Jockes E28
Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren
Re: Jockes E28. nm vevaxelbult?
Igår så kollade jag igenom allt på bilen och insåg att vevaxelbulten hade lossnat, hur hårt ska man dra den? tyckte jag drog den hårt.
Även att två vpparmar så hade justerskruven lossat lite på tre vippar, hur hårt ska man dra dom? som fn eller?
Även att två vpparmar så hade justerskruven lossat lite på tre vippar, hur hårt ska man dra dom? som fn eller?
Jag är inte en komplett idiot, det fattas vissa delar
07 köpte 520IA -85
11 det spårar ur
13 äntligen Bromsad 567hp och 612nm
14 MaxECU 601 whp och 2 topplocks-ras
15 M50B32 - Sista försöket.
Projekt: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?t=49579" onclick="window.open(this.href);return false;
07 köpte 520IA -85
11 det spårar ur
13 äntligen Bromsad 567hp och 612nm
14 MaxECU 601 whp och 2 topplocks-ras
15 M50B32 - Sista försöket.
Projekt: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?t=49579" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Jockes E28. nm vevaxelbult?
400Nm ska man dra vevbultenJockE28 wrote:Igår så kollade jag igenom allt på bilen och insåg att vevaxelbulten hade lossnat, hur hårt ska man dra den? tyckte jag drog den hårt.
Även att två vpparmar så hade justerskruven lossat lite på tre vippar, hur hårt ska man dra dom? som fn eller?

Jag är inte en komplett idiot, det fattas vissa delar
07 köpte 520IA -85
11 det spårar ur
13 äntligen Bromsad 567hp och 612nm
14 MaxECU 601 whp och 2 topplocks-ras
15 M50B32 - Sista försöket.
Projekt: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?t=49579" onclick="window.open(this.href);return false;
07 köpte 520IA -85
11 det spårar ur
13 äntligen Bromsad 567hp och 612nm
14 MaxECU 601 whp och 2 topplocks-ras
15 M50B32 - Sista försöket.
Projekt: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?t=49579" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Jockes E28. nm vevaxelbult?
JockE28 wrote:400Nm ska man dra vevbultenJockE28 wrote:Igår så kollade jag igenom allt på bilen och insåg att vevaxelbulten hade lossnat, hur hårt ska man dra den? tyckte jag drog den hårt.
Även att två vpparmar så hade justerskruven lossat lite på tre vippar, hur hårt ska man dra dom? som fn eller?
tänk på att du inte typ får en polare att stå på bromsen lr liknande när du drar åt bulten, så inte veven blir ¨krokig¨. ta en en tums muttermaskin å dra den med loctite.
Gött att du fått start på bilen!!=)

Bmw m5 3,8 sommar
Bmw m535 turbo race
Bmw 525 vinter hink
Bmw m535 turbo race
Bmw 525 vinter hink
Re: Jockes E28. nm vevaxelbult?
Åhfan, kan den bli det? Gjorde så med en ringnyckel (inte värst hårt) hur lätt är det att kröka den?
Mvh
Mvh
Jag är inte en komplett idiot, det fattas vissa delar
07 köpte 520IA -85
11 det spårar ur
13 äntligen Bromsad 567hp och 612nm
14 MaxECU 601 whp och 2 topplocks-ras
15 M50B32 - Sista försöket.
Projekt: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?t=49579" onclick="window.open(this.href);return false;
07 köpte 520IA -85
11 det spårar ur
13 äntligen Bromsad 567hp och 612nm
14 MaxECU 601 whp och 2 topplocks-ras
15 M50B32 - Sista försöket.
Projekt: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?t=49579" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Jockes E28. nm vevaxelbult?
Fick svar nu, det är inte så lätt att kröka den på det viset. Men jag tar muterknackarn endå!
Jag är inte en komplett idiot, det fattas vissa delar
07 köpte 520IA -85
11 det spårar ur
13 äntligen Bromsad 567hp och 612nm
14 MaxECU 601 whp och 2 topplocks-ras
15 M50B32 - Sista försöket.
Projekt: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?t=49579" onclick="window.open(this.href);return false;
07 köpte 520IA -85
11 det spårar ur
13 äntligen Bromsad 567hp och 612nm
14 MaxECU 601 whp och 2 topplocks-ras
15 M50B32 - Sista försöket.
Projekt: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?t=49579" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Jockes E28.
Nu har jag ett stort Ethanol smile
044 pump nr två kom idag, nu ska det räcka till mitt mål ialf 
Någon som har erfarenhet om förstärkta vippor ang passformen på ecenterna, det sägs att tolernaserna är för dåliga och att man behöver shimsa dom för att det ska gå att låsas ordentligt?


