MS eller VEMS?

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
SoreuQ
Posts: 655
Joined: 20 Nov 2005, 20:28
Location: Kalmar
Contact:

MS eller VEMS?

Post by SoreuQ »

Vilket tror ni skulle funka bäst?

Vill ju kunna köra launch control, men kanske funkar i båda?

Min spec. är:

Nya lagar och packningar i hela motorn
Svarvade kolvar 8.0:1 med nya ringar
Toppdeckat
Honat
O-ringat
M50 Stakar
ARP ramlagerbultar
Portad och svetsad topp
Urgröpta förbränningsrum
PPF Z45 turbokam
Hårdare ventilfjädrar
ARP topplocksbultar
Pulssplit grenrör
Garret gt60-1 polerat kompressorhus
TiAL 38mm wastegate
3" downpipe
PPF 50mm dump
PPF ställbart kamdrev
Aeromotive ställbar btr
MSD dubbelspolar
MSD DIS-4 tändsteg
Precision 500cc@3,5bar spridare
Bosch 984 Bränslepump
Sachs 4-puckad sinter
Sachs 618 tryckplatta 700+nm



Mvh Tommy
Tommy Nauclér
BMW 325 Turbo - Powered by PPF
BMW 335D - Powered by Vtech
User avatar
Tysken
Posts: 1272
Joined: 24 Nov 2005, 13:39
Location: Sköndal, Sthlm

Post by Tysken »

Jocke
Posts: 127
Joined: 24 Mar 2006, 11:05
Location: Västerås

Post by Jocke »

personligen så tycker jag att MS verkar funka riktigt bra för pengarna alltså, finns det mesta, inkl. launch

finns säkert andra som delar åsikt, men så är de ju alltid ;)

mvh
User avatar
SoreuQ
Posts: 655
Joined: 20 Nov 2005, 20:28
Location: Kalmar
Contact:

Post by SoreuQ »

Vad kan ett Vems kosta med alla sensorer och allt som man behöver inräknat?

Kan Få tag i ett nytt ms för cirka 4500-5000, frågan är om vems är värt dom där extra tusenlapparna?


Mvh
Tommy Nauclér
BMW 325 Turbo - Powered by PPF
BMW 335D - Powered by Vtech
User avatar
Overcharged
Posts: 1874
Joined: 08 Dec 2005, 12:12
Location: Skummeslöv, Halland
Contact:

Post by Overcharged »

när jag räknade på vad det skulle kosta till min M50 så kom jag fram till ca 8000....
Burn0ut
Posts: 452
Joined: 20 Nov 2005, 14:11
Location: Kågeröd
Contact:

Post by Burn0ut »

Porsche 996 GT2
BMW 1602
BMW 2002
Mazda RX-4
Volvo 245 med V8 :P
User avatar
Mattias Sandgren
Posts: 622
Joined: 24 Nov 2005, 21:32
Location: Sävar/Umeå
Contact:

Post by Mattias Sandgren »

SoreuQ wrote:Kan Få tag i ett nytt ms för cirka 4500-5000, frågan är om vems är värt dom där extra tusenlapparna?


VEMS inkluderar bredbandslambda och har direkt avgastempingångar och stöder många olika triggersystem (Audi 5or t .ex, eller standard 60-2 på de flesta Bosch-motorer) och det UTAN att man ska behöva löda till några extra kort och detaljer, det är en del av konceptet redan, och kvaliteten på kontakter och låda håller hög industri-standard. Tänk på det när ni köper ett 'billigare' MegaSquirt med jobbiga DSUB-kontakter.
MegaSquirt är inte lika komplett, även om en del blivit bättre med MS v3.0 - men det är inte direkt plug'n'play på en fördelarlös BMW-motor, typ M50, med tanke på bristen på utgångar. Men tanken med MegaSquirt är att det ska vara billigt och att användaren ska löda dit de extra finesserna. Vill man ha bättre kontakter och låda får man betala extra för det så att säga.

Jag orkar inte längre förklara varför jag sålde mina MegaSquirt-prylar för två år sen och köpte VEMS .. jag hoppas jag lyckats nämna nåt vettigt. Nu har jag varit inblandad i många installationer, men som vanligt med mig så har jag ingen egen bil jag kör det i men det är snart dags. Ska starta upp en E34 535 och en '02 M10 (båda turbo) med VEMS här i vinter innan jag ger mig själv tid.

Och här har vi huvudorsaken till varför man ska välja ett visst sprut :
Är ni ingen stjärna på datorer och elektronik är inte MegaSquirt eller VEMS något för er själva att installera, men känner ni någon som kan med något av dom så använd den kunskapen. Ett MegaSquirt i rätt händer fungerar bra, lika som Autronic kan fungera kasst i fel händer. Ta inga risker, satsa på det som ni själva känner till eller det ni vet att någon i er närhet kan med.

SoreuQ wrote:Vad kan ett Vems kosta med alla sensorer och allt som man behöver inräknat?

Overcharged wrote:när jag räknade på vad det skulle kosta till min M50 så kom jag fram till ca 8000....

För 8000 kr så har man inte sparat några pengar utan köpt allt man behöver, då bör man ha både LCD-displayen och alla delar man behöver för att bygga en komplett härva utan att egentligen återvinna något eller hitta på egna lågbudget-lösningar. Åtminstone sist jag räknade.
Last edited by Mattias Sandgren on 08 Dec 2006, 01:41, edited 3 times in total.
User avatar
Overcharged
Posts: 1874
Joined: 08 Dec 2005, 12:12
Location: Skummeslöv, Halland
Contact:

Post by Overcharged »

Jajamän det var med både lcd, kabelhärva, avgastempg. osv...
User avatar
Bäckis
Admin
Posts: 6534
Joined: 20 Nov 2005, 14:38
Location: Avesta
Contact:

Post by Bäckis »

Jag tycker Vems verkar rackla lika mkt som alla MS system.

Det vi kör i isbilen kostade ca 1500kr och har fungerat felfritt. Det jag använde före det gick sönder flera ggr.

Vems är inte tillräckligt billigt för att få krångla.
User avatar
Dofilus
Posts: 310
Joined: 16 Mar 2006, 17:51
Location: Örebro

Post by Dofilus »

Jag köpte ett komplett vems för 8050:- dock utan display. Som elektriker kan jag säga att själva inkopplingen är ganska komplex, man bör ha lite kunskaper. Tror många misslyckas med detta och störningar/trasiga komponenter som följd. Ett korrekt installerat system bör fungera klanderfritt. Sen kör Hilmersson med vems det borde säga en del.
Firebird formula 400-71 BW480 Vipec v88, Cbr 1000rr-07
User avatar
Bäckis
Admin
Posts: 6534
Joined: 20 Nov 2005, 14:38
Location: Avesta
Contact:

Post by Bäckis »

Dofilus wrote:Jag köpte ett komplett vems för 8050:- dock utan display. Som elektriker kan jag säga att själva inkopplingen är ganska komplex, man bör ha lite kunskaper. Tror många misslyckas med detta och störningar/trasiga komponenter som följd. Ett korrekt installerat system bör fungera klanderfritt. Sen kör Hilmersson med vems det borde säga en del.


Det det säger om Vems är att det är för uppfinnare som tycker om att krångla, snarare än något annat.

Det är för dyrt för att använda megatune mjukvara och krångla. Det är bara min åsikt.

Sen har effekten inget med systemet att göra. Jag får ut samma max effekt med ett MS som med ett Autronic.
User avatar
Mattias Sandgren
Posts: 622
Joined: 24 Nov 2005, 21:32
Location: Sävar/Umeå
Contact:

Post by Mattias Sandgren »

Bäckis wrote:Det det säger om Vems är att det är för uppfinnare som tycker om att krångla, snarare än något annat.

Det samma kan jag säga om MegaSquirt..
Här är en himla bra guide om hur man SKA bygga härvan, och undvika misstag, med bra beskrivning om hur allt kopplas in.
http://www.vems.hu/wiki/index.php?page= ... FUserGuide

Bäckis wrote:Det är för dyrt för att använda megatune mjukvara och krångla. Det är bara min åsikt.

Det ingår så mycket annat att prislappen måste vara högre. Om inget annat kan man ju använda det bara för att det ingår två bredbandslambda-kontrollers och ingångar för avgastemp (K-typ) och använda som datalogger. Svårt att klaga på de funktionerna, jag vet av ett flertal fall där den endast använts för att styra tändning på förgasar-motorer - då snackar vi enkel inkoppling.

Det går att felsöka i större utsträckning än MegaSquirt genom serie-konsoll eller LCD-display och tangentbord. Att sen mjukvaran i datorn är MegaTune anser jag vara både en fördel och nackdel.

Jag tror du håller med om att det handlar mer om den som står för tuning än om vilket styrsystem och mappningsprogramvara det är i datorn. Jag vet av en del som kör gamla Hestech och Haltech med MSDOS-interface, ingen av dom bilarna går dåligt - men då vet ägarna vad motorn vill ha och vad som är viktigt.

Bäckis wrote:Sen har effekten inget med systemet att göra. Jag får ut samma max effekt med ett MS som med ett Autronic.

Då undviker du det jag skulle vilja kalla "kvalitet" - det beror i stor utsträckning på trimingsgraden på motorn tycker jag. Det är en utmaning att använda något sämre än vad Autronic erbjuder på en motor som har 100-150 hp/cylinder eller mer. Körbarhet och kvalitet på tomgång och låglast är väldigt beroende av fullt sekventiell insprutning och programmerbar spridarvinkel relativt kamläge, att sen topp-effekten kan bli nära densamma är en annan sak (motorn har fyllnadsgrad, spridarna i stort sett fullt öppna och spridarvinkel är irrelevant).
User avatar
Bäckis
Admin
Posts: 6534
Joined: 20 Nov 2005, 14:38
Location: Avesta
Contact:

Post by Bäckis »

Korrekt.

Det var inte jag som skrev om effekt kontra system, jag skrev bara att effekten inte har med det att göra.

Visst blir det inte 100% med en högprestandamaskin och MS, men funkar gör det.

Jag tycker, vilket kanske framgår, att Vems INTE är prisvärt jämfört med MS. Det racklar för jävligt många och det är inte acceptabelt om det inte kostar typ 2000kr.
User avatar
Mattias Sandgren
Posts: 622
Joined: 24 Nov 2005, 21:32
Location: Sävar/Umeå
Contact:

Post by Mattias Sandgren »

Du kanske sett fler problem med VEMS än jag har gjort då, de enda gångerna det racklat i mina installationer har varit när det inte var JAG som byggde boxarna, jag har ca 10 st boxar bakom mig nu och ingen har medfört driftproblem.

Jag har däremot ägnat många timmar åt att felsöka andra boxar byggda av andra som antingen byggts fel (tänker nämast på Peppe) eller blivit skadade pga jordfel eller andra problem i hemmabyggda elsystem.
User avatar
Bäckis
Admin
Posts: 6534
Joined: 20 Nov 2005, 14:38
Location: Avesta
Contact:

Post by Bäckis »

Kan vara så.

Ibland tycker även jag dumt, och det kanske är så i det här fallet, men jag anser att Vems inte är prisvärt i förhållande till MS.
Post Reply