BMW 318 is turbo

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
Crazy_swed
Posts: 5
Joined: 14 Aug 2012, 20:26

BMW 318 is turbo

Post by Crazy_swed »

Tänkte lägga upp en projekttråd på vårat projekt.
Då detta är vårat första turbobygge så tar vi gärna emot hjälp och kritik.

Motor:
Bilen är i grund och botten en 318 nu med m42b18.
Egenbyggt grenrör.
T3/t4 turbo.
Hks dump (kopia).
2,5" avgas.
Megasquirt v3.0
Soppapump från Saab 900 turbo.
Bosch 350cc @60psi
Alu intercooler.
Kylare från Saab.
Catchtank i bagaget.

Chassi:
Skivor och ok från e30 325 fram.
Motorkuddar från Volvo 240.
I övrigt original.
Last edited by Crazy_swed on 17 Aug 2012, 15:29, edited 1 time in total.
Crazy_swed
Posts: 5
Joined: 14 Aug 2012, 20:26

Re: BMW 318 is turbo

Post by Crazy_swed »

Vi tänkte kompsänka motorn och har läst lite om att man kan göra detta med kolvar och stakar från någon annan BMW motor(m52?) stämmer detta och isf exakt vilken motor?
User avatar
KKR-Rille
Posts: 929
Joined: 21 Nov 2005, 12:35
Location: Ljusdal/Korskrogen
Contact:

Re: BMW 318 is turbo

Post by KKR-Rille »

min är kompsänkt med stakar och kolvar från 328/528 m52!
E30 318is Isbilen 12.44/181km best topspeed 181km såld!!
E30 320 Silvermissilen 10.36/239km best topspeed 241km såld!!

Rille 0046-706569535
User avatar
Micke
Posts: 733
Joined: 20 Nov 2005, 17:55
Location: Jönköping

Re: BMW 318 is turbo

Post by Micke »

Och min är kompsänkt med M54B30 kolvar, hamnar då på ca 8.5:1 om jag minns rätt.

Kul med fler 318is turbo :)
/M|cke F@.gner
Skinnet
Posts: 3
Joined: 17 Aug 2012, 04:57

Re: BMW 318 is turbo

Post by Skinnet »

Hej! Hur mycket effekt klarar man plocka ut ca med m52b28 delarna? Behövs kolvarna svarvar ner lite eller är dem bra som dem är? mvh
Crazy_swed
Posts: 5
Joined: 14 Aug 2012, 20:26

Re: BMW 318 is turbo

Post by Crazy_swed »

Tack för svaren! Som min projektkompanjon (skinnet) sagt så undrar vi lite om vad detta kan hålla för?
Mvh Christofer
User avatar
Bronto
Posts: 109
Joined: 16 Nov 2009, 12:30

Re: BMW 318 is turbo

Post by Bronto »

Jasså ni har hittat hit nu ! :) Skoj..

Lycka till med bilen.
Rasmus Hallberg 072-742 75 27
kakiiis
Posts: 144
Joined: 09 Dec 2006, 23:33
Location: Kalmar

Re: BMW 318 is turbo

Post by kakiiis »

Svarvade orginal kolvar ska väl klara av ca 300hk, men med m52 prylar vet jag inte.. Tror inte man vågar ladda så mycket.. Man vill ju ha en motor som håller ett tag med ;)
Skinnet
Posts: 3
Joined: 17 Aug 2012, 04:57

Re: BMW 318 is turbo

Post by Skinnet »

Läste om någon som åkt ca 370 hk med m52 prylar.. De räcker ju för att ha lite skij med :-) Ska ju gå använda bilen också..
User avatar
KKR-Rille
Posts: 929
Joined: 21 Nov 2005, 12:35
Location: Ljusdal/Korskrogen
Contact:

Re: BMW 318 is turbo

Post by KKR-Rille »

Jag kör med orginal m52 stakar och kolvar, och kolvarna är inte svarvad då kompet är tillräckligt lågt ändå! läs lite väl lågt! men jag bromsa 333hk på hjulen hos PPF och det va på vanlig grön 95 soppa! men det har funkat i ett par år nu! både stripp, konbane körning och isbane körning och det bara funkar och går än iaf!
E30 318is Isbilen 12.44/181km best topspeed 181km såld!!
E30 320 Silvermissilen 10.36/239km best topspeed 241km såld!!

Rille 0046-706569535
Jonthe93
Posts: 99
Joined: 06 Jul 2011, 20:19

Re: BMW 318 is turbo

Post by Jonthe93 »

Stakar ifrån m50 iv är väl lite kraftigare än m52 stakarna vad jag förstått? Tror de ligger på 135mm ist för is orginal på 140.. Inga säkra siffror men har för mig det är å :) Kul med 318is turbo! :D
Skinnet
Posts: 3
Joined: 17 Aug 2012, 04:57

Re: BMW 318 is turbo

Post by Skinnet »

Okej! Men klarar dem mer än 370 hk i motorn tror du? Va kör du för turbo i din? Så icke vanos kolvar ska vara kraftigare då alltså?
JulianS
Posts: 58
Joined: 25 Mar 2009, 23:39
Location: Drammen, Norge

Re: BMW 318 is turbo

Post by JulianS »

Jag har en uppsätning svarvade m42 kolvar med nästan nya kolvringar (kört 200mil). Jag körde med dom på 1.6bar utan problem med turbochip. Har för mig att cr ligger på ca 8.8-9.0:1.

Du borde byta till m52:ans vevlager, då M42:ans endast har 270graders oljespår.
318iS Turbo | Kompsänkt (svarvade kolvar) och arp toplocksbultar annars original motor, även originalt ommappad styrsystem :) 1.6bar på 95 oktan :)
Post Reply