Behöver råd ang m54 i e30

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren

Post Reply
backen
Posts: 18
Joined: 01 Dec 2006, 00:13

Behöver råd ang m54 i e30

Post by backen »

Jag är på väg att montera en m54b30 i min e30 och är i det stadiet att jag ska börja demontera donatorbilen.
Allt finns komplett. Donatorbilen är fullt fungerande så det borde inte vara några problem med motorstyrningen.
Men jag undrar ändå om det är lättare att använda ett eftermarknads sprut framför allt om jag eventuellt ska köra på etanol?
Då behöver jag väl heller inte tänka på kodade nycklar sändare mm.

Har sökt lite men inte hittat så många i Sverige som gjort detta

Tack på förhand
User avatar
RoDe
Posts: 3817
Joined: 29 Sep 2006, 18:18
Location: Sthlm

Re: Behöver råd ang m54 i e30

Post by RoDe »

backen wrote:Jag är på väg att montera en m54b30 i min e30 och är i det stadiet att jag ska börja demontera donatorbilen.
Allt finns komplett. Donatorbilen är fullt fungerande så det borde inte vara några problem med motorstyrningen.
Men jag undrar ändå om det är lättare att använda ett eftermarknads sprut framför allt om jag eventuellt ska köra på etanol?
Då behöver jag väl heller inte tänka på kodade nycklar sändare mm.

Har sökt lite men inte hittat så många i Sverige som gjort detta

Tack på förhand
med eftermarknadssprut och e85 så måste du tänka på att skaffa större spridare och bensinpump och bränsleslangar som tål e85.

samt hitta ett sprut som kan styra vanos. lär va bökigt och ta lång tid att mappa en motor genom hela registret med dubbelvanos.

sen vet jag inte om det går att köra den vanos som sitter på m54 i on/off när det mappas med eftermarknadssprut (för att spara tid vid mappning)?!?!?!?

räkna på det lite och avgör själv om det är värt.

ca: priser då...
spridare: 2000kr (nå beggade bosch gröna)
pump: 1000kr (ny dw pump)
bränsleslangar: 2-3000kr (beroendes på vad, kan bli dyrare)
sprut: 13000kr
mappning: 6000kr/dag

billigare och smidigare att köra med originalsprut och vanlig soppa.
Last edited by RoDe on 24 Jun 2012, 18:26, edited 1 time in total.
The Lower Class
backen
Posts: 18
Joined: 01 Dec 2006, 00:13

Behöver råd ang m54 i e30

Post by backen »

Men blir det bökigt iom att den använder canbus? Vad måste jag plocka med?
Kabelhärva styrbox nycklar och mottagare av nyckel signalen
Något mer?
User avatar
RoDe
Posts: 3817
Joined: 29 Sep 2006, 18:18
Location: Sthlm

Re: Behöver råd ang m54 i e30

Post by RoDe »

backen wrote:Men blir det bökigt iom att den använder canbus? Vad måste jag plocka med?
Kabelhärva styrbox nycklar och mottagare av nyckel signalen
Något mer?
Du måste även svetsa om oljepickupen och byta til e34 tråg.

köp denna och spar tid eller pm:a säljare eller byggherre :wink:

http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtop ... 30#p539690" onclick="window.open(this.href);return false;
The Lower Class
backen
Posts: 18
Joined: 01 Dec 2006, 00:13

Behöver råd ang m54 i e30

Post by backen »

Men är det något mer med det elektriska? E34 oljetråg har jag redan och oljepickuppen löser jag.

Har redan komplett bil så jag satsar hellre på det. Då vet jag var det kommer ifrån. Hur långt den har gått mm
Kommer dessutom ta bromsar från den
Post Reply