TIIMEYs 328 Touring E36 GUMMESON
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
- Nisse Järnet
- Posts: 6624
- Joined: 26 Nov 2005, 11:58
- Location: Stockholm norrort
Re: TIIMEYs 328 Touring E36 RAS!
Jag har alltid startat och bänkat på syntet, aldrig haft problem
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
Re: TIIMEYs 328 Touring E36 RAS!
Jag har kört olika oljor och alltid börjat med att bromsa.
Körde 10w60 syntet förut och 10w50 nu.
Tunnare borde bara vara riskabelt för bärighet vid vevlagerna, kan ju ha pajat nån ring eller att spelet på dom vart fel?
Hur som haver lider jag med dig. Men åandrasidan verkar du ju bli m50 mekarchef iår. Alltid något
Körde 10w60 syntet förut och 10w50 nu.
Tunnare borde bara vara riskabelt för bärighet vid vevlagerna, kan ju ha pajat nån ring eller att spelet på dom vart fel?
Hur som haver lider jag med dig. Men åandrasidan verkar du ju bli m50 mekarchef iår. Alltid något
246km/h @ 8.79
203km/h @ 5.61
60 fot 1.32
@ 780whp
203km/h @ 5.61
60 fot 1.32
@ 780whp
Re: TIIMEYs 328 Touring E36 RAS!
Skönt att höra att det går även med syntet.
Troligen ringarna som är problemet :S
Men på alla cyl blir tändstiften svarta? Blir det så när man kör lite lugnt
Med en trimmad etanol bil ?
Den här gången river jag iaf ner allt och kollar rubbet.
Bilder och mer funderingar kommer nog ut när jag rivit
Tack för alla svar
Troligen ringarna som är problemet :S
Men på alla cyl blir tändstiften svarta? Blir det så när man kör lite lugnt
Med en trimmad etanol bil ?
Den här gången river jag iaf ner allt och kollar rubbet.
Bilder och mer funderingar kommer nog ut när jag rivit
Tack för alla svar
Re: TIIMEYs 328 Touring E36 RAS!
tiimey wrote:Skönt att höra att det går även med syntet.
Troligen ringarna som är problemet :S
Men på alla cyl blir tändstiften svarta? Blir det så när man kör lite lugnt
Med en trimmad etanol bil ?
Den här gången river jag iaf ner allt och kollar rubbet.
Bilder och mer funderingar kommer nog ut när jag rivit
Tack för alla svar
mina brukar se lite mattare ut än nya men aldrig beläggning på typ..
246km/h @ 8.79
203km/h @ 5.61
60 fot 1.32
@ 780whp
203km/h @ 5.61
60 fot 1.32
@ 780whp
Re: TIIMEYs 328 Touring E36 RAS!
r.ivars wrote:tiimey wrote:Skönt att höra att det går även med syntet.
Troligen ringarna som är problemet :S
Men på alla cyl blir tändstiften svarta? Blir det så när man kör lite lugnt
Med en trimmad etanol bil ?
Den här gången river jag iaf ner allt och kollar rubbet.
Bilder och mer funderingar kommer nog ut när jag rivit
Tack för alla svar
mina brukar se lite mattare ut än nya men aldrig beläggning på typ..
Bra att veta, orginal bilar vet hur det ska se ut men inte trimmat.
Re: TIIMEYs 328 Touring E36 RAS!
ska bli intresant o se varifrån oljeröken kommer, då min maskin också får för sig att ryka i bland
Re: TIIMEYs 328 Touring E36 RAS!
Wohoo, har klarat mig jävligt bra enligt mitt tycke.
Började iaf riva ner bilen igen efter jobbet idag, Snabbt och smidigt att mecka bmw turbo
Av med toppen och inser snabbt, fan va fin kolven är. Inga märken i loppen ! Puuh fan va skönt
Toppen däremot var lite mer ledsen, en avgasventil samt säte. Pluss att den tagit me lite material vid sätes kanten :/
Hoppas det går att göra något åt, är inte sugen att kasta ut lika mycket pengar igen på att renovera en ny topp.
Men fortsatte att riva ner blocket också för närmare inspektion, allt ser fint ut lager, alla lopp, alla kolvar !
AWESOME
Nu är motorn i partiklar iaf, ska in till motorfirman och be de mäta upp cylindrarna och kolvarna så jag verkligen har rätt borr för rätt kolv.
Måste vara det som knasar, ska även imorgon kika nogrannare på alla ringar så de sitter där de ska och är fina och hela.
Troligtvis så är blocket borrat för mycket vilket leder till en jävla åtgång på oljan.
Men är grymt nöjd över att allt ser så pass fräsht ut, I min skalle har de rullat runt hur fan man ska få tag på ny kolv/ringar, topp, block osv mitt i säsongen med grymt dålig budget. Men de här ska vi nog kunna ro i land Gatebil Norge målet !
Började iaf riva ner bilen igen efter jobbet idag, Snabbt och smidigt att mecka bmw turbo
Av med toppen och inser snabbt, fan va fin kolven är. Inga märken i loppen ! Puuh fan va skönt
Toppen däremot var lite mer ledsen, en avgasventil samt säte. Pluss att den tagit me lite material vid sätes kanten :/
Hoppas det går att göra något åt, är inte sugen att kasta ut lika mycket pengar igen på att renovera en ny topp.
Men fortsatte att riva ner blocket också för närmare inspektion, allt ser fint ut lager, alla lopp, alla kolvar !
AWESOME
Nu är motorn i partiklar iaf, ska in till motorfirman och be de mäta upp cylindrarna och kolvarna så jag verkligen har rätt borr för rätt kolv.
Måste vara det som knasar, ska även imorgon kika nogrannare på alla ringar så de sitter där de ska och är fina och hela.
