17x9 225/45 på sänkt E30?

Diskutera det som inte passar in i de övriga forumen.

Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren

Post Reply
HBFJ
Posts: 7
Joined: 16 Oct 2006, 18:53

17x9 225/45 på sänkt E30?

Post by HBFJ »

Tja!

Har tänkt att inhandla lite nya feta fälgar, saken är den att fälgarna är 9" breda samt 225/45. Vad tror ni, kommer dessa gå på en H&R sänkt E30 med endast valsning eller kommer jag att behöva svarva kanterna också?

I dagsläget ser mina 17x7.5 215/45 samt fälgar ut så här under skärmkanten, som ni kan se så är de tajt redan idag.

http://www.geting.se/viewimage.php?imag ... C00109.JPG


Hur mycke är det möjligt att valsa egentligen? Spelar ingen roll om lacken spricker eller liknande. Finns de nåt ställe i östergötland som har koll på valsning? Många frågor, hoppas ni har svar

Tacksam för hjälp.

/Matte
BRUZZE
Posts: 2615
Joined: 21 Nov 2005, 18:07
Location: stockholm

Post by BRUZZE »

ja kör me 16x9 och 215,40 och ja va tvungen å valsa. tror mina e valsade typ 2-3 cm....

så det kan nog gå.....

du får hålla tummarna=)
User avatar
xelerator
Posts: 2604
Joined: 20 Nov 2005, 15:36
Location: sthlm

Post by xelerator »

Jag hade 235/35-17 på 10x17" fälg, o det tog i med lite invikta skärmkanter.. 40mm sänkning bak.. för att det skulle gå fritt skulle skärmarna behöva valsas ganska duktigt..

med 225:or, o med valsade skärmar kan det gå, kanske..

men du har fel dimension på däcken.. ska va 215/40 på 9" bredd :wink:..
skämt åtsido.. men du får ganska hög höjd på hjulen med dessa däck..

med mina 10x17 o 234/35-17 däck fick jag en hjulhöjd på 59,46 cm.
BRUZZE har med sina 9x16 o 215/40-16 däck en hjulhöjd på 57.68 cm.

Du har med 9x17 o 225/45-17 däck en hjulhöjd på 63.26 cm.. onödigt att ha en så hög hjulhöjd om man inte har 18" eller mer :shock:..

orig. hjulhöjd på en E30 med 195/65-14 är 60.77cm, alt 205/55-15 vilket ger 60.5cm.
om man ska vara petig och för att besiktningen inte ska jävlas med en så ska man ligga vid det måttet ifall man skaffar större fälgar..
men i ditt fall jävla dem med dig iaf för du har för breda fälgar :wink:..

finns ju nackdelar med att ha hög hjulhöjd :wink:
Last edited by xelerator on 13 Nov 2006, 19:43, edited 1 time in total.
HBFJ
Posts: 7
Joined: 16 Oct 2006, 18:53

Post by HBFJ »

xelerator wrote:Jag hade 235/35-17 på 10x17" fälg, o det tog i med lite invikta skärmkanter.. 40mm sänkning bak.. för att det skulle gå fritt skulle skärmarna behöva valsas ganska duktigt..

med 225:or, o med valsade skärmar kan det gå, kanske..

men du har fel dimension på däcken.. ska va 215/40 på 9" bredd :wink:..
skämt åtsido.. men du får ganska hög höjd på hjulen med dessa däck..

med mina 10x17 o 234/35-17 däck fick jag en hjulhöjd på 59,46 cm.
BRUZZE har med sina 9x16 o 215/40-16 däck en hjulhöjd på 57.68 cm.

Du har med 9x17 o 225/45-17 däck en hjulhöjd på 63.26 cm.. onödigt att ha en så hög hjulhöjd om man inte har 18" eller mer :shock:..

orig. hjulhöjd på en E30 med 195/65-14 är 60.77cm, alt 205/55-15 vilket ger 60.5cm.
om man ska vara petig och för att besiktningen inte ska jävlas med en så ska man ligga vid det måttet ifall man skaffar större fälgar..
men i ditt fall jävla dem med dig iaf för du har för breda fälgar :wink:..

finns ju nackdelar med att ha hög hjulhöjd :wink:
Ah, kunskap! :lol:

Ja jag håller med att däckhöjden blir lite för hög, men de är dessa däck som följer med så de känns ju dumt att bara kassera dom och köpa nya. Finns de nån risk att däcken går emot inne i hjulhuset?

Har du nån aning om hur mycke det är möjligt att valsa? Jag menar, hellre valsa för mycke än för lite :)

Killen jag ska köpa dom av säger att han kör med dom på en 40/60 sänkt E30 utan valsade kanter, tycker de låter lite konstigt om jag ska vara ärlig.

Ni vet hur de är med Ha-begär, när man väl bestämt sej för nåt så kvittar de om man får kapa av halva bilen för att få dit prylen man har fått dille på :)

/Matte
User avatar
PaparaZZi
Posts: 1340
Joined: 04 Dec 2005, 20:45
Location: Finland (oravais), (GÖTEBORG)

Post by PaparaZZi »

tjena jag körde i sommar e30 med 225/40 på 9 tum bredd och 16 tum hög fälj och hadde sänkt den 75/50 och det tog inte i fast 2 satt där back men om 3 satt där så tog det i och jag har inte valsa kanterna..MVH
Thomas Wester, wester_the_king@hotmail.com

Tyvärr gnäller VISSA PERSONER om min stavning sÅ URSÄKTA stavningen den är inte 100 den ligger på 70!!!
User avatar
Zwofurti
Posts: 2635
Joined: 12 Apr 2006, 21:58
Location: Malmberget/Gällivare

Post by Zwofurti »

det beror ju ganska mkt på vad du har för et på fälgarna också
User avatar
xelerator
Posts: 2604
Joined: 20 Nov 2005, 15:36
Location: sthlm

Post by xelerator »

Zwofurti wrote:det beror ju ganska mkt på vad du har för et på fälgarna också
helt rätt...
har du väldigt låg inpressning (et) på fälgarna breddar dem mycket utåt, vilket resulterar i att dem tar i skärmkanten...

men samtidigt kan du inte ha för hög et, då tar dem i fjäderbenen..

med 10" bredd och et20 hade jag typ 5mm mellan fälg och fjäderben..

så ta reda på et oxo :wink: ...
User avatar
Clew
Posts: 662
Joined: 21 Nov 2005, 21:32
Location: Eskilstuna
Contact:

Post by Clew »

Jag kör 9x16 med 215/40 16 utan modifierade skärmkanter med 60/40 sänkning.
Först hade jag et30 på alla fälgar det passade förutom att jag behövde typ 3mm spacer fram annars tog det i fjäderbenet. Bak tog det lite i skärmkanten om man hade baksätet fullt.
Bytte till att par fräschare fälgar ja hittade billigt i tyskland, samma dimension, men et15 på ett par fälgar. Dom sitter bak nu och dom sitter så långt in i hjulhuset så jag skule kunna ha 235 eler kanske 245 på dom.
Såg lite dumt ut med mindre spårvidd bak så jag fixade spacers...

ET33 fram och ET25 bak vore optimalt då passar det.
User avatar
M_power86
Posts: 948
Joined: 14 Jan 2006, 21:20
Location: Eskilstuna

Post by M_power86 »

Jasså :D vad kom dom spacerplattorna ifrån då? :P haha
ne men som "Clew" säger det skulle bli optimalt!

Lycka till med fälgletandet!
Post Reply