Någon som har erfarenhet om förstärkta vippor ang passformen på ecenterna, det sägs att tolernaserna är för dåliga och att man behöver shimsa dom för att det ska gå att låsas ordentligt?
Jag är inte en komplett idiot, det fattas vissa delar
07 köpte 520IA -85
11 det spårar ur
13 äntligen Bromsad 567hp och 612nm
14 MaxECU 601 whp och 2 topplocks-ras
15 M50B32 - Sista försöket.
Projekt: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?t=49579" onclick="window.open(this.href);return false;
07 köpte 520IA -85
11 det spårar ur
13 äntligen Bromsad 567hp och 612nm
14 MaxECU 601 whp och 2 topplocks-ras
15 M50B32 - Sista försöket.
Projekt: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?t=49579" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Posts: 850
- Joined: 24 Sep 2006, 12:44
Re: Jockes E28.
Jag! man får in ett tiondels bladmått mellan excentern och gaffeln
med ett shims så låser det 100%

med ett shims så låser det 100%
Mvh PJ
- Bmwandreas
- Moderator
- Posts: 10788
- Joined: 20 Nov 2005, 17:49
- Location: Avesta
Re: Jockes E28.
På alla?
Chippa bilen? Fixar de flesta för 3995kr. Maila aa@pure-pf.com med bilmodell,årsmodell och regnr.
-
- Posts: 850
- Joined: 24 Sep 2006, 12:44
Re: Jockes E28.
Jag fick det på alla mina dock var det något år sedan så möjligt har de som säljs nu bättre passform
jag citerar Jadde på forumet som gav svar på min tråd om mina vippor:
hade samma problem på min m30.. jag for till en traktorverkstad i stan och köpte 0.1mm m6 shims som jag satte mellan excentern och vippan, sen drog jag åt muttern ordentligt. sen dess har det inte ändrats. Åker åxå på hårda fjädrar och ppfs vippor.
som sagtens så har jag shims liggandes Jocke om du har samma spel mellan excenter och gaffel.
jag citerar Jadde på forumet som gav svar på min tråd om mina vippor:
hade samma problem på min m30.. jag for till en traktorverkstad i stan och köpte 0.1mm m6 shims som jag satte mellan excentern och vippan, sen drog jag åt muttern ordentligt. sen dess har det inte ändrats. Åker åxå på hårda fjädrar och ppfs vippor.
som sagtens så har jag shims liggandes Jocke om du har samma spel mellan excenter och gaffel.
Mvh PJ
Re: Jockes E28.
jag ska prova släppa på några vippor till helgen, visar det sig att det är spel så behöver jag dina shims Pontus! annars får jag väl dra hårdare bara?!
men märkligt att ingen annan skriker om detta. det är ju trotts allt ganska många som kört/kör med dessa.
Är du i krokarna i helgen så jag kan slå dig en signal?
men märkligt att ingen annan skriker om detta. det är ju trotts allt ganska många som kört/kör med dessa.
Är du i krokarna i helgen så jag kan slå dig en signal?
Jag är inte en komplett idiot, det fattas vissa delar
07 köpte 520IA -85
11 det spårar ur
13 äntligen Bromsad 567hp och 612nm
14 MaxECU 601 whp och 2 topplocks-ras
15 M50B32 - Sista försöket.
Projekt: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?t=49579" onclick="window.open(this.href);return false;
07 köpte 520IA -85
11 det spårar ur
13 äntligen Bromsad 567hp och 612nm
14 MaxECU 601 whp och 2 topplocks-ras
15 M50B32 - Sista försöket.
Projekt: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?t=49579" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Jockes E28.
Brau! Då kanske vi hörs 

