Tjaa!
Efter en jäkla massa tjat från kompisar hit och dit så tänkte jag att ja lägger upp en projekt tråd nu när man ändå ligger hemma sjuk och inte har ork att kravla ut i garaget o göra nån nytta !
Tänke dra lite bakgrunds historik till mitt bygge om de är någon som är intresserad av att läsa
Det hela började iaf vid 16 års ålder då man börja intressera sig för bilar mer och mer.
Tankarna och fantasierna växte panik-artat i 1år ungeför tills ja fyllt 17 och köpte min första bil, såklart en e30 320 i äcklig brun/rost färg.
Men då spelade de ingen roll hur äcklig den va för jag var redan kär i bil-fan när ja provkörde den på uppsalas slingriga snötäckta vägar utan körkort!
Då stog de klart!
E30 - Kärlek vid första bakvagns kastet !
Bilen fraktades hem och ställdes in i garaget för att rivas ner i mollekyler och satan va jag hade planer för bilen!
Så här såg den ut!
Jag skulle rostlaga hela bilen, skrapa all tektyl, lacka om och stoppa i en as cool turbo maskin som alla andra och rita svarta streck över hela Stockholm!
I takt med att bilen plockades isär steg besvikelsen, de va som på många andra e30's.....ROSTIGT !
Den värsta rosten lagades, inte alls på ett bra sätt men de va ju första gången ja svetsa.....
Slutade iaf med att farsan fick ta sig tid och hjälpa till att lappa ihop helvetet så gott han kunde. Vid den här tiden sjönk motivationen rätt mkt men ja gav inte upp, ja rev ner bak och framvagn och blästra, lacka, bytte bussningar, you know inget speciellt men de fräschades upp.
Sen tog man körkort och då vart man ju såklart sugen på att köra lite
Vart att man slängde ihop skiten och styrde mot Solvalla där vi brukade sladda!
Redan efter någon vecka märkte jag att de va jävligt tråkigt att åka 129 halvdöda hästar och odiffat så jakten på en b25 snurra startade!
Hittade en i Norrtälje som ja åkte och kolla på direkt!
Dagen efter va en torsdag, då styrde ja o polarna åter igen mot Skogen och plockade upp maskin, sen bar de hem igen och började lyfta ur den äckliga b20'n.
Fredag. Gammla maskin ute och b25'an i Sen vart de ett par öl.
Lördag, då va de dags för uppstart! Va sjukt nervös eftersom kabelhärvorna inte passat som dom skulle.... iaf, vred om nyckeln och bilfan gav inte ifrån sig ett ljud utan en lustig rök fyllde sakta men bestämt kupén.....
Visade sig kontaktstyckerna inte alls stämt för 5 öre så vi mata direkt plus på nån liten jälva jord kabel som brann
Stannade i garaget ett tag och fundera över ett par öl, sparka på bilfan och drog på fest istället.....
Hitta motivationen igen efter att ha åkt polarens 940 Turbo (Orginal) veckan därpå och tog mig ut i garaget och felsökte och googlade hej vilt! Hittade tillslut kopplingsscheman som stämde och kopplade om kontaktstyckerna.
Uppstart igen och nu gick maskin, tickade som fan men de sket ja i då! Vart en tur till Solvalla såklart och prova nya maskin!
Men den va fortfarande inte rolig så fort snön försvan iom odiffad klump så de vart att vända hem och försöka lista ut varför instrumenthuset samt kupé fläckten inte ville funka efter branden.
Sen hittade ja aldrig lösningen på varför elen inte funka men jag hittade felet på diff klumpen, den va ju inte svettsad, så de gjordes och nu va de kul att köra aset igen!
Drog ut en kväll på ekerö´s slingriga vägar med en polare och de va bland de roligaste ja gjort eftersom ja trodde ja kunde vägarna därute.....Kom i uppskattat 120km/h mot en kurva, missa bromspunkten totalt i mörkret och styrde ner bilen snyggt på underredet på en åker
Klarade mig oskadd förutom polarens folköl som va i hela bilen samt vetskapen om att de här kommer ja få höra LÄNGE !
Nu skulle b25'an turbas! Kom över en turbo från en 940ltt och läste mig till här på PPF hur man skulle göra samt vilka grejor man behövde!
Sagt och gjort, men fick den aldrig att gå rent hur mkt ja än ställde på LMM och tappade suget och ställde undan bilen.
De är nu de börjar hända grejor, alla polare fortsatte tjata om att ja kört i diket och misslyckats med snik konverteringen så nu tänkte ja att ja ska göra om och göra rätt och bevisa för alla. Bygga ny maskin och köra eftermarknads sprut. stog på listan och de börjades köpa motordelar och spara pengar!
Så satt ja och letade ny brukis på blocket och fick syn på en orange e30 320, alpina enligt ägaren eftersom de satt någon alpina front eftermonterad på den
Styrde farsans 740 mot norrköping och möttes av en pappa i 45-50års åldern som berättade att han fixat iordning den till sin son som nyss tagit körkort men som inte ville ha e30in pga färgen den va garage lackad i.....
Letar och letar efter rost i 30-40 min men hittar fortfarande inget, tar den ut på en provtur och sen slog ja till!
Tog de här kortet på vägen hem
Körde bilen till och från jobbet i någon månad och den drog lite olja men den gick och all el funka
hade ju som sagt samlat på mig lite grejor, så som oringat block, fin topp, så nu skulle ja bygga riktig turbo bil:)
Kasta in den i garaget och rev ur all inredning och började bygga bur samtidigt som blocket och toppen va iväg på bearbetning.
De gick en tid och m3 bakvagn, d2 coilisar samt stolar inhandlades, vid det här laget upphörde allt snack om att ja inte kunde bygga en bil och vände till att många ville hjälpa till och stötta! Spenderade minst lika många timmar i garaget som på nätet (främst PPF) och läste mig till hur man bygger en ball maskin och hur allt funkar och inte funkar. Samma veva som block och topp kom hem från bearbetning räknade ja lite på va de skulle kosta att bygga helsmidd maskin eftersom jag vart erbjuden ett par jävligt blanka och fina wieseco kolvar till ett bra pris. Nu spårar de första gången..... Kolvar inhandlades och nu skulle de byggas smidd maskin!
Som ni alla redan vet så tar de ju tid att bygga bil och de tjatades om att ja aldrig skulle bli klar med bilen osv.....
Fortsatte bygga och la alla pengar jag hade på bilen men de gick långsamt, så en kväll satt ja i garaget och surfa PPF på luren och fick syn på en viss ARG m20 maskin på 900hk körklar, bara pilla i och vrida om. Va bra sugen!
Tankarna snurrade ett tag och tillslut åkte ja och kolla på maskin, nu spårar de igen!
Hemma i MITT garage
Någon som kan gissa vem som va förra ägaren?
Turbon som satt på va en bw 375 och bilen motorn suttit i har bara gått rakt fram och ja krängde turbon och köpte en Precision 6765 istället då ja vill kunna köra lite gata men först och främst på bana:)
Maskin fick ett nytt hem i min orange'a, dock med portat orginalinsug.
Lite bygg bilder:
Soppa system
el.... vette fan varför bilden är upponer
bromsar:)
Hållare till VAG spolarna CNC fräst i POM
Första delen av stolsunderredena
3,5" rostfritt avgas, sponsrat av Avgassystemet
Instrument
BTR
På väg till Majkie Magic på Avgassystemet
Ute i solen
Film på halvtaskig uppstart:
http://www.youtube.com/watch?v=qW56MmJ3 ... ata_player" onclick="window.open(this.href);return false;
Så här är vi nu, bilen knappt uppstartad i väntan på lön så ja kan få den mappad!
Allt är möjligt, de är bara frågan om hur mkt man är bered att offra och sattsa!
O Ja, jag "byggde" bara bilen för att bevisa för mig själv och alla som tvivla att allt är möjligt bara man ger sig fan på't
Får ta och bygga nästa maskin själv så är de inge tvivel om de heller:P
Nu ska ja knapra i mig ett par alvedon till och somna till nån schysst rulle!
Godnatt....eller va man ska säga !
DeltapiM's E30 m20 Turbo
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
DeltapiM's E30 m20 Turbo
E30 m20 Turbo - 676hk 761nm på driven @ Grundladd....
E30 m20 Turbo - 771hk 806nm på driven @ 2,0 bar /krockad, R.I.P.
E30 s50 turbo awd - den som lever får se....
"When in doubt, Flat out!"
Martin Söderberg
0723165118
E30 m20 Turbo - 771hk 806nm på driven @ 2,0 bar /krockad, R.I.P.
E30 s50 turbo awd - den som lever får se....
"When in doubt, Flat out!"
Martin Söderberg
0723165118