1000hk Audi RS2 SEDAN (07K motor)
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
- helvetesmaskinen
- Posts: 101
- Joined: 29 Nov 2011, 18:50
1000hk Audi RS2 SEDAN (07K motor)
Ingen coupé...
Bilen är ursprungligen en Audi 80 Quattro 2.8 -93
Gilla och följ gärna 07K Motorsport också!
Bilen ska gå på gata, stripp och drift
Planen är att få ner vikten till 1200-1300Kg, och köra låga 9'or (eller höga 8'or) på strippen. Viktfördelningen är jag medveten om och jag satsar på att få chassit fördelat närmare 50/50 med mycket god väghållning. Jag kommer lägga extremt mycket resurser på motor för tidigt ladd och hög toppeffekt. Ett brett register som få har sett innan! Bilen kommer typ se ut som en RS2 sedan.
Illustration
-Motor/soppasystem-
07K block 2.5L
Kammar hemlig spec med VVT
Topp rejält portad av Jonus-Racing, maxxade säten, planad
Shimsade ventiltryckare halvhydraulisk
3xmm insugsventiler nitrid-coatade
28mm avgasventiler i Nimonic 751
80mm spjällhus
Ståltoppackning
Racing fjädrar
Titan retainers
Modifierade kedjespännare till kamkedjan
JE kolvar 82.5mm specialbeställda med nitrat kolvringar
Jonus Racing H-profil stakar med 22mm kolvbult
8 bult 92.8mm turbovev
Egendimensionerad torrsump
MaxxECU sprut
3st Bosch 044
R8 V10 tändspolar
-Chassi-
KW v.3 coilovers
CNC Ledlager topplagringar 12mm offset på caster/camber
Alubussningar i sub-frames, motor, låda och diff
Smidda länkarmar med ställbar camber på spindelleden
Polyuretanbussningar (95 Shore) i hela hjulupphängningen
Batteri flyttat bak i baljan, baksätet kvar och kolfiber huv/front fram för jämnare viktfördelning
3mm polykarbonat rutor runt om
Lättad på all isolering, lister, dörrar, rutor, asfaltsmatta och massa annat.
Lätta justerbara sportstolar fram
Bromsar inte bestämt än
Porsche 993 luftintag
Hydraulisk handbroms
-Drivlina-
01E 6vxl dogbox från Jonus-Racing
CNC fräst stålsvänghjul från Jonus-Racing
2 skivig Tilton koppling 8mm 1300nm
Drivaxlar från Jonus-Racing
Uppdaterade drivknutar runt om från Tyskland
Lamelldiff fram med lätt broms från Jonus-Racing
Rampdiff bak med hård broms från Jonus-Racing
Bilen är ursprungligen en Audi 80 Quattro 2.8 -93
Gilla och följ gärna 07K Motorsport också!
Bilen ska gå på gata, stripp och drift
Planen är att få ner vikten till 1200-1300Kg, och köra låga 9'or (eller höga 8'or) på strippen. Viktfördelningen är jag medveten om och jag satsar på att få chassit fördelat närmare 50/50 med mycket god väghållning. Jag kommer lägga extremt mycket resurser på motor för tidigt ladd och hög toppeffekt. Ett brett register som få har sett innan! Bilen kommer typ se ut som en RS2 sedan.
Illustration
-Motor/soppasystem-
07K block 2.5L
Kammar hemlig spec med VVT
Topp rejält portad av Jonus-Racing, maxxade säten, planad
Shimsade ventiltryckare halvhydraulisk
3xmm insugsventiler nitrid-coatade
28mm avgasventiler i Nimonic 751
80mm spjällhus
Ståltoppackning
Racing fjädrar
Titan retainers
Modifierade kedjespännare till kamkedjan
JE kolvar 82.5mm specialbeställda med nitrat kolvringar
Jonus Racing H-profil stakar med 22mm kolvbult
8 bult 92.8mm turbovev
Egendimensionerad torrsump
MaxxECU sprut
3st Bosch 044
R8 V10 tändspolar
-Chassi-
KW v.3 coilovers
CNC Ledlager topplagringar 12mm offset på caster/camber
Alubussningar i sub-frames, motor, låda och diff
Smidda länkarmar med ställbar camber på spindelleden
Polyuretanbussningar (95 Shore) i hela hjulupphängningen
Batteri flyttat bak i baljan, baksätet kvar och kolfiber huv/front fram för jämnare viktfördelning
3mm polykarbonat rutor runt om
Lättad på all isolering, lister, dörrar, rutor, asfaltsmatta och massa annat.
