funderingar m52 topp på m50 block. Bilder.

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren

Jens92
Posts: 593
Joined: 07 Sep 2010, 21:36
Location: Lindesberg

funderingar m52 topp på m50 block. Bilder.

Post by Jens92 »

Det jag funderar på är hur jag ska göra med kamaxlar, bilen från börjarn har ju ingen vanos så jag lär använda ickevanosens kamaxlar.
Men om jag lägger på kambryggorna fån ickevanostoppen jag har så får jag tryckare som är tyngre än de från vanostoppen.

Fixar de klenare fjädrarna från vanostoppen den extra vikten eller kan jag lägga i kamaxlarna från ickevanosen i bryggorna från vanosen utan vidare?

Lite förvirrande kanske så här är lite bilder:

Vanos till vänster, Icke vanos till höger
Som synes så är det en del skillnad.
Image

Om jag lägger på kambryggor med kamaxlar från icke vanos toppen så blir det en el extra vikt för ventilfjädern att lyfta:
ImageImage

Vad tror expertisen? någon som gjort något liknande och kommit fram till någon bra lösning?

Anledningen till att jag inte vågar använda ickevanos toppen:
Image
+ att toppen är planad en gång och skulle behöva planas en del till. Det resulterar ju i högre kompression och det vill jag inte ha.
User avatar
ButterflyRacing
Posts: 1885
Joined: 14 Mar 2009, 19:15
Location: Karlstad/Forshaga

Re: funderingar m52 topp på m50 block. Bilder.

Post by ButterflyRacing »

Intresant fråga.
Jag kan tillägga att det finns en lyftare till...som väger ca 60 g.
Sitter troligtvis i tidiga vanos-motorer och har plats för dom stora fjädrarna, vilket inte dom lättaste lyftarna har.

Hur är det med kammarna i iv och vanos. Det verkar vara samma lyft.

Sedan är det ju frågan om hur mycket det skiljer på fjäderstyrkan mella de två. En fjäder med mindre diameter blir hårdart än en större.

Är det någon som har siffror ?

PS. Jag vet att det heter tryckare...men skit samma.
Håkan Carlsson
070-57 323 57
User avatar
ragge_c
Posts: 877
Joined: 20 Nov 2005, 22:08
Location: Skövde
Contact:

Re: funderingar m52 topp på m50 block. Bilder.

Post by ragge_c »

du köper retainers från ppf så du kan använda vanos 6mm ventil med dina ickevanosfjädrar ?
User avatar
ButterflyRacing
Posts: 1885
Joined: 14 Mar 2009, 19:15
Location: Karlstad/Forshaga

Re: funderingar m52 topp på m50 block. Bilder.

Post by ButterflyRacing »

ragge_c wrote:du köper retainers från ppf så du kan använda vanos 6mm ventil med dina ickevanosfjädrar ?
Det måste ju vara intresantare att gå åt andra hållet.
Att få i fjädrar och kammar...så man kan åka med dom lätta tryckarna.
Eller har jag missat något ?
Håkan Carlsson
070-57 323 57
User avatar
RoDe
Posts: 3817
Joined: 29 Sep 2006, 18:18
Location: Sthlm

Re: funderingar m52 topp på m50 block. Bilder.

Post by RoDe »

ButterflyRacing wrote:
ragge_c wrote:du köper retainers från ppf så du kan använda vanos 6mm ventil med dina ickevanosfjädrar ?
Det måste ju vara intresantare att gå åt andra hållet.
Att få i fjädrar och kammar...så man kan åka med dom lätta tryckarna.
Eller har jag missat något ?
Olika diameter på ventilskaften.

Icke vanos fjädrarna är hårdare.
The Lower Class
User avatar
ButterflyRacing
Posts: 1885
Joined: 14 Mar 2009, 19:15
Location: Karlstad/Forshaga

Re: funderingar m52 topp på m50 block. Bilder.

Post by ButterflyRacing »

RoDe wrote:
ButterflyRacing wrote:
ragge_c wrote:du köper retainers från ppf så du kan använda vanos 6mm ventil med dina ickevanosfjädrar ?
Det måste ju vara intresantare att gå åt andra hållet.
Att få i fjädrar och kammar...så man kan åka med dom lätta tryckarna.
Eller har jag missat något ?
Olika diameter på ventilskaften.

Icke vanos fjädrarna är hårdare.
Ja...det vet jag.
Men det är ju ingen fördel att åka med hårda fjädrar...om man måste använda tyngre delar.
Håkan Carlsson
070-57 323 57
User avatar
RoDe
Posts: 3817
Joined: 29 Sep 2006, 18:18
Location: Sthlm

Re: funderingar m52 topp på m50 block. Bilder.

Post by RoDe »

Beror väl på hur mycket hårdare fjädrarna är och hur mycket mer tryckarna väger.

Ex. fjädrarna kanske är dubbelt så hårda och en tryckare kanske väger 1/3 mer.