Troligtvis så är blocket borrat för mycket vilket leder till en jävla åtgång på oljan.
Men är grymt nöjd över att allt ser så pass fräsht ut, I min skalle har de rullat runt hur fan man ska få tag på ny kolv/ringar, topp, block osv mitt i säsongen med grymt dålig budget. Men de här ska vi nog kunna ro i land Gatebil Norge målet !
- Bmwandreas
- Moderator
- Posts: 10788
- Joined: 20 Nov 2005, 17:49
- Location: Avesta
Re: TIIMEYs 328 Touring E36 RAS!
Jag har kört 25 hundringar i spel. De ryker inte ändå. Sitter ringarna åt rätt håll?
Chippa bilen? Fixar de flesta för 3995kr. Maila aa@pure-pf.com med bilmodell,årsmodell och regnr.
Re: TIIMEYs 328 Touring E36 RAS!
Bmwandreas wrote:Jag har kört 25 hundringar i spel. De ryker inte ändå. Sitter ringarna åt rätt håll?
Okej, ska förbi motorfirman och mäta igen för att se vad det är för mått i block/kolv.
Har kikat på kolvringarna men de ska sitta rätt enligt beskrivningen från total seal.
Dom kommer till helgen, har iaf ett nytt block ifall det skulle behövas.
Re: TIIMEYs 328 Touring E36 RAS!
Släng dina spridare är ett gott råd. De verkar vara opålitliga.
Inventor of ANAL GAPING.
BMW 525 24v Turbo 588hk 722nm
Fiat Uno Turbo 452hk 550nm
Vippeknallare 2,7:a 550hk
Nissan 200 460hk
Mattias Jönsson 076-8415826 PSI Motor.
BMW 525 24v Turbo 588hk 722nm
Fiat Uno Turbo 452hk 550nm
Vippeknallare 2,7:a 550hk
Nissan 200 460hk
Mattias Jönsson 076-8415826 PSI Motor.
Re: TIIMEYs 328 Touring E36 RAS!
Cervesa: Det kommer nog hamna i sjön inom snar framtid
Har iaf varit iväg till Engson motor nu som kollat igenom block och topp.
Hans ideer var att hona om cylinder loppen, nya ringar och köra på mineral direkt.
Plus att inte vara så nogrann med olja när man monterar. (Jag körde överflöd för att det inte skulle gå tort)
Det enda han tycke var konstigt det var att enligt mina specs från Total Seal på kolvringarna var att Topp ringen skulle ha större gap
än 2ndra ringen som har lite mindre (Top ring 0.4 2ndra ringen 0.3)
Men har mailat tillverkarna och hoppas på en förklaring hur det ska vara. Samt beställt nya ringar så snart ihop igen.
Hatar dötid imellan mecken. =)
Gatebil Norge är iaf ett Mål i år, om jag så måste skjuta bilen runt banan
Har iaf varit iväg till Engson motor nu som kollat igenom block och topp.
Hans ideer var att hona om cylinder loppen, nya ringar och köra på mineral direkt.
Plus att inte vara så nogrann med olja när man monterar. (Jag körde överflöd för att det inte skulle gå tort)
Det enda han tycke var konstigt det var att enligt mina specs från Total Seal på kolvringarna var att Topp ringen skulle ha större gap
än 2ndra ringen som har lite mindre (Top ring 0.4 2ndra ringen 0.3)
Men har mailat tillverkarna och hoppas på en förklaring hur det ska vara. Samt beställt nya ringar så snart ihop igen.
Hatar dötid imellan mecken. =)
Gatebil Norge är iaf ett Mål i år, om jag så måste skjuta bilen runt banan
Re: TIIMEYs 328 Touring E36 RAS!
Riktigt fint projekt! bara att kämpa på nu så blir det gatebil för dig mitt mål är också rudskogen, blir mappning om 1 vecka så man börjar bli lite nervös om det ska hålla eller inte
BMW 525 Touring E34 | M50B28 vanos 1063whp 1300wnm
- Bmwandreas
- Moderator
- Posts: 10788
- Joined: 20 Nov 2005, 17:49
- Location: Avesta
Re: TIIMEYs 328 Touring E36 RAS!
Låter som alldeles för litet ringspel med turbo.
Chippa bilen? Fixar de flesta för 3995kr. Maila aa@pure-pf.com med bilmodell,årsmodell och regnr.
Re: TIIMEYs 328 Touring E36 RAS!
Sankan wrote:Riktigt fint projekt! bara att kämpa på nu så blir det gatebil för dig mitt mål är också rudskogen, blir mappning om 1 vecka så man börjar bli lite nervös om det ska hålla eller inte
Tackar
Japp kommer kriga in i det sista !
Fyfan du får komma förbi min bil och hälsa när du är nere i rudskogen så får man kika på din bil med
Last edited by tiimey on 14 Jun 2012, 18:41, edited 1 time in total.
Re: TIIMEYs 328 Touring E36 RAS!
Bmwandreas wrote:Låter som alldeles för litet ringspel med turbo.
Vad rekommenderar ni för ring spel?
Och visst är det märkligt att ha större på den övre ringen?
- Bmwandreas
- Moderator
- Posts: 10788
- Joined: 20 Nov 2005, 17:49
- Location: Avesta
Re: TIIMEYs 328 Touring E36 RAS!
0.50 1:a och 0.60 2:a
Chippa bilen? Fixar de flesta för 3995kr. Maila aa@pure-pf.com med bilmodell,årsmodell och regnr.
Re: TIIMEYs 328 Touring E36 RAS!
Bmwandreas wrote:0.50 1:a och 0.60 2:a
Tackar ! Grym support från PPF svarar till och med kvälls tid