eftersom alla planerna på en tuff e36 touring spårat ur så har jag bestämt mig för att behålla den i bruksskick, och bygga en e21 315 jag har stående sedan 18års tiden..
nåja, planen är ungefär, tuff m10 turbo motor (till en början då jag har en sådan färdigbyggd med massa godis) och 262 låda, 210 diff med m535 yttre delar i en hemmabyggd bakvagn, e36 framvagn med hemmabyggda undre a-armar, e46 330 skivor rumt om med wilwood ok, osv osv
men jag vill bygga ett fint chassie att börja från, så en bur är ju oundviklig, jag vill även bygga en ny "ram" under bilen att fästa bakvagn, växellåda, motorbrygga osv i, och så vll jag bli av med innerskärmarna fram och få motorn bakfyttad några dm på samma gång... så det är ju i princip ett rör-chassie jag kommer att bygga...
men vart hittar man info om vad som gäller vid sådanna byggnationer? själva burdesignen kan man väl ta av typ finnes modell?
iom att innerskärmarna försvinner måste mcpersson röret fortsätta framåt och böja neråt mot ramtassen, där är det väl ok att ta modell av dragbilarna? något särskillt med infästningen fjäderbenet mot röret att tänka på?
iom att bilen får en "ram" är det väl ok att svetsa buren i ramverket som håller ihop botten på bilen?
kommer säkert 175600 frågor till, men vi börjar med dessa iaf!
mvh
burbygge
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
Re: burbygge
kanske även skall tillägga att bilen kommer i huvudsak att sladdas med, men även lite timeattack och eventuellt lite rakt fram åka?!
mvh
mvh
Re: burbygge
Om du går in på bilsportförbundets hemsida så finns det massor att läsa hur chassiet får se ut. vet ej om det går att kombinera allt det du vill.
Linus Hedendahl
076 31 94 728
Bygger:
Malakitgrön E30 327 Turbo Touring -89
http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic.php?t=38747
076 31 94 728
Bygger:
Malakitgrön E30 327 Turbo Touring -89
http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic.php?t=38747
- ButterflyRacing
- Posts: 1885
- Joined: 14 Mar 2009, 19:15
- Location: Karlstad/Forshaga
Re: burbygge
Att bygga "dragracingchassi fram är inte något man strävar efter i en ban-åkar-bil.
Vridstyvher är det man vill ha...och det är inte det "rivstartsfolket vill ha"
e36 framvagn är ok. Men det är en del uträkningar som ska göras på infästningar och bärarmar om det ska bli bra.
Orginal bakvagn kan du kasta bort....och om du menar 535 med e30 geometri...så är det inte heller någon hit.
Jag skulle gå på e36-e46 istället.
Du kan svetsa buren i chassit...oavsett om det är rörchassi eller orginal. Det är bara om du ska tävla som det krävs lite annat.
Finnes är bra.
När det gäller flyttning av motor och att kapa i golv och kardantunnel...så är det i högsta grad bärande delar.
På en e30 sitter det massor med bärande delar runt tunneln i höghållfaststål. Jag förmodar att det är samma sak i en e21.
Vridstyvher är det man vill ha...och det är inte det "rivstartsfolket vill ha"
e36 framvagn är ok. Men det är en del uträkningar som ska göras på infästningar och bärarmar om det ska bli bra.
Orginal bakvagn kan du kasta bort....och om du menar 535 med e30 geometri...så är det inte heller någon hit.
Jag skulle gå på e36-e46 istället.
Du kan svetsa buren i chassit...oavsett om det är rörchassi eller orginal. Det är bara om du ska tävla som det krävs lite annat.
Finnes är bra.
När det gäller flyttning av motor och att kapa i golv och kardantunnel...så är det i högsta grad bärande delar.
På en e30 sitter det massor med bärande delar runt tunneln i höghållfaststål. Jag förmodar att det är samma sak i en e21.
Håkan Carlsson
070-57 323 57
070-57 323 57