släpvagn vikter.

Diskutera det som inte passar in i de övriga forumen.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
User avatar
Daniel.Fredriksson
Posts: 321
Joined: 20 May 2008, 07:30
Location: Motala

släpvagn vikter.

Post by Daniel.Fredriksson »

Kollade upp min passat. Men blev förvirrad.

" Skattevikt, kg: 1500
Tjänstevikt, kg: 1500
Totalvikt, kg:1890
Sänkt totaltvikt, kg:
Max släpvagnsvikt, kg:1300
Max släpvagnsvikt kg, obromsad: 650
Släpvagns maximala totalvikt vid B-behörighet, kg: 1500"

Betyder detta att jag får dra 1300 eller max 1500 släp?

Står heller inte något om vad den får dra med be-kort..

Förvirrande...
Image

Daniel Fredriksson
076-42 94 215
User avatar
Holm
Posts: 339
Joined: 08 Sep 2007, 12:03
Location: Grängesberg

Re: släpvagn vikter.

Post by Holm »

Verkar som om det är själva dragkroken som sätter begränsningen vid 1300kg. Att den inte är godkänd för mer.

Normalt skulle du få dra 1500 på B-kort, om bara kroken tillåtit det.
Andreas Holm
V70 D5 AWD
Summit X 154"
Hemmabyggd Bandvagn
bmw e30
Posts: 70
Joined: 01 Nov 2007, 20:03
Location: Norrköping

Re: släpvagn vikter.

Post by bmw e30 »

Jag har en audi och det står likadant på den. Så jag mejlade transportstyrelsen. Fick till svar att du får hänga på en kärra som har totalvikt 1500kg men du får inte lasta mer än att vikten blir 1300kg. Så i stort sett får du dra 1300kg med din bil.
User avatar
daniel-635
Posts: 210
Joined: 24 Nov 2008, 21:13

Re: släpvagn vikter.

Post by daniel-635 »

Detta är super rörigt, jag har likadant på min BMW 120d

Skattevikt, kg: 1440
Tjänstevikt, kg: 1440
Totalvikt, kg: 1865
Sänkt totaltvikt, kg:
Max släpvagnsvikt, kg: 1200 (Det som står på denna raden avser vad släpvagnen faktiskt väger, och sätter gränsen)
Max släpvagnsvikt kg, obromsad: 720
Släpvagns maximala totalvikt vid B-behörighet, kg: 1440 (Denna raden avser vad släpvagnen får ha som stämplad totalvikt på pappret, inte den faktiska vikten)
Max sammanlagd bruttovikt, kg: 3140
Max lastvikt, kg: 425
Kopplingsanordning : DEMONTERBAR KULA

Alltså blir reglerna mer som om man hade BE körkort, i avseendet att det spelar roll hur mycket man har lastat för stunden, istället för vad som är stämplat på pappret.

Jag vart tvungen att kolla med Transportstyrelsen när jag fick mina papper efter att ha monterat kroken på bilen.

För att ytterligare krångla till det köpte jag en Westfalia krok godkänd för 1400 kg, men eftersom BMW inte godkänner mer än 1200 blir det aldrig det.
Ju mer man lär sig desto lättare är det att förstå att man inget begriper.......

Pysslar med min BMW 635 Bi-Turbo här.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=20403
Sten
Posts: 517
Joined: 19 Jun 2011, 21:32
Location: Härjedalen.

Re: släpvagn vikter.

Post by Sten »

Vi har en 240 från -88 den står det såhär om:

Skattevikt, kg: 1360
Tjänstevikt, kg: 1360
Totalvikt, kg: 1780
Max släpvagnsvikt, kg: 1600
Släpvagns maximala totalvikt vid B-behörighet, kg: 1360

Men nu med dom nya reglerna så får jag alltså köra 1600kg på B ?!
User avatar
Holm
Posts: 339
Joined: 08 Sep 2007, 12:03
Location: Grängesberg

Re: släpvagn vikter.

Post by Holm »

Sten wrote:Vi har en 240 från -88 den står det såhär om:

Skattevikt, kg: 1360
Tjänstevikt, kg: 1360
Totalvikt, kg: 1780
Max släpvagnsvikt, kg: 1600
Släpvagns maximala totalvikt vid B-behörighet, kg: 1360

Men nu med dom nya reglerna så får jag alltså köra 1600kg på B ?!


Ja det verkar nästan så...
Det står ju inget om att maxvikt vid B-behörighet gäller...
Men man kan ju inte vara säker på när det gäller myndigheter...

Saxat från körkortsportalen:

Vad har jag rätt att köra på vanlig B-behörighet efter 19 januari 2013?
Du har rätt att köra en personbil eller lätt lastbil med totalvikt av högst 3,5 ton och ett släpfordon som är kopplat till sådan bil om

•släpfordonets totalvikt inte överstiger 750 kg eller
•bilens och släpfordonets sammanlagda totalvikt inte överstiger 3,5 ton.
Nuvarande krav på att släpfordonets totalvikt inte får överstiga dragfordonets tjänstevikt tas bort.

Det betyder att den som har enbart B-behörighet får dra ett lätt släpfordon upp till högst 750 kg totalvikt men även får dra tyngre släp med mer än 750 kg totalvikt, förutsatt att dragfordonets och släpvagnens sammanlagda totalvikt inte överstiger 3,5 ton.

Det är viktigt att komma ihåg att bilens maximala släpvagnsvikt också gäller som begränsning. Med det menas de tekniska förutsättningar som din bil har, till exempel vad bilens dragkula är godkänd för. Det kan innebära att även om den sammanlagda totalvikten inte överstiger 3,5 ton, så kanske bilen ändå inte får dra den tänkta släpvagnen. På Transportstyrelsen webbplats kan du läsa mer om hur tung släpvagn din bil får dra.

http://www.korkortsportalen.se/Nya-kork ... origheter/
Andreas Holm
V70 D5 AWD
Summit X 154"
Hemmabyggd Bandvagn
User avatar
daniel-635
Posts: 210
Joined: 24 Nov 2008, 21:13

Re: släpvagn vikter.

Post by daniel-635 »

Sten wrote:Vi har en 240 från -88 den står det såhär om:

Skattevikt, kg: 1360
Tjänstevikt, kg: 1360
Totalvikt, kg: 1780
Max släpvagnsvikt, kg: 1600
Släpvagns maximala totalvikt vid B-behörighet, kg: 1360

Men nu med dom nya reglerna så får jag alltså köra 1600kg på B ?!


Nej max 1360 fortfarande.

Om du tittar på min 120d är Släpvagnsvikten sänkt från 1440 till 1200, och på den bilen får man aldrig hänga på mer än 1200, MEN släpet får vara stämplat 1440 i Pappret.
Gamla 240in gäller samma regler som tidigare, att du får dra 1360, och möjligen 1600 med BE om kroken är godkänd för detta.
Ju mer man lär sig desto lättare är det att förstå att man inget begriper.......

Pysslar med min BMW 635 Bi-Turbo här.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=20403
Sten
Posts: 517
Joined: 19 Jun 2011, 21:32
Location: Härjedalen.

Re: släpvagn vikter.

Post by Sten »

Öhhhh....

Får jag köra en släpvagn som är en "1600kg vagn" men inte lasta den så den väger mer än 1360?!

Det här är ju jätte lätt att förstå :roll: ?!
User avatar
daniel-635
Posts: 210
Joined: 24 Nov 2008, 21:13

Re: släpvagn vikter.

Post by daniel-635 »

B 1360
BE 1600 om kroken är godkänd för det.

Som jag skrev i mitt första inlägg, detta är superkrångligt
Ju mer man lär sig desto lättare är det att förstå att man inget begriper.......

Pysslar med min BMW 635 Bi-Turbo här.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=20403
Post Reply