NdL Bygger Turbo E36 cab - Bilen startad
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
Re: NdL Bygger Turbo E36 cab - Hjälp!
Möjligt att det är stift 66 i boxen men stift 7 i motorkontakten. Har inga scheman på jobbet så kan inte kolla.
(Projekt)Bmw E36 328im Touring Turbo -96
(SÅLD)BMW E36 Sedan M50B25 IV Turbo -92
(SÅLD)BMW E36 Coupe M50B25 Vanos Turbo -93
(SÅLD)BMW E36 Sedan M50B25 IV Turbo -92
(SÅLD)BMW E36 Coupe M50B25 Vanos Turbo -93
Re: NdL Bygger Turbo E36 cab - Hjälp!
Klippte kabeln. Ingen skillnad :/
Re: NdL Bygger Turbo E36 cab - Hjälp!
Skulle verkligen behöva lite hjälp med detta nu.
Sjukt tråkigt att inte få igång bilen :/
Sjukt tråkigt att inte få igång bilen :/
Re: NdL Bygger Turbo E36 cab - Hjälp!
Har kollat igenom varenda kopplingsschema som jag kunnat hitta.
Och där ser man att Immobilizern är ihopkopplad med en rad olika saker.
Har kollit igenom färgerna på schemana och kommit fram till att det måste vara detta relät som är själva startspärren?
http://www.ladda-upp.com/bilder/67747/badslfkjds" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.ladda-upp.com/bilder/67749/badslfkjds2" onclick="window.open(this.href);return false;
Har denna med saken att göra?
Ska testa byta denna, ifall jag hittar en likadan.
Och där ser man att Immobilizern är ihopkopplad med en rad olika saker.
Har kollit igenom färgerna på schemana och kommit fram till att det måste vara detta relät som är själva startspärren?
http://www.ladda-upp.com/bilder/67747/badslfkjds" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.ladda-upp.com/bilder/67749/badslfkjds2" onclick="window.open(this.href);return false;
Har denna med saken att göra?
Ska testa byta denna, ifall jag hittar en likadan.
Re: NdL Bygger Turbo E36 cab - Hjälp!
Efter jag tröttnade helt på bilen förra veckan så var jag nu nere och mätte lite på startspärrsrelät.
Och enligt mig så är det helt.
Har jag inte nyckeln i så ligger spänningen på runt 0.3Volt i relät. Vilket jag antar är normalt då det ska vara "igång" hela tiden?
Men slår jag över till läge två på tändningen så får alla stiften 12V förutom svart och brun som är jord.
Så nu fattar jag ännu mindre om vad som kan vara fel :S
Och enligt mig så är det helt.
Har jag inte nyckeln i så ligger spänningen på runt 0.3Volt i relät. Vilket jag antar är normalt då det ska vara "igång" hela tiden?
Men slår jag över till läge två på tändningen så får alla stiften 12V förutom svart och brun som är jord.
Så nu fattar jag ännu mindre om vad som kan vara fel :S
Re: NdL Bygger Turbo E36 cab - Hjälp!
Skrota caben, Köp tillbaka din blåa som jag köpte av dig ( tyvärr ).. Den är nu ganska ombyggd mot hur den såg ut när ja hämtade den Dra iväg ett PM så ska du få ett pris du inte kan säga nej till Om inget annat kan du ju ta denna motorn o stoppa i caben o cabmotorn i den blåa
// P
Projekt: E46 m3 s65
Projekt: E46 m3 s65
Sv: NdL Bygger Turbo E36 cab - Hjälp!
Dags att öppna plånboken och köpa ett riktigt styrsystem? Det kommer att vara din bästa investering, då funkar bilen sen!
M3E30 - S50B30 PTE 7675 1055whp@330kPa
10.04 227km/h@1,1bar
10.04 227km/h@1,1bar
Re: NdL Bygger Turbo E36 cab - Hjälp!
Problemet är väl tyvärr att det inte är sprut relaterat.
Någon spärr som gått i och kan bara inte lista ut vad det är som inte fungerar :/
Någon spärr som gått i och kan bara inte lista ut vad det är som inte fungerar :/
Sv: NdL Bygger Turbo E36 cab - Hjälp!
Lägg en skruvmejsel mellan polerna på startmotorn och se om den startar till att börja med då? Om det funkar får du väl dra en kabel direkt till tändningslåset. Känns som att detta är ett simpelt problem? En egen kl 15 till styrboxen kan inte heller vara ett stort problem om den inte får ström.
Skickat från min GT-N7000 via Tapatalk 2
Skickat från min GT-N7000 via Tapatalk 2
M3E30 - S50B30 PTE 7675 1055whp@330kPa
10.04 227km/h@1,1bar
10.04 227km/h@1,1bar
Re: NdL Bygger Turbo E36 cab - Hjälp!
