Växellådsbyte E30, EL-biten.

Här diskuteras chassie och övriga bilen, ej motor.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
villelarsson

Växellådsbyte E30, EL-biten.

Post by villelarsson »

Hejsan, köpte en BMW E30 av en kompis då han har bytt växellåda till manuell men fastnat på själva el biten. Jag som är utbildad elektriker och fick ett bra pris, tog det på en gång, men vad jag än provar så händer det ingenting när jag vrider på nyckeln, och jag har mina aningar.

(OBS, dessa bilder nedan är från någon amerikan som guidar hur man konverterar)
Image
Image
Image
Bilden ovan så är det kablar från "bilen" som ska vara svart/grön, svart/grön, grön/gul, blå/vit och en brun.
Dom 2 svart/gröna och den grön/gula ska man koppla ihop med den blå från "reverse switch" kabeln(kan ej svenska ordet, om jag ska vara ärlig).
Och den blå/vita ska in med den svarta från "reverse switch" kabeln.

Problemen jag har på den här biten är att jag hittar bara 1 svart/grön kabel från bilen omkring växelspakens område + att på reverse switch kabeln så är kablarna inte en svart och en blå utan en grön och en blå, så jag antar att den gröna är "svart"?
och i andra änden av reverse switch kabeln så sitter 2st stift honor, men själva reverse switchen nere på växellådan har 3 stift? Har googlat och det ska bara vara 2st stift på E30(bild nedan)
Image

Han jag köpte bilen av säger att jag kan dra en "startknapp" från startmotorn och starta bilen på det viset, men vad säger besiktningsman om det och hur går man till väga?

Samt en annan kompis tipsar om att dra ur styrboxen då den är för automat låda så den kommer ändå aldrig användas? Ska prova det när jag åker tillbaka till bilen som står på jobbet.

Någon som har mer tips att ge?

MvH Ville
Bumpe

Re: Växellådsbyte E30, EL-biten.

Post by Bumpe »

Kan med stor säkerhet säga att det är samma som på E34. Det sitter ett relä som drar när man har KL15 och lådan ligger i P eller N. Bygla relät och se jävligt glad ut bara :)

Du kan ju kolla om teorin stämmer genom att kolla lite scheman: http://wds.spaghetticoder.org/older/

MVH Hampus
Post Reply