Jag är inte en komplett idiot, det fattas vissa delar
07 köpte 520IA -85
11 det spårar ur
13 äntligen Bromsad 567hp och 612nm
14 MaxECU 601 whp och 2 topplocks-ras
15 M50B32 - Sista försöket.
Projekt: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?t=49579" onclick="window.open(this.href);return false;
07 köpte 520IA -85
11 det spårar ur
13 äntligen Bromsad 567hp och 612nm
14 MaxECU 601 whp och 2 topplocks-ras
15 M50B32 - Sista försöket.
Projekt: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?t=49579" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Jockes E28.
Vilken olja ska jag välja??
http://rallyshop.se/produkt/Kendall-GT-1-HP-20W50" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.lucasoljor.se/index.php?page ... t&Itemid=5" onclick="window.open(this.href);return false;
http://rallyshop.se/produkt/Kendall-GT-1-HP-20W50" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.lucasoljor.se/index.php?page ... t&Itemid=5" onclick="window.open(this.href);return false;
Jag är inte en komplett idiot, det fattas vissa delar
07 köpte 520IA -85
11 det spårar ur
13 äntligen Bromsad 567hp och 612nm
14 MaxECU 601 whp och 2 topplocks-ras
15 M50B32 - Sista försöket.
Projekt: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?t=49579" onclick="window.open(this.href);return false;
07 köpte 520IA -85
11 det spårar ur
13 äntligen Bromsad 567hp och 612nm
14 MaxECU 601 whp och 2 topplocks-ras
15 M50B32 - Sista försöket.
Projekt: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?t=49579" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Posts: 850
- Joined: 24 Sep 2006, 12:44
Re: Jockes E28. Vilken motorolja?!
Bra att köra lite mineralolja i inkörningsfasen så det göttar till sig.
sen tycker jag Castrol edge
har en oöppnad 1 liters liggandes som jag abslolut inte tänker hälla i min 740 du kan få billigt =)
kör nu på mekonomen olja i bmw, men i den riktiga maskinen känns det bättre med kastrull olja.
eller lite billigare skit och byta ofta. känner till snubbar med torrsump med 3 gånger så många liter i än i våra maskiner (=dyrt med finolja ) som kör biltema med goda resultat och haverier som inte beror på smörjproblem...
oljediskutioner på nätet finns det miljontals, men har man en motor som kostar en årslön så är en dunk dyrolja en piss i nilen.
sen tycker jag Castrol edge
har en oöppnad 1 liters liggandes som jag abslolut inte tänker hälla i min 740 du kan få billigt =)
kör nu på mekonomen olja i bmw, men i den riktiga maskinen känns det bättre med kastrull olja.
eller lite billigare skit och byta ofta. känner till snubbar med torrsump med 3 gånger så många liter i än i våra maskiner (=dyrt med finolja ) som kör biltema med goda resultat och haverier som inte beror på smörjproblem...
oljediskutioner på nätet finns det miljontals, men har man en motor som kostar en årslön så är en dunk dyrolja en piss i nilen.
Mvh PJ
Jockes E28. Vilken motorolja?!
Jag kanske läser dåligt, hur löste du problemet med den trepoliga tomgångsmotorn?
Re: Jockes E28. Vilken motorolja?!
Det löste sig med att jag sket i tomgångsmotor, funkar bra endå, man får släppa ner den på tomgång bara.Ryding wrote:Jag kanske läser dåligt, hur löste du problemet med den trepoliga tomgångsmotorn?
Får bli ett vipec senare. ska bara ha igång den nu och få lite valuta för pengarna så att säga
Jag är inte en komplett idiot, det fattas vissa delar
07 köpte 520IA -85
11 det spårar ur
13 äntligen Bromsad 567hp och 612nm
14 MaxECU 601 whp och 2 topplocks-ras
15 M50B32 - Sista försöket.
Projekt: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?t=49579" onclick="window.open(this.href);return false;
07 köpte 520IA -85
11 det spårar ur
13 äntligen Bromsad 567hp och 612nm
14 MaxECU 601 whp och 2 topplocks-ras
15 M50B32 - Sista försöket.
Projekt: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?t=49579" onclick="window.open(this.href);return false;
- Micke johansson
- Posts: 2175
- Joined: 17 Jul 2006, 21:30
- Location: Umeå
Re: Jockes E28. Vilken motorolja?!
Kör på Statoil 20w50, mineral, köper den för under 40
Kr / litern på stora leverantörer . Mycket
Fin olja!
Kr / litern på stora leverantörer . Mycket
Fin olja!
Mikael Johansson
070-3559859
k1k1_@hotmail.com
E30: 327 9.86/227kmh 18år
E30: 325 Mtech2 + M50turbo
S4: Audi 20v - 1000whp
070-3559859
k1k1_@hotmail.com
E30: 327 9.86/227kmh 18år
E30: 325 Mtech2 + M50turbo
S4: Audi 20v - 1000whp