Den drar ju runt på starten när jag vrider på nyckeln.
Bara det att pumpen inte startar. Och jag får ingen gnista.
Sitter ju ett startspärrsrelä under ratten.
Men jag har mätt alla in och utgångar. Och det verkar stämma.
Bara det att pumpen inte startar. Och jag får ingen gnista.
Sitter ju ett startspärrsrelä under ratten.
Men jag har mätt alla in och utgångar. Och det verkar stämma.
Re: NdL Bygger Turbo E36 cab - Hjälp!
Vilken startspärr är det du har?? Samma som satt i den blåa?
// P
Projekt: E46 m3 s65
Projekt: E46 m3 s65
Re: NdL Bygger Turbo E36 cab - Hjälp!
Näe det är ju inte det.
På min sitter det ett relä under ratten som styr startmotorn, bränslet och tändningen.
Men alla stift har spänning.
Och starten går ju.
Så ska försöka mäta upp var spänningen slutar.
För fram till relät för pumpen kommer det ju iaf inte.
På min sitter det ett relä under ratten som styr startmotorn, bränslet och tändningen.
Men alla stift har spänning.
Och starten går ju.
Så ska försöka mäta upp var spänningen slutar.
För fram till relät för pumpen kommer det ju iaf inte.
Re: NdL Bygger Turbo E36 cab - Hjälp!
Detta har hänt mig, har du mätt upp vevaxelgivaren och kamaxel? plus att du har satt på rätt kontakt på givare då man kan skifta vev och kamaxel givare.Detta gjorde jag. Så kolla kontakterna under insuget så att det är rätt.sen kan du mäta upp givarna ute vid styrboxen när dom är kopplade så ser du direkt att det är 100% när kablarna är i med. :)bara ett tips. jag höll på ett tag innan jag märkte att jga satte dom fel:)
E36 V8 Turbo!
Richard Loord
0768396509
Richard Loord
0768396509
Re: NdL Bygger Turbo E36 cab - Hjälp!
Tack för svar.
Har för mig att kabeln som vevaxelgivaren sitter till är HONA, och den som man kopplar kamaxelgivaren till är HANE.
Så de går inte koppla fel.
Men ska kolla upp det och mäta framme vid styrboxen.
Har för mig att kabeln som vevaxelgivaren sitter till är HONA, och den som man kopplar kamaxelgivaren till är HANE.
Så de går inte koppla fel.
Men ska kolla upp det och mäta framme vid styrboxen.
Re: NdL Bygger Turbo E36 cab - Hjälp!
Var som jag trodde.
Kablarna går inte koppla fel.
Och jag har inte flyttat dem sedan bilen funkade.
Mätte på givaren nu när man snurrade på starten också. Och då hoppare den mellan typ 400 till höga 500. Är det normalt. Eller ska det vara andra värden?
Mätte framme på boxen på stift 16. Och där var det 1600ohms motstånd. Normalt?
Kablarna går inte koppla fel.
Och jag har inte flyttat dem sedan bilen funkade.
Mätte på givaren nu när man snurrade på starten också. Och då hoppare den mellan typ 400 till höga 500. Är det normalt. Eller ska det vara andra värden?
Mätte framme på boxen på stift 16. Och där var det 1600ohms motstånd. Normalt?
Re: NdL Bygger Turbo E36 cab - Hjälp!
Någon som vet ifall pin 66 ska ha 12volt?
Re: NdL Bygger Turbo E36 cab - Bilen uppstartad!
Nu jäklar hände det grejer.
Gick loss med multimetern och kom fram till att med det DME-relät som satt i så fick inte bilen 12V på Pin54.
Det betydde alltså att alla tre reläerna som jag testat har varit fel. Då alla ändå har klickat.
Plus att jag insåg att det skulle vara ett relä med 5stift.
Vilket jag iofs hade testat innan. Men då var säkerligen vevaxelgivaren sönder eller något.
Nu är man duktigt glad iaf.
Så nu ska man bara byta stötdämpare bak. Sen blir det ut och testköra lite =)
Gick loss med multimetern och kom fram till att med det DME-relät som satt i så fick inte bilen 12V på Pin54.
Det betydde alltså att alla tre reläerna som jag testat har varit fel. Då alla ändå har klickat.
Plus att jag insåg att det skulle vara ett relä med 5stift.
Vilket jag iofs hade testat innan. Men då var säkerligen vevaxelgivaren sönder eller något.
Nu är man duktigt glad iaf.
Så nu ska man bara byta stötdämpare bak. Sen blir det ut och testköra lite =)