Dom ser lite olika ut på bild dock så kanske är nåt som gör att det inte går att använda dom lättare tryckarna från vanos med dubbla fjädrarna från IV???
The Lower Class
User avatar
ButterflyRacing
Posts: 1885
Joined: 14 Mar 2009, 19:15
Location: Karlstad/Forshaga

Re: funderingar m52 topp på m50 block. Bilder.

Post by ButterflyRacing »

RoDe wrote:Beror väl på hur mycket hårdare fjädrarna är och hur mycket mer tryckarna väger.

Ex. fjädrarna kanske är dubbelt så hårda och en tryckare kanske väger 1/3 mer.

Dom ser lite olika ut på bild dock så kanske är nåt som gör att det inte går att använda dom lättare tryckarna från vanos med dubbla fjädrarna från IV???
Viktskilnaden är nog ganska stor på 7000rpm.

Och det är ju det som är grejen....vanostryckarna passar INTE på iv-fjädrarna.

Frågan kvarstår....är det någon skilnad på kammarna prestandamessigt ?
Håkan Carlsson
070-57 323 57
User avatar
jorgen
Posts: 3912
Joined: 20 Dec 2005, 02:35
Location: Bigstream (storfors)
Contact:

Re: funderingar m52 topp på m50 block. Bilder.

Post by jorgen »

Jag kör vanostryckare på icke vanos fjädrar så nog passar de
///Jörgen.
070-400 00 80
j_m_a@telia.com


Stort tack till:

PPF
Peter K
User avatar
Kristian H. Foss
Posts: 326
Joined: 16 May 2009, 17:13
Location: Akershus, Norge

Re: funderingar m52 topp på m50 block. Bilder.

Post by Kristian H. Foss »

Kan man kjøre ickevanos bryggor og tryckare på vanos 6mm ventiler med ppf ventilfjærkit?

Mvh Kristian.
05`E60 520i M-Tech
90`E30 318is/338i.

84`E28 M50 530t. -- http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtop ... =2&t=49816" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
ButterflyRacing
Posts: 1885
Joined: 14 Mar 2009, 19:15
Location: Karlstad/Forshaga

Re: funderingar m52 topp på m50 block. Bilder.

Post by ButterflyRacing »

jorgen wrote:Jag kör vanostryckare på icke vanos fjädrar så nog passar de
Då har du de som väger 60g. Dom lättaste går inte över fjädern på långa vägar.
Håkan Carlsson
070-57 323 57
User avatar
jorgen
Posts: 3912
Joined: 20 Dec 2005, 02:35
Location: Bigstream (storfors)
Contact:

Re: funderingar m52 topp på m50 block. Bilder.

Post by jorgen »

Ingen aning vilka det var men jag har kört med icke vanos fjädrar på både m52b28 o m54b30 iaf med gott resultat :)
///Jörgen.
070-400 00 80
j_m_a@telia.com


Stort tack till:

PPF
Peter K
Jens92
Posts: 593
Joined: 07 Sep 2010, 21:36
Location: Lindesberg

Re: funderingar m52 topp på m50 block. Bilder.

Post by Jens92 »

Kul att det blev diskussion av det hela.

Jag kommer i alla fall att lägga i Icke Vanosens insugskam i vanosens brygga. På avgassidan är jag med osäker.
Jag skulle vilja veta vilken av avgaskammarna som ger mest. På lyftet så tycker jag att Vanos kammen ger ca 0.2mm högre lyft men det är svårt att mäta utan riktiga verktyg.
Ickevanosens insugskam däremot har klart högre lyft än dito Vanos kam.

Är det nån som kan säga om Vanos eller Ickevanos avgaskam är att föredra om man vill ha ut så mkt som möjligt ur motorn?

Med bara ögonen så ser man ju knappt nån skillnad alls på ickevanos vs vanos kammen på avgassidan mer än att nockarna är bredare på Ickevanosens kam. (se bild)
Det kan ju kanske vara bra att veta om man vill köra vassare fjädrar i och för sig.

Du Butterfly, Kan det vara så att det finns en tryckare som är ytterliga lättare än de jag har? De jag har går nämligen över fjärdarna men det är på håret.
Toppen kommer ifrån en 523i-96 i alla fall. Enkelvanos alltså.

Bilder på hela altet.

Insugskammar. Ickevanos närmast
Image

Avgaskammar. Ickevanos till vänster. Notera Bredden på nockarna.
Image

Ickevanos ventilfjäder med retainer och ventil. strax under 31mm
Image

Vanos tryckare. Lite över 31mm invändigt
Image

Ickevanos tryckare. ganska exakt 33mm invändigt
Image

Vanos till vänster.
Image

Jorgen, Har du behövt demontera nån motor du kört så på?
Tänkte om det är så att när allt börjar röra på sig att det tar i och skaver mot tryckare då?
User avatar
RoDe
Posts: 3817
Joined: 29 Sep 2006, 18:18
Location: Sthlm

Re: funderingar m52 topp på m50 block. Bilder.

