Ludde_ wrote:hur kommer det sig att du valde att plocka bort original insuget?
ljudet kanske?
Ja jo självklart
Men grabbarna/damerna på bmws M avdelning är nog inte bakom flötet så i en övrigt standard motor så borde plenumet fylla någon form av funktion. tex "klaffen"
Bert-ola nämnde någonting om att han hittade upp mot 25hk på låg registret med hjälp av "klaffen" som sitter i plenumet
Är bara intresserad av hur du tänker, vill du ha mer toppeffekt eller bottenvrid? eller du kanske tycker det är värt att offra lite botteneffekt för att få fram det yyybersköna ljudet? smaken är som baken
Är inte speciellt insatt alls egentligen men alltid kul o höra hur spekulationerna går
Ludde_ wrote:hur kommer det sig att du valde att plocka bort original insuget?
ljudet kanske?
Ja jo självklart
Men grabbarna/damerna på bmws M avdelning är nog inte bakom flötet så i en övrigt standard motor så borde plenumet fylla någon form av funktion. tex "klaffen"
Bert-ola nämnde någonting om att han hittade upp mot 25hk på låg registret med hjälp av "klaffen" som sitter i plenumet
Är bara intresserad av hur du tänker, vill du ha mer toppeffekt eller bottenvrid? eller du kanske tycker det är värt att offra lite botteneffekt för att få fram det yyybersköna ljudet? smaken är som baken
Är inte speciellt insatt alls egentligen men alltid kul o höra hur spekulationerna går
Mvh
Eller bara ljudet? =) rallybilar osv osv kör utan plenum.
Tänk såhär, BMW Motorsport vill ha en motor som kan fulla 25kmil problemfritt, då måste den "antagligen ha ett plenum", LMM ska ha plats och luftfilter!
Antagligen är plenumet så bra som det kan bli, enligt BMWs krav på funktion osv osv.
Ludde_ wrote:vill inte kladda ner tråden, men en rally bil med öppna trattar är byggd och uträknad för att åka med öppna trattar.
en i övrigt standard s38 har nog bara fördelar med sitt plenum monterat förutom just ljudet
som sagt vill inte kladda sönder, var bara mer intresserad av om han kanske hittat mer effekt utan eller känt av ett märkbart annorlunda register
Mvh
Största anledningen är att jag är en total sucker för ljudet av öppna separata spjäll.
Sen tror jag inte den tappar någon toppeffekt. Och skulle den tappa något längre ner så bjuder vi på det för den går inte dåligt alls. Nu var det ett tag sen jag körde den innan bytet men det känns verkligen som att den går bättre och ingen märkbar försämring av register. Skulle TRO att klaff och den avancerade plenumutformningen är en lösning för att få plenumet att ställa till med så lite som möjligt. Det är ju ett måste med plenum på en standardbil framför allt som ljuddämpare för jag tror inte många direktörer hade köpt M5 om dom hade låtit såhär!! Man tror instrumentpanelen ska lossna när den tar sig som bäst =) =) Men det fina är att när man cruisar i motorvägsfart så låter det inget alls.
Återigen poängterar jag att om det så inte ger en hästkraft extra så är ljudet värt varje krona