540 Bromscylinder i en E30

Här diskuteras chassie och övriga bilen, ej motor.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
Nengel
Posts: 54
Joined: 02 Aug 2009, 23:02
Location: Trollhättan

540 Bromscylinder i en E30

Post by Nengel »

Håller på att montera en huvudbromscylinder från en E34 540 i min E30 och har en fundering. Jag har ingen ABS i bilen så originalcylindern har tre utgångar, en bak och två fram. Den cylindern jag har fått tag i är till en 540 med ABS och har bara två utgångar, en fram och en bak. Visst borde det väl funka att montera en T-koppling på framsystemet och på så sätt få dubbla utgångar? Den ska ju i originalbilen räcka till båda framhjulen. Eller tänker jag helt fel?

/Niklas
User avatar
bmw-slangen
Posts: 1386
Joined: 23 Dec 2006, 22:56
Location: Malmö
Contact:

Re: 540 Bromscylinder i en E30

Post by bmw-slangen »

Satt precis och funderade på samma sak!

Fast i mitt fall sitter jag med en 25.40 mm huvudbromscylinder från en E32 och denna har bara två utgångar, och min gamla E30 323i hade heller ingen ABS dvs tre utgångar på huvudbromscylindern.

Av en ren slump så körde jag ned huvudet i en E34 518i idag och denna hade ingen ABS, men huvudbromscylindern hade ändåså bara två utgångar. BMW hade satt ditt ett t-kors vid varje utgång - tog en halvdålig bild med min mobil. Om det blev något på bilden så slänger jag upp den!
E30 323i -85 : 100% track day car
User avatar
bmw-slangen
Posts: 1386
Joined: 23 Dec 2006, 22:56
Location: Malmö
Contact:

Re: 540 Bromscylinder i en E30

Post by bmw-slangen »

Här är bilden.

Som du ser så går ett rör från bakre anslutningen på BMC till ett t-kors och sedan delas det upp och ett rör går till fram och ett till bak.

Likadant med främre anslutningen på BMW, går ett rör därirån till ett t-kors som sedan delas upp och ett rör går till fram och ett till bak.

Då det är ett tvåkrets-system så servar bakre anslutningen höger fram / vänster bak och den främre anslutningen servar vänster fram / höger bak.



Fast på min E30 323i har jag en tryckreducerare monterat på röret som går till bakbromsarna (delar ju upp sig i ett t-kors senare). Men kan inte se någon sådan på denna E34 518i, undrar varför?

Image
E30 323i -85 : 100% track day car
User avatar
bmw-slangen
Posts: 1386
Joined: 23 Dec 2006, 22:56
Location: Malmö
Contact:

Re: 540 Bromscylinder i en E30

Post by bmw-slangen »

Fast när jag tittar i ETK så kan jag inte hitta att det ser ut som på bilden... Hmmmm, mysko...
E30 323i -85 : 100% track day car
User avatar
moonzhine
Posts: 2447
Joined: 09 Aug 2007, 20:50
Location: Bollnäs

Re: 540 Bromscylinder i en E30

Post by moonzhine »

du sätter ett t-rör på den främrekretsen bara..har för mej att ja använde den bakre anslutningen på cylindern till frambromsarna men de ser du om du kollar på cylindern..
Bmw M3 E46 817whp 927wnm 1.9bar
Bmw M3 E46 Bruksbil
Bmw E36 M50 2.8 turbo 610whp-705nm@1.8bar (såld)


Sponsorer:
Cp-service
PS-tuning

Den som alltid går i andras fotspår kommer aldrig komma fram först!!




Mvh:Peter
0730468169
Nengel
Posts: 54
Joined: 02 Aug 2009, 23:02
Location: Trollhättan

Re: 540 Bromscylinder i en E30

Post by Nengel »

Låter bra. Misstänkte att det skulle gå att göra så men ville få det bekräftat :) Tackar!
User avatar
nicnir90
Posts: 312
Joined: 16 Sep 2010, 17:57
Location: Malmö

Re: 540 Bromscylinder i en E30

Post by nicnir90 »

bmw-slangen wrote:Fast på min E30 323i har jag en tryckreducerare monterat på röret som går till bakbromsarna (delar ju upp sig i ett t-kors senare). Men kan inte se någon sådan på denna E34 518i,


Det var inte så att du hade trummor bak? (kan inget om E30 så vet inte ifall de förekom)
För isåfall beror det på dem, de kräver annat tryck än skivbromsar

Och även med skivbromsar bak kan det ju vara för att förhindra bakhjuls låsningar.
Niclas Nirvin
0703-782061
Malmö, Skåne

BMW E28 528i -85
User avatar
bmw-slangen
Posts: 1386
Joined: 23 Dec 2006, 22:56
Location: Malmö
Contact:

Re: 540 Bromscylinder i en E30

Post by bmw-slangen »

nicnir90 wrote:
bmw-slangen wrote:Fast på min E30 323i har jag en tryckreducerare monterat på röret som går till bakbromsarna (delar ju upp sig i ett t-kors senare). Men kan inte se någon sådan på denna E34 518i,


Det var inte så att du hade trummor bak? (kan inget om E30 så vet inte ifall de förekom)
För isåfall beror det på dem, de kräver annat tryck än skivbromsar

Och även med skivbromsar bak kan det ju vara för att förhindra bakhjuls låsningar.


Jo, trumbromsar förekom på E30 - fast 323i eller 325i hade aldrig detta.

Såg att jag uttryckte mig lite otydligt. Att tryckreduceraren är där för att förhindra bakhjulen att låsa sig är jag helt på det klara med. Jag har till och med transferkurvan (man kan se att den är linjär upp till 25 bar och därefter börjar den reducera enligt nedanstående bild).

Därför är jag lite förvånad varför E34 518i inte har någon tryckreduceringsventil? Med den t-kors-koppling jag visade tidigare så blir det samma tryck i alla rören. Fast det slog mig nu - 518i har ju trumbromsar där bak! Varför skickar man samma tryck till trumbromsarna om de vill ha ett annat tryck? Skulle kunna vara så att de är dimensionerade för att ta emot samma tryck som skivbromsarna och eftersom trumbromsarna är mindre effektiva finns det ingen risk att de låser sig före frambromsarna och ingen reduceringsventil behövs helt enkelt.

Image
E30 323i -85 : 100% track day car
Post Reply