Post by RoDe »

ButterflyRacing wrote:
RoDe wrote:Beror väl på hur mycket hårdare fjädrarna är och hur mycket mer tryckarna väger.

Ex. fjädrarna kanske är dubbelt så hårda och en tryckare kanske väger 1/3 mer.

Dom ser lite olika ut på bild dock så kanske är nåt som gör att det inte går att använda dom lättare tryckarna från vanos med dubbla fjädrarna från IV???
Viktskilnaden är nog ganska stor på 7000rpm.

Och det är ju det som är grejen....vanostryckarna passar INTE på iv-fjädrarna.

Frågan kvarstår....är det någon skilnad på kammarna prestandamessigt ?
Vid 7000varv och den lilla period man är och kör i dom registren...

Vet inte om vad du menar prestandamässigt, men det skiljer på kammarnas spec.

icke vanos:
insug 240 grader, 9,7 lyft
19°btdc/41°abdc

avgas 228 grader, 8,8 lyft
35°bbdc/13°atdc

vanos:
insug 228 grader, 9,0 lyft
4°btdc/44°abdc

avgas 228 grader, 9,0 lyft
35°bbdc/13°atdc
The Lower Class
User avatar
ButterflyRacing
Posts: 1885
Joined: 14 Mar 2009, 19:15
Location: Karlstad/Forshaga

Re: funderingar m52 topp på m50 block. Bilder.

Post by ButterflyRacing »

RoDe wrote:
ButterflyRacing wrote:
RoDe wrote:Beror väl på hur mycket hårdare fjädrarna är och hur mycket mer tryckarna väger.

Ex. fjädrarna kanske är dubbelt så hårda och en tryckare kanske väger 1/3 mer.

Dom ser lite olika ut på bild dock så kanske är nåt som gör att det inte går att använda dom lättare tryckarna från vanos med dubbla fjädrarna från IV???
Viktskilnaden är nog ganska stor på 7000rpm.

Och det är ju det som är grejen....vanostryckarna passar INTE på iv-fjädrarna.

Frågan kvarstår....är det någon skilnad på kammarna prestandamessigt ?
Vid 7000varv och den lilla period man är och kör i dom registren...

Vet inte om vad du menar prestandamässigt, men det skiljer på kammarnas spec.

icke vanos:
insug 240 grader, 9,7 lyft
19°btdc/41°abdc

avgas 228 grader, 8,8 lyft
35°bbdc/13°atdc

vanos:
insug 228 grader, 9,0 lyft
4°btdc/44°abdc

avgas 228 grader, 9,0 lyft
35°bbdc/13°atdc
Tack för siffrorna !

Skilnadenmellan oss och gatåkning är att vi ligge mella 4000rpm och varvstopp hela tiden....timme efter timme.. :shock:
Vi har också stor nytta av vanosen för att få bättre drag ut ur kurvorna.

Jag ska visa siffrorna för min motorgubbe och se vad han tycker.
Håkan Carlsson
070-57 323 57
User avatar
RoDe
Posts: 3817
Joined: 29 Sep 2006, 18:18
Location: Sthlm

Re: funderingar m52 topp på m50 block. Bilder.

Post by RoDe »

Ska du köra utan vanos så är det lika bra att använda dig utav dubbla IV insugskammar. Du kommer nog behöva kambryggorna också isåfall.

Ska du använda dig utav vanos så finns det ännu vassare kammar som sitter på dubbelvanos maskinerna. Hur dom passar och ifall du behöver bryggor osv. vet jag inte.

Har du enkelvanos topp så passar insugskam från dubbelvanos maskinerna bolt on och så kan du ha fullt fungerande vanos. Har ungefär samma spec som en IV insugskam, lite mindre lyft.

M50B25
icke vanos:
insug 240 grader, 9,7 lyft
19°btdc/41°abdc
avgas 228 grader, 8,8 lyft
35°bbdc/13°atd

vanos:
insug 228 grader, 9,0 lyft
4°btdc/44°abdc
avgas 228 grader, 9,0 lyft
35°bbdc/13°atdc

M52B28
enkel vanos:
insug 230 grader, 9,0 lyft
1°atdc/49°abdc
avgas 228 grader, 9,0 lyft
39°bbdc/9°atdc

dubbel vanos:
insug 240 grader, 9,0 lyft
6°atdc/54°abdc
avgas 244 grader, 9,0 lyft
47°bbdc/17°atdc
The Lower Class
Jens92
Posts: 593
Joined: 07 Sep 2010, 21:36
Location: Lindesberg

Re: funderingar m52 topp på m50 block. Bilder.

Post by Jens92 »

Ok, Jag har en komplett uppsättning kammar från Iv och en från Vanos.
Och av siffrorna att dömma är avgaskammarna identiska i utformning förutom 0.2mm högre lyft på kammen från Vanos toppen.

Jag använder kammen från vanostoppen i så fall så får jag väl ut så mkt som möjligt av det jag har iaf.
Post Reply