RoDe wrote:Ska du köra utan vanos så är det lika bra att använda dig utav dubbla IV insugskammar. Du kommer nog behöva kambryggorna också isåfall.
Ska du använda dig utav vanos så finns det ännu vassare kammar som sitter på dubbelvanos maskinerna. Hur dom passar och ifall du behöver bryggor osv. vet jag inte.
Har du enkelvanos topp så passar insugskam från dubbelvanos maskinerna bolt on och så kan du ha fullt fungerande vanos. Har ungefär samma spec som en IV insugskam, lite mindre lyft.
Nu börjar det likna något.
Vi kommer att fortsätta åka vanos. Och dubbelvanosmotorer har vi ett par stycken på hyllan, så dessa kammar ska genast kollas.
Jag var ute och mätte på tryckare.
Tyvärr har jag ingan iv och den toppen vi tittade på igår, en m52b25 från en 523 -98, finns inte kvar här.
Jag har fyra olika tryckare till m50/m52 vanos i hyllorna.
Två verianter har 35mm tryckare, men dom ser olika ut invändigt. Dom väger olika men det kan ju bero på hur mycket olja det är i dom. Ca 60-65g
Den tredje varianten har 33mm tryckare. troligtvis m50 med koniska ventilfjädrar. Dessa kan kanske funka med raka fjädrar. Ca 50-55g
Den fjärde varianten är troligtvis m52. Dom är 33mm och koniska på insidan. Dessa skulle jag inte våga sätta med raka fjädrar. ca 45g
Jens92 wrote:Ok, Jag har en komplett uppsättning kammar från Iv och en från Vanos.
Och av siffrorna att dömma är avgaskammarna identiska i utformning förutom 0.2mm högre lyft på kammen från Vanos toppen.
Jag använder kammen från vanostoppen i så fall så får jag väl ut så mkt som möjligt av det jag har iaf.
Borde inte du använda en omsvarvad iv.insug på avgasen också ?
Det går att köra med en svarvad iv som avgas på en singelvanos men för att det ska gå att justera optimalt så måste man göra djupare ventiluttag i kolvarna
jorgen wrote:Det går att köra med en svarvad iv som avgas på en singelvanos men för att det ska gå att justera optimalt så måste man göra djupare ventiluttag i kolvarna
Ok. Vi har planerat djupare urtag....men nu fick vi det svart på vitt..Tack
Jens92 wrote:Ok, Jag har en komplett uppsättning kammar från Iv och en från Vanos.
Och av siffrorna att dömma är avgaskammarna identiska i utformning förutom 0.2mm högre lyft på kammen från Vanos toppen.
Jag använder kammen från vanostoppen i så fall så får jag väl ut så mkt som möjligt av det jag har iaf.
Borde inte du använda en omsvarvad iv.insug på avgasen också ?
Insugskammen från Vanos maskinen kan jag inte använda alls, den ser inte likadan ut mot kamdreven alls.
Så jag använder ickevanosens insugskamm jag har på insugssidan och vanosens avgaskam som har 0.2mm högre lyft än ickevanosens avgaskam.
Det är de kammar jag har hemma liggandes så det är dem jag väljer mellan.
Om jag hade en till ickevanos insugskamm hade jag använt den men det har jag inte.
ButterflyRacing wrote:Jag var ute och mätte på tryckare.
Tyvärr har jag ingan iv och den toppen vi tittade på igår, en m52b25 från en 523 -98, finns inte kvar här.
Jag har fyra olika tryckare till m50/m52 vanos i hyllorna.
Två verianter har 35mm tryckare, men dom ser olika ut invändigt. Dom väger olika men det kan ju bero på hur mycket olja det är i dom. Ca 60-65g
Den tredje varianten har 33mm tryckare. troligtvis m50 med koniska ventilfjädrar. Dessa kan kanske funka med raka fjädrar. Ca 50-55g
Den fjärde varianten är troligtvis m52. Dom är 33mm och koniska på insidan. Dessa skulle jag inte våga sätta med raka fjädrar. ca 45g
Er det 33/35mm utvendige mål ? Altså så er bryggene forskellige.
Hvilken har hva ?