Lätta justerbara sportstolar fram
Bromsar inte bestämt än
Porsche 993 luftintag
Hydraulisk handbroms
-Drivlina-
01E 6vxl dogbox från Jonus-Racing
CNC fräst stålsvänghjul från Jonus-Racing
2 skivig Tilton koppling 8mm 1300nm
Drivaxlar från Jonus-Racing
Uppdaterade drivknutar runt om från Tyskland
Lamelldiff fram med lätt broms från Jonus-Racing
Rampdiff bak med hård broms från Jonus-Racing
Last edited by helvetesmaskinen on 11 Mar 2016, 10:56, edited 47 times in total.
1000HK RS2 sedan 07K Motorsport
- helvetesmaskinen
- Posts: 101
- Joined: 29 Nov 2011, 18:50
Re: 5-cyl B4 sedan Audi 80Q 9s
stridsvagnen
River...
Inbus satt som sten så drog sönder dom, fram med vinkelslip
Propellerschaft
Ingen rost
Borta
12v V6
Typ såhär ser S2'or ut när man gör launch
Liften pajj
River...
Inbus satt som sten så drog sönder dom, fram med vinkelslip
Propellerschaft
Ingen rost
Borta
12v V6
Typ såhär ser S2'or ut när man gör launch
Liften pajj
Last edited by helvetesmaskinen on 23 Mar 2015, 23:39, edited 1 time in total.
1000HK RS2 sedan 07K Motorsport
- helvetesmaskinen
- Posts: 101
- Joined: 29 Nov 2011, 18:50
Re: 5-cyl B4 sedan Audi 80Q 9s
S4 lådan... ska tas isär och gås igenom
Last edited by helvetesmaskinen on 23 Mar 2015, 23:39, edited 1 time in total.
1000HK RS2 sedan 07K Motorsport
Re: 5-cyl B4 sedan Audi 80Q 9s
Sätt oljekylare på lådan, anslutningarna finns å det är hallon tårta på dom när man smiskar bana...
Byttes några på garanti hos Audi där oljan koksat med ras som följd efter bana och/eller långa Autobahn pass
Byttes några på garanti hos Audi där oljan koksat med ras som följd efter bana och/eller långa Autobahn pass
335d -07
Optima PHEV -18
Fredrik Lindblad
Optima PHEV -18
Fredrik Lindblad
- helvetesmaskinen
- Posts: 101
- Joined: 29 Nov 2011, 18:50
Re: 5-cyl B4 sedan Audi 80Q 9s
Fanns visst lite ytrost under några sketna alukåpor som ska "skydda". Det som händer är att smuts o fukt fastnar där istället och bildar rost som vi ser... men innan:
Och efter:
Och tanken var också att riva ner tanken.
kaross
Nån som behöver 80 Quattro grejer?
All betonit försvinner! viktade det till typ 20 kilo när jag var klar... sjukt!
Lättat lite i dörrarna också, vev och plåtkonstruktionen vägde ingenting, bra gjort av Audi, men rutan och balken i aluminium blir lite vikt iaf... ska gå på framdörrarna också!
US-spec lampor
Och efter:
Och tanken var också att riva ner tanken.
kaross
Nån som behöver 80 Quattro grejer?
All betonit försvinner! viktade det till typ 20 kilo när jag var klar... sjukt!
Lättat lite i dörrarna också, vev och plåtkonstruktionen vägde ingenting, bra gjort av Audi, men rutan och balken i aluminium blir lite vikt iaf... ska gå på framdörrarna också!
US-spec lampor
Last edited by helvetesmaskinen on 23 Mar 2015, 23:41, edited 1 time in total.
1000HK RS2 sedan 07K Motorsport
- helvetesmaskinen
- Posts: 101
- Joined: 29 Nov 2011, 18:50
Re: 5-cyl 9s B4 SEDAN Audi 80Q
All betonit matta försvinner. Säkert 20-30 kilo på bara det...
1000HK RS2 sedan 07K Motorsport
- helvetesmaskinen
- Posts: 101
- Joined: 29 Nov 2011, 18:50
Re: 9sek Audi B4 SEDAN, 5-cyl
Lättat lite i dörrarna bak
Last edited by helvetesmaskinen on 23 Mar 2015, 23:41, edited 1 time in total.
1000HK RS2 sedan 07K Motorsport
- P.Herrdahl
- Posts: 2079
- Joined: 30 Jul 2006, 00:39
- Location: Hedemora i Dalarna
- helvetesmaskinen
- Posts: 101
- Joined: 29 Nov 2011, 18:50
Re: 9sek Audi B4 SEDAN, 5-cyl
Vad tror ni om att köra E85 i denna tanken? Någon som är plastspecialist? Bl.a Saabjohan var lite emot detta vet jag.
Last edited by helvetesmaskinen on 23 Mar 2015, 23:42, edited 2 times in total.
1000HK RS2 sedan 07K Motorsport
- P.Herrdahl
- Posts: 2079
- Joined: 30 Jul 2006, 00:39
- Location: Hedemora i Dalarna
Re: 9sek Audi B4 SEDAN, 5-cyl
Vet många som kör E85 i BMWs originaltankar och det verkar funka bra? Tror inte det är nån skillnad på Audis tankar.
Re: 9sek Audi B4 SEDAN, 5-cyl
helvetesmaskinen wrote:Vad tror ni om att køra E85 i denna tanken? Någon som ær plastspecialist? Bl.a Saabjohan var lite emot detta vet jag.
Saabjohan har aldrigt byggt en bil i hela sitt liv och lever enbart på sina teorier. Jag jobbar och utvecklar inom plastindustrin, vad är det för plast?
Inventor of ANAL GAPING.
BMW 525 24v Turbo 588hk 722nm
Fiat Uno Turbo 452hk 550nm
Vippeknallare 2,7:a 550hk
Nissan 200 460hk
Mattias Jönsson 076-8415826 PSI Motor.
BMW 525 24v Turbo 588hk 722nm
Fiat Uno Turbo 452hk 550nm
Vippeknallare 2,7:a 550hk
Nissan 200 460hk
Mattias Jönsson 076-8415826 PSI Motor.
-
- Posts: 308
- Joined: 01 Nov 2009, 18:05
- Location: Falun
Re: 9sek Audi B4 SEDAN, 5-cyl
Brukar ju alltid vara överflödig plast i gjutningarna skär bort en bit å lägg i e85 då märks det ju ganska snart om det funkar
Re: 9sek Audi B4 SEDAN, 5-cyl
det brukar stå på plasten.
men plast är ingen fara för e85.
men plast är ingen fara för e85.
Vill åka fort.
Sponsorer sökes
TRÄNING ÄR FÖR TALANGLÖSA
Sponsorer sökes
TRÄNING ÄR FÖR TALANGLÖSA
Re: 9sek Audi B4 SEDAN, 5-cyl
PiLlEvAn wrote:det brukar stå på plasten.
men plast är ingen fara för e85.
Beror helt på plasten. Vissa tål det inte alls. Men de plaster som man gör tankar i brukar aldrig vara några bekymmer.
Inventor of ANAL GAPING.
BMW 525 24v Turbo 588hk 722nm
Fiat Uno Turbo 452hk 550nm
Vippeknallare 2,7:a 550hk
Nissan 200 460hk
Mattias Jönsson 076-8415826 PSI Motor.
BMW 525 24v Turbo 588hk 722nm
Fiat Uno Turbo 452hk 550nm
Vippeknallare 2,7:a 550hk
Nissan 200 460hk
Mattias Jönsson 076-8415826 PSI Motor.
- helvetesmaskinen
- Posts: 101
- Joined: 29 Nov 2011, 18:50
Re: 9sek Audi B4 SEDAN, 5-cyl
Tack för era konkreta svar! Har också en känsla över att E85 kommer fungera bra i tanken. Ska kolla vad för plast det är när den är ren och i läsbart skick
1000HK RS2 sedan 07K Motorsport
- helvetesmaskinen
- Posts: 101
- Joined: 29 Nov 2011, 18:50
Re: 9sek Audi B4 SEDAN, 5-cyl
bakvagn från S2 sedan/avant
bakdörrarna lättade till max
bakdörrarna lättade till max
Last edited by helvetesmaskinen on 23 Mar 2015, 23:43, edited 1 time in total.
1000HK RS2 sedan 07K Motorsport
- helvetesmaskinen
- Posts: 101
- Joined: 29 Nov 2011, 18:50
Re: 9sek Audi B4 SEDAN, 5-cyl
och framdörrarna ska också lättas och se om jag kan fixa kolfiber panelerna och hänga utanpå
Last edited by helvetesmaskinen on 23 Mar 2015, 23:44, edited 1 time in total.
1000HK RS2 sedan 07K Motorsport