaskinen »

Framvagnsbalken har kommit, och efter mycket om och men så fick jag tag på en komplett bakvagn från en äkta S2 sedan som ska på.

Alu bussningarna till balkarna är skickade, nya hjullager, samt bussningarna skickas lite senare

Som sagt också sugen på KW v.3 så blir nog sådana...
Last edited by helvetesmaskinen on 23 Mar 2015, 23:57, edited 2 times in total.
1000HK RS2 sedan 07K Motorsport